handdator

Visa fullständig version : luftning av bromsar



mrzigzag
2011-10-21, 09:44
har bråkat med bromsarna nu ett bra tag men luften vill vill F*N inte ge med sig.
- Har testat att koppla in vakumsugen för att suga ur bromsvätskan
- har testat koppla på backventil och pumpat genom bromsvätskan
- har testat lossa på oken lyft upp dom för att få dom på högsta punkten
- låtit den stå för att luften ska samlas

Nånstans finns det luft kvar i systemet då bromspedalen går att trampa i botten om man tar?
Borde det inte vara totalt omöjligt att få pedalen eller frambromsen i botten? Vätska är ju inte komprimerbar!

Några tips på vad mer man ska kunna testa?

Tundra Trotter
2011-10-21, 10:09
Tryck in vätskan via oket.

Viljar
2011-10-21, 10:19
Dags för det gamla klassiska tillvägagångssättet.

Skydda först lackade delar kring bromsdetaljerna. Använd en bra ljuskälla så du ser ordentligt. Se till att huvudbromscylindern är högsta punkten i systemet. Stäng luftningsnippeln på oket, skruva av locket till huvudbromscylindern och tryck pedalen sakta nedåt i en jämn rörelse. Nu menar jag oändligt sakta, pedalen ska knappt röra sig nedåt. Om du trycker för hårt/snabbt kommer bromsvätskan att spruta rakt upp i nyllet, och det är obra. Du kommer att efter en stund se små mikrobubblor stiga från pumpen, håll på tills det inte kommer fler.. du känner när pedalen svarar, då är det klart. Tidsödande, men metoden har funkat för mig i alla år när sedvanlig luftning strular.

TCKalle
2011-10-21, 11:07
Dot 5 (silikon), orginal bromslang och en inte helt plan bromskiva ger en viss svampighet i pedal eller handtag. Dot 5 lär enligt uppgift komprimeras till viss del.

Tundra Trotter
2011-10-21, 16:25
Skit i silikonet. Sprit ska det vara , Dot 4.

Viljar
2011-10-21, 19:33
DOT 4 ska det vara.

mrzigzag
2011-10-24, 08:19
Efter många timmars luftande tror jag att det är bromsslangarna bak som utvidgas lite. Det är därför pedalen känns "svampig". Det är ju slang ända från bromscylindern till bromsoken. Totalt kanske omkring 2m.

Momentet som man får när man trycker på bromspedalen när man har fotplattor och STOR bromspedal blir det ett jäkla moment när man trycker på bromsen. Speciellt om man står brevid och pressar ner pedalen stående. Då ger troligen både slangar och packningar efter lite vilket resulterar i denna känsla. Ena anna bidragande faktor kan vara att det är två ok på en orginalbromscylinder, så volymensom nen pressar är aningen för lite för att köra med två ok bak.

När man tester att köra triken och bromsar tar bromsarna nästan direkt och inte mycket tryck till så låser man båda hjulen.

Jag ska testa besiktiga som den är nu om det inte funkar så sätter jag ett bromsrö istället eller pressar egna bromsslangar som är mycket tunnare än dom man köper över diska färdigpressade.

mtf
2012-02-18, 12:15
Tja!

Lånar tråden lite här!

Någon som kan ge mig lite tips om hur man luftar frambromsen på en FXSTC 98? Alla saker är nya, reglage, slang, skiva, klossar med mera.

Har DOT 5 hemma.

pidde
2012-02-18, 12:42
.Bäst sättet är att suga i luftningsnipplen.Man kan även ha oket löst och hålla det över huvudcylindern och räta ut slangarna så det minimerar risken för att luft blir stående i en böj.Även om all luft är ute kan bromsen kännas svampig då behöver det bara slita till sig.

ultra98
2012-02-18, 20:10
hadde liknande problem på ultran när jag bytade Ok och stålomspunnen slang provade det mesta vacumsug mm, det som tog det sista av luften var att jag tog ett straps om handbromsen lät det stå under tryck ett par dagar sen var det som nytt funka perfekt

mtf
2012-02-20, 12:16
Tack för svar! Om jag fattat det rätt så ska jag hälla i olja i huvudcylindern sen suga nere vid nipplen i oket. Är de samma som att lufta bromsar på en bil ungefär?
Detaljerad förklaring hade varit pricken över i:et thb;

pidde
2012-02-20, 16:44
Tack för svar! Om jag fattat det rätt så ska jag hälla i olja i huvudcylindern sen suga nere vid nipplen i oket. Är de samma som att lufta bromsar på en bil ungefär?
Detaljerad förklaring hade varit pricken över i:et thb;
Just så.Man kan använda en genomskinlig slang så ser man när det slutar komma bubblor.Sen e det inte olja de e bromsvätska rnt;

xbones
2012-02-20, 18:25
Hade problem med min gamla hoj. Luftade o luftade fotbromsen med dåligt resultat. Kom sen på att o-ringen o packningen på kolvtoppen släppte igenom. Bytte dom och det funkade! Hade ISR bromsar.

mtf
2012-02-21, 20:24
Just så.Man kan använda en genomskinlig slang så ser man när det slutar komma bubblor.Sen e det inte olja de e bromsvätska rnt;

Okej:) tror jag fattar, BROMSVÄTSKA menar jag :D

mtf
2012-02-25, 13:51
Har luftat nu i 3 timmar på olika vis och får inte de till och funka, tålamodet är slut och behöver lite tips och hjälp.. Har luftat på de som Kvarnstenen skrev och som pidde plus lite annat skit men de går icke.. Kanske läcker nån annanstans??

Need help!!!

Lars Nilsson
2012-02-25, 14:01
Har luftat nu i 3 timmar på olika vis och får inte de till och funka, tålamodet är slut och behöver lite tips och hjälp.. Har luftat på de som Kvarnstenen skrev och som pidde plus lite annat skit men de går icke.. Kanske läcker nån annanstans??

Need help!!!

Var bor du?
Hör av dig om du behöver lite hjälp med det.
Jag är inte expert men har gjort det massvis med gånger.

mtf
2012-02-25, 14:10
Bor utanför Kristianstad. Hur lång tid brukar de ta?
Har pumpat med handtaget
släppt handaget
öppnat nippeln
tryckt in handtaget sakta
spännt nippeln
släppt upp handaget
sen börjat om från start.

Jag får väl köra ner till hoj meken i veckan annars så får väl dom göra de..:(

Lars Nilsson
2012-02-25, 14:15
Du ska ha tryck på handtaget när du släpper på luftningsnippeln, annars kommer det IN luft i systemet istället.
Sen öppnar du typ max 1 sek o spänner igen med handtaget fortfarande intryckt.
Pumpar upp tryck, håller inne handtaget släpper på nippeln o spänner igen snabbt.
När det slutar komma luftbubblor i slangen så är du klar och du kan pumpa upp trycket, kolla vätskenivån, på med lock och du är klar.
Du har gjort fel alltså, så det e inget fel på dina grejer antagligen.

mtf
2012-02-25, 14:18
Förklarar en hel del! Tack som f*n, ska ut och testa med en gång! :D

mtf
2012-02-25, 14:55
Testade nyss utan vidare resultat. Något jag tycker är skumt.

Pumpar
håller in handtaget
släpper nippeln och spänner igen
släpper handtaget och börjar pumpa igen

Men om jag tar en liten paus från pumpandet i kanske några sekunder och sen trycker in handtaget igen så kommer det massa luftabubblor uppe i huvudcylindern. Betyder de inte att de kommer in luft någonstans?

Lars Nilsson
2012-02-25, 15:43
du har med största sannolikhet en jäkla massa luft i systemet.
Men kör du bara som jag sa o ser till att bromsvätskebehållaren inte blir tom så ska det gå.

mtf
2012-02-25, 16:07
Fixat! De löste sig tillslut. Bromsen tar men bara halv vägs nere.. Blir de bättre med tiden man bromsar?

Hur vet man hur mycket vätska man ska ha? Styret åt vänster = rinner över och tvärtom åt höger :)

Pulare
2012-02-25, 16:50
Jag ska till Bromölla imorgon så jag kanske kan titta förbi och hjälpa dig.

//Christer

PM:a mig ditt telefon nummer så ringer jag när jag har varit på Claesson´s

gronvit
2012-03-27, 22:11
OK, lånar denna tråd.

Jag och en polare höll på och skulle lufta frambromsen på hans hoj efter styrbyte.
Vi körde med slang på bleeder-nippeln på oket. Vi gjorde som det stod i handboken och vi gjorde allt som inte stod.
Vi fick igenom bromsvätska genom huvudcylindern så att det kom rent utan bubblor från nippeln på oket. Men kolvarna som ska trycka belägget rörde sig inte en mm. Vi testade att pumpa sjukt långsamt, med öppen huvudcylinder och med stängd, vi testade snabbt, lagom mm mm.
Kan det vara något fel på huvudcylendern/kolv? Någon packning, fett eller liknande? Vi höll på länge, och som sagt, bromsvätskan som kom ur oket var luftfri, däremot kom det små luftbubblor ibland när man tittade ner i huvudcylindern. Handtaget blev inte "styvare" alls, det var inte svampigt, det var ingenting. Vad kan vara felet?

Tyrre
2012-03-27, 22:26
Så här gjorde jag vid samma problem: ta av locket så du ser vätskan och pumpa ytterst lite så kommer luften upp i bromsvätskebehållaren, (det rör sig om ett fåtal millimeter i det yttersta läget) kör på tills det slutar att bubbla.

gronvit
2012-03-27, 22:43
Tack för tipset.
Snackade just med honom, tydligen hade han gjort exakt samma sak som igår, men efter två pump på bromsen funkade det?
Så inga problem alltså, men ändå intressant, hur fan kan det bli så, har luften jobbat på och samlat sig/stigit under natten?

Zed
2012-03-28, 01:30
Ingen omöjlighet, luft i vätska rör sig uppåt så det är nog det som har hänt där med, såg nån video på tuben där de beskrev att om man hade problem på det sättet ni hade kunde man vänta ett dygn och sen hoppas på det bästa.

JohnnyRocker
2012-03-28, 06:35
Lite mer känt som den sk. Ketchupeffekten, ingenting, ingenting plötsligt allting.

gasselurra
2012-03-28, 06:53
Tack för tipset.
Snackade just med honom, tydligen hade han gjort exakt samma sak som igår, men efter två pump på bromsen funkade det?
Så inga problem alltså, men ändå intressant, hur fan kan det bli så, har luften jobbat på och samlat sig/stigit under natten?

Min erfarenhet av att lufta frambromsar är precis så som du beskriver. Fyller på behållaren, åker hem, tillbaka dagen efter
några små pumpningar på bromshandtaget för att se om det kommer några bubblor ur huvudcylinderns bromsvätskebehållare, justera nivån vid behov
sen är det klart.
Med andra ord ha inte bråttom.