handdator

Visa fullständig version : Startmotor krångel!



gretsch
2011-09-12, 21:02
hejsan är ny här på forumet, så vi får se om jag kan detta. Jag har haft startproblem på hojen hela sommaren.
Har cykeln stått ca 3 dagar utan att startas så har den för det mesta vägrat starta.
känns som att batteriet inte orkar med, sitter nytt i, hojen gör ett halvslag sen blir den tyst, o sedan orkar starten igång igen.
Ibland startar den men inte ofta. Kör jag cykeln dagligen så finns det inga problem.
Men nu har den havererat totalt. Gick inte att få igång i går, tillslut med hjälp av starthjälp så startade den, körde en kort sträcka o skulle starta
då hör jag ett skrammel ljud när den hoppade igång. stängde av o försökte igen, o då var det kört. lät som att startmotorn hoppar ur, den vill inte greppa.
har ni nån ide om vad det kan vara?
Det sitter en s&s 113. startmotorn är en bigdog men vet ej kw.
tack på förhand
mvh anders

admin
2011-09-12, 21:08
Hej Anders och välkommen!!!... hmm... vi har ett par trådar med liknande bekymmer här inne... ska bara hitta vem det var?

Det låter som startmotorn har havererat...eller solenoiden som brakat. Kan ju även vara något med axeln och kuggen in i primären också.
Jag hade först tagit loss startmotorn och testat denna samt kollat att kuggen/axeln är ok.

gretsch
2011-09-12, 21:17
Hejsan o tack! Har tagit ur startmotorn men inte kollat den. orkar sticka in handen o känna på hylsan, o den verkar gå att vrida bakåt. framåt vrids den lite sen blir den stum. Är det bara att plocka bort kåpan på vänstersida o kontrollera?

admin
2011-09-12, 21:22
Det beror sig på hur det ser ut, har du öppen belt typ denna, annars får du riva allt. Olja ut, nya packingar etc...
http://www.chopperresource.co.uk/my_uploads/products/streetbelt.jpg

http://www.harley-oldschool-bobber.com/harley_xlh_stripping/images-5/harleypinksteren005hob3-468x433.jpg

PS. nån annan, kan man inte testa startmotorn bara genom att koppla på batteripoler?

gretsch
2011-09-12, 21:24
Ok tack! Japp då blir det till att riva allt!
En undran? eftersom hojen har varit så svår när den har stått några dagar, kan startmotorn ställa till med problem så att den inte orkar riktigt. problemet känns som att det är för mycket komp för att orka dra runt, men varför startar den när jag använder den dagligen?
har alltid laddaren på när hojen står i garaget.

admin
2011-09-12, 21:31
Den sista låter jag proffs som tex Onatop, tckalle mfl svara på då min kompetens är slut just här :D

gretsch
2011-09-12, 21:32
OK tack så mycket! Då får vi vänta o se!

indy 500
2011-09-12, 21:51
Som jag skrev tidigare i en tråd. Min 07 a var lika trög tills jag bänkkörde den och fick ner bränsleförbrukning. Tidigare var då stiften svarta, nu är stiften ljusbruna, och den går runt hur lätt som helst. Hade tydligen sot i förbrännings rum = högt komp.

gretsch
2011-09-14, 20:52
Har nu tagit bort kåpan,
Den långa bulten som sitter skruvad i startmotor axeln hade lossnat.
Har även kollat kolen,
Ska försök skruva ihop i morgon,
Hoppas det funkar!

admin
2011-09-14, 22:03
Kanon! Vi hoppas oxo. Återkom :D

Loctite!

Petter
2011-11-11, 09:26
Tja!
Du verkar fått samma huvudverk jag haft på min electra-82.
Det surrar till i starten och utan grepp...ett symtom som ökar och sen är det kört! I mitt all var det bendixdrevet som sitter på startaxeln.
Det är ett frihjul på denna som kan vara trasigt även fast drevet ser fint ut. Lycka till.