handdator

Visa fullständig version : Registreringsbesiktning av importhoj - plättlätt eller självmordsfrämjande?



Lindblom
2011-09-14, 21:02
Jag har ju köpt en lott, lite så att säga, då jag köpte en importerad hoj som bara var förreggad men inte reg.besiktigad.
Den var billig och inte helt körklar, men priset kan ju lika gärna berott på att den är svår att få igenom...?

Nån som har gjort detta med en hoj som inte längre är 100% orginal? Hur byråkratiskt snårigt är det?
Vad bör man förbereda med i form av dokumentation?

Den är ju som sagt förreggad så den har svensk plåt, och title från USA har jag också.
Vägas måste den, e-märkta lysen etc. och nån form av papper på effekten(?) men vad räcker för att styrka motoreffekten?
Räcker det med att man vet att den har 55hp orginal (tror det var så) eller måste det finnas något mer som styrker detta?

Pratade med bilprovningen för nåt år sedan och det lätt som att det skulle vara genomförbart, men ni som gjort detta i praktiken, hur djävligt är det?

Lindblom
2011-09-14, 21:03
Det är en sportster -80 kan jag tilllägga också.

ironheadmike
2011-12-29, 19:31
Beskriv lite mera hur ooriginal den är. Stel eller fjädring? Rakad/orakad? Förlängd gaffel?
/Micke

Lindblom
2011-12-29, 21:49
Tjena Micke!

Den är inte gravt deformerad direkt.
Gaffeln är inte original, är ganska säker på att den kommer från en äldre sportster. (enkel skiva istället för dubbel)
Tanken är bytt.
Styre och framlykta är bytt.
Dragpipes... villket den INTE kommer att rulla in på bilprovningen med...
Sadeln spelar nog ingen roll.
Hela elsystemet är borta så det har jag trådat ihop själv.

Drivlinan är orginal, hjulbas och rake likaså. Ramen är intakt och nummrena stämmer.

Problemet verkar mest vara att den bytt ägare innan den reg.besiktigats.... kollade nyligen igen med SBP och de ville ha ett tilllverkarintyg....
Kollade med HD och för att de skulle utfärda ett sånt så skulle de ha in den på en av sina värkstäder och verifiera att den var så som de byggde den...
Och i det skick den är kan inte de utfärda nåt sånt intyg....
Byter den ägare innan reg.bes så är det tydligen inte längre import för privat bruk (eller vad det heter) utan då ska den uppfylla gällande krav. dvs. avgasrening etc, vilket den aldrig kommer att klara.
Vet inte om den kommit tillräckligt långt i processen för att komma runt detta? (förreggad)

Men han på HD jag snackade med sa att chansa och se, den kan gå igenom. Så vi får se, har inte fått klart det sista på elen, lite kvar. Sen ska ett par "orginal" dämpare på avgaset så är det dags att testa.
(jag misstänker dock att anledningen till att den var så billig är att det kanske inte går att regga den... i värsta fall får man väl köpa papper eller ha den som bushoj... Han på HD rekommenderade att sälja den i delar om den inte går igenom...)

/Ulf

hasse diesel
2011-12-29, 23:14
deala med föregående ägare låt han köpa tillbaka den, regbesikta den, köp tillbaka den.lätt som en plätt !! Nä kanske inte men värt ett försök om du känner han;)

ironheadmike
2011-12-30, 08:53
Nu kan jag inte turerna, men det säljs ju förreggade hojar och bilar i parti och minut. Att ägarskapet skulle ha någon betydelse har jag inte ha hört tidigare. Däremot är det så om du påbörjat en SFRO-besiktning. Läser man här http://www.bilprovningen.se/Externt/bpweb.nsf/C377ABCDE387C4AEC125689C003BD53E/261FADB1C0A9EEF8C12574570029C8D0?OpenDocument så står det att ursprungskontrollen följer den första ägaren.

Det låter som om hojen ändå är hyfsat original i mina ögon: rätt motor/ram/mått. Jag hade bytt till originalpipor och farit på bilprovningen och gjort en regbesiktning.

Jag vet inte hur bevandrad du är i detta men för mej låter det som lite begreppsförvirring. Jag har själv importerat en hoj för ett antal år sedan (dock var ju inget ägarbyte i sverige inblandat). Då gick det till så här. Först ursprungskontroll (koll så att fordonet inte varit regat sen tidigare), ägarpapper från USA och tull/importpapper i handen. Efter det regbesiktning - hojen skall vara i någorlunda originalskick och då gör det nog ingenting om en tank och ett styre är bytt. Huvudsaken är ju att karossen (ramen) är så som den skall vara och att motorn är någorlunda original.

Jag hade gjort så här: Far till bilprovningen och be att få prata med den person som handlägger dessa ärenden (bättre det än att pratat med någon på kundtjänst på telefon). Förklara och red ut begreppen. Säg att du köpt en original hoj med matching numbers och att den är förregistrerad läs mer här http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/Export-och-tillfallig-registrering/Tillfallig-registrering/Tillfallig-registrering-vid-import/

Om de börjar prata om ramintyg och skit skulle jag verkligen vilja veta varför. Om du har en harley-davidson som har matching numbers och med ägarpapper från USA kan jag inte förstå varför det skulle krävas nåt ramintyg.

och till sist googla! men sålla vad folk skriver.

/Micke

ironheadmike
2011-12-30, 11:04
OK, nu har jag surrat med en som importerar hojar och delar i parti och minut. Han är dock osäker om ägarbytesproblematiken och det verkar finnas olika regler beroende på när hojen är importerad.

Det enda rätta är som jag sade tidigare FAR till den som sköter det hos bilprovningen och sätt dig ner och diskutera hur du skall göra.

/Micke

jess
2011-12-30, 11:18
Oj, detta låter inte bra! Sitter i samma sits själv! wa;

ironheadmike
2011-12-30, 14:04
hmmm, svarade igen men vet inte vart inlägget försvann... Granskas alla inlägg?

Lindblom
2011-12-30, 18:18
deala med föregående ägare låt han köpa tillbaka den, regbesikta den, köp tillbaka den.lätt som en plätt !! Nä kanske inte men värt ett försök om du känner han;)

Han var inte först han heller, så han var i samma sits som mig, kanske därför han sålde billigt... :-)

admin
2011-12-30, 18:20
hmmm, svarade igen men vet inte vart inlägget försvann... Granskas alla inlägg?

Nej. Slumpvis av spamfiltret om länkar finns i inlägget. Jag ser detta dock ganska snabbt och frisläpper om det är medlemmar. Inget att göra. ca 30-40 spammare om dagen försöker regga sig och slänga upp skit. 98% fastnar, resten får man fimpa manuellt.

Lindblom
2011-12-30, 18:27
Jag har ju aldrig gjort detta med varken bil eller mc förut så jag har ju inte riktigt koll på begrepp och gången i det hela.
Men jag tror/misstänker/hoppas att då den är förreggad och har en svensk identitet så borde det rimligtvis inte vara några större konstigheter.
Men ett rakt svar är svårt att få, det borde ju vara innan den fått sina svenska papper ägarbytet spelar roll, precis som du säger Micke.
Har också sett förreggade bilar på blocket titt som tätt så man vet ju inte vad man ska tro.

Det jag är mest bekymrad över är frambromsen, en skiva istället för två, om de får nys om det och blir griniga. Annars är det ju bara godtyckliga paragrafer som kan ge bekymmer.
Men man ska inte underskatta byråkratin :-)

Lindblom
2011-12-30, 18:33
Får göra som du säger och snacka med dem på den lokala stationen och se vad de förväntar sig.
(måste ju ändå veta om de kan väga, eller om jag måste göra det nån annanstans i förväg)

Tack för alla svar!
Och har nån mer info eller tips så blås på bara, desto mer på fötterna desto bättre.
Om de trilskas så kan det ju vara bra att veta om samma sak gått bra på andra håll.

/Ulf

ironheadmike
2011-12-31, 00:02
Det jag är mest bekymrad över är frambromsen, en skiva istället för två, om de får nys om det och blir griniga.

Det är nog det minsta du skall oroa dej för!

Lindblom
2011-12-31, 10:47
Det är nog det minsta du skall oroa dej för!

Det största tekniska bekymret skulle jag kanske säga. De byråkratiska farhågorna väger ju klart tyngst... c0p

Men är sånt inget de kommer bry sig nämnvärt om? Bromsarna alltså? Trodde att avsteg från original på den fronten var en sån sak som skulle kunna ställa till det.
Särskilt om de kan få det till att man har sämre bromsar än vad den hade från början? (en skiva istället för två)

admin
2011-12-31, 11:38
Kan du inte bara låtsas att det regnar? Sen tar du sakerna efterhand allteftersom?

En kompis reggade in en importhoj från England, 2008 Fat Bob. Trots att man ska ha originaldelar vid registreringsbesiktning gick det hur bra som helst med helt annat luftfilter från kuryakyn och en monolampa.

Lindblom
2012-01-01, 15:58
Ja, man får väl spela lite dum och chansa, så får man se.
SBP's personal är ju inte kända för objektivitet och konsekvent agerande. Har fått igenom rent skrämmande saker på bilsidan här i närområdet så... :-)
(gamla jänkare kanske ska tilläggas, bruksbilar är de hårdare mot...)

Lindblom
2012-01-31, 22:18
Ja, nu har jag fått svar från den lokala stationen...
Ringde och snackade med den ansvarige, mailade lite info, och nu har han forskat klart i ämnet.
...nemas problemas! Banana

Jomenvisst var det fortfarande import för eget bruk, trots att man på teknisk service menade att det absolut inte var möjligt efter ett ägarbyte...
...om då krävdes minsann tillverkarintyg, vilket man tydligen inte kunde få om den inte är i det skick tillverkaren byggde den...

Och vad gällde dokumentation för effekt etc så funkade det med en "tillförlitlig" källa, och där brukade man acceptera websidor t.o.m.
Inga intyg eller liknade krångel.
Och buller var inget bekymmer då den var så gammal, fan han såg inga problem, medans han som satt centralt bara såg problem...

Så nu börjar det närma sig. (om än i en något maklig takt...):D

ironheadmike
2012-02-01, 08:26
Där ser du : ) Bättre att prata med den som skall besikta än med paragrafryttarna!

pidde
2012-02-01, 10:45
Ja, nu har jag fått svar från den lokala stationen...
Ringde och snackade med den ansvarige, mailade lite info, och nu har han forskat klart i ämnet.
...nemas problemas! Banana

Jomenvisst var det fortfarande import för eget bruk, trots att man på teknisk service menade att det absolut inte var möjligt efter ett ägarbyte...
...om då krävdes minsann tillverkarintyg, vilket man tydligen inte kunde få om den inte är i det skick tillverkaren byggde den...

Och vad gällde dokumentation för effekt etc så funkade det med en "tillförlitlig" källa, och där brukade man acceptera websidor t.o.m.
Inga intyg eller liknade krångel.
Och buller var inget bekymmer då den var så gammal, fan han såg inga problem, medans han som satt centralt bara såg problem...

Så nu börjar det närma sig. (om än i en något maklig takt...):D

Jag har själv importerat MC från Tyskland .Buell Thunderbolt.Den hade inte generalagenten tagit in,men det var inga problem .Jag sa att den var identisk med övriga Buell förutom rent kosmetiskt.Bes manen kollade runt på nätet och vi var överens,han bara kopierade den tekniska datan och sen va saken klar.Men jag har sagt det förr och jag säger det igen det är nog J-V godtyckligt .Man måste hitta en bes man som är villig att hjälpa till och inte sätta käppar i hjulet .Detta är visserligen några år sen jag vet inte om det är bökigare nu.Lycka till.

jess
2012-02-01, 11:06
Det var ju jävligt skönt att höra!
Får hoppas det är lika lätt sen när min sitter samman och ska igenom regbesiktningen då!

Lindblom
2012-02-01, 20:30
Ja, nu känns det ganska lugnt på byråkratfronten, borde aldrig ha ring till teknisk service, där fick man ju ingen hjälp alls.
Det värsta är ju att de hänvisar dit när man ringer till stationen, var tvungen att förklara att jag redan pratat med dem och inte fick några klara svar där...

Men, men... slutet gott, allting gott. (kan väl aldrig skada att ta ut segern i förskott?)
De befäste i alla fall sin position som min favoritstation! :D