handdator

Visa fullständig version : Köpa H-D med kick...



Dragos
2011-09-29, 11:32
Jag är så sugen på Harley Davidson så jag ska nog köpa en H-D med kickstart thb; ......vc;

admin
2011-09-29, 11:33
Jag är så sugen på Harley Davidson så jag ska nog köpa en H-D med kickstart thb; ......vc;

ok? Men du ha ju redan en Harley?!?

admin
2011-09-29, 11:40
Eller jagar du bara inlägg :D (50st)

Dragos
2011-09-29, 11:48
Hade olika nä ja inte fick åka i ungdommens år H-D, BSA, Ariel å alla med kick saknar alla men mest H-D.
Hur kunde man vara så dum att man sålde alla för en billig penging

Hagis
2011-09-29, 18:59
Kick... Ja fan det är på riktigt med kick MEN den dagen jag bygger mitt första bygge så kommer jag ha både el start och kick! Varför? För att jag är så förbannat less på alla kick starters åkare som knappt får igång sina hojar så fort dom stannar på lämpliga eller olämpliga ställen!

Pontus
2011-09-29, 19:55
Håller med dig Hagis. Varför chansa även om det är nostalgi med kick så känns det ändå tryggare med el-start.

Annars kanske man skulle bygga in en vev till bil motorn med. :D

Hagis
2011-09-29, 20:37
Håller med dig Hagis. Varför chansa även om det är nostalgi med kick så känns det ändå tryggare med el-start.

Annars kanske man skulle bygga in en vev till bil motorn med. :D

Haha ja det vore ju rätt fränt! Vevstart på bilen!

JohnnyRocker
2011-10-22, 12:27
Coolast med en vrod med kickstart! Eller hur Pontus Banana

LaDaille
2011-10-22, 15:18
Nä, måste bara få tycka till lite i denna mycket intressanta debatt.

En Harley ska ha kickas igång men det finns 2 undantag.
- Du har ett läkarintyg (ej från psyket) som styrker att du faktiskt inte orkar/kan kicka.
- Motorn går helt enkelt inte att kicka igång pga för mycket kubik/komp, men då pratar vi inte om Sporrar, Nuckar, Pannor, Shovlar, Evos, TC's etc utan dessa stora monsterkopior. men då är det ju inte HD längre ;)

En till regel: Har du kick och måste av medicinska skäl (då pratar vi inte om dårskap) sätta dit elstart så ska kicken omedelbarat demonteras och hängas upp på väggen som ett slags minne över goda tider.
Det är inte coolt att ha både kick och elstart för på något sätt påskina att hojen kickas igång men i smyg elstartas :D

Tyvärr har HD inte fattat detta utan envisas med tillverka hojar UTAN kick men som ju faktiskt skulle kunnas kicka igång. Guldvingevarning...
Nu är detta en något förmildrande omständighet för de åkare som har dessa nyare hojar.
Dock går det ju på vissa modeller att montera på en kickgavel på växellådan ;) Say no more...

Jag ska erkänna att jag haft problem att kicka igång min hoj några gånger men det är enbart mitt fel som inte sett till att hojen är i sånt skick att den startar på 1:a/2:a kicken. Enbart mitt fel. Kan inte skylla på någon annan.
Men jag tänker inte springa iväg och köpa en elstart bara för detta.
Det enda jag kan göra är att se till att motorn lirar tip-top :D

Men detta är helt o hållet min personliga åsikt :)

Pontus
2011-10-22, 19:24
Coolast med en vrod med kickstart! Eller hur Pontus Banana

Absolut. ro;

Benny
2011-10-22, 21:01
Startmotor eller kick nää alldeles för mesigt och mainstream , låt tricepsen spela när du drar i gång stor-strokern med en riktig snörstart i stället fl; ( var tvungen att infoga en smilie, tyckte denna passa, han drog nog en vals..)

LaDaille
2011-10-22, 21:04
Startmotor eller kick nää alldeles för mesigt och mainstream , låt tricepsen spela när du drar i gång stor-strokern med en riktig snörstart i stället fl; ( var tvungen att infoga en smilie, tyckte denna passa, han drog nog en vals..)
Hehe, fan i mej inte så dumt. Som en något större motorsåg bara :)

Ozzy
2011-10-22, 23:29
Det hårdaste borde ju vara att springa igång den :)

Viljar
2011-10-22, 23:50
Om det nu ska vara kick på hojen kan ni väl springa med lappar till varandra istället för att sitta framför datorn och knattra varenda gång ni vill ha något sagt.. ska det vara "på riktigt" så ska det vara fullt ut.. ;)

LaDaille
2011-10-23, 02:37
Om det nu ska vara kick på hojen kan ni väl springa med lappar till varandra istället för att sitta framför datorn och knattra varenda gång ni vill ha något sagt.. ska det vara "på riktigt" så ska det vara fullt ut.. ;)
En mycket intressant iakttagelse. Tillbaka till 70-talet. Då var det ungefär så och ingen var olycklig för det. Inte jag iaf :D
Är vi egentligen lyckligare nu med internet, forum, bloggar, twitter etc etc?? Tveksamt ;)

Nä fan, måste lägga mig nu. Skulle bara gå på muggen då jag såg detta inlägg.
Om 8 timmar ska fåren klippas. Jävla internet ;)

pidde
2011-10-24, 21:29
En riktig motorcykel har kick,kedja och mer än 1000 cm/3.Startar den inte på första eller andra kicken eller tjyvstannar är det fel på den .
Lite skämt och lite allvar.

Hagis
2011-10-24, 22:24
Att rullstarta en hoj är absolut inte ett dugg roligt! Jag fick låna en bekants ombyggda Surzuki som var upp borrad till 1500 CC, och pga att dom ställt hojen som dom gjort! Ett helvete att krypköra aset men på högre varv var det roligare, så fastna kolvarna titt som tätt när man skulle starta skiten! Då fick man rulla så kolvarna hamna rätt igen! NEVER EVER AGAIN är allt jag kan säga!

LaDaille, tja det är väll på gott o ont med internet! Är man bara medveten om att allt man skriver på nätet kan spåras och vändas emot en, och man därför inte skriver sånt som kan skada någon annan eller dig själv! Då tycker jag det är trevligt, annars hade jag tex aldrig träffat på dig och många andra bra personer! För hade jag dykt upp framför ditt hus och knackat på och sagt "tjena, du verkar reko ska vi dra o ta en öl" så hade du nog kört spaden så långt genom min strupe som du möjligen kunnat haha....

LaDaille
2011-10-24, 23:24
Att rullstarta en hoj är absolut inte ett dugg roligt! Jag fick låna en bekants ombyggda Surzuki som var upp borrad till 1500 CC, och pga att dom ställt hojen som dom gjort! Ett helvete att krypköra aset men på högre varv var det roligare, så fastna kolvarna titt som tätt när man skulle starta skiten! Då fick man rulla så kolvarna hamna rätt igen! NEVER EVER AGAIN är allt jag kan säga!

LaDaille, tja det är väll på gott o ont med internet! Är man bara medveten om att allt man skriver på nätet kan spåras och vändas emot en, och man därför inte skriver sånt som kan skada någon annan eller dig själv! Då tycker jag det är trevligt, annars hade jag tex aldrig träffat på dig och många andra bra personer! För hade jag dykt upp framför ditt hus och knackat på och sagt "tjena, du verkar reko ska vi dra o ta en öl" så hade du nog kört spaden så långt genom min strupe som du möjligen kunnat haha....
Hehe, nä, rullstart är inget att sträva efter.
Det är därför den ska starta på 1:a/2:a kicken :D En miss är ju alltid tillåtet...

Men att köra ned spaden i truten? Nä, inte min grej.

Hagis
2011-10-25, 14:10
Hehe, nä, rullstart är inget att sträva efter.
Det är därför den ska starta på 1:a/2:a kicken :D En miss är ju alltid tillåtet...

Men att köra ned spaden i truten? Nä, inte min grej.

:D det är jag tacksam för

Pontus
2011-10-25, 20:13
Om det nu ska vara kick på hojen kan ni väl springa med lappar till varandra istället för att sitta framför datorn och knattra varenda gång ni vill ha något sagt.. ska det vara "på riktigt" så ska det vara fullt ut.. ;)

Tror jag håller mig till elstart och dator. Känns som ämnet man disskuterar har blivet inaktuellt innan man hinner fram. :D

LaDaille
2011-10-25, 20:25
:D det är jag tacksam för
Du har skön stil Hagis.
Träffas vi IRL ska jag tamefan bjuda dig på en bärs !! br;

westerstroming
2011-10-25, 20:32
Jag tyckte också att en HD skall startas med kick, men att få fart på en strokad shovel så, gjorde att jag ganska snabbt tänkte att " det kanske kan va bra med en startmotor också, fall i fall liksom" så det fick det bli! Sen kom nästa problem att hitta ett batteri som palla dra runt eländet som gick att få plats med utan att ha en kärra bakefter med ett gigantiskt bilbatteri. Så då rev jag topparna o beställde pysventiler som ska göra att " nu går det så lätt att starta som en 125:a". Det ska nog bli bra till slut, vill jag ha blodsmak i munnen tar jag kicken, annars drar jag i spaken och drar igång den elektriskt. :-)
Men orginal 1200 eller 1340 funkar bra med kick, så e de bara!

Hagis
2011-10-25, 21:06
Du har skön stil Hagis.
Träffas vi IRL ska jag tamefan bjuda dig på en bärs !! br;

Är bara mig själv wa;
Men vi lär nog få möjlighet att ses! Vi har några turer nästa sommar som vi ska försöka hinna med, har ju lite folk runt om i vårat avlånga land som vore trevligt att säga hej till! Du vet så där old school utan datorer ;)

LaDaille
2011-10-25, 21:14
Old school is okey 4 me :D

Hagis
2011-10-25, 21:25
Old school is okey 4 me :D

thb; Och du bor ju ändå inte så långt bort! Du bor ju i samma område som svärmorsan! "sörmland"

LaDaille
2011-10-25, 21:58
thb; Och du bor ju ändå inte så långt bort! Du bor ju i samma område som svärmorsan! "sörmland"
Hehe, och i Sörmland är ju allt "näst gårds" åxå :D

ViLa
2011-10-25, 22:02
Du har skön stil Hagis.
Träffas vi IRL ska jag tamefan bjuda dig på en bärs !! br;

Tycker att vi har det som en stående regel.

Alla som träffar dig IRL ska du bjuda på bärs :D

LaDaille
2011-10-25, 22:03
Jag tyckte också att en HD skall startas med kick, men att få fart på en strokad shovel så, gjorde att jag ganska snabbt tänkte att " det kanske kan va bra med en startmotor också, fall i fall liksom" så det fick det bli! Sen kom nästa problem att hitta ett batteri som palla dra runt eländet som gick att få plats med utan att ha en kärra bakefter med ett gigantiskt bilbatteri. Så då rev jag topparna o beställde pysventiler som ska göra att " nu går det så lätt att starta som en 125:a". Det ska nog bli bra till slut, vill jag ha blodsmak i munnen tar jag kicken, annars drar jag i spaken och drar igång den elektriskt. :-)
Men orginal 1200 eller 1340 funkar bra med kick, så e de bara!
Intressant det du skriver. Att jag kan kicka igång min strokade Shovel beror kanske på att kompen är åt helvete.
Ska plocka isär den i vinter och byta lite prylar...
Då blir väl kompen överjävlig istället så det blir svårt att sparka igång den :D
Hojen du pratar om, är det den i ditt "Garage" ?

LaDaille
2011-10-25, 22:06
Tycker att vi har det som en stående regel.

Alla som träffar dig IRL ska du bjuda på bärs :D
:D
Hmm, får se nu vilka som står på listan...:
- IDI
- Onatop om han dricker öl förstås...
- Tydligen du åxå ;)
br;

Edit:
Hagis, du kanske bara gillar flygbränsleLM;

xbones
2011-10-25, 22:57
Det hände ju ibland med gamla hojen att den trilskades när man skulle hem efter två-tredagars festande. Och kicka en evo med lite komp är inte nån favoritsyssla i det läget. Hände faktiskt att man kicka tills manpk;ett par gånger:D

ViLa
2011-10-26, 06:01
:D
Hmm, får se nu vilka som står på listan...:
- IDI
- Onatop om han dricker öl förstås...
- Tydligen du åxå ;)
br;

Edit:
Hagis, du kanske bara gillar flygbränsleLM;

LM;

westerstroming
2011-10-26, 19:38
Jo de e den i garaget. Att starta den kall med kick funkar om man ger sig fan på de! Jag brukar säga innan start att nu jävlar ska jag vinna, o korstecken od. Men varm e den jävlig och det var det som gjorde att jag bestämde mig för startmotor, man kan ju inte stå o lipa när det står en massa folk omkring en. Sen är det ju så, vill man ha bra drag i motorn får man ju ta att det är ett as att få igång, det är ju glömt när framhjulet lättar på trean!! yp;

Hagis
2011-10-26, 19:45
:D
Hmm, får se nu vilka som står på listan...:
- IDI
- Onatop om han dricker öl förstås...
- Tydligen du åxå ;)
br;

Edit:
Hagis, du kanske bara gillar flygbränsleLM;

Jag dricker allt! Bejakar mina finska rötter broder! yp;
Ett hemligt inlägg....
när vi gjorde lumpen för si så där 18 år sen, på lucia var vi luspank och hade inte en droppe sprit! Det vi gjorde var att dra ner och fylla på pet flaskor med sprit 35 (försvarets sporarvättska) och sila det genom GAMLA gasmaskfilter... behöver jag säga mer? Vi mådde inte så jävla bra den kvällen partypk;

LaDaille
2011-10-26, 20:48
Jo de e den i garaget. Att starta den kall med kick funkar om man ger sig fan på de! Jag brukar säga innan start att nu jävlar ska jag vinna, o korstecken od. Men varm e den jävlig och det var det som gjorde att jag bestämde mig för startmotor, man kan ju inte stå o lipa när det står en massa folk omkring en. Sen är det ju så, vill man ha bra drag i motorn får man ju ta att det är ett as att få igång, det är ju glömt när framhjulet lättar på trean!! yp;
Hehe, ja, nog fan behövs lite besvärjelser etc...

Jag har märkt att det mycket lättare att kicka igång den när den pekar rakt mot USA, Milwaukee.
Men ibland kan den liksom stå felvänd...och då är det nästan lögn att den startar...LM;

Nä, seriöst, min startar normalt på 1:a när den är kall med en viss procedur.
Men i höstas när jag skulle iväg till Ugglans Park i Strängnäs var den lite tjurig även kall, hmmm.
Nå, den startade till slut efter en massa hot om elstart, byte till riskokare m.m.
När jag sen skulle iväg från Ugglans Park, motorn var ju kall då, knepade den sig igen och jag kom nästan iväg sist...
På vägen till Mariefred åkte jag bakom en gammal Panna som stannade till för att rätta till packväskan. Jag stannade åxå och frågade om han ville ha hjälp. Han fixa till väskan och jag skulle dra iväg igen då min hoj tjyvstannade (fipplade lite med med min suicide...:D).
Sen tog det en stund att kicka igång den igen och svarta tankar for genom mitt huvud...
Hur som, kom hem till slut.
Dagen efter mötte jag en kompis i Gnesta på Statoil.
Vi skulle vänta in en annan lirare åxå så jag funderade på om jag skulle slå av motorn eller låta den puttra på tomgång.
Den var ju så knepig att starta dagen innan och även lite denna gång.
Äh, fan, kunde inte låta den stå o gå så jag stängde av den.
När vi sen skulle dra iväg funderade jag hur jag skulle starta den. Dvs peta fram mina dåliga komplägen eller inte.
Äh, jag provade bara att slå på tändningen och kicka till direkt och den startade direkt. Kors i taket !!!
Samma sak hände ett par, tre gånger till på åkturen. Den startade direkt efter ett kort fika-stopp och jag brydde mig inte ens att peta fram kompläget. Skumt va?

Senare skulle det visa sig att mina stela stötstänger var för tajt justerade på främre cyllen... Därav den usla kompen på var 4:e kick....
Men detta har jag visst redan avhandlat i en annan tråd kom jag just på... :D

Fast det är intressant att höra hur andra har det med sin kickstartande HD.
Den ska ju starta på 1:a, eller hur? Smoke

xbones
2011-10-26, 21:21
Ja, hade ju likadant. Ena dagen starta den på 1a eller 2a flera gånger,nästa dag trilskade den. Körde med brytare i 4år men bytte sen till dyna singelfire. Ingen skillnad!!!wa;

Hagis
2011-10-26, 21:26
Jag har en god bekant som har kick! Och jag vet precis vad dom där procedurerna innebär! Oftast som mest tar det bara 2 kickar för att starta maskinen men proceduren innan dess........ fan vi har ju hunnit halva vägen till oslo innan han startat sin hoj! Och då åker vi från fjollträsk! Nä fan, det är matcho med kick men att stå o vänta på kick starters suger!

LaDaille
2011-10-26, 21:39
Jag har en god bekant som har kick! Och jag vet precis vad dom där procedurerna innebär! Oftast som mest tar det bara 2 kickar för att starta maskinen men proceduren innan dess........ fan vi har ju hunnit halva vägen till oslo innan han startat sin hoj! Och då åker vi från fjollträsk! Nä fan, det är matcho med kick men att stå o vänta på kick starters suger!
Nu skojar du, eller hur? ;)

xbones
2011-10-26, 21:56
Ja, det var spännande varje gång man skulle starta. Men känslan av att den starta på första var skönvic;

JohnnyRocker
2011-11-02, 13:38
http://www.youtube.com/watch?v=uWs2qemQBrA&feature=related


Say no more!

nh;

LaDaille
2011-11-02, 13:45
http://www.youtube.com/watch?v=uWs2qemQBrA&feature=related

Say no more!

nh;
Så sant, say no more...