handdator

Visa fullständig version : Miltal vid köp



Hagis
2011-09-15, 20:28
Jag har funderat lite!
Det pratas idag mer o mer om miltal vid köp av beggad harley! Detta är för mig rätt nytt! Att man pratar milen på en sporthoj är jag inte förvånad över men när det gäller en harley!? Det för mig är något helt nytt, jag är inkörd på att milen på en harley inte spelar någon roll! En harley är byggd för att rulla så även om den gått 400 mil eller 4000 mil kvittar!

Personligen bryr jag mig inte om hur långt hojen gått så länge den låter rätt i låda o motor och det mesta funkar! Men vad är eran åsikt i frågan?

Viljar
2011-09-15, 20:43
Det är inte hur långt den är körd utan hur den är körd..

Hagis
2011-09-15, 21:14
Det är inte hur långt den är körd utan hur den är körd..

Det är så jag är skolad! Man mäter inte milen på en HD...

mitoman
2011-09-16, 08:31
På en twin cam så är det intressant att veta om kamkedjesträckaren är bytt eller ej, Detta är ett stort problem på modeller före 2007!

Beroende på hur motorn är körd så klarar den ca 3-5tusen mil. Ger den upp så blir det väldigt dyrt! Detta system uppgraderades efter 2007

TCKalle
2011-09-16, 08:53
På en twin cam så är det intressant att veta om kamkedjesträckaren är bytt eller ej, Detta är ett stort problem på modeller före 2007!

Beroende på hur motorn är körd så klarar den ca 3-5tusen mil. Ger den upp så blir det väldigt dyrt! Detta system uppgraderades efter 2007

Jag vill påstå att det är en av de myter som florerar. Konstruktionen före -07 är inte lyckad men det varierar ordentligt mellan varje exemplar, en del är slut vid 3000 mil och andra rullar uppåt 10 000 mil utan problem. det är läge för inspektion vid en 4000 mil. Kollade min vid 4000 och den uppvisade inga tecken på nåt nämnvärt slitage. Skall göra en koll i vinter då den nu rullat över 6000.

Självklart har milen betydelse även på en Harley men viktigare är att man bytt olja och filter minst var 800:e mil.

Broder Dalton
2011-09-16, 08:54
Yup
Second that to Motoman!
Kamkedjespännarna -99-06 e ingen lyckad konstruktion,, Har hojen gått mer än 40000 km så kolla!!
Av m locket och inspektera, tar 20 minuter
Du ser bara den yttre men d ger en indikation om hur slitet det är. R.T.F.M !

Pontus
2011-09-16, 09:02
Jag tittar på antal ägare och årsmodell i kombination med antal mil.

För min del gör det inget om den har gått många mil med få ägare. Då är scenariet värre om Harleyn har haft många ägare och få mil. frv;

mitoman
2011-09-16, 09:07
Japp!

Helt riktigt där med att det varierar kraftigt från maskin till maskin! Det finns ett antal olika kitt att montera om man vill..

Alternativ:
Hydrauliska spännare som till skillnad från standard varierar trycket på kedjan efter motorvarv, standardsträckaren ligger på maxtryck oavsett motorvarv och gör slut på sig själv snabbt pga detta.

Annars kan man konvertera till drev istället för kedja...

TCKalle
2011-09-16, 09:32
Vad jag förstår så är inte drevkonvertering utan komplikationer, eller rättare sagt det vill till att man indikerar uppveven för att kolla att den inte slår förmycket. För mycket kast medför riktning och svetsning, inget för den genomsnittlige garagemecken. Fördelen med drev är mindre förluster. Annars tror jag HD har ett hydralkonverteringskit (som är lite mer förlåtande när det gäller kast) där man kan använda sina gamla kammar och drev med kedja.
Andrews har ett men då måste man byta kammar oxå, vilket är lite surt när manredan har lite vassare kam.
Onatop kanske vet?

Ducktail
2011-09-16, 11:56
Intressant ämne, vad är det för kostnad att byta spännare? Är det något man bör göra som förebyggande åtgärd? Kanske i samband med kambyte? -TCkalle märks det någon skillnad vid enbart kambyte? (har också bytt L&B)

Broder Dalton
2011-09-16, 19:38
Du kan få tag i H-D orig-spännare i US för 60-70 US/st (Pro-bike ca 1700 st)
Byt inre kamlager på samma gång och varför inte ett par kammar åxå ...
Ja, kambyte gör en klar skillnad..