handdator

Visa fullständig version : Nya körkortsklasser?



custombike
2011-10-14, 11:12
Nån som vet nåt mer om detta:

http://www.sydsvenskan.se/bil/article1560310/Hojd-aldersgrans-for-tung-mc.html

Ozzy
2011-10-14, 12:44
Har hört något om 25 år för tung mc, men det kan ju vara rena spekulationer också. Det verkar hur som att dom bara vill göra det svårare och svårare att få köra fordon överhuvudtaget. Ångrar mig bittert att jag inte skaffade hojkort i samband med bilkortet, men är glad att jag bestämt mig för att göra det till våren innan det blir ÄNNU värre. Trodde mig kunna fixa teoriprovet nu på höstkanten, men icke, nån riskutbildning måste göras först, och den var slut för säsongen här...

En liten parentes i ämnet, jobbade några år på Cypern, där övningskörde man själv på hoj! Ett litet rött "L" på bakskärmen bara (Learning) så var det bara att åka för motsvarande 170 kr per år, inte många som verkligen tog kortet.

Pontus
2011-10-14, 13:58
Tog mitt kort 2010 och då berättade Trafikskolläraren att man kommer troligtvis att införa 25 årsgräns för tungt mc kort.
Anledningen är att man vill minska risken för vad de kallar dödsänglar=killar på 18 till 25 år som kör supersport hoj.

Bra eller anus? frv;
Om man nu vill ta bort den kategorin så kunde man kanske gjort det med ett klassningssystem istället för öka åldern så alla drabbas. :(

Hagis
2011-10-14, 14:56
känns som att det var länge sen såna saker påverkade en själv! Men hur var det med buss o lastbils biten? kommer det bli en 5 års period med nya prover osv?

jale
2011-10-14, 17:01
Jag tog mitt MC kort 1970 ... ( jo, det är sant ) så jag går väl fri då ... :cool:

TCKalle
2011-10-14, 18:05
Tog mitt bilkort 1971 och fick Mc på köpet så jag klarar mig oxå eller?
I och för sig läste jag nåt om femårskollar och det är väl risk att man stupar på ålderskrämpor.

jale
2011-10-14, 18:20
Ålderskrämpor ? Nä ... TC Kalle - vi går segrande med erfarenheten :))
Fast visst mins man tiden som blöjknutte, 16 bast på en 125´a och så skulle man hänga på dom stora grabbarna .... två år senare, 1972, tog jag B-kortet men inte köpte man bil för det inte, näää, man bytte så klart 125´an mot en av dåtidens stora, en sunkig BSA men va f-n, livet lekte och så rann det på hoj efter hoj ....
Sorry, boys and girls, tråden spårar ur pga mitt blajande.
Jag har inget hört om att det skulle bli 25 års gräns för stor och tung hoj men man vet aldrig .... de mellan 20 och 25 är ju tyvärr överrepresenterade i mc olycksstatistiken .... fast inte hjälper det att bara höja åldersgränsen - det flyttar ju bara problemet ett snäpp uppåt ...
Det ända som hjälper är erfarenhet och återigen erfarenhet och det kan man inte lagstifta sig förbi utan det kommer självmant med åren ....
Skål och trevlig fredagkväll party

Hagis
2011-10-14, 18:49
skål jale och väldigt kloka ord!
Därmed drar vi ett streck i skitsnacket och återgår till frågan som vår käre vän ställde i första inlägget! :)

Wallis
2011-10-14, 18:57
Gällande SuperSport hojjar så är det väll bättre att man sätter som regel att du ska ha kört 25kw i 2-3år innan du enns får ta lappen för en sådan hoj. Hoppas dom inte enbart räknar på CC, Då jag inte har tagit mitt kort än.

ViLa
2011-10-14, 19:21
Har hört något om 25 år för tung mc, men det kan ju vara rena spekulationer också. Det verkar hur som att dom bara vill göra det svårare och svårare att få köra fordon överhuvudtaget. Ångrar mig bittert att jag inte skaffade hojkort i samband med bilkortet, men är glad att jag bestämt mig för att göra det till våren innan det blir ÄNNU värre. Trodde mig kunna fixa teoriprovet nu på höstkanten, men icke, nån riskutbildning måste göras först, och den var slut för säsongen här...

En liten parentes i ämnet, jobbade några år på Cypern, där övningskörde man själv på hoj! Ett litet rött "L" på bakskärmen bara (Learning) så var det bara att åka för motsvarande 170 kr per år, inte många som verkligen tog kortet.

Dom har infört risk 1an och risk 2an, man kan inte boka teorin om man inte är godkänd på risk 2an.

Idag gäller 18år begränsad mc som per automatik blir ett riktigt kort dvs tung mc när man fyller 20.

Risk 1an sitter man bara i skolbänken men 2an är lite lurigare då man kan bli kuggad i dom praktiska övningarna på bana.

Vad som kommer ske i framtiden det vill jag inte sia om eller jo möjligtvis efter ett par groggar :)

Elexem
2011-10-14, 19:32
Var är lobbyisterna? Att det är svårare att ta mc kort idag har gjort att fler och fler unviker det av förståliga själ. Men det kommer att bli mc kulturens död. Titta bara på detta forum, det finns några yngre tappra men de flesta av oss är mellan 30 - 50+. Tycker det har varit lite tyst ( eller bara jag som missat debatten) från mc branshen. De borde "bråka" mer, de vill ju sälja hojar. Jag bor i en mellanstor stad 72 000 kommun invånare och de upplysningar jag fått från lokala mc handlare är att det sålts 3 nya hojar i sommar, tråkigt. Nej innför den gamla utbildningen med kanske lite mer uppdaterad, 125 cc från 16 som automatiskt går över till 500 cc till 850 cc för artonåringar och slutligen > 850 cc vid 21.

Rollie
2011-10-14, 21:16
Dom har infört risk 1an och risk 2an, man kan inte boka teorin om man inte är godkänd på risk 2an.

Idag gäller 18år begränsad mc som per automatik blir ett riktigt kort dvs tung mc när man fyller 20.

Risk 1an sitter man bara i skolbänken men 2an är lite lurigare då man kan bli kuggad i dom praktiska övningarna på bana.

Vad som kommer ske i framtiden det vill jag inte sia om eller jo möjligtvis efter ett par groggar :)

Risk 2an va rena tramset, inget annat än att sno en på ytterligare 3500 spänn i mitt fall. De enda dom ville få in i skallen på en va att man inte skulle köra om i skymda kurvor, hur långt man hinner per sekund i olika hastigheter o bromssträcker. Iaf den ja va på kändes totalt meningslös o kommer garanterat inte att hjälpa till att minska någon olycks statestik tyvärr.

Tundra Trotter
2011-10-15, 12:01
Screw it. Let´s ride.

ViLa
2011-10-15, 12:57
Screw it. Let´s ride.
GP;