handdator

Visa fullständig version : Avaktivering av larm



belsebub36
2011-10-01, 19:52
Hej!

Tänkte installera den Thundermax fick tag på Ebay men har aldrig haft en hoj med larm.
Hur avaktiverar man larmet utan att ha koden?..det var redan aktiverat när jag köpte hojen.
För att montera den nya ECM modulen måste jag ta bort huvudsäkringen...då går larmet igång även om jag har min nycket liggandes på hojen..finns det något annat knep att kunna pilla med hojen utan att det irriterande larmet skall utlösas stup i ett.

admin
2011-10-01, 21:03
Det finns ett knep som innefattar hålla in knappar, vrida nyckel etc. Ett transportläge som det kallas. Ska se om jag kan hitta exakt hur man gör.

Hojen är en?

admin
2011-10-01, 21:04
Testa detta:

Transport Mode
In the transport mode, the Harley-Davidson Smart Security System is armed but the motion detectors are inactive. The motorcycle can be transported on a trailer or moved in storage without activating the alarm while the starter and ignition remain disabled.

You do need both the fob or know the security code & key to put the bike into transport mode, turn on the ignition or activate the fob, the push button ones at least and it will return to normal mode.

It is not storeage mode that is something else, it is intended for use when servicing, washing, transporting the bike, not recomended to leave the bike parked up in that mode, but even if you do and leave the ignition unlocked as soon as you turn the bike on the alarm will activate.

http://www.hdforums.com/forum/touring-models/213866-alarm-transport-mode.html

admin
2011-10-01, 21:06
Here's what my manual says about Transport mode: It's possible to arm the security system without enabling the motion detector for one ignition cycle. The bike can be moved without triggering the alarm, but an attempt to start the engine will trigger the alarm.

To enter Transport mode:
1. Turn the Ignition switch to IGNITION.
2. Set the Engine Stop Switch to OFF.
3. With the assigned fob within range, turn the Ignition Switch from IGNITION to ACC.
4. Simultaneously press both the left and the right turn signal switches. This must be done within five seconds of turning the Ignition Switch to ACC.
5. After the turn signals flash once, turn the Ignition Switch to OFF and the module is armed.
6. Confirmation. Turn signal blinks three times when armed for one ignition cycle.

To exit Transport mode:
Return the system to normal operation.

With the fob present, turn the Ignition Switch to IGNITION to disarm the HFSM. To cancel the transport mode, set the Engine Stop Switch to RUN.

belsebub36
2011-10-01, 21:59
Tack Admin!

Det är en wideglide.
Men är det inte bara rörelse sensorerna man avaktiverar då? men det kanske räcker
koppla ut batteriet..skulle det funka?

jale
2011-10-01, 22:19
No offense what so ever !! ... men ... kanske ska man inte på ett öppet forum skriva hur man kopplar sig förbi larm etc ... ??
F.ö. så beror det på årsmodell ... vissa måste ! in till en auktoriserad HD verkstad för att nya moduler, larm etc ska kunna matcha varandra.

Pontus
2011-10-01, 23:06
No offense what so ever !! ... men ... kanske ska man inte på ett öppet forum skriva hur man kopplar sig förbi larm etc ... ??
F.ö. så beror det på årsmodell ... vissa måste ! in till en auktoriserad HD verkstad för att nya moduler, larm etc ska kunna matcha varandra.

Men om man inte har "pucken" så funkar det inte. Se rad 3.

Dessutom kan du hitta denna infon i manualen eller på nätet , mc tidningar mm. Så jag tycker inte det är så farligt.

belsebub36
2011-10-02, 00:30
No offense what so ever !! ... men ... kanske ska man inte på ett öppet forum skriva hur man kopplar sig förbi larm etc ... ??
F.ö. så beror det på årsmodell ... vissa måste ! in till en auktoriserad HD verkstad för att nya moduler, larm etc ska kunna matcha varandra.

Självklart vi inte skall lägga ut info hur man kopplar förbi larmet.
Det jag vill veta var hur folk gör när de meckar med sin hoj? Eftersom jag tycker det är en del av hela hoj-grejen och vill gärna göra så mycket jag kan själv utan att lämna in hojen.

admin
2011-10-02, 00:46
Nej nej Jale, detta är inget hack för att lura larmen! Det skulle vi aldrig lägga ut. Detta är en officiell transportgrej. Står i instruktionsboken. Puck och eller kod måste användas i samband.

Noyen
2011-10-02, 08:07
Transportläget funkar fint om man vill flytta hojen etc.Men enklast är väl att ta med fobben till hojen när man ska göra nåt mekaniskt jobb.

Det är iallafall ett helvetes ljud i sirenen,glömde fobben en gång,men gör nog inte om det ;)
Man kan bryta strömmen men du måste ha fobben
eller koden annars går det inte.

Skulle råda att skaffa en
handbok och läsa i den.

Mr Modest
2012-02-06, 22:29
Kan det bli knas på larmet om man har haft jordfel (glappis på jord) eller om man lyckats skapa kortis? Måste man göra magiska knapptryckningar på (foben) efter batteribyte? När jag dubbeltrycker på foben blinkar blinkers två ggr. Sen slocknar nyckel i displayen som den ska. Kan detta ändå vara en orsak till att jag hade startproblem förra året? Åker dyna- 01.

pbmj76
2012-02-06, 22:50
När jag har kopplat ur huvudsäkringen (wg11) så har jag vridit strömbrytaren till "ignition" med fobben i närheten och sedan ryckt ur Säkringen... har funkat för mig.. men fobben måste vara med när man gör det

Mr Modest
2012-02-06, 23:00
Jag har kopplat bort batteriet nu när jag drar om el till kellerman 3i1. Har cykeln på lyft utan bakskärm och hjul. Ska testa tipset när det är dag att trycka på knappen. Har servat fuggen för att utesluta detta. Funkar det inte som det ska får jag fortsätta felsöka. I år måste hojen starta när jag vill. Inte när hojen har lust.

ViLa
2012-02-07, 10:59
No offense what so ever !! ... men ... kanske ska man inte på ett öppet forum skriva hur man kopplar sig förbi larm etc ... ??
F.ö. så beror det på årsmodell ... vissa måste ! in till en auktoriserad HD verkstad för att nya moduler, larm etc ska kunna matcha varandra.

Pontus uttryckte sig väl :)

Ingen puck inget transp.mode

Bikerman
2012-02-07, 17:36
Hej!

Tänkte installera den Thundermax fick tag på Ebay men har aldrig haft en hoj med larm.
Hur avaktiverar man larmet utan att ha koden?..det var redan aktiverat när jag köpte hojen.
För att montera den nya ECM modulen måste jag ta bort huvudsäkringen...då går larmet igång även om jag har min nycket liggandes på hojen..finns det något annat knep att kunna pilla med hojen utan att det irriterande larmet skall utlösas stup i ett.

Du måste ha tändningen på när du tar bort huvudsäkringen.

Micke B
2012-03-20, 15:54
Kontaktade mc konsult som jag köpte min hoj av. Vill aktivera larmet och det funkar inte att följa instruktionen via handboken. Hade också för mig att det kunde avhjälpas på verkstad, men det kunde det inte alls, åtminstone inte enligt mc konsult...!

Pontus
2012-03-20, 17:10
Kontaktade mc konsult som jag köpte min hoj av. Vill aktivera larmet och det funkar inte att följa instruktionen via handboken. Hade också för mig att det kunde avhjälpas på verkstad, men det kunde det inte alls, åtminstone inte enligt mc konsult...!

Om du vill aktivera ditt larm så kan en HD verkstad hjälpa dig. Jag fick mitt aktiverat av Bikeline Malmö.

Pulare
2013-04-27, 09:50
Kolla denna annons på Blocket.

http://www.blocket.se/stockholm/Urkoppling_av_larm_pa_Harley_Davidson_46717248.htm ?ca=23_8&w=3