handdator

Visa fullständig version : Medlem i H.O.G och eller HDCS?



admin
2011-03-09, 16:30
Är du medlem i H.O.G (Harley Owners Group®) och eller HDCS (Harley-Davidson Club Sweden)

Jason Brack
2011-03-09, 21:53
En fråga då, varför ska man vara med i någon utav dessa?

tolfan
2011-03-10, 09:23
Bra fråga :)

admin
2011-03-10, 10:12
En fråga då, varför ska man vara med i någon utav dessa?

Det undrar jag också! Man blir medlem 1 år på HOG gratis när man köpte ny HD, men vad nyttan är vet jag inte?!?

Norrland
2011-03-10, 10:15
Det är kul med föreningar! man är med i så många föreningar så att man tappat räkningarna det kostar säkert flera hundra om åretLM;

admin
2011-03-10, 13:28
Men fortfarande fattar inte JAG nyttan...man vill ju ha nåt för alla dyra avgifterna man betalar, lite metallemblem och en kartbok hjälper föga.
Nä, rabatter i butiker, billigare försäkringar etc. Annars begriper jag inte varför man ska vara med. Förr fick man bättre försäkring vill jag minnas om man var med i HDCS...

2008 var jag i Portugal, besökte HD i Lissabon, där fick jag visa mitt HOG kort och fick rabatt! Kanon, men har aldrig sedan dess fått denna service. Provat i USA, Spanien, Tyskland, Sverige etc.. NEJ, blir svaret, gäller inte här.

tolfan
2011-03-10, 15:44
äää går nog inte med, är ju med här ju :)

admin
2011-03-10, 16:42
äää går nog inte med, är ju med här ju :)

Så ska det låta! Gratis juh! Och jag håller faktiskt på att förhandla med ett par företag ang. rabatter för harleyforum.se medlemmar! e; pl;

D-mann
2011-03-11, 13:22
Jag gick med i HDCS för att de hade samarbete med försäkringsbolag så man fick bra pris, men sen sket det sig visst. Är fortfarande med men bara av gammal vana...finns väl lite rabatter men inget jag utnyttjat. Får nog vara färdigbetalt nu tror jag :)

Bikebandit
2011-03-11, 15:29
Jag hör alltid detta från folk .. "Vad få du ut av det?" .. Jag tror att du får ut vad du sätter in, och det är samma med allt .
Jag var medlem i HDC-S två år, sedan gick jag med i Hogs eftersom de verkade vara vara mer aktiv, särskilt chapteret jag gick i med och har varit i Hogs de senaste tre eller fyra år. Om du tror att det är dyrt tänka om .. Jag betalar Hogs internationell 600kr och 300kr till min Chapter per år.. det är billigt jämfört med kostnaden för mellan 6000-12000kr per år killar betalar till sin MC Club .. och vad får de för sina pengar ?
Vad får jag ut av det ? Jag fick många goda vänner, kör mycket mc (vilket är hela anledningen till klubbarna.. är det inte frv; )
Jag kör också med andra vänner i små grupper eller med mc klubbar, delta i många mc träffar och fester pl; och kör mestadels åretrunt re; ... Så tro vad man vill men inte alla Hoggies är rik eller strykjärn sina västar och polera krom på söndagar thb;

FXSTC
2011-03-13, 11:02
Medlem i HOG, mycket trevligt! Visst kostar det lite pengar att vara med, men vad är gratis idag? Vi har aktiviteter året runt med klubben och på vår dealer (AC-Cycle) får vi bra rabatt!

admin
2011-03-13, 11:03
Hej FXSTC och välkommen till forumet!

patrik151515
2011-03-15, 06:16
Jag har varit medlem i båda. HOG blir man ju automatiskt medlem i ett år i när man köper en ny Harley. Jag köpte två så då vart jag medlem i två år. Sedan ville de ha två miljoner och en travhäst i medlemsavgift, så då fick det vara. HDCS gick jag in aktivt i, men glömde anmäla att jag flyttade så jag ramlade ur. Fördelen med HOG är ju deras världsomfattande HOG assistance (om den fortfarande finns kvar). Det är ju skitbra om man får ras någonstans i långtbortistan. Sedan är jag skeptisk till det där med chapters och ryggmärken och den biten. Inte så att jag dömer någon, för det finns bra folk i HOG, men generellt tycker jag att det är fel att man ska kunna köpa ett ryggmärke. I de "riktiga" mc-klubbarna går det inte riktigt till så utan man måste förtjäna att få bära ryggmärket och i många fall tar det flera år att visa sig värdig. Då tar man det där med ryggmärke ganska allvarligt och då känns det lite respektlöst med en "klubb" där man betalar medlemsavgift och köper sitt märke. Inte för att klanka ner på någon, men det känns lite som att man leker mc-klubb.
HDCS gillar jag, även om det kan bli lite gubbigt ibland. Dom har i alla fall inte ryggmärken med HDCS på.

En annan grej jag inte riktigt fattat med HOG är alla deras flaggor. När jag sett dom på vägen är det alltid en jävla massa flaggor på alla deras cyklar. Vad ska det vara bra för? Är det inte lite gay, typ som Yamaha custom club som måste ha fransar på allt -väldigt 80-tal!

FXSTC
2011-03-15, 09:07
Jodå, HOG assistance finns kvar. Det som du nämner med de "riktiga" mc-klubbarna, är ju dom som går under den sk. Sverigemodellen och det är ju något helt annat. H.O.G. är en förkortning av Harley Owners Group som bildades 1983 av Harley-Davidson Motor Company i Millwaukee, USA.
Tanken var att skapa lojalitet och stärka banden mellan fabriken, återförsäljaren och kunden. Det skulle också skapa möjligheter till motivation av medlemmarna till att gemensamt använda motorcyklarna och känna kamratskapet med övriga H-D entusiaster. Tilläggas kan också med tanke på den sk. Sverigemodellen är att Willie G. Davidson umgås med HA i Californien och som du vet så ingår HA i Sverigemodellen. Förövrigt så finns det 15 klubbar i Värmland som ingår i Sverigemodellen, varav 4 här i närområdet. Ha det bra, så kanske vi ses på vägarna!

Vajtan
2011-03-17, 20:25
Tjänade en hygglig slant på försäkringen genom HDCS samarbete med Gjensidige. Så lite fick man ju tebax...

IndianBlue
2011-03-18, 21:45
Häller med Patrik151515, det känns väldigt fel att kunna köpa ett ryggmärke t.o.m life member märken m.m.
Blev automatiskt medlem jag med men har valt att inte engagera mig i HOG av den anledningen.
Men inget ont om HOG, trevligt med folk som engagerar sig och åker hoj, men någon klubb är det inte och kommer aldrig bli.....group=grupp.

IndianBlue
2011-03-18, 21:48
Jodå, HOG assistance finns kvar. Det som du nämner med de "riktiga" mc-klubbarna, är ju dom som går under den sk. Sverigemodellen och det är ju något helt annat. H.O.G. är en förkortning av Harley Owners Group som bildades 1983 av Harley-Davidson Motor Company i Millwaukee, USA.
Tanken var att skapa lojalitet och stärka banden mellan fabriken, återförsäljaren och kunden. Det skulle också skapa möjligheter till motivation av medlemmarna till att gemensamt använda motorcyklarna och känna kamratskapet med övriga H-D entusiaster. Tilläggas kan också med tanke på den sk. Sverigemodellen är att Willie G. Davidson umgås med HA i Californien och som du vet så ingår HA i Sverigemodellen. Förövrigt så finns det 15 klubbar i Värmland som ingår i Sverigemodellen, varav 4 här i närområdet. Ha det bra, så kanske vi ses på vägarna!

Måste rätta dig lite här det finns "riktiga" klubbar som inte är med i Sverigemodellen och som har funnits i 30-40 år i landet. Sofia Hogs t.e.x och i länt där jag bor har vi 4 klubbar som samtliga firat 30år eller mer.

Bikebandit
2011-03-19, 00:22
Så mycket som jag vet... det finns inte ens en lag i Sverige eller något annat land som förbjuder någon att ha en backpatch på sin jacka eller väst .. du kan patch up, märke upp eller måla på ryggen vad du vill .. det är den lilla "MC" patch som gör skillnaden .. Kanske har jag fel och någon kan upplysa mig W;

Macke
2011-03-19, 01:29
Så mycket som jag vet... det finns inte ens en lag i Sverige eller något annat land som förbjuder någon att ha en backpatch på sin jacka eller väst .. du kan patch up, märke upp eller måla på ryggen vad du vill .. det är den lilla "MC" patch som gör skillnaden .. Kanske har jag fel och någon kan upplysa mig W;

Det är helt rätt som du säger! Men det är ingen lag som säger att du inte får sätta dit MC på din jacka/väst heller. MEN om man vill undvika "problem" så skulle jag rekommendera att inte sätta dit MC. Och med problem menar jag att om du nu råkar träffa på fel person, en som anser att alla som har MC på jackan/västen måste vara med i Sv.modellen. Gå med i HOG eller sätt dit ett stort Harley märke om du nu vill ha något på ryggen. Jag har även sett att en del har Lone Wolf, No Club Patch (http://www.hotleathers.com/Lone-Wolf-No-Club-Patch-P7654C245.aspx) på ryggen.

Norrland
2011-03-19, 10:50
Det är helt rätt som du säger! Men det är ingen lag som säger att du inte får sätta dit MC på din jacka/väst heller. MEN om man vill undvika "problem" så skulle jag rekommendera att inte sätta dit MC. Och med problem menar jag att om du nu råkar träffa på fel person, en som anser att alla som har MC på jackan/västen måste vara med i Sv.modellen. Gå med i HOG eller sätt dit ett stort Harley märke om du nu vill ha något på ryggen. Jag har även sett att en del har Lone Wolf, No Club Patch (http://www.hotleathers.com/Lone-Wolf-No-Club-Patch-P7654C245.aspx) på ryggen.
st; Du har rätt i vad du säger om detta, åker själv med rygg.Och är inte med i SBM! Men man kan skriva MCK,MCC eller liknande så tror jag inte att det blir problem med andra (MC-KLUBBAR)
Sedan så leker vi ju nästan i samma sandlåda allihop eller hur!?thb;

Macke
2011-03-19, 11:12
st; Du har rätt i vad du säger om detta, åker själv med rygg.Och är inte med i SBM! Men man kan skriva MCK,MCC eller liknande så tror jag inte att det blir problem med andra (MC-KLUBBAR)
Sedan så leker vi ju nästan i samma sandlåda allihop eller hur!?thb;

Det är sant det du säger angående MCK och MCC. Jag är med i en klubb som är med i SBM, och till Custom Bike Show så får jag eventuellt fullrygg. Men jag tror inte jag skulle bry mig, om någon kom med fullrygg. Men det beror precis på vilken attityd dom har.

Tundra Trotter
2011-03-28, 07:59
Med risk för att få huvudet avbitet, SMC. Okej inga Bikers älskare precis men dom gör ett skit bra arbete för motorcykelåkare rent generellt. Seriösa och Svenska till skillnad från tex ABATE.

ETER242
2011-03-28, 10:08
SMC är bra, ger rabatt på försäkringen och lobbar allmänt för MC-åkning. Dock vetefasen om jag gillar tidningen man får; MC-folket...

xbones
2011-03-29, 19:57
Det undrar jag också! Man blir medlem 1 år på HOG gratis när man köpte ny HD, men vad nyttan är vet jag inte?!?

Ja,det kan man fråga sej! Tror jag läste i boken att man har gratis räddning vid fel. På en ny hoj??!!??

Nightster
2011-03-29, 20:50
Jag fick hela mitt H.O.G paket här om dagen... Kartbok, pins och en massa annat jox. Kartboken var bra för den visar dom vägarna som är mest njutbara att köra på. Resten var väl inget att ha direkt.. Man får ju inte glömma att gratis är gott...thb;

CC10
2011-06-21, 21:23
jag är med i 3 klubbar, SMC för att de gör ett bra arbete för alla hojåkare, HDCS inte speciellt aktiv själv men de har säkert nytta av alla medlemmar, hoppas jag. HOG har en mycket trevlig gemenskap, är inte med bara för ryggmärket som jag bara har på våra gemensamma aktiviteter, nej det roligaste är våra gemensamma helgturer, semesterturer och en och anan krogväll när det inyte är hojsäsong. xbones, vi (jag och sambon) har ägt 4 HD, och 2 av dem har åkt bärgare innan de fyllt 3 månader så jag tycker inte det är så fel med HOG Assistance.

custombike
2011-06-22, 20:42
Jo visserligen betalr man mer till en mc-klubb men det betyder ju ofta att man har tillgång till en klubblokal/garage 24/7. Köra mycket mc, jo det gör jag oavett om jag är medlem eller inte. Har under mina år provat de mesta Mc-klubb, klubblös, Hog, Hdcs o ryggmärkesklubb. Finns för o nackdelar med de flesta. Gillar dock inte HOG tycker att klubbar ska drivas av fristående personer inte handlare.

erkagn
2011-06-27, 07:00
Lite besviken på HOG. Fick ju utskick efter jag köpt boken med servicebok och sånt. Då fick man med en lapp att man fått ett gratis medlemsskap i HOG för ett år. Jag köpte hojen i september i höstas. Har ännu inte fått något livstecken från HOG. De skulle ju skicka ut något medlemspaket. Har jag bara haft otur, eller har fler upplevt samma sak?
Igår betalade jag in medlemsavgiften till HDCS.

Draken
2011-06-27, 07:42
Samma här... Köpte i februari - inte hört ett "skit" än från något HOG?
Ett års fri bärgning m.m... pyttsan - redan 800 mil och en Norge resa, men inget HOG och assistance - det får den ordinarie försäkringen fixa (inget behov än, men ändå).
Förra hojen (2003) tog det 18 månader att fixa ett kort från HOG då de inte hittade hit/hem utan jag var både spanjor och österikare och allt vad det nu var, innan ett felaktigt svenskt kort hittade min brevlåda. Har kvar plastkorten och fick "nästkommande år" som plåster på såret ett fritt år på HOG, men ej det viktigaste: "fri assistance." För den tjänsten fick jag själv betala... det så kallade friåret.

Bra jobbat HOG - blir säkert lika fint i år å!

Nej, jag åker för det mesta själv eller med ett par grabbar (10-12 st) några gånger till Norge/år och de har skiftande märken på sina hojar... går lika bra det.

Var på mitten av 80- talet med i HDCS i ca 5-6 år, men inte numera.

Ppll
2011-06-27, 22:41
Skumt....fick mitt paket på en gång. Eller ja, efter ca 3 veckor efter köp i alla fall.

erkagn
2011-07-16, 07:33
Det tog ca 2 veckor från jag betalt in medlemsavgiften tills jag fick välkomstbrevet från HDCS.

jale
2011-08-10, 20:49
Håller med "Bikerbandit" om att man fått massa nya mc polare med HOG och att det är billigt jmf med andra "mer privata klubbar" ... massor med aktiviteter i HOG både på vintern med träffar etc och så en hel massa mc körning både kort och långt för det är ju som "baditen" skriver att det är väl det det går ut på - att köra hoj ! De flesta HOG Chaptren har ju ett omfattande körprogram ! Toppen !

jale
2011-08-10, 20:58
... och som svar till "custombike" : handlarna = dealers står bara som "garanter" för HOG Chaptren, de allra flesta HOG Chapters värda namnet styrs av fristående enskilda personer som är invalda i Chaptret... och alla aktiviteter etc styrs av de enskilda personerna i Chaptrens styrelser och INTE av handlarna .... bara så att det är karlagt ....

jale
2011-08-10, 21:08
...men Macke : du är ju medlem både i en s.k. SBM klubb och i ett HOG Chapter och du har ju bägge västarna ... och det är väl inte nå´t problem med det ... för det ska det ju inte vara - huvudsaken är ju att vi gillar det vi gör och har samma anda s a s .... eller ?
Vi ska nog akta oss för att bli allt för bockande och bugande inför storebror .... finns inget lagförsvar för detta ... och som någon skrev så umgås även Willy G med HA i LA ...
man ska passa sig för att förblanda s.k. mc gäng med kriminella element, inget gäng är kriminellt men kan så klart ha kriminella medlemmar och inget HOG Chapter är vare sig kriminellt eller handlarstyrt men kan så klart ha kriminella medlemmar eller ha en styrelse som låter sig styras .... det handlar till syvende och sist om de enskilda människorna.

36el
2011-08-21, 18:46
HOG er like patetisk og idiotisk som om vovlo hadde en owners group,Du kjöper en cross country og du er medlem og får nye venner,og kaffe hos dealeren.HOG OG HARLEY DAVIDSON ER NOEN BLODUTSUGERE,OG MEDLEMMER I HOG LAR SEG LURE AV DET HELE. NO CLUB LONE SWINE

Bikebandit
2011-08-21, 20:42
Whatever....... men mitt sätt att tänka är att jag fortsätta att stödja HD med mitt medlemskap .. :thumbs up smiley:

36el
2011-08-22, 11:19
Whatever....... men mitt sätt att tänka är att jag fortsätta att stödja HD med mitt medlemskap .. :thumbs up smiley:
Stötte hd?Hva gjorde HD med alle independent dealers og produsenter av deler,uten disse hadde navnet HD värt borte for tiårsiden,jo de tok dem til rettsak slik at en hel haug ble slått i konkurs.HD finns ikke idag, den ekte HDen döde i 1969,så tok AMF over og i 84 tok noen andre idioter över,nei FUCK THE FACTORY.Har selv en 2 år gammel sportster xr1200,skruene ruster avgasröret har det nesten rustet hull i fotreglaget har glapp,nei HD idag er rene skrotet.Stött på og dra skygge lua gått ned.

Bikebandit
2011-08-22, 14:05
Det är illa men beror på hur du tar hand om det kanske,har du inte fått en garanti ? Ta tillbaka den till återförsäljaren.Jag har en 2007 Street Bob(köpte den våren 08) som jag kör under alla årstider och har över 40.000 km på den...ingen rost och inga problem.Om du inte gillar Harley köpa något annat .. det är allt jag kan föreslå.

36el
2011-08-22, 18:39
Det är illa men beror på hur du tar hand om det kanske,har du inte fått en garanti ? Ta tillbaka den till återförsäljaren.Jag har en 2007 Street Bob(köpte den våren 08) som jag kör under alla årstider och har över 40.000 km på den...ingen rost och inga problem.Om du inte gillar Harley köpa något annat .. det är allt jag kan föreslå.

Inte Gillar hd,jeg elsker min Pan Og Knuck,men min xr 1200 er som tidligere nevnt ingen ekte hd.Helt Grei å ta seg til jobben hver dag men mere er det ikke.Kan dra en paralel jeg gillar Ford 32 or men det betyder inte at jag gillar Ford focus.
Ha en trevlig kveld

Bikebandit
2011-08-22, 19:11
Jag hade en 2004 XR1200R i tre år .. hade inga problem med det alls... frv;

36el
2011-08-22, 21:47
Jag hade en 2004 XR1200R i tre år .. hade inga problem med det alls... frv;

Trodde HDxr1200 kom 2008,det var vell en japs du hadde derav den bra kvaliteten

Bikebandit
2011-08-22, 21:51
oops! XL1200R jag menade ...

Viljar
2011-08-22, 21:54
Inte Gillar hd,jeg elsker min Pan Og Knuck,men min xr 1200 er som tidligere nevnt ingen ekte hd.Helt Grei å ta seg til jobben hver dag men mere er det ikke.Kan dra en paralel jeg gillar Ford 32 or men det betyder inte at jag gillar Ford focus.
Ha en trevlig kveld

Skulle kanske byta ut datorn mot en stentavla så är det fullbordat..?. ;)

admin
2011-08-22, 23:19
Skulle kanske byta ut datorn mot en stentavla så är det fullbordat..?. ;)

pl; :thumbs up smiley:

xbones
2011-08-29, 22:07
Skulle kanske byta ut datorn mot en stentavla så är det fullbordat..?. ;) HehehLM;GP;

admin
2011-09-08, 16:57
Ingen HDCS-representant på forumet? Hade ju varit trevligt!