handdator

Visa fullständig version : Ska byta risers...



Ozzy
2011-10-13, 17:44
Är säker på att jag sett någon tråd om styren, hittar den inte nu varken med sök eller bläddring, så mod får gärna sammanfoga om det är så! Tänkte byta risers i helgen, får hem 6.5" pullbacks i morgon. Det bör ju gå ganska smärtfritt, men funderar på när jag lägger i styret i dom nya och ska dra på överdelen, är det bara att skruva åt utav h-e eller kör man i nån loctite eller liknande för säkerhet? Vill ju inte få släpp efter vägen :P

Hagis
2011-10-13, 18:26
det finns ett par trådar om styren men så vitt jag såg ingen som håller sig till den frågan du ställde så kör hårt :)

Loctight är väll att rekommendera på allt du skruvar loss och dit igen! Du har ingen instruktionsbok/sprängskiss över hojen? Där brukar det stå om du ska ha momentnyckel eller inte! Om inte det behövs så är det bara dra åt utav bara hell* med locktight som sagt :)

EDIT
var inte snål om du väljer att köra med loctight, utan lägg hellre några kronor extra så kan du vara säker på att grejerna sitter!

Ozzy
2011-10-13, 18:37
Fick en handbok med, ska kika i den minsann för jag hade inte ens en tanke på att det kanske krävs moment nyckel! Ska fläska på ordentligt med loc!

Hagis
2011-10-13, 18:47
nä du behöver inte så mycket loctight! Men köp ett som är riktigt bra istället för något från biltema som torkar och spricker sönder! Du behöver bara ett varv runt botten på bulltarna så sitter det som berg sen :D

Ozzy
2011-10-13, 18:54
Aha du menar så! Ska tänka på det! Tackar:)

Hagis
2011-10-13, 19:09
:D lugnt

Ozzy
2011-10-13, 19:09
Hmm är blå loc att föredra för den här typen eller ska man gå på den röda? Inte lätt att va född med tummen på ryggen:)

Hagis
2011-10-13, 19:13
gör som så att du kollar upp vilka produkter dom har och kolla sen vilken som passar! Jag vet att dom har en jävla massa olika produkter och därmed olika loctight! Jag har kört på den röda, men det finns olika sifferbenämningar på dom! Jag kommer inte ihåg om det var högre nr = bättre loctight eller om det var lägre nr = bättre loctight. Vet även att om du ska limma något så har dom ett loctight lim som du kan limma fast ungarna i taket med! Torkar på 3 sekunder och sitter som herre jösses!

EDIT
Kolla så det är anpassat! Tex vet jag att det finns röd LT som är värmebeständig för att skruva dit bultarna runt varma delar i motorn, jag vet däremot inte om just det LT är lämpat för kalla ställen som vid styret!

Ozzy
2011-10-13, 19:18
Ok då sticker jag in på Meca och snackar med dom, dom brukar ha lite olika! Thanx, återkommer när jag hunnit byta!

grillkorv
2011-10-13, 19:22
Andvänd Cylindrisk fastsättning ifall du är orolig att det ska lossna,det sitter som h......e.jag andvänder inte locktight mer än nödvändigt.

admin
2011-10-13, 19:23
Dra överdelsskruvaran lagom... inga långrör och skit. Ett normalt spärrhandtag 25cm gör jobbet. 4 bultar gör sitt jobb.
Loctite, blå ja. lite grand. Jag kör med loctitestift, ser ut som lypsyl fast något större. Finns i röd eller blå.

Ozzy
2011-10-13, 20:12
Vet ju inte om det har benägenhet att lossna alls, men tänkte för att vara på säkra sidan! Bara det går att få loss om man vill. Och nu kom jag på att jag lär inhandla insex hylsor med tum till spärrskaftet också hehe

Hagis
2011-10-14, 09:58
haha ja den niten åkte jag med på! Gjorde i ordning allt och skulle börja skruva när jag insåg att jag saknade ju rätt verktyg! Drog iväg o handla verktyg men tappa totalt lusten att meka den dagen så det vart ett par kalla i stället!

Det med loctight, du gör som du känner för! Vissa använder inte loctight alls o känner sig nöjda med det! Jag kör loctight på allt och jag kan nog lugnt säga att dom flesta skruvarna jag släppt på när jag skruvat sitter med loctight! Använder du loctight så vet du att grejerna sitter där, gör bara rent bulltarna innan så fäster det som det ska! Följ det ditt hjärta säger att du ska göra så blir det aldrig fel ;)

Tundra Trotter
2011-10-14, 10:59
Att dra " åt utav helvete" är ofta det som ger dig problem på Autobahn. Risken för att du översträcker skruven är överhängande.
Att översträcka ett bult förband gör den skörare och kan medföra haveri när den utsätts för vibrationer och/eller belastning. Där av Momentdragare. Varje skruv eller bult har sitt max i drag moment. Köp en momentdragare. Kör säkert.

Hagis
2011-10-14, 11:21
Tundra:
Jag kollade igenom min sprängskiss igår, för det är där jag tidigare hittat hur hårt bulltarna ska dras! Men här fanns inte en siffra, inte en text rad som talar om att "nr 6 och 7 dras med si o så mycket". Vet du vart den informationen kan hittas mer än i sprängskisserna?

Ozzy
2011-10-14, 18:34
Ska nog sätta mig och läsa lite och se om jag hittar något kanske!