handdator

Visa fullständig version : Momentdra toppen på en Shovel



LaDaille
2011-09-20, 23:49
Tjena Forum

Upptäckte att min momentnyckel är för klumpig för att dra toppen på en Shovel.
Dvs att muttrarna för toppen sitter för nära cyllen.

Jag antar att det måste till en lite annorlunda momentnyckel, t.ex. med kråkfot eller en kråkfot med ring istället?
Hur gör ni i detta läge?

IDI
2011-09-21, 07:58
Jag har aldrig använt någon momentnyckel till Shoveltoppar. Det är trångt och man måste ha en "momentadapter" som i sin tur måste vara exakt i 90 grader med momentnyckeln, krångligt och när man är klar så är man ändå inte 100 säker på momentet.

Jag har alltid gjort så här.
1. Lägger på båda topparna med packningar på cylindrarna.
2. Stoppar i alla toppbultar.
3. Drar dom bara med fingrarna.
4. Tar fram insuget och håller det löst mellan topparna och justerar in så att insugflänsar och toppflänsar ligger så rakt mot varandra som möjligt. Om du kollar så märker du att du kan vrida topparna lite även när bultarna är på plats.
5. Drar toppbultarna i små steg i zick-zack mönster (som när man drar hjulbultar på en bil), avslutar med att dra dem så hårt jag kan.
6. När motorn sitter i hojen så drar jag dom igen så mycket jag kan med en vanlig nyckel. "Åtdragningsmomentet" brukar vara bra när det "smakar blod i munnen" eller "när man släpper gas" eller "när man hör två klick i toppen".
7. Sen varmkör jag motorn till arbetstemperatur och drar alla bultar igen i zick-zack med en nyckel i standardlängd.
8. Brukar sen "känna" på bultarna några gånger under en säsong.

Jag har aldrig blåst någon packning, inte ens på mina stora 3 5/8" cyllar.

LaDaille
2011-09-22, 22:06
Tjena IDI och andra på forumet.

Kände på några topplocksbultar idag.
Kunde fan i mej drar åt dem lätt med en ringnyckel....
Inte undra på att den gick som ett arlse sist jag körde... hehe
Men det är inte lätt att komma åt med verktyg.
En 9/16 hylsa passar överallt, men sedan måste den dras runt av något skaft/momentnyckel.
Glöm vanliga verktyg här.
Har letat runt på hela jävla nätet efter specialprylar och det finns en del... Men inte billigt.
Vad sägs om Snap On kanske??? Eller Stahlwille. Finns på www.centry.se (http://www.centry.se)

Din ringnyckelvariant kanske funkar, men när spisen sitter i ramen måste verktygen nog böjas för komma åt rätt.
Främre benen på ramen sitter ju i vägen.
Och som på gamla trajjan, där fick alla slipa ned ringnyckel 13 för att dra cylle-foten t.ex.
Verkar vara samma sak här på vissa bulter.

Så jag är förbannat nyfiken hur en riktig HD-verkstad gör egentligen...

IDI
2011-09-23, 07:04
Den här typen av nyckel brukar funka.
Kallas "startmotornyckel" eller "generatornyckel"
Hittar du inte tumstorlek så prova med 14, den brukar sitta som en smäck på en 9/16.
2417

LaDaille
2011-09-23, 08:17
Jo, denna nyckel känner jag igen.
Men då utgår du ifrån att det ska dras utan momentnyckel.
Med all respekt för att du gör så,ha;, är det verkligen pålitligt att dra för hand?

Man kan iofs "träna" moment, dvs spänna fast momentnyckeln i ett skruvstäd och sedan dra på den med en fast nyckel.
Kanske inte alls en dum idé...Faktiskt...

IDI
2011-09-23, 08:49
Ja, det utgår jag ifrån. Som sagt, jag har aldrig använt momentnyckel till topparna på Shovel.

Men om du vill dona med en sån så har jag skickat med en länk som beskriver hur man gör en "Torgue Wrench From Hell"
http://www.fargonasphere.com/spiders/TechTips/torque_wrench.html

IDI
2011-09-23, 09:28
Som sagt jag använder inte momentnyckel till Shoveltoppar.
Om du vill dona med det så skickar jag med en länk till hur du kan ordna till en.

http://www.fargonasphere.com/spiders/TechTips/torque_wrench.html

TCKalle
2011-09-23, 09:48
Toppen skall dras till 88 Nm och det är detsamma som det du orkar innan du släpper släpper gas eller blir brun i brallan med en startmotornyckel (inga förlängningar) precis som IDI skriver. Jag tror inte det är möjligt att "träna" upp nån känsla för momemnt såvida man inte har som daglig sysselsättning att momendra bultar mella 07.00-17.00.

LaDaille
2011-09-23, 10:26
Tjena TCKalle
Nä, så sant.
Men detta börjar nu bli ett "moment-krig" om du förstår vad jag menar.
Att IDI lyckas med detta tvivlar jag inte alls på. Håller IDI's toppar tätt manuellt dragna så är det så.

Men som jag skrev i början på denna tråd, om det ska dras med moment, hur fan ska momentnyckeln se ut för att passa en HD?

Snap On har prylar men kostar nästan som en ny HD ;)
Även Stahlwille verkar ha passande prylar och kostar bara en "Sportster"...

Det som sannolikt behövs då är momentnyckel med insticksverktyg, t.ex. en ring-nyckel.

Min gamla momentnyckel duger inte alls till detta. Är lika klumpig som en elefant.

Men ponera nu att jag skaffar dessa fina verktyg.
Det lär ju funka att komma åt att dra när spisen är urtagen ur hojen och sitter i en vagga.
Men om jag ska efterdra med moment när den sitter i ramen, då kommer jag inte åt utan att ha ännu mer specialverktyg...

Då lutar det tillbaka till IDI's handkänsla igen :)

Sedan undrar jag hur noga dess 88 Nm är. Frågar du HD så säger de säkert 88 eller inget alls...
Min spontana känsla är iofs att toppar ska dras med moment och då är vi tillbaks till ruta 1 igen ;)

EDIT:
Jag är dock otroligt tacksam för era åsikter om detta, tro inget annat :)
Oavsett hur ni mekar. Erfarenhet är guld värt.

IDI
2011-09-23, 10:31
http://www.fargonasphere.com/spiders/TechTips/torque_wrench.html

LaDaille
2011-09-23, 10:45
http://www.fargonasphere.com/spiders/TechTips/torque_wrench.html
Coolt IDI.
En "budget Snap On". Fan vad läckert!! party
Ska genast räkna på detta.
Då borde det nog duga med min gamla momentnyckel + "denna lilla uppfinning" bara.
Och så exakt kan det knappast vara, dvs 88 Nm, 80 Nm, 95 Nm... Spelar det nån roll egentligen??? Bara det inte för mycket fel bara...

Terminator
2011-09-23, 21:25
når kom moment nyckeln ock vad gjorde dom för den kom Smash

LaDaille
2011-09-23, 21:30
Drog för hand kanske?? wa;
När kom momentnyckeln egentligen?

Wallis
2011-09-23, 22:28
Drog för hand kanske?? wa;
När kom momentnyckeln egentligen?

Den uppfanns 1918 av Conrad Bahr (Y)