handdator

Visa fullständig version : EVO motorer



Elexem
2011-10-02, 20:16
Är det en utbred myt eller är EVO blocken på 87......92 värdelösa?? Vad är det som är mindre bra?
// Tomas

TCKalle
2011-10-02, 20:24
Myt och myt, Hellinge har skrivit i sin spalt, Pit Stop - MCM, om detta och jag tror att det var att dom har en benägenhet att spricka vid cylinderfot och vänster ramlager.

Elexem
2011-10-02, 21:21
Går det säga hur vanligt är detta att de spricker vid cylnderfot och vänster ramlager? Kanske svårt att svara på. Det jag är ute efter är att ska man över huvud taget titta på HD:s EVO mellan 87-92 eller ska man pruta som fan?

zeb.lovehell
2011-10-02, 23:31
Min har rullat 5000 mil utan några sprickor :) är en 87a jag har

IDI
2011-10-03, 07:47
Det där gäller väl bara 90-91 blocken eller om det är antingen bara 90 eller bara 91, jag är osäker. Men det hade väl i alla fall att göra med att HD mixtrade med legeringen i blocken.

Broder Dalton
2011-10-03, 09:25
Inte " värdelösa" men jag skulle inte åka ngt annat än standard med ett sånt block 89-91
Har bytt 2 st såna som spruckit bakom bakre lyftarhus
Om man jämför tjockleken på "taket" i kamhuset där man monterar fast lyftarhusen är det betydligt tunnare än på 92-99 blocket
Hade själv en Electra 89 där v ramlager lossnade Gick att ordna med svarvad hylsa som krymptes/pluggades fast

Elexem
2011-10-04, 18:10
Bra svar thb; Jag köper att aå länge man kör standard så är det ok. Kommer nog aldrig göra annat. Men det är ingenting med att det är " porös" gjutning, dåligt gods? Visst hade Triumph stora problem med något block där oljan "rann" genom blocket?

Elexem
2011-10-06, 19:19
När jag nu redan är inne och disskuterar motorer. Revtech, kräks ni hör detta ord pk; Är den en skitmotor? eller ett bra alternativ? vad är det som krånglar? eller kanske räcker med att säga att den tillverkas i Syd Korea, vill ha era åsikter.

Broder Dalton
2011-10-06, 21:29
Håll dig jävligt långt borta från RevTech,,,,,

Ultima OK, Lyftarna sådär/ Made in China, : Klappa i S&S lyftare m limiters
En del går hyfsat tyst, andra låter rejält = Kolvslap/ ventilmekanism
Har 113" 120" 127" i bekantskapskretsen, 113" verkar funka bäst om man jfr dom 117/ 167 NM

S&S = The way to go..

HD= Helt OK, trots att MOCO gör konstiga saker ibland..

Får loss Harleysnurror: 1 TC-A 88 2005 Sv/krom om ett par v + 1 EVO 97 alu i nov efter motorbyten t större

Ozzy
2011-11-02, 23:51
Ursäkta en dum fråga nu, jag är väldigt långt från en mekaniker, köpte hojen för att åka, men kan ju vara kul att veta lite, så kan någon ge mig en liten snabb lektion i vad S&S, MOCO, Ultima och andra märken skiljer sig emellan varandra? Jag har köpt en HD ju:) Jag är med på att förmodligen är inte en enda detalj på HD är tillverkad i USA sen 80 talet eller nåt, det sätts väl ihop där bara om jag fattat rätt. Men är det inte en standard på det dom skickar ut i världen?

Broder Dalton
2011-11-03, 00:01
Njaaa, rätt mkt på en H-D som e gjort i U,S.. Ram , låda, större del av motorn
Visst, gaffel = SHOWA Japan, Gasare Keihin Eldelar Japan etc

S&S Made in US.

ULTIMA påstår att dom görs i US. Jag har rivit i ett par, best reservdelar och fått dessa i papper m fett som luktar som junket du köper på
JULA så d tror jag inte på..

Standard? D e en process för all Harley-nybörjare att lära sig skillnad på Kines-Junk och kvalite... "The Hard Way"

Ozzy
2011-11-03, 00:13
Hehe ja jag får väl lov till det:) jasså det är så med tillverkningen alltså? Det var en "kunnig" som uttryckte att jag hade "Japan ramen" på min Dyna, och tillade att inget på den förmodligen var tillverkat amerikanskt. Grön som jag är så sa jag bara jaha och tänkte väl bara fuck it, jag äger en hd.

Broder Dalton
2011-11-03, 20:42
För min del får dom gärna ta mer delar från Japan...
Skulle Du köpa en Japansk bil? Troligen.. En Kinesisk? Jasså inte det....

Så länge jag slipper Kina, Bangladesh, Malaysia o fan vet vad....

Bikerman
2011-11-16, 12:50
Håll dig jävligt långt borta från RevTech,,,,,

Ultima OK, Lyftarna sådär/ Made in China, : Klappa i S&S lyftare m limiters
En del går hyfsat tyst, andra låter rejält = Kolvslap/ ventilmekanism
Har 113" 120" 127" i bekantskapskretsen, 113" verkar funka bäst om man jfr dom 117/ 167 NM

S&S = The way to go..

HD= Helt OK, trots att MOCO gör konstiga saker ibland..

Får loss Harleysnurror: 1 TC-A 88 2005 Sv/krom om ett par v + 1 EVO 97 alu i nov efter motorbyten t större


Jag trodde det var tvärtom att Ultima är skit och RewTech okej?