handdator

Visa fullständig version : Registreringsskylt fram på motorcykel, nej tack!



admin
2011-10-05, 12:46
NAMNINSAMLING:
http://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=5915


Phia Andersson, socialdemokratisk ledamot i riksdagen. Hon har den 3 oktober lagt en motion (2011/12:S10114) om registreringsskyltar fram på mc. Anledningen är att hon vill kunna hålla mc-ägaren ansvarig för fortkörningar förbi fartkameror.

När det gäller bil-ägare kan man inte hålla ägaren ansvarig utan det är föraren som är ansvarig. Men för mc-ägare (pga identifieringsproblem pga hjälm) vill nu Phia Andersson att det ska vara högre krav än på andra fordonsägare!

Håller ni INTE med Phia Andersson så skriv under.
http://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=5915

Ni kan även informera henne om era åsikter via mail: phia.andersson@riksdagen.se

Förslag till riksdagsbeslut motion 2011/12:S10114

Riksdagen tillkännager för regeringen som sin mening vad som anförs i motionen om att registreringsskyltar ska sitta fram på motorcyklar och ägaren ska hållas ansvarig vid fortkörning.

Motivering
Hög hastighet i trafiken orsakar många svåra olyckstillbud på landets vägar. Därför har Trafikverket satt upp hastighetskameror på olycksdrabbade vägavsnitt, vilket har minskat antalet olyckor betydligt. Ett problem med hastighetskamerorna är att de är beroende av att registreringsskylten sitter fram. Bilar har registreringsskyltar både fram och bak, vilket gör det lätt för kamerorna att fånga fortköraren genom att registreringsskylten fotograferas av. Motorcyklar däremot saknar registreringsskylt fram, och föraren har hjälm vilket i de flesta fall omöjliggör identifiering av fordonet och föraren i en hastighetskamera.

Idag kan en trafikant som kör en motorcykel komma undan påföljd på grund av att det inte går att identifiera föraren. Att utrusta motorcyklarna med en registreringsskylt fram och göra ägaren till motorcykeln ansvarig skulle snabbt få ner antalet olyckor med motorcyklar som kör för fort samtidigt som trafiksäkerheten ökar för alla.

Stockholm den 3 oktober 2011

Phia Andersson (S)


NAMNINSAMLING:
http://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=5915

DeaDSexY
2011-10-05, 18:29
kan dom inte skaffa såna kameror som dom har i usa istället?? ...som fotar BAKSIDAN av det passerande fordonet...
sen tror jag dom kommer få väldigt svårt att få igenom en sån lag som bötfäller ägaren av fordonet just av den anledningen att alla företag som tillhandahåller firmabilar skulle bli skyldiga när deras anställda kör för fort... hur skulle en sån lag fungera om jag som anställd för 50 km/h för fort?? är det företaget som blir av med lappen då eller?
nä, de anställda skulle få börja köra med sina egna bilar eller så skulle firman få registrera bilarna på deras anställda för att det skulle fungera i praktiken... mer kostnader som knappast drar på några smilband för småföretagarna som har, låt säga tre anställda...

för jag tror inte en sekund på att dom kommer kunna driva igenom det för BARA motorcyklar...

låt dom gyra... dom kommer inte få igenom det... å gör dom det så har jag lånat ut mina fordon för sista gången... jag kan juh åka dit för att min kompis har tunga skor...

nu ska jag skriva under mitt namn!!!

Canario
2011-10-05, 18:51
snart e väl nästa intilligenta ide att mc förare ska använda säkerhetsbälte....

xbones
2011-10-05, 19:56
Jävla sosseideer! Isf ska cyklister också ha regskyltar! Dom kan ju cykla för fort i 30zon!!! Och dom orsakar ju en hel del olyckor för dom cyklar som idioter utan att bry sej om trafikregler! Har skrivit under namnlistan och mailat hon rödstrumpan!

Pontus
2011-10-05, 20:31
Phia Andersson vill synas och nu lyckas hon. Tror inte en sekund på att detta kommer röstas igenom, och skulle de lyckas kommer EU stoppa dem.

Hagis
2011-10-05, 20:39
Kanske dags att släppa loss några till psykopater från psyket och ta ifrån dom deras mediciner så dom får rensa upp lite i politik träsket! RTFM

xbones
2011-10-05, 20:44
Kanske dags att släppa loss några till psykopater från psyket och ta ifrån dom deras mediciner så dom får rensa upp lite i politik träsket! RTFM Norgemodellen....ooops så får man inte sägapl;

xbones
2011-10-05, 20:47
Phia Andersson vill synas och nu lyckas hon. Tror inte en sekund på att detta kommer röstas igenom, och skulle de lyckas kommer EU stoppa dem. Nej,det får man inte hoppas. Det måste väl finnas några vettiga politiker i EUwa;

custombike
2011-10-05, 21:42
Faller på sin orimlighet att olika beviskraf för olika individer. Upmmanar alla att maila Phia o framföra sina åsikter lugnt och utan hot då kommer riksdagens mailsystem att braka ihop ;)

robbbull
2011-10-06, 07:14
2562
Kanske dags att släppa loss några till psykopater från psyket och ta ifrån dom deras mediciner så dom får rensa upp lite i politik träsket! RTFMvc;Ja tyvär är det nog så vi får göra!För vi svenskar vågar ju inte sätta oss upp mot dom JÄVLARNA som styr landetpk;

admin
2011-10-06, 07:41
Det måste väl finnas några vettiga politiker i EUwa;

Det undrar jag med tanke på allt annat som händer kring MC och EU i dagsläget....

USA är på gång nu oxo, mot buller... mer info i separat tråd.

Hagis
2011-10-06, 10:15
Jag hoppas vi slipper norgemodellen osv! Sosse aset borde väll inse att hon inte kan köra särlagar för hojåkare! OM hojåkaren ska bli ansvarig över sitt fordon, som det påvisas! Att om någon lånar min hoj (vilket aldrig kommer hända dock) men OM, och kör för fort så ska jag vara den som blir straffad! Men för bilister så är det inte fordonsägaren som får stå till svars, man behöver inte gola enligt lag på vem som lånade/körde bilen! Hur i helvete kan man ens föreslå att det ska vara hojägaren som då ska bli den skyldige men bilisterna ska forsätta klara sig! Känns som en jävla häxjakt på oss just nu från alla jävla håll! Dom ger sig väll inte förens dom förbjuder hojåkning helt o hållet....

SkaMani
2011-10-06, 15:31
Är det Claes Tingvall som håller på igen. Professor i trafiksäkerhet som helst vill förbjuda oss MC förare helt.

jale
2011-10-06, 16:43
År 2007 florerade denna idiotdebatt i riksdagen förra gången, då avslog riksdagen tramskravet om reg.skylt fram på MC .... vi får hoppas att det blir avslag igen.
Politiker ( oavsett tillhörighet, färg etc - ingen nämnd - ingen glömd ) är bara måna om sitt eget status för stunden, de tänker inte längre än till nästa val ... det sägs ju att det är svårt att rekrytera nya unga politiker .... och då återstår ju bara de dummaste kvar ...
Synd också att man tom kan bli professor i ett sådant kvasiämne som trafiksäkerhet - även här slår dumheten alla gränser ...

TCKalle
2011-10-06, 17:05
Phia Andersson är som dom flesta sossar - ute i det blå. För att kunna straffa ägaren av MC om den skulle fastna i en fartkamera så måste dom först göra om böterna till en "avgift" typ p-böter och då finns ingen möjlighet att dra körkortet och det är knappast troligt att det kommer att hända. För att kunna döma ut t.ex. dagsböter, som väl är det yttersta när det gäller fortkörning, måste det bevisas vem som körde - vilket är svårt även om det sitter en regskylt fram, tänk om föraren har en integralhjälm. Nej förslaget är nog mer ett sätt att visa för sina väljare att hon är värd sitt arvode.

robbbull
2011-10-06, 17:10
År 2007 florerade denna idiotdebatt i riksdagen förra gången, då avslog riksdagen tramskravet om reg.skylt fram på MC .... vi får hoppas att det blir avslag igen.
Politiker ( oavsett tillhörighet, färg etc - ingen nämnd - ingen glömd ) är bara måna om sitt eget status för stunden, de tänker inte längre än till nästa val ... det sägs ju att det är svårt att rekrytera nya unga politiker .... och då återstår ju bara de dummaste kvar ...
Synd också att man tom kan bli professor i ett sådant kvasiämne som trafiksäkerhet - även här slår dumheten alla gränser ...thb;

DeaDSexY
2011-10-06, 22:10
den här tråden borde vara flaggad som både "viktigt" och sticky tycker jag... :P

admin
2011-10-07, 08:51
den här tråden borde vara flaggad som både "viktigt" och sticky tycker jag... :P

Det löser jag.

helene
2011-10-07, 09:42
Härligt att många av er inser problematiken med denna motion. Samt att skylten inte löser de problem som skribenten hoppas på. Phia Andersson hänvisar dessutom till att skylten fram skulle förbättra trafiksäkerheten... många frågetecken på det... !!?? Och statistiken talar sitt tydliga språk: Mc-förare ansvarar för 2,5 % av trafikolyckorna i Sverige.. så enligt statistiken borde kanske inte mc-förrare var den grupp man borde satsa resurser på??
Hur som helst, är jag glad över att det engagerar er och hoppas att ni alla skriver under namninsamlingen!!! Just nu har vi över 3000 och det på bara 1,5 dygn... men vi vill ha fler för att visa på det orimliga i detta förslag som av massor av olika skäl inte får gå igenom!!!
Namnen kommer överlämnas till Phia andersson samt utskottet i riksadagen som ska besluta om hehhes motion ska avslås eller gå vidare till beslut.

Noyen
2011-10-07, 14:14
De e fan inte klokt egentligen.Tanken att minska olyckor är ju naturligtvis bra men tror inte detta bidrar nämnvärt.Det vore
bättre politikerna fattade att en del förare inte bör framföra fordon av ålders och medicinska skäl.Har sett många exempel
på bilförare som inte borde framföra ett fordon.

T.ex en gubbe som såg så dåligt att frugan som satt bredvid fick vara kart-
läsare.

En äldre dam körde över sin man 2 ggr utan att förstå vad som hänt.

En f.d polis körde bort hela kofångaren på en polares BMW
som stod parkerad och gubben fortsatte utan fatta vad som hänt,bakomvarande bil fick följa efter och stoppa honom.

En man i en 4wd pickup genade på en parkering och mosade framlampan och kofångaren på en annan parkerad bil på ett
köpcenter då bilen klättrade med ena bakhjulet över den andra bilen,bara åkte hem,förstod ingenting av det hela men de andra satt
i bilen när det hände.

Men politikerna är alldeles för fega för att ta tag i detta problem som orsakar många lidanden i samhället.Och det kan säkert
bero på att de kan förlora röster i valet och då skiter de i om det händer olyckor verkar det som.Annars hade man väl gjort nåt
åt detta med t.ex hälsokontroller efter en viss ålder.Detta tycker jag är förbannat ruttet av de styrande oavsett partitillhörighet

DeaDSexY
2011-10-07, 19:14
jag läste någonstans att dom redan har för lite resurser att gå igenom alla foton som tas av fartkameror... i stockholm tex så löste dom det i de nya tunnlarna genom att höja fartgränsen på kamerorna innan dom tar en bild... dom ska vanligtvis ta bilden vid 20kmh men då dom fick in alldeles för många bilder för att kunna gå igenom skiten så höjde dom den gränsen till 40kmh över hastighetsgränsen innan dom tar bilden...
sååå, skulle några bokstäver och siffror framtill på en motorcykel göra att gatorna blir säkrare??? troligen inte... eftersom det redan nu är så liten risk att åka fast i en fartkamera...
hur som haver så skulle det vara intressant att veta hur denna skylt skulle placeras på en motorcykel... om man ser till alla motorcykelkategorier så är det väldigt få som kör omkring med lång-gafflar... på en sporthojj tex med väldigt kort gaffel ska det på den lilla ytan få plats med kåpor, lyse, blinkers å sen kommer hjulet... man kanske ska montera skylten i pannan på hjälmen????
såvida man inte ska placera skylten på framskärmen (om man nu har någon) så där som på gamla hojar med en böjd skylt som följer längs med skärmen.... men då syns den juh i alla fall inte på en fartkamera...MPD;

Noyen
2011-11-10, 19:50
Fan för att möta en sån gubbe på biken:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13915739.ab

Norrland
2011-11-10, 20:54
Fan för att möta en sån gubbe på biken:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13915739.ab

Jag har provat och det gick klockrent åt h..vete det var en 60+ som körde på fel sida dessutom i min högerkurva så det var bara att bita ihop och ta smällen :( Rullstol 6 mån, protes resten av livet, arbetslös och gubben fick inte ens böter rnt; TROR inte att det hjälpt med regskylt fram!

Noyen
2011-11-11, 04:59
gubben fick inte ens böter

De e fan inte klokt,man kan ju förstå folk som tar lagen i egna händer.