handdator

Visa fullständig version : Protester i England mot EU och dess regler mot mc-ombygge...



admin
2011-09-29, 00:55
Nu har det nått England oxo.

Att man endast får montera tillverkarnas delar på sina hojar... vafan..

http://www.getreading.co.uk/news/s/2100275_bikers_m4_protest_at_eu_parts_directive

Motorcyclist will be taking part in a demonstration on Sunday against new EU regulations restricting the use of spare parts.
The new rules say bike owners will only be able to use manufacturer approved parts on their vehicles.

admin
2011-09-29, 10:07
Först Frankrike, sen Spanien och nu England.... :( Har EU-gubbarna inga viktigare frågor än våra motorcyklar??!??!

Coax
2011-09-29, 11:42
Jo gurkor men näst mc.

SkaMani
2011-09-29, 13:53
Hej

Detta är saxat ur Betänkande om europeisk trafiksäkerhet 2011-2020 A7-0264/2011

80. Europaparlamentet uppmanar medlemsstaterna att effektivt och grundligt övervaka importen av fordonstillbehör samt komponenter och reservdelar för personbilar och tvåhjulingar för att garantera att de är lämpliga och uppfyller höga europeiska konsumentskyddsstandarder.

Det är nog denna punkt som de har tolkat på sitt egna sätt de där engelsmännen.

Samt att det skall vara ett typgodkännande....
"fordonet, systemet, komponenten eller den separata tekniska enheten har EU-typgodkännande."

Det är tillverkare, tillverkarombud ,importör, distributörs skyldighet att se till att det finns EU-typgodkännande.

Viljar
2011-09-29, 17:35
Skulle inte förvåna mig om det kommer hit.

Undrar då hur de kommer att ställa sig till att folk i vårt land kan köpa en hög med importerat lump och själv sätta ihop en komplett motorcykel med hjälp av skiftnyckel och svets i vedbo'n.. och få fanskapet godkänt av bilprovningen..

admin
2011-09-29, 18:15
Skulle inte förvåna mig om det kommer hit.

Undrar då hur de kommer att ställa sig till att folk i vårt land kan köpa en hög med importerat lump och själv sätta ihop en komplett motorcykel med hjälp av skiftnyckel och svets i vedbo'n.. och få fanskapet godkänt av bilprovningen..

Haha.. Som mitt pågående budgetbygge, menar du :D
Ska nog fan bli bra, om bara delarna kunde komma nångång...;b;

TCKalle
2011-09-29, 19:05
Skulle förvåna mig om detta går igenom. Billobbyn / EU försökte med nåt liknande på bilsidan för några år sedan men det stupade på att tillverkarna av piratdelar även är tillverkare av orginaldelar. Förmodligen är det så att tillverkare av piratdelar även är underleverantörer till Mc-tillverkarna och då pratar vi handelshinder och konkurrenbegränsning och det om något brukar väl få EU att se rött.

Hagis
2011-09-29, 20:18
Okej, jag har inte orkat följa detta ämne då det påverkar mig dåligt! Och sånt som påverkar mig dåligt tar jag i regel inte del av, folk eller regerings dravel!

MEN, har jag förstått det rätt?
Man får alltså inte köpa säg delar till sin HD om det inte är från HD själv? Rätt eller fel?

Vem är det som säger detta? Är det dom där förbannade EU politikerna?

Om svaret är ja på båda frågor så är vi på väg in i en ny outlaw era fu:

SkaMani
2011-09-30, 10:44
Hej Hagis

Du kan vara lugn, svaret på båda frågor är NEJ....

Detta kommer att gälla från 2013-01-01 och endast nya fordon, system och komponenter.
Det mesta om detta finns på www.righttoride.eu på engelska

Och hela EU dokumentet

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2010:0542:FIN:SV:PDF

Mycket tung läsning

Har läst någonstans i förslaget att tillverkare av fordon skall göra sina service/underhålls manualer tillgängliga för andra företag som vill göra service på deras fordon och de skall också göra sina specifikationer för reservdelar tillgängliga.

Nog med tråkigheter.

Bygg som ni vill, det tänker jag göra.

Viljar
2011-09-30, 21:04
Haha.. Som mitt pågående budgetbygge, menar du :D
Ska nog fan bli bra, om bara delarna kunde komma nångång...;b;

Haha... jag stödjer hojbyggandet men tycker att lagen är skev.

Vem som helst kan snickra ihop en egen hoj av diverse suspekta delar runt en S&S-mölla. Av någon konstig anledning kallar man sedan bastarden för Harley-Davidson och som lök på laxen får man den godkänd av SBP och kan helt lagligt kryssa runt på vårt vägnät. Men, om jag byter lite grejer på min helfordonstypgodkända Harley-Davidson kommer Gyllenknapp genast och pekar med hela handen mot vägrenen..

Var är logiken?

LaDaille
2011-09-30, 21:25
Haha... jag stödjer hojbyggandet men tycker att lagen är skev.

Vem som helst kan snickra ihop en egen hoj av diverse suspekta delar runt en S&S-mölla. Av någon konstig anledning kallar man sedan bastarden för Harley-Davidson och som lök på laxen får man den godkänd av SBP och kan helt lagligt kryssa runt på vårt vägnät. Men, om jag byter lite grejer på min helfordonstypgodkända Harley-Davidson kommer Gyllenknapp genast och pekar med hela handen mot vägrenen..

Var är logiken?
Intressant iakttagelse Kvarnstenen.
Båda alternativen borde vara rätt tycker jag. Dvs bygga eget eller modda en ny, så klart!!
Däremot udda att den ombyggda som du nämner kallas för Harley Davidson... Hur tänker man då??

Hagis
2011-09-30, 21:42
Jag börjar bli jävligt less på alla lagar hit o dit! Snart kommer en lag som påvisar hur mycket skithus papper vi får torka oss i arslet med! Men å andra sidan, ju fler lagar dom kommer med ju fler finns det ju att bryta och böja :D

xbones
2011-09-30, 22:11
Eu är väl något jävla piss!!! Fritz försökte ju ta europa med två krigak47 och misslyckadese;. Nu jävlas dom med oss på alla möjliga sätt o vis! ag;

jale
2011-10-04, 12:14
Intressant iakttagelse Kvarnstenen.
Båda alternativen borde vara rätt tycker jag. Dvs bygga eget eller modda en ny, så klart!!
Däremot udda att den ombyggda som du nämner kallas för Harley Davidson... Hur tänker man då??

Håller med . Klart intressant iaktagelse !
Såklart ska det vara tillåtet att göra bägge .
MEN .... vad bör man kalla för Harley-Davidson .... absolut inte en egenbyggd ram med en S&S motor i tycker jag.
Den frågan har stötts och blötts många många gånger över en öl eller två ....
Ska det vara en Harley ram som är grunden i en Harley eller ska det vara en Harley motor ???
Personligen så tycker jag att det är motorn så är själva hjärtepunkten i hojen .... alltså en Harley motor så är det en Harley-Davidson även med den mest ombyggda och egengjorda ram .... fast det är klart att en äkta Harley ram som man bytt motor i - är det en Harley-Davidson ?? tja ... vete f-n ?
Ett litet dilemma att bry sin lilla hjärna med .... eller inte :)

admin
2011-10-04, 12:19
Om man slänger in en Porschemotor i en folkabubbla, vad kör man omkring i då? :D

LaDaille
2011-10-04, 12:21
Hallå jale.
Det måste ju vara motorn som styr det hela i så fall.

Eller vad sägs om en Harley-ram med en BMW-motor i sig??? Är det en Harley då? Skulle inte tro det....

admin
2011-10-04, 12:21
Svårt att säga vad byggena egentligen blir. www.exilecycles.com (http://www.exilecycles.com) kallar ju sina hojar för Exile och sedan ett namn, ex. Bulldozer.

Ska man ta efter ramtillverkarens namn eller motorn, eller inget av det.

En del byggen har ju bara papper på en Harley och inget annat.

Det är helt enkelt "bara" en Custom, baserad på vissa namngivna komponenter tills man ev har ett namn som är känt, OCC, Gibson, Calles Chopper, etc..

LaDaille
2011-10-04, 12:23
Jo du admin...
Här kan vi tvista tills dödagar....
Ditt exempel med Porsche är ju intressant...

EDIT:
Känns som om denna fråga ALDRIG kommer få ett rätt svar.
Nog bäst att glömma allt. Det enda som annars kommer att hända
är att antal inlägg per person kommer att öka ;)

admin
2011-10-04, 12:25
Jo du admin...
Här kan vi tvista tills dödagar....
Ditt exempel med Porsche är ju intressant...

thb;

men se ovan:

Det är helt enkelt "bara" en Custom, baserad på vissa namngivna komponenter tills man ev har ett namn som är känt, OCC, Gibson, Calles Chopper, etc..

Sen är det väl så om man ska berätta för en vanlig dödlig vad man kör, så är det lättare att säga en Harley än Custom (då detta kan förknippas med japanare och det vill man inte) ;)

admin
2011-10-04, 12:29
Har man sedan byggt om en befintlig Harley mer eller mindre så är det väl en customiserad Harley...