handdator

Visa fullständig version : Lackning



harley
2011-10-16, 14:14
Tänkte lacka gaffelbenen och kronorna på min Sportster matt svart och undrar om någon har tips på typ av färg som jag kan använda med bäst resultat, grundfärg/mattsvart så att det håller och ska jag rugga upp ytan innan med? och isf vad?
Tänkte också lacka skärmstagen svarta som nu är kromade, tips på att lacka dom på bästa vis tas också tacksamt emot.

Lars Nilsson
2011-10-16, 14:20
Plocka av kronorna och dela gaffelbenen samt plocka av skärmstagen o skicka dem på pulverlackning.
Vanlig lack håller inte så bra på de här grejerna.
Lycka till
Lars

DeaDSexY
2011-10-16, 15:58
är det dyrt å lämna in på pulverlackning??

ViLa
2011-10-16, 16:26
Beror på hur mkt pulver du går igång på LM; samt en sprejburk vc;

harley
2011-10-16, 17:20
Har plockat bort kronor och gaffelben, och tänkte väl göra det själv så undra om nån har erfarenhet på typ av färg?

DeaDSexY
2011-10-16, 17:56
Beror på hur mkt pulver du går igång på LM; samt en sprejburk vc;

just det... det var precis så jag tänkte... ;)

Lars Nilsson
2011-10-16, 18:03
pulverlackning blir överlägset bäst, hållbarhetsmässigt och utseendemässigt.
Annars svinto, aceton för att få bort allt fett och sen biltema mattsvart.
OBS! Inre gaffelbenen får ej lackas.

softail84
2011-10-16, 19:52
Gaffel benen är väl aluminium.
När jag lackade mina så använde jag 400 eller 800 slippapper först för att få färgen att fastna bättre.
Sen använde jag "silikonrengörning" för att gafflarna skulle bli rena
Etch primer
Grundfärg
Svart
Matt klarlack

Så här blev min gaffel , jag har svart metallic och vanlig klarlack2676

Lackat med spruta ( ViLa funkade inte att svara med citat för mig )

ViLa
2011-10-16, 20:19
Gaffel benen är väl aluminium.
När jag lackade mina så använde jag 400 eller 800 slippapper först för att få färgen att fastna bättre.
Sen använde jag "silikonrengörning" för att gafflarna skulle bli rena
Etch primer
Grundfärg
Svart
Matt klarlack

Så här blev min gaffel , jag har svart metallic och vanlig klarlack2676

Snyggt !!

Spruta eller Burk??

ViLa
2011-10-16, 20:20
just det... det var precis så jag tänkte... ;)

Heheh

Nej men jag Snow

Hagis
2011-10-16, 20:21
se så pojkar, håller vi lite ordning på tråden ;)

Viljar
2011-10-16, 20:57
Plocka av kronorna och dela gaffelbenen samt plocka av skärmstagen o skicka dem på pulverlackning.
Vanlig lack håller inte så bra på de här grejerna.
Lycka till
Lars

+1 på den.
Det finns inget alternativ om man verkligen vill att det ska bli bra, och hålla.

Henrik Forslund
2011-10-17, 07:28
Tänkte lacka gaffelbenen och kronorna på min Sportster matt svart och undrar om någon har tips på typ av färg som jag kan använda med bäst resultat, grundfärg/mattsvart så att det håller och ska jag rugga upp ytan innan med? och isf vad?
Tänkte också lacka skärmstagen svarta som nu är kromade, tips på att lacka dom på bästa vis tas också tacksamt emot.
Kika i denna tråd där Admin fint visar hur han brukar göra, bilder, tips och färgrekommendationer http://harleyforum.se/showthread.php?1846-Leverans-till-vinterprojektet-julafton!!!!

Hagis
2011-10-17, 10:25
Jag har läst samtliga inlägg och trådar gällande ämnet! Men jag är lite frågande till hur det håller?
kort så är det sagt att man kör ett lite grövre papper för att få bort det lagret så man kommer åt metallen, sen förfinar man allt med ett finare papper. Sen sprejar man tunna tunna lager med jämna mellanrum, låter grejerna vara i ett dygn innan man börjar pilla på dom!
Men den erfarenheten jag har och då är det av pulverlackering, så minsta lilla så börjar allt släppa o flagna! Har någon erfarenhet av denna metod, och som sagt, hur håller det mot säg stenskott osv.