handdator

Visa fullständig version : Mappningar, bänkningar



admin
2011-03-09, 19:02
Här kan ni dela med er med era MAPPNINGAR när ni utfört bänkning på era järnmoppar.

Så mycket info som möjligt kan vara bra såsom årsmodell, vilka delar, trim, m.m

(Har du problem att lägga upp bilder, PDF så maila mig grejerna så hjälper jag till, PM eller admin@harleyforum.se)

Wallis
2011-03-09, 21:56
Mycket bra tråd, Trim & resultat är väldigt intressant, Hoppas det blir lite fart här =)

admin
2011-03-09, 21:59
Mycket bra tråd, Trim & resultat är väldigt intressant, Hoppas det blir lite fart här =)

Ja, fick tipset om denna tråd av medlemmen Daniel här inne.. Han har nog en mappning i rockärmen han vill visa upp på sin Sportster 1250 ;)

Daniel
2011-03-09, 22:34
Ok Jag har en sportster 00:a med 1250 kit. 883 toppar med stage 2 som är gjort av nrhs. HurricaneFlow luftfilter. Se insug. Se 536 kammar. Dyna 2000i tändning. Supertrapp 2:1 avgassystem. Mikuni hsr 42 förgasare.

http://harleyforum.se/attachment.php?attachmentid=310&d=1299701698

admin
2011-03-09, 23:27
Bra siffror :) Hade jag inte ens på min 103ci Street Bob + 100kg järn till....

Carl-Inge Larsson
2011-03-21, 23:17
Grymt viktigt med bra avgassystem där funktion måste gå före utseende. Annars är det totalt bortkastade pengar på trim och/eller stor motor.

Broder Dalton
2011-03-26, 23:26
Instämmer med Carl-Inge
Sett en ULTIMA 120" på bänken med smala dragpipes 95 hästar.......

Carl-Inge Larsson
2011-03-27, 13:21
Jag har också sett nåt liknande, en S&S 124" som skall lämna runt 135 hästar lämnade 90 hästar...

TCKalle
2011-04-06, 14:46
Kolvar: Wiseco 10,5:1
Toppar: Mectecportat - orginal ventilstorlek
Kammar: Andrews TW55
Avgassystem: VH Propipe
Förgaseri: CV 40 m SE Filter
Tändning: SE Adjustable Map

Nöjd - Ja och nej, Ja - räcker till vid omkörningar, Nej - måste ha 98 oktan, jobbigt på semestrar då det i Danmark t.ex endast finns 98 på mackarna efter motorvägarna och hur kul är de att åka motorväg på en skala.
http://i1003.photobucket.com/albums/af159/TCKalle/Softail2010/Bnkning_0001.jpg

custombike
2011-04-06, 19:51
Har en Nighttrain 08:a med porker pipes 2-1, luftintag från Thundermfg och powwer commander tunad och bänkad av Erik på Pro Service
MaxHP 81,02
Max Nm 132,56
Maxrpm 5484
Ganska nöjd med tanke på att jag gjort så lite med hojen.

erkagn
2011-07-04, 23:24
Så hära ser kurvan ut när min hoj, Sporster XL 1200C 2008:a, bänkkördes och mappades vid 160-milaservicen.

Har Power Commander V, Rusch slipon samt ett öppnare luftfilter.

Är det fler som bänkkört sina hojar? Hur ser era effektsiffror ut? Min hoj har med luft och buller 68,15 hästar och 96,72 Nm på bakhjulet.

https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/263875_10150222255249275_684694274_7239080_7005076 _n.jpg

Broder Dalton
2011-07-05, 09:23
AFR-kurva? (Air/Fuel Ratio (AFR))

erkagn
2011-07-05, 11:15
Nej, konstigt nog fick jag inte med någon sådan. När jag bänkade en Dragstar 1100 så fick jag med en sådan längst ner på papperet. Skall dubbelkolla så det inte hamnat utanför bild.

erkagn
2011-07-05, 11:16
Nix, har kollat på papperet och något AFR finns inte med.

Bossemz
2011-08-27, 21:02
Har en Road King 08 med SE filter och V/H wide ovals. Provar en Terry Components TV-3 som styr bränsle efter lamba sonderna, den mappar sig själv liksom. Men den går bara på soppan, styr inte tändning så för att ta ur det sista så är det fel grejer. Det gjordes alltså ingen justering i bänk utan bara tre raka drag för att stilla nyfikenheten. 72,8 HK och 116,7 Nm rätt ur kartongerna. Den går fint så än så länge duger det åt mig, men det är ju f*n när man får smak på det där med hk......

Dempa
2011-11-12, 20:42
2994 Har en WG 06 , 1550 portade toppar s&s kammar 585 med pys Bsl supertrapp 2-1

Båging
2011-12-10, 12:27
Nix, har kollat på papperet och något AFR finns inte med.

Det där med AF på papperet är lite halvhemligt ibland om man säger.... du kan ju som bänkare hittat ett förhållande som levererar aningen bättre än alla andra och då är det ju "synd" att ge konkurrenterna gratis info ;) :)
Våran utskrift visar inte A/F automatiskt, men vill du ha det, får du självklart det.....

Hagis
2011-12-10, 12:45
Varför skulle AFR kurvorna vara "hemliga"?

Båging
2011-12-10, 12:55
Beror på..... alla svarar inte lika på "bestämda" AF om man uttrycka sej så.... en del ger mer effekt vid 12.5 än vid 13.2 t.ex. Att testa alla olika AF-förhållanden på en SERT/SEST tar en herrejösses massa tid och känslan jag får är att man inte vill dela med sej infon om inställningarna "gratis" till sina konkurrenter....
Det finns t.o.m. snack om att en del behåller den färdiga mappen... Vet inte om det är rykten/snack, så man kanske inte skall lägga för stor vikt vid det.
Misstänker dock att det är anledningen till att man väljer att inte publicera AF.....

Båging
2011-12-10, 13:35
Bara för att röra om lite i grytan lägger jag upp ett av våra bänkkvitton från en Nightrod 07 ;)
Orkar inte skriva om all text igen, så jag kopierar från vår facebooksida ;)

Luft & Buller, dvs K&N-filter och V&H Widow slip-on's

Skillnaden mellan pålagd "korrekt" Screamin Eagle map och justering i bänk. Dvs den map som rekommenderas av SE.
Observera att detta bara är fullgaskörningen. Skillnaden på delgas var ännu större och vad värre var, växlade brutalt mellan rejält snål och rejält fett. Såpass att endcaps'en var kolsvarta av sot....
Svart är före och röd är efter justering.
Visar väl ännu en gång att snacket om att det räcker med att lägga på en färdig SE-map inte har någon som helst substans.... ;)

3323

Hagis
2011-12-10, 13:43
Okej, rena djungeln haha...

Men jag då som ska konvertera min 883a nästa vinter till en 1200 och 10:1 komp kittet. Vad skulle du rekommendera att jag köpter utöver kittet för att få så mycket effekt som möjligt men ändå inte så att grejerna går sönder!

Båging
2011-12-10, 14:27
10:1 är ju ganska snälla siffror ang tillförlitlighet, så det man normalt gör är väl att man lägger ner tid och arbete på bränsle och tändning. Förutsatt att bränslekurvor är bra, så är det ju tändkurvorna som gör störst skillnad....
Allting utöver det är ju mekaniska förändringar, dvs kammar, portningar osv....
En bra källa jag använder mej av, ja egentligen den enda källan jag använder mej av är Kjell-Anders på MecTec. Kunnig som få och har väl testat dom flesta kombinationer....
Slå honom en signal 0923-79090 och se vad t.ex. ett portjobb gör på 1200an.... det är inte alltid det är snordyrt :) Annars är väl Tassen en kunnig herre på sporresidan?

Viljar
2011-12-10, 16:46
Ok, now we are talkin'..

Harley-Davidson FLSTSB 2009.
Screamin' Eagle SE 120R Beta Crate Motor.
Screamin' Eagle 58mm spjällhus och insug.
Screamin' Eagle High Flow Injectors.
Super Trapp 2-1 - 20 diskar och Power Cone - lindat.
Screamin' Eagle vanligt runt öppet pappfilter, en eftergift åt designen på hojen.. luftfiltret snor ca 3 hästar på toppen.
Screamin' Eagle Super Tuner.
95 oktan handelsbensin.


3324

Blå linje är standard SE 120" mapp direkt från Super Tuner. Inte så snygg AFR-kurva och grym bensinförbrukning..
Svart linje är mappat i Dynobänk. Hyfsad AFR-kurva.

3325

Körning utan luftfilter efter mappning.
AFR något tunn pga fritt flöde in.

+220km/h

untamed
2012-04-18, 12:46
Bänka & Mappa min hoj i helgen, här är siffrorna.
Vet inte om d e bra eller dåliga.

Night Rod 2008
Kess Tech
K&N luftfilter
Race Tuner

6293

admin
2012-04-18, 15:51
Bänka & Mappa min hoj i helgen, här är siffrorna.
Vet inte om d e bra eller dåliga.

Night Rod 2008
Kess Tech
K&N luftfilter
Race Tuner

6293

Hade varit intressant med "före" bild. Gjordes en sån?

untamed
2012-04-18, 21:30
Hade varit intressant med "före" bild. Gjordes en sån?


Nej det är därför jag la upp mina resultat. Skulle se responsen ifall ngn visste..
Han som bänka/mappa sa att det såg helt fel ut i redan första växlen när han började bänka hojen, så han satte igång med mappning direkt.. Typ ngt i den stilen sa han iaf.. :)

admin
2012-04-18, 21:36
Ahh. Då är jag med :)

Båging
2012-04-19, 00:28
Svårt att avgöra om effekten är ok. Det skiljer ju en hel del mellan olika bänkfabrikat och MJP2200 har jag ingen referens till..... vi ligger ju normalt ca 10% under DynoJetbänkarna på mätt effekt, så redan vår bänk är ganska snål eller hur man skall uttrycka sej.
Det hade kunnat sagt nåt om ni kört en före mappningen. Då hade du ju kunnat se den procentuella skillnaden....
Sen fattas ju Air/Fuelen, så det är ju svårt att säga om det är bra eller dåligt... men det är ju inga oerfarna herrar som gjort jobbet, så jag förutsätter att det är korrekt såklart :)

Hittade en körning från en 08 NightRod jag gjorde i höstas och så här blev resultatet från den... SuperTuner, K&N filter med stängd burk, V&H Indy med "tyst" insats......
126.2Hk och 122.9Nm med våra snåla/korrekta siffror. Lägg på ca 10% för att se vad den lämnat i en DynoJet-bänk....

http://dl.dropbox.com/u/28201445/2008vrsc.jpg

untamed
2012-04-19, 01:50
Men vet du vad en Nightrod har HK original på bakhjulet?

Båging
2012-04-19, 09:59
HD uppger ju 123hk / 114nm som original, men det är som vanligt fabrikantsiffror mätta på vevaxeln. Vi mäter ju bakhjulseffekt och normalt kan man väl säga -15% drivlineförlust, så med dom siffrorna borde den lämna 104hk / 88nm. Sen kan ju dom 15% variera också beroende på hur effektiv transmissionen är.....
Jag har en 2011 Night Rod vi körde för 2 veckor sedan med bara bytt avgas. Lägger upp den så fort jag fått igång bänkdatorn igen ;)

untamed
2012-04-19, 14:10
OK!
Men om du har i tanke på att original enligt dina ungf. beräkningar så lämnar den 104HK.
Sen efter ett nytt Kess Tech system, K&N filter samt RT på så lämnar den 116HK +-10%.
Låter inte detta lite, eller det är normalt?

admin
2012-04-19, 14:35
Hittade denna NRS 2011 dock, (större motorn)?

http://images.motorcycle-usa.com/PhotoGallerys/xlarge/11cr_smackdown_harley.jpg

admin
2012-04-19, 14:50
2007 V-Rod DynoChart (Stock)
http://motorcycletestdrive.com/07vrod/chart.jpg

untamed
2012-04-19, 15:24
113HK och 100HK har dessa två på bakhjulet?
Då är mina siffror skit kassa om dessa två som Admin la upp är helt original..

Båging
2012-04-19, 23:10
Har inga 100% original..... nedan är en 2011 NRS med endast TAB Performance dämpare. Alltså inte mappad eller bytt luftfilter. Den står på kö för mappning nu, så snart kommer skillnaden :)
Men som sagt, skillnader mellan bänkar kan vara hur stor som helst. Iofs är ju det av mindre intresse egentligen om man håller sej till samma bänk.... viktigast är ju skillnaden före/efter.....

http://dl.dropbox.com/u/28201445/2011vrsc_TAB.jpg

S&S kör ju Superflow och har blivit tvungna att förklara skillnaderna i sin katalog.... texten i sin helhet för den som orkar läsa ;)

"A WORD ABOUT DYNO NUMBERS

With a motto like “Proven Performance”, which is in fact a registered trademark
of S&SR Cycle Inc., it is very important that we be able to back up our claims
regarding performance. It is also vitally important to be able to evaluate new
designs in our development process. One of the tools we depend on for both of
these functions is the chassis dynamometer.
Something that needs to be understood about dynamometers is that the results
from one dyno will not necessarily be identical to those from another dyno. So
comparing results from different dynos is bound to create a certain amount
of confusion. This is especially true with dynos from different manufacturers.
However, results of tests run on the same machine can be compared with a
high degree of confidence. We can determine, for example if a performance
modification increased power or torque, but there is a problem if you expect
absolute values.

S&S Cycle has chosen to use SuperFlowR CycleDyn™ dynamometers in our facilities
in both Viola and La Crosse, WI because of the availability of data acquisition
options that make these units well suited for development work. There are
other brands of dynamometers which are in common use in the performance
industry. These dynos will yield very reliable values for comparison, especially
when tests are performed on the same machine. However values obtained from
these dynos are typically a little higher than results obtained on a SuperFlow
CycleDyn. Which value is correct? It depends on who you ask.

NO ABSOLUTES

In our literature and catalogs, we publish dyno results so our customers easily
can see how our products improve performance over stock. However, it must
be remembered that these are comparative values, and should not be taken as
absolutes. If a similar or even identical engine or motorcycle is tested on another
dynamometer, the results will more than likely differ.

AN ATTEMPT AT CORRELATION
We knew that we could not provide a 100% correlation between the SuperFlow
dynos that we use and other brands that are used in many shops, but it was
clear that some sort of “yard stick” was needed for comparison. We conducted
consecutive, back to back tests of a wide array of motorcycles on our CycleDyn
and on a dyno from another popular manufacturer. When the smoke had
cleared and the data had been evaluated, we found a consistent difference in
values. The competitive dyno read approximately 8% higher than the CycleDyn.
Based on this testing, it is possible to multiply results from a CycleDyn dyno by
1.08 to get a fairly accurate idea what readings the same bike would get on a
competitive dyno. It is also possible to multiply results from a competitive dyno
by .926 to calculate the approximate CycleDyn numbers.
In order to be consistent in our presentation of dyno information, moving
forward, we will present dyno numbers from the SuperFlow CycleDyn
dynamometer. A small Super Flow logo by a dyno chart will denote that the
test was performed on a CycleDyn dyno. We intend to retest our products on
the CycleDyn for future publications, but that will take some time to complete.
So for the sake of consistency in the short term, we will convert any dyno results
from other dynos to approximate readings from a CycleDyn. We will note these
as “Corrected Rear Wheel” values. If you are using a different dyno in your shop,
you can expect that your results will be about 8% higher than what we present
in our catalog."

untamed
2012-04-20, 01:31
Så slutsatsen kan vi säga är : vi har ingen aning om mina siffror från bänken är bra eller dåliga, då vi inte vet hur dom såg ut innan mappning.

Dock så har tomgången blivit bättre och gasresponsen, om nu mappningen påverkar detta?!?
Att det känns som om det blivit mer effekt kan jag ej bekräfta då hojen går lika bra som innan, ingen större förändring i själva känslan av det.

Båging
2012-04-20, 09:21
Exakt. Enda sättet vore väl att bara köra den i en "vanlig" bänk och se vad den levererar där och på det sättet få en relevans... Men kan du inte kolla med dina bänkgubbar om dom vet hur deras bänk förhåller sej mota andra fabrikat? Man brukar ha en rätt bra uppfattning om sina siffror...
Ja, tomgång, acc"pump" osv mappas också. Normalt är det rätt många parametrar som justeras..
Har iofs aldrig testat, men man kanske skulle kunna få en grov uppfattning på max acceleration mot mätt distans... Det finns ju lite kalkylatorer för det där :)

http://www.wallaceracing.com/et-correction-eighth.php

untamed
2012-04-20, 22:33
Vad menas med en "vanlig" bänk?

Vilka fabrikat finns där på bänkar, så ska jag ringa dom på måndag och fråga.
Nu när jag kollar så har din NRS 2011 114HK(nästan i helt original) så mina 116HK känns antingen felaktiga på pappret eller så är mappningen helt åt skogen..

admin
2012-04-20, 22:52
Untamed: Bara en tanke, hur många mil har din hoj? Har hört om folk som fått sin hoj bänkad efter första servicen redan! Låter väl inte som en superidé då motorn ännu inte jobbat in sig än. Är jag helt fel ute Båging (eller nån annan?) Bäst är väl att bänka iallfall efter 800mil nånstans?

CC10
2012-04-20, 23:19
håller med admin, tror det är en bra idé att vänta några mil innan mappningen, min erfarenhet är att när vi hade 2 hojar i familjen, en mappad ny vid leverans och en mappad vid ca 800mil så var faktiskt den snabbast som var mappad ny trots att den hade ca 5 hästar mindre...iof Dyna mot Softail men tror nog Dynan haft mer hästar om den bänkats på nytt vid 800mil typ. Är absolut ingen expert på detta, bara mina egna tankar....

Båging
2012-04-20, 23:55
Ja, egentligen är det väl bara ett fabrikat som kan kallas "vanligt".... Skulle gissa att 90% av bänkarna i landet är DynoJet-bänkar..... Admin's andra kvitto är från en DynoJet-bänk, alltså den med 100hk.
Det är ju bara nummer på ett papper vi pratar om. Skillnaden är ju den som är viktigast och framför allt att cykeln mår bra och levererar vad den tänkt att leverera. Sen skall man vara klar över att hur man upplever cykeln beror väldigt mycket på hur vridkurvan ser ut. En riktigt bra flack vridkurva tenderar att kännas tråkig. Man får ju aldrig den där känslan att "nu j*vlar kommer effekten", utan den matar ju bara på jämnt och snyggt.... så ibland är det svårt att avgöra med "byxbaken" hur den går :)



Untamed: Bara en tanke, hur många mil har din hoj? Har hört om folk som fått sin hoj bänkad efter första servicen redan! Låter väl inte som en superidé då motorn ännu inte jobbat in sig än. Är jag helt fel ute Båging (eller nån annan?) Bäst är väl att bänka iallfall efter 800mil nånstans?

Helt rätt. Säkert miltal kan jag inte säga, men minst 150-200 mil innan allting tätnat ordentligt. Ser det hela tiden på nybyggda motorer. Har helt slutat lägga massor av tid på initiala mappningen eftersom den blir totalt fel efter 100 mil nånstans.
Brukar lägga på en grov map för inkörningen och sen ta tillbaka kunden för en seriös mappning efter att man lagt lite mil på cykeln...

untamed
2012-04-21, 04:05
Tja!
Hojen fick racetuner på vid leverans, antagligen mappad då oxå med standard mapp. Jag köpte hojen med 600mil bytte alla oljor fast att dom var bytta nov -11, sedan bänkades den för första gången och mappades om..

Pulare
2012-04-23, 19:35
Här är mitt från igår bra resultat som slutade med en krökt ventil när den stod och gick på tomgång?rnt;6404

Lasse.S
2012-04-23, 19:50
Här är mitt från igår bra resultat som slutade med en krökt ventil när den stod och gick på tomgång?rnt;6404


Hur kan det vara möjligt..något måste ju hänt, skuren ventilstyrning, stötstång som gängat upp sig eller liknande..
har du felsökt??

Pulare
2012-04-23, 19:59
Ser ut som en skuren ventilstyrning för stötstängerna satt som dom skulle. 640564066407

Lasse.S
2012-04-23, 20:12
Ser ut som en skuren ventilstyrning för stötstängerna satt som dom skulle. 640564066407

Tur i oturen att det hände på tomgång, vad tror du om kolv o lager, vågar du bara byta styrning o ventil??

Pulare
2012-04-23, 20:26
Kolven har klarat sig. Får ringa Ove på Motospeed imorgon och hoppas dom inte bara kör med runt hörnet garanti på jobben.vic;

Lasse.S
2012-04-23, 20:47
Det får vi väl inte hoppas, dom hade inte blivit så stora om dom inte tog hand om sina kunder...

Båging
2012-04-23, 21:16
Här är mitt från igår bra resultat som slutade med en krökt ventil när den stod och gick på tomgång?rnt;6404

Siffrorna ser ju kanon ut..... skit med styrningen bara... som sagt, lite flax att det hände på tomgång i alla fall ;)
Mats som gjort jobbet ser jag thb;

Pulare
2012-04-23, 21:42
Ja Mats är verkligen en kunnig kille på finjusteringar och han är ju lite närmre för mig att åka till. Annars har du med ett bra rykte men lite långt att åka. vic;
Pratade precis med Mats och han trodde att detta hade hänt.

Min terori blir att styrningen kasat ner o när ventilen ska stänga "nitar" den styrningen som blir konisk , sen är det ju kört....
Ventilen når inte sätet & tar i kolven.

Och det låter väldigt troligt. Motospeed bytte ändå styrningarna till mig då jag bad dem om det då CVO 110cu" topparna hade problem med lösa styrningar.

admin
2012-04-24, 17:12
En mappning som lades upp idag av MC-Konsult i Lidköping. (http://www.mckonsult.se/)

VRSCDX med Vance & Hines Competition series, K&N-filter och PCV. Före och efter justering. — på "nya" Mc-konsult


https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/414463_10150763840107918_97499467917_9493035_73932 0254_o.jpg?dl=1

STOR BILD HÄR: (https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/414463_10150763840107918_97499467917_9493035_73932 0254_o.jpg)

untamed
2012-04-25, 13:06
En mappning som lades upp idag av MC-Konsult i Lidköping. (http://www.mckonsult.se/)

VRSCDX med Vance & Hines Competition series, K&N-filter och PCV. Före och efter justering. — på "nya" Mc-konsult


https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/414463_10150763840107918_97499467917_9493035_73932 0254_o.jpg?dl=1

STOR BILD HÄR: (https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/414463_10150763840107918_97499467917_9493035_73932 0254_o.jpg)

Vilken hoj är det på?

admin
2012-04-25, 15:20
Har bara den infon som står, VRSCDX, kontakta MC-Konsult annars.

Pulare
2012-05-05, 10:46
Fick mina toppar igår. Bytt avgasventiler till Black Diamond. Verkligen snabbt jobbat av Motospeed D;

Lite bilder på ventilen som hade skurit i styrningen och sedan blivet lite krökt när den drog i kolven.

66456646

Bikerman
2012-06-02, 10:21
Street Glide -07 med Screamin eagle heavy breather, pro-pipe hi output samt pover vision, 87hk 133nm.

Broder Dalton
2012-06-02, 10:45
Bikerman: Va det inte ANDREWS 48or åxå? LOL

Båging
2012-06-07, 23:00
2011 NightRod. Tab performance slip-on's och Screamin Eagle SuperTuner. Lock på luftboxen bortplockat.
Svarta kurvorna innan mappning, dock med luft och buller, röda kurvorna efter....
http://dl.dropbox.com/u/28201445/GREE_NRS_F_E.jpg

racechopper
2012-06-08, 14:14
Shit vilken bra tråd för en som inte bänkat hojen/motorn ännu :) Som att man kanske måste fråga efter få med blandnings kurvan?
Har ju haft lite strull med min 124" som ventilstyrnings byte i vintras mm.
Men nu är bänk tid bokad för översyn,grovmapp eller vad man ska kalla det när det inte är färdig inkört med flera hundra mil.Har ju blivit lite nojig över att inte gå för snålt nu så det går varmt vid inkörning efter ventilraset sennast.
Vet inte om det är så intressant visa vad resultat siffror blir nu. Är mest ute efter att se så den får bra låg o mellan blandning överlag eller ialf så bra det nu kan bli med superG och 1 7/8 rakarör (jaaa vet att det är värdelöst skit!)
Räknar även med återbesök efter lång inkörning för mer exaktare mapp typ som Båging beskriver.

Båging
2012-06-09, 00:34
Shit vilken bra tråd för en som inte bänkat hojen/motorn ännu :) Som att man kanske måste fråga efter få med blandnings kurvan?
Har ju haft lite strull med min 124" som ventilstyrnings byte i vintras mm.
Men nu är bänk tid bokad för översyn,grovmapp eller vad man ska kalla det när det inte är färdig inkört med flera hundra mil.Har ju blivit lite nojig över att inte gå för snålt nu så det går varmt vid inkörning efter ventilraset sennast.
Vet inte om det är så intressant visa vad resultat siffror blir nu. Är mest ute efter att se så den får bra låg o mellan blandning överlag eller ialf så bra det nu kan bli med superG och 1 7/8 rakarör (jaaa vet att det är värdelöst skit!)
Räknar även med återbesök efter lång inkörning för mer exaktare mapp typ som Båging beskriver.

Han lät ju bra vid besöket i dag i alla fall ;) :)

Bikebandit
2012-06-09, 00:52
Bara intresserad och vill ställa en fråga..Jag funderar på att ha SE204 kammar i min 2007 street bob, kan ni leverera och montera dem ? ..och kan hojen blir bänkat direkt efter eller behöver man köra in kammarna lite innan ?? Vilka förbättringar kan man förvänta sig?

Min SB HAR se luftfilter, v&h big radius 2-2 och S.E.R.T.

Båging
2012-06-09, 00:59
Självklart kan vi både leverera och montera kammarna..... Cykeln kan köras i bänk direkt utan problem.
Däremot har jag svårt att säga vad SE204 gör.... inte så ofta jag kör cyklar med SE-kammar faktiskt.... Kolla med Onatop om han vet. Han har stenkoll på kammarna vad jag sett :)

Bikebandit
2012-06-09, 01:03
Sista gången den var bänkat....

7517

- - - Uppdaterad - - -

Med de nya kamaxlarna rekommendera ni nya kamaxel lager och distanser..

Båging
2012-06-09, 02:42
Byter alltid lager... onödigt att chansa på en så enkel sak.... Kör ju en del S&S-kammar och där ingår nya kamlager t.o.m. ;)
Mappad med Tuning Link ser jag :)

John Brandt
2012-06-22, 04:39
SE super tuner, SE Heavy Br och VH B radius 2-1.7719

belsebub36
2012-09-14, 21:15
Hyggligt nöjd med bara en standard mapp och inte det bästa luftfiltret.

NickeR
2012-09-20, 21:56
Bänkade Deluxen idag....67Hp / 109Nm ( Twin Cam 88B med CV40 och Big Sucker + Samson True Duals Longtails )
Nu ska motorn rivas för Big Bore och kammar + Mikuni HSR42.

Billy Bollocks
2012-09-21, 14:42
8917

Här är min bänkning, Nightrain 2005, TC88B, K&N luftfilter, V&H Propipe 2-1. Är jättenöjd med Evensson! Hojen känns som ny, bra jämnt drag, mindre vibbar thb; Före hade den 71 hp /99,7 Nm, efter 76 hp / 105,7 Nm. Noterade under 0,5 l/mil på en långtur för första gången.

harly2006
2012-09-21, 14:50
Tja! Har du pc V,SERT eller förgasare kurvan du fick är ju rätt normal för en TC88. Om du ska göra nå mer så läs på forumet om kammar samt comp och portning... Lycka till..

Billy Bollocks
2012-09-23, 11:28
Tja! Har du pc V,SERT eller förgasare kurvan du fick är ju rätt normal för en TC88. Om du ska göra nå mer så läs på forumet om kammar samt comp och portning... Lycka till..

Tack för rådet. Hojen har insprutning och den är mappad med Dyna Power Vision. Jag känner mig nöjd med effekten men det blir nog andra kammar och SE:s nya sträckare/oljepump i framtiden. Inga större ingrepp alltså.

Daniel
2012-10-14, 09:40
Hallå har lagt upp mina bänkningar i mina album. Dom finns här http://harleyforum.se/album.php?albumid=547

hegtor
2012-10-14, 10:32
Her er de to siste kjöringene i benken i vår.. Den förste viste bare 70 hk (av totalt 6) og for hver justering ökte antall hk betydelig. Nöyaktig hva som er gjort med motoren kan jeg ikke finne ut uten å ta den fra hverandre,men man kan ihvertfall lese ut av testene at den har svärt hvasse kammer.
Den som har bygd motoren har bare kjöpt og montert en rekke deler uten å ha fått dem til å jobbe sammen noe en ökning på nesten 30 hk ved korrekt justering viser.

9204

Lars Nilsson
2012-10-14, 12:09
För min del är toppeffekten oväsentlig.
Det som är viktigast för mig är effekten mellan 2000 och 5000 varv.
Är effekten av en trimning bara toppeffekt så är trimningen för rejsig för mig.
Vem ligger o kör på 6000 varv hela tiden???

hegtor
2012-10-14, 15:14
För min del är toppeffekten oväsentlig.
Det som är viktigast för mig är effekten mellan 2000 och 5000 varv.
Är effekten av en trimning bara toppeffekt så är trimningen för rejsig för mig.
Vem ligger o kör på 6000 varv hela tiden???

Jeg kunne ikke värt mer enig med deg,Lars,men jeg kjöpte altså en sykkel som gikk dårlig.. den skjöt og hostet og når man skulle "dra på litt" så döde den istedenfor å öke.
Og når hestene först lå der så var det like godt å sette dem i arbeid.
Å ha et jevnt drag over hele registeret er bedre enn mye på toppen og hvasse kammer er en elendig ide om man ikke kjörer dragrace.
Jeg har bedt AC-Cycle om en pris på å bytte til mildere kammer siden den allikevel står der over vinteren og de jobber med saken. Man må jo måle kompresjon og vite litt om hva som er gjort med motoren som er ukjent og ikke sporbart da den er bruktimportert fra USA for noen år tilbake. Jeg har värt i kontakt med han som importerte den,men han visste lite.

TCKalle
2012-10-14, 15:47
Her er de to siste kjöringene i benken i vår.. Den förste viste bare 70 hk (av totalt 6) og for hver justering ökte antall hk betydelig. Nöyaktig hva som er gjort med motoren kan jeg ikke finne ut uten å ta den fra hverandre,men man kan ihvertfall lese ut av testene at den har svärt hvasse kammer.
Den som har bygd motoren har bare kjöpt og montert en rekke deler uten å ha fått dem til å jobbe sammen noe en ökning på nesten 30 hk ved korrekt justering viser.

9204

Hm, jag tycxker att kurvorna ser jämna och bra ut. Ser för min del inget som tyder på "för vassa" kammar.

harly2006
2012-10-14, 18:35
Jag Tycker ju som TCKalle!!! vad har du för kammar och tum på motorn, du har ett bra vrid för du kan ju inte ha typ 130Nm på 1500 varv är den ok i stan lung och så åker du 90-100 km och den drar bra så låt den vara...vic;

hegtor
2012-10-14, 19:32
Jeg var nok litt rask når jeg sa at man kunne lese det ut av testpapiret jeg la inn for det ser jeg jo at ikke gir noen mening. Det ble gjort 6 kjöringer i benken i vår og 2 nye da jeg satte den dit for vinterlagring for den har ikke värt 100% i sommer. Et av problemene var at den döde litt på ca.2100 rpm og forklaringen på det fikk jeg at den ikke riktig fikk bestemt seg om når det skulle hoppes fra normaldyse til höyfartsdyse. (alle dyser er overstörrelser++) og bla. fant vi at vacuum bensinkranen ikke fungerte (rant rett igjennom) og at flottör og nål måtte skiftes etter å först ha prövd å justere nivået på flottoren og det var Benny Cooper på AC-Cycle som sa det var "mycket vassa kammar" og det måtte han nödvendigvis lese ut av Dyno-testene fordi motoren ble ikke tatt fra hverandre. Etter siste fixen har jeg ikke kjört den og kan bare håpe på at det fungerer når vi igjen ser våren.

Det er ganske sikkert en 103" og kammer vet jeg ikke.
Alle kjöringene ligger på AC-Cycles dator og i morgen skal jeg be dem maile dem til meg og legge dem her.

harly2006
2012-10-14, 23:41
Ta och fråga Onatop här på forumet han har goda erfarenheter på kammar ja typ allat på hd motorer..

jossi
2013-05-11, 11:20
hittade bromspapper på min gamla Ultima 113" Super G , propipe 11674

xbones
2013-05-11, 13:19
Tjena! Har diskuterat med både Båging och Osten (här på hemmaplan) om uppgradering av min motor. Nu är det bestämt att det blir Andrews 54 kammar (drar visst bra mellan 2000-5000) till mitt S&S 106"kit. Det blir även portning av toppar 1,9"ventiler och SEST istället för PC5 som jag har nu. Osten gör detta i juni så det ska bli spännande och se resultatetthb;

Lars Nilsson
2013-05-11, 14:40
lite uppdatering. Har ett original S&S 124" kit,640 kammar,super stock toppar med lågkomp kolvar.
propipe o procharger11673

Vacker kurva!!

ultra98
2013-05-17, 18:59
Hallå nu har jag varit hos Båging på Mek1thb; och bänkat den gamla ultran 98a,jag har skrotat MM sprutet satt på en mikuni 42a 22,5 lågfart,172.5 högf det var 160 innan bänk körning så det var det enda munstycket som bytades ut,och 0,5 acc pump, dyna tändning och gissa om det blev effekt jajamen,jag har sen innan se 3 cam och trueduals,v/h monsterovals här kommer kurvorna en är ifrån 2010 när den blev bänkad på mc konsult då med sprut och powercommander. och 2 st hos båging117541175511756 så stort tack Båging det var kul att träffas och tack för ett kanon jobbvc;

belsebub36
2013-05-24, 19:49
Ny bänkning med större injektorer o lite mer tändning
212 Hk
243 Nm

harly2006
2013-05-24, 21:56
ro;

Jonasbaggen
2013-05-25, 21:56
belsebub36: Måste vara bra orr i den snurran. Några problem med hållbarheten? Vad är svagaste länken på ett sådant maskin bygge?

belsebub36
2013-05-26, 20:18
Lite tidigt att säga vad som kommer att gå först...men skall ju säga att det är bara blocket,oljepumpen som är original från motorn. Allt i primären är utbytt. Sen har jag inte gjort något i lådan än..men jag vet att "trap door" har klena lager. Så till hösten skall jag montera kraftigare lager.
Sen får väl tiden utvisa...men har du original motor är det veven du bör fixa o montera timken lager. Sen tål den en del.

Biohazard_76
2014-02-15, 20:54
Vet ej om jag postar på rätt ställe men jag har en fråga ang bänkning.
Har beställt en Street Glide -14 med Big Shot Duals, SE Supertuner & SE luftfilterkit.
Har även bokat en bänkning på samma ställe.
Min fråga är om det är ok att börja med att bänka hojen direkt vid 0mil eller om man bör köra in den på väg först?
Har försökt googla mig till ett svar men verkar som det finns lika många åsikter om det som det finns nya Harley´s..
Återförsäljaren säger att det inte är någon fara utan snarare tvärtom Bra att börja med att bänka hojen för att få ut mesta möjliga effekt.

Martin
2014-08-27, 23:44
Hittade resultatet från bänkningen jag gjorde när jag precis fått min hoj, så när som på öppnare luftfilter var den helt original vid körningen. 68 hästar efter körning men det som fick mig att lyfta på ögonbrynen var vridet, som enligt slipen mättes till 94. Det kan väl ändå inte stämma?

Båging
2014-08-28, 00:53
Har du fått vridet i footpounds kanske? 94 ft.lbs är 127.5 Nm......

Martin
2014-08-28, 09:33
Nope, det är i Newton meter enligt mätningen. Inser nu att det förmodligen stämmer ganska väl, det är jag som rört ihop enheterna. 94Nm är ungefär 70 ft.lbs vilket är i trakterna där en original 1200 sportster ligger. Trodde först jag hade fått en mirakelmaskin!

När ni ändå är på tråden så kan jag passa på och fråga om ni portar toppar?

Båging
2014-08-28, 10:05
Ok, lätt hänt :)

Nej, vi överlåter det till Kjell-Anders på MecTec. Inte varit missnöjd en gång :)

belsebub36
2014-09-11, 21:50
15553

Uppdatering,lite mer laddtryck med högre komp

Lars Nilsson
2014-09-11, 23:20
grymt

Jonasbaggen
2014-09-11, 23:23
belsebub36: Imponerande pulver i din snurra. Är Charley Karling involverad i din bottendel?

belsebub36
2014-09-11, 23:34
belsebub36: Imponerande pulver i din snurra. Är Charley Karling involverad i din bottendel?
Japp,the one and only. Om man vill ha gjort lite special arbete gjort i motorn så är det Charley man skall gå till.

Jonasbaggen
2014-09-11, 23:46
Jepp! Han satte ihop min bottendel oxå i april. Svetsad 4 3/8" S&S vev med Timken konvertering. Tror att han kanske höll på med din bottendel då jag var där. Var i allafall en 4 5/8" vev och ett mkt potent bygge enligt Charley.

belsebub36
2014-09-12, 16:18
Det stämmer. Charley bytade timken lagret för andra gången..så även om man gör vad man kan så för den effekten håller det inte länge

Varabou
2014-10-11, 10:42
Ang skillnaden i början av tråden om skillnaden mellan Superflow och Dynojet bänkar, skulle skilja 10% effekt till dynojets "fördel", antar att man kalibrerar bänken med jämna mellanrum med att hänga på vikter på armen till lastcellen? Så låser man hojen på ett varvtal och kollar effekten istället för ett svep så måste man väl få korrekt och samma värde på både superflow och dynojet? Menar att lastcellen som mäter är ju bara en våg och ställer jag mig på 5st olika vågar så visar dom samma.

Har förstått att man inte brukar kolla effekten på detta vis utan man kör ett svep med enbart svängmassan i rullen utan broms men för att utröna vilket som är den mest verkliga effekten så borde det ju bara vara att bromsa några sekunder på ett visst varvtal

Lasse.S
2014-10-11, 11:37
Ang skillnaden i början av tråden om skillnaden mellan Superflow och Dynojet bänkar, skulle skilja 10% effekt till dynojets "fördel", antar att man kalibrerar bänken med jämna mellanrum med att hänga på vikter på armen till lastcellen? Så låser man hojen på ett varvtal och kollar effekten istället för ett svep så måste man väl få korrekt och samma värde på både superflow och dynojet? Menar att lastcellen som mäter är ju bara en våg och ställer jag mig på 5st olika vågar så visar dom samma.

Har förstått att man inte brukar kolla effekten på detta vis utan man kör ett svep med enbart svängmassan i rullen utan broms men för att utröna vilket som är den mest verkliga effekten så borde det ju bara vara att bromsa några sekunder på ett visst varvtal

Tror nog inte att problemet ligger där utan vad man gör med värdet man får ut ur lastcellen, värdet skall ju omvandlas till effekt och det görs på olika vis SAE, DIN osv

Båging
2014-10-11, 11:58
Stämmer. Det är inte lastcellen i sej själv, utan beräkningsformlerna efteråt.... Nu har det ju gått ett tag sedan vi uppmärksammade detta och nu verkar man kommit närmare varandra. Programvaror uppdateras ju kontinuerligt och senast vi gjorde en grov jämförelse, skilde det bara någon enstaka hk mellan våran SF och närmsta grannens DJ.
Stepmätningar gör vi ibland. Mest för att stabilisera cykeln vid vissa varvtal och för det mesta kör i alla fall jag fullgasmätningarna med mellan 10 och 20% last på rullen. Ger mer samplingstid för både bänk och lambdor....

Mvh /Stefan

Båging
2014-10-11, 13:22
Kan ju lägga upp beräkningsformeln i SF-bänken för DIN-effekt..... en hel del mer än bara rådata från lastcellen ;)


113: DINPwr = WhlPwr*k DIN*1.356
100: WhlPwr = InrPwr+DynLos+AbsPwr
108: InrPwr = ((Memry4*0.454)+32)*9.81*Accel*Speed/3600
122: Accel = Memry0/21.937
105: DynLos = SpeedT131+SpeedT132*AirDen/1.293*0.746
119: AirDen = 1.293*Baro P/101.3*273/(273+AirInT)
74: AirInT = AirSenT136
126: AbsPwr = Trq1*RolRPM/9549
123: RolRPM = Speed*1000/60/(19.85*2.54/100*3.14159)
102: k DIN = (101.3/(Baro P-Vap P))*((AirInT+276)/293)^0.5
118: Vap P = AirInTT137*Humidy/100
74: AirInT = AirSenT136
120: Humidy = ((HumSen-0.655)/2.54*100)/(1.093-(0.0012*AirInT))
74: AirInT = AirSenT136
74: AirInT = AirSenT136

Varabou
2014-10-11, 20:06
Okey, då förstår jag problemet, beräkningsformeln blev jag bara yr av :)

Förstår hur man ställer in bränsleblandningen genom att köra en repa och justera lambdavärdet, mäter man lambdan i alla cylindrar och ställer varje cylinder individuellt eller ska dom ha lika mycket soppa, bakre cylindern borde väl gå varmare?
Och hur får man fram optimal tändkurva? Någonstans blir det ju för mycket och motorn börjar spika, finns det någon knacksensor i bromsbänken som man använder?

Båging
2014-10-12, 17:09
I den mån det går justeras cylindrarna individuellt....beror oftast på om det finns uttag för lambdor osv. och ja, det skiljer en hel del mellan främre och bakre cylinder. Bakre vill ju ha mer och man kan väl säga att det skiljer mellan 2-8% beroende på var i mappen man är...
Tändkurvor är egentligen trial and error.... man testar olika pålägg/avdrag av grader tills man får max uttag. Sen samlas det ju en del i erfarenhetsbanken, så man har oftast ett hum om vilken kurva som passar bra som grund för dom flesta kombinationer.
HD har ju knacksensor per cylinder, så den kikar man ju kontinuerligt på. Sen är det ju så att det nästan bara är HD vi har möjlighet att gå in och styra tändkurvor på exakta vevaxelgrader via SERT/SEST/DirectLink. Kör man PC blir det inte samma omfattning på justeringen, så det är sällan man kommer i närheten av knackningar....

Varabou
2014-11-17, 18:57
Ställer du tändningen på alla trottelöppningar? Man vill ju egentligen bara ha max effekt på fullgas så det borde väl räcka med att endast optimera tändkurvan där eller finns det någon anledning att ligga på bästa förtändning på tex halvgas?

Båging
2014-11-18, 02:06
Nja, effekt är ju ett resultat av vridmoment och det vill man ju gärna ha så mycket det går av. Att ha en maskin som är orkeslös på lägre varv blir ju ingen glad av, så ja, självklart försöker man maximera effekt/vriduttaget över hela registret/alla trottelöppningar :)
Man kan enkelt uttrycka det så här: effekten = vridmomentet X varvtalet.