handdator

Visa fullständig version : Skulle DU kunna tänka dig flytta till ett varmare land?



admin
2011-09-08, 14:36
Det fanns en tid då svenskarna flydde den mörka och kalla vintern....
Men nu är det nya tider! Det är dags att även fly den svenska "sommaren" som är en ren katastrof. Värre för vart år.

Skulle DU kunna tänka dig flytta till ett varmare land?

http://a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/263987_104558056307503_100002599277692_39631_52524 43_n.jpg?dl=1
US Tour on Harley (http://harleyforum.se/member.php?1033-US-Tour-on-Harley) - Åk med oss till Florida och kör Harley! (http://harleyforum.se/showthread.php?1451-Åk-med-oss-och-kör-Harley-i-Florida-i-November-2011)

Fonve
2011-09-08, 14:41
Inte som min situation ser ut nu med familj etc. Vi har det ganska jävla kittat här, in a good way ;)

USA lockar en del dock...

Janne
2011-09-08, 15:04
Möjligen några månader per år av samma orsak som Greven.
Man är för mycket rotad i detta land med familj, polare och allt annat.

Men den jävla vintern slipper jag gärna .....

Hagis
2011-09-08, 15:29
Vi har redan bestämt att vi kommer börja reka om 10 år när styvgrabben är tillräckligt gammal att bestämma vart han vill bo! Men vi kommer nog köra säsongsboende! Sommrarna i sverige vintern utomlands....

ElMilagro.
2011-09-08, 15:43
Nej nej!!! Jag lämnar aldrig Sverige, mitt älskade fosterland!!

Fonve
2011-09-08, 15:43
Hagis...låter inte helt fel thb;

admin
2011-09-08, 15:50
Turkiet verkar bra, billiga kåkar, bra väder men framförallt, INGEN E-MÄRKNING :D
Tror inte heller nån skulle bry sig där om man puttrade omkring på en svenskskyltad HD där....

Hagis
2011-09-08, 15:59
Nej nej!!! Jag lämnar aldrig Sverige, mitt älskade fosterland!!
Jobbigt när resten av gänget ska på utlands semester då ;)

Man behöver inte lämna för gott! Som sagt 6 månader här på sommaren och 6 månader i solen på vintern, för vintern här hemma suger!

Hagis
2011-09-08, 16:00
Hagis...låter inte helt fel thb;

Nä, ser fram emot det! Svärfarsan o jag har en plan ;)

ElMilagro.
2011-09-08, 16:09
Jobbigt när resten av gänget ska på utlands semester då ;)

Man behöver inte lämna för gott! Som sagt 6 månader här på sommaren och 6 månader i solen på vintern, för vintern här hemma suger!

Ja det låter inte så illa kanske...... Fast jag föredrar att vara hemma faktiskt. Har man fint väder året om om så hade vi nog tröttnat på det med. Men det kunde ju vara lite höst bara, och sen sommar igen! thb;

Bikebandit
2011-09-08, 16:33
Som en engelsman som gav upp allt och flyttade till Sverige skulle jag vilja säga detta ... ditt land(Sverige) är vacker .. är ett Bikers paradis med alla landsvägar och brist på bilar. .Jag kan sätta upp mitt tält och läger över natten nästan var som helst utan problem .. frihet. och jämfört med de flesta europeiska länder, att lägga till eller byta delar på hojen är inga problem.Jag kan om jag vill bo i Spanien men jag valde Sverige thb; (Om jag vill ha varmt väder kan jag alltid ta semester..

... de flesta svenskar vet inte hur trevligt det är i deras egen trädgård .. har inte upptäckt sitt eget land.

Mitt svar på frågan...Nej jag kommer inte att flytta ... jag ska leva resten av mitt liv här vc;

admin
2011-09-08, 17:15
Som en engelsman som gav upp allt och flyttade till Sverige skulle jag vilja säga detta ... ditt land(Sverige) är vacker .. är ett Bikers paradis med alla landsvägar och brist på bilar. .Jag kan sätta upp mitt tält och läger över natten nästan var som helst utan problem .. frihet. och jämfört med de flesta europeiska länder, att lägga till eller byta delar på hojen är inga problem.Jag kan om jag vill bo i Spanien men jag valde Sverige thb; (Om jag vill ha varmt väder kan jag alltid ta semester..

... de flesta svenskar vet inte hur trevligt det är i deras egen trädgård .. har inte upptäckt sitt eget land.

Mitt svar på frågan...Nej jag kommer inte att flytta ... jag ska leva resten av mitt liv här vc;

Jo, det har vi förstått LM;

http://harleyforum.se/attachment.php?attachmentid=122&d=1296349910

Bikebandit
2011-09-08, 17:37
Bra :D

http://i377.photobucket.com/albums/oo219/Bikebandit_photos/Street%20Bobbing%20in%20Sweden/SBSweden043-1.jpg

admin
2011-09-08, 17:45
Varför sover ni inte i samma "säng" ?? :D

Bikebandit
2011-09-08, 17:50
haha .. Nej om du tittar noga det var en vän med hans tjej och jag var med mina på den blå underlaget, jag tog bilden :D

admin
2011-09-08, 17:52
dammit...

Pontus
2011-09-08, 17:53
Funderar på att flytta till Spanien eller USA. Tänk att få förlänga motorcykel säsongen med ett antal månader.

ViLa
2011-09-08, 20:53
Har bott over there men efter ett tag längtar man hem.

Men nu när jag varit hemma ett bra tag så vill jag gärna flytta igen. Nån varm stat i US så man kan ha bikeseason all year long :)

Ligger mycket i det bandit säger, Sverige är rent och välorganiserat och det är ju inte fel.

Wallis
2011-09-08, 20:55
Älskar Sverige, Naturen & Friheten.
Men jag är förbannat trött på de långdragna månaderna i regn & blåst mellan Snön & Solen.
Hade planer på att försöka hitta jobb i Australien innan jag fick fast där jag är nu, Men flyttar jag någon gång så blir det antingen till USA/Canada Eller Australien.

Viljar
2011-09-09, 17:02
Flytt till Thailand står på programmet om 6-7 år ungefär.
Vi tänker bosätta oss där under höst, vinter och tidig vår (sept-april) för att komma hem och bo i Sverige under sommarhalvåret.

admin
2011-09-09, 17:15
Flytt till Thailand står på programmet om 6-7 år ungefär.
Vi tänker bosätta oss där under höst, vinter och tidig vår (sept-april) för att komma hem och bo i Sverige under sommarhalvåret.

Låter som en vettig plan...hur funkar det att köra H-D i Thailand?

Bikebandit
2011-09-09, 17:19
Har du varit i en bastu?? LM;

admin
2011-09-09, 17:23
Har du varit i en bastu?? LM;

Jadå, men det var svårt att få in Road-Kingen....

admin
2011-09-09, 17:40
Så här ser det ut just nu (2011-09-09 - 17.29, svensk tid). Ska följa vädret på dessa platser nu :D

Hellre Sverige än Thailand nu iallafall.... Californien och Spanien ser bäst ut..

http://i1228.photobucket.com/albums/ee444/Harleyforum_Sweden/IMG_0981.png

http://i1228.photobucket.com/albums/ee444/Harleyforum_Sweden/IMG_0979.png http://i1228.photobucket.com/albums/ee444/Harleyforum_Sweden/IMG_0978.png

http://i1228.photobucket.com/albums/ee444/Harleyforum_Sweden/IMG_0980.png http://i1228.photobucket.com/albums/ee444/Harleyforum_Sweden/IMG_0982.png

Dragos
2011-09-09, 17:46
Aldrig sviker jag mitt land.........vc;

admin
2011-09-09, 18:57
Aldrig sviker jag mitt land.........vc;

Det handlar inte om att svika...utan att ha en hojsäsong på mer är 3 veckor om året :D

Elexem
2011-09-09, 19:32
Södra Spanien lockar. Men utan tvekan så har kanarieöarna ett av världens jämnaste klimat, 300 soldagar per år. Kanske begränsat med vägar dock att köra hoj på. Jag har varit i Australien super land, bra vänliga människor oså fattar man vad de säger. Nä när ungarna blir äldre, flyttar blir det att flytta söder ut. Behöver bara flytta till Gävle för att öka säsongen med några veckor.:) Nä jobba hemma på sommaren och södra Spanien på vinter blir bra.

Janne
2011-09-09, 20:00
Så här ser det ut just nu (2011-09-09 - 17.29, svensk tid). Ska följa vädret på dessa platser nu :D

Hellre Sverige än Thailand nu iallafall.... Californien och Spanien ser bäst ut..

http://i1228.photobucket.com/albums/ee444/Harleyforum_Sweden/IMG_0978.png



Väderprognoserna i Thailand innehåller ALLTID regn eftersom det KAN komma någon skur på dagen vilket det sällan gör. Inget att bry sig om alltså.

Wallis
2011-09-10, 01:41
Har varit i Thailand och måste säga att det verkar totalt livsfarligt att köra något överhuvudtaget där.
Vägarna är dåliga & Blanka/hala. Trafiken är helt sjuk för det mesta. Har en bekant vars far körde ihjäl sig där på deras semester (MC).
Samt att jag såg två stycken MC olyckor precis när det hände. Och ngra som redan hade smält eller åkt av.

Nej det ska vara i ett land där folk inte ser att man är turist & där dom snackar engelska. Det är vad jag tycker iafa.

Janne
2011-09-10, 10:45
Håller med om trafiken i Thailand.
Har hyrt hoj i andra länder förr men varken polarn eller jag är det minsta intresserade av att riskera något där trots att vi båda är vana hojåkare.

Taxi och bira brukar kunna funka ;)

valdemarsson
2011-09-10, 18:12
På tal om att bosätta sig i USA. hur ska man gå till väga med visum och hela den karusellen?

admin
2011-09-10, 18:25
På tal om att bosätta sig i USA. hur ska man gå till väga med visum och hela den karusellen?

Gör man inte.. i princip omöjligt, har forskat och läst massor i ämnet... förstår inte hur jänkarna tänker faktiskt. Europa ligger faktiskt före USA nu.. de borde vara glada att vi vill komma över och smälla pengar i deras land. Vi är inte Mexare som smitit över med en kappsäck och liftar efter jobb på mornarna.

3 mån turistvisum söker man snabbt på nätet. Du får absolut inte arbeta, och inte vara där längre då blir du portad i 10år!!!
6 mån turistvisum går att få via ambassad i Stockholm, samma som ovan. Efter 6 mån måste du UR landet och vända, går inte med Canada eller Mexico.

Sen kan man få arbetsvisum och studentvisum. men JÄTTESVÅRT och omständigt. Lättar om en arbetsgivare, ex. Sony Ericsson ska skicka över dig för jobb.
OM du inte har ett par miljoner på banken och kan anställa ett gäng personer....

Bäst är faktiskt att gifta sig med en amerikanska, det har dock OXO blivit svårt då det kollar upp dig och "frun" ofta.

sedaii
2011-10-08, 15:33
Låter som en vettig plan...hur funkar det att köra H-D i Thailand?

Man kan väl säga som så, att det är en klar fördel med raka rör och mycket ljud, då flyttar alla utom Tuc-tucarna sig, dom hör inget oavsett :)

ViLa
2011-10-08, 15:42
Gör man inte.. i princip omöjligt, har forskat och läst massor i ämnet... förstår inte hur jänkarna tänker faktiskt. Europa ligger faktiskt före USA nu.. de borde vara glada att vi vill komma över och smälla pengar i deras land. Vi är inte Mexare som smitit över med en kappsäck och liftar efter jobb på mornarna.

3 mån turistvisum söker man snabbt på nätet. Du får absolut inte arbeta, och inte vara där längre då blir du portad i 10år!!!
6 mån turistvisum går att få via ambassad i Stockholm, samma som ovan. Efter 6 mån måste du UR landet och vända, går inte med Canada eller Mexico.

Sen kan man få arbetsvisum och studentvisum. men JÄTTESVÅRT och omständigt. Lättar om en arbetsgivare, ex. Sony Ericsson ska skicka över dig för jobb.
OM du inte har ett par miljoner på banken och kan anställa ett gäng personer....

Bäst är faktiskt att gifta sig med en amerikanska, det har dock OXO blivit svårt då det kollar upp dig och "frun" ofta.

Är lätt om man har släkt over there men verkar mkt svårare annars.

Vajtan
2011-10-08, 16:47
Gör man inte.. i princip omöjligt, har forskat och läst massor i ämnet... förstår inte hur jänkarna tänker faktiskt. Europa ligger faktiskt före USA nu.. de borde vara glada att vi vill komma över och smälla pengar i deras land. Vi är inte Mexare som smitit över med en kappsäck och liftar efter jobb på mornarna.

3 mån turistvisum söker man snabbt på nätet. Du får absolut inte arbeta, och inte vara där längre då blir du portad i 10år!!!
6 mån turistvisum går att få via ambassad i Stockholm, samma som ovan. Efter 6 mån måste du UR landet och vända, går inte med Canada eller Mexico.

Sen kan man få arbetsvisum och studentvisum. men JÄTTESVÅRT och omständigt. Lättar om en arbetsgivare, ex. Sony Ericsson ska skicka över dig för jobb.
OM du inte har ett par miljoner på banken och kan anställa ett gäng personer....

Bäst är faktiskt att gifta sig med en amerikanska, det har dock OXO blivit svårt då det kollar upp dig och "frun" ofta.

Finns en variant till, man kan faktiskt "vinna" ett grönt kort (=bo,arbeta,studera) .... http://www.americagreencard.org/

OBS! Ska ni vara med och får mail från "advokater" som vill hjälpa er att vinna, svara INTE på dom mailen, dom vill ha betalt för något som är gratis!

Lars Nilsson
2011-10-08, 19:06
Somrarna i Iran lär vara varma o världens största sandstrand.

indy 500
2011-10-08, 21:55
Har funderat på spanien, men kommer nog att sakna "nagelbiten" för mycket.Snow

sedaii
2011-10-21, 20:48
Häftigt, har ungefär samma plan, har du bestämt vart flyttlasset går?


Flytt till Thailand står på programmet om 6-7 år ungefär.
Vi tänker bosätta oss där under höst, vinter och tidig vår (sept-april) för att komma hem och bo i Sverige under sommarhalvåret.

Viljar
2011-10-21, 21:45
Rätt juste temp klockan kvart i tre på morgonen. Det är monsun en dryg månad till där nere, sen kommer torrperioden. :)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Viljar
2011-10-21, 21:47
Häftigt, har ungefär samma plan, har du bestämt vart flyttlasset går?

Phuket eller Krabi. Vi har bekanta där i krokarna (Thai) så det passar bra. Brorsan med familj har bott på Phi-Phi i tolv år och det kan vara skönt att bo i närheten av släkt.

sedaii
2011-10-21, 22:38
Phuket eller Krabi. Vi har bekanta där i krokarna (Thai) så det passar bra. Brorsan med familj har bott på Phi-Phi i tolv år och det kan vara skönt att bo i närheten av släkt.

Blir åt Hua Hin hållet för min del, har precis som du mycket vänner där, både Thai o svenska / engelska.

indy 500
2011-10-21, 22:55
passerade storlien i eftermiddags, 2 dm nysnö, det är bara att kosa sig:(

xbones
2011-10-21, 22:58
Spanien lockar. Har jobbarkompisar som bor där och jobbar i norge som jag.Har även andra kompisar som bor i spanien.

indy 500
2011-10-21, 23:01
spann på 4an, de e härligte;

JohnnyRocker
2011-10-22, 13:05
Som en engelsman som gav upp allt och flyttade till Sverige skulle jag vilja säga detta ... ditt land(Sverige) är vacker .. är ett Bikers paradis med alla landsvägar och brist på bilar. .Jag kan sätta upp mitt tält och läger över natten nästan var som helst utan problem .. frihet. och jämfört med de flesta europeiska länder, att lägga till eller byta delar på hojen är inga problem.Jag kan om jag vill bo i Spanien men jag valde Sverige thb; (Om jag vill ha varmt väder kan jag alltid ta semester..

... de flesta svenskar vet inte hur trevligt det är i deras egen trädgård .. har inte upptäckt sitt eget land.

Mitt svar på frågan...Nej jag kommer inte att flytta ... jag ska leva resten av mitt liv här vc;

Håller 100 med Bikebandit, som halvspanjor har jag levt med 50/50 tanken hela livet. Det jag idag vet är att man ska leva enligt Farsan Baloos devis " var nöjd med livet du lever här ...". Startar eller förlänger säsongen, om ni vill, med en veckas hojtour i februari o november, i södra Spanien, varje år. Sen är det ju bara att ha hojen påställd hela året så kan alltid ta en repa när Bore tar en paus, typ.

Planerar köpa eller bygga en extra hoj för att ha stående där nere om ångesten blir för stor, händer redan nu titt som tätt.ro;

Ozzy
2011-10-22, 18:39
Har säsongat på Cypern och i Thailand under 5 år, med korta stunder i Sverige bara, var borta från Sverige som längst i lite mer än ett år, annars var det ca 8-9 månader. I Thailand hade jag en 125cc hel automat, galen trafik men man vande sig. På Cypern hade jag både bil och moppe, och upplevde trafiken mer samspelt där än här hemma, man fick lära sig hur man skulle vifta med händerna bara sen var det lugnt! Men även fast jag hade ett drömjobb och hur kul som helst, så är Sverige ändå Sverige. Dessutom är jag säker på att jag inte levt idag om jag stannat, men det var då det iofs.