handdator

Visa fullständig version : Batteriproblem med baktändning till följd.



HD Life
2011-10-18, 11:39
Jag skulle starta den som vanligt, startmotorn lät hur pigg som helst, dock ville den inte starta.
Jag försökte säkert tio gånger, startmotorn började sakta att bli svagare.
Sista gången jag försökte, baktände den och det kom en liten puff rök/damm från luftfiltret.
Jag lät den stå i 6 timmar och när jag kom tillbaks och provade igen gick den igång med en kraftig avgassmäll till följd.
Nu funkade det igen och jag vidtog inga åtgärder.

Efter en vecka hände det igen, den hade då inte använts sen senast och den ville inte starta.
Startmotor lät riktigt trött redan efter andra försöket, så jag la ner att prova mer.
Jag har dessutom haft lite problem dom senaste 2 månaderna med att alarmindikatorn börjat lysa ett par sekunder efter att jag startat motorcykel, blinkers och hastighetsmätare funkade då inte. Oftast hjälpte det med att jag startade om den så slocknade indikatorn och allt funkade igen, detta har dock eskalerat den senaste tiden.

Jag tänkte det var dags att ladda batteriet för att se om det är det som är felet, efter ett dygn var det klart.
Vid första försöket denna gång fick jag en ännu värre baktändning och det kom mer rök/damm än första gången ur luftfiltret, vet inte vad det berodde på denna gång.
Efter detta har den nu funkat klockrent vid varje start och larmindikatorn har inte börjat lysa en enda gång, har väl startat den nu en 20 gånger utan problem.

Är det någon som vet eller har haft ett liknade problem och kan berätta för mig om detta hände bara för att batteriet var svagt.
Om dessutom larmindikatorn börjar lysa vid start då batteriet håller på att ta slut är det en bra indikation på att man bör ladda batteriet innan man får samma problem som jag.

Per