handdator

Visa fullständig version : "Lanesplitting".. är det lagligt i Sverige??



pbmj76
2011-09-30, 21:41
Har funderat på om "Lanesplitting" ( att köra mellan bilarna i köer och vid rödljus) är lagligt i Sverige?..
Onekligen retar man upp bilister iaf, men med en luftkyld harley vill man ju inte direkt stå och svettas när man inte
behöver det..

Är det nån som åkt dit för det eller kan med säkerhet säga att det är lagligt?

Wallis
2011-09-30, 21:45
Ser det hela tiden här i GBG (Har ingen hoj själv än), Men gör man det bara "ansvarsfullt" så tror jag ingen bryr sig.
Håll ögonen frammåt bara, Finns ju folk som öppnar dörren ibland för att försöka se vad som orsakar kön.
Hur vida det är olagligt eller ej vet jag inte. Men sitter snuten i kön så ska det väll inte vara så svårt att köra ifrån han innan han lyckas få fri väg D;

xbones
2011-09-30, 22:37
Ser det hela tiden här i GBG (Har ingen hoj själv än), Men gör man det bara "ansvarsfullt" så tror jag ingen bryr sig.
Håll ögonen frammåt bara, Finns ju folk som öppnar dörren ibland för att försöka se vad som orsakar kön.
Hur vida det är olagligt eller ej vet jag inte. Men sitter snuten i kön så ska det väll inte vara så svårt att köra ifrån han innan han lyckas få fri väg D; Skulle tro att det är olagligt. Är det en fil så är den väl ägnad åt ett fordon (´trampcyklar räknas nog inte) i bredd. Ska man dra från snuten så gäller det och inte ha regskylt på Wallisthb;

Wallis
2011-09-30, 22:39
Skulle tro att det är olagligt. Är det en fil så är den väl ägnad åt ett fordon (´trampcyklar räknas nog inte) i bredd. Ska man dra från snuten så gäller det och inte ha regskylt på Wallisthb;

Jo det är väll så :) Får ha en som går att fälla med en liten spark :)

Coax
2011-10-01, 08:56
Lanesplitting är olagligt däremot så läste jag nånstans om att smc lobbar för att få det lagligt.

Henrik Forslund
2011-10-01, 09:08
Lanesplitting är olagligt men minnes oxå att det inte finns några bestämmelser för hur många fordon i bredd det får finnas i samma fil. Utför det säkert så kan ingen ta dig för det.


---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=59.591077,17.469483

xbones
2011-10-01, 09:12
Lanesplitting är olagligt däremot så läste jag nånstans om att smc lobbar för att få det lagligt. Det var det jag trodde. Det ær væl ok o splitta om det finns plats o så tycker jag. Jag gør det sjælv och ser inget problem med det. Det ær ju vanligt! Och jag har inte møtt problem med bilister heller. Iofs man hør ju inte vad dom sæger inne i bilen:D

jale
2011-10-01, 09:15
I lagomlandet Brunsås ( Sverige ) så är väl snart allt olagligt som uttryckligen inte är tillåtet ....
En av anledningarna till att köra hoj är ju att det är enkelt och snabbt att ta sig fram ( kan man ju iaf säga till de som inte förstår frihetskänslan ).
Jag använder sunt förnuft och nyttjar självklart lanesplitting, inte sitter jag snällt stilla och väntar i bilköerna .... visst retar det upp en del biltokar men va f-n ... sk-t i det.
Se bara , som sagt ovan, upp för tokar som öppnar dörren !