handdator

Visa fullständig version : Varför anses inte VRSC modellerna vara riktiga "Harleys"?



absolutjohan
2011-09-06, 21:30
Har en Night Rod Special och har hört från flera att den inte anses vara en riktig Harley. Är nybörjare inom Harley världen. Vet att Porsche har varit med att designa den. Men varför är det så?

ViLa
2011-09-06, 21:34
Allt som rullar ut från Harelyfabriken ÄR en Harley..................................även sporrana :)

admin
2011-09-06, 21:39
Precis...ofta folk UTAN hoj/hd eller på en riskokare som myntar dessa myter... klart det är en H-D och en väldigt populär sådan runtom i världen. Sen är det inte alla som gillar den, så är det med alla modeller. Därför finns det olika modeller.....:D

Det finns inom H-D kretsen oxo, dessa tycker inte TwinCam eller EVO är riktiga Harley heller.....

Så bara lägg dessa påståenden åt sidan. En bra fråga som brukar tysta många: Vad kör du själv förresten??

ViLa
2011-09-06, 21:48
Allt som rullar ut från Harelyfabriken ÄR en Harley..................................även sporrana :)

BTW

Denna meningen stal jag av bikebandit utom det sista om sporrana

admin
2011-09-06, 21:53
Vad är SPORRANA ??? kan man äta det? :D

Bikebandit
2011-09-06, 21:53
Allt som rullar ut från Harelyfabriken ÄR en Harley..................................även sporrana :)

Sant ! Bara vissa tycker en vattenkyld motor är inte en riktig Harley .. men sedan finns det folk som tror att en Harley utan en kickstart inte är en riktig Harley..it's all bullshit Sova

ViLa
2011-09-06, 22:01
Vad är SPORRANA ??? kan man äta det? :D

Jaha nu blir man mobbad av en skåning för att jag skriver på göteborska.rnt;

SPORRARNA bättre så eller vill du bara ett r??

Blir ju glesare mellan bidragen nu men det fattar du va po;

Pontus
2011-09-08, 18:09
Kallas Jantelagen. Kan man inte själv få det så skall inte de som har det tro att de är något.

Tror det gäller för alla oss HD åkare. Man får ofta höra hur dåliga våra HD är, och hur mycket man måste mecka med dem. För de går alltid i sönder.

Jag kallar det avundsjuka jag. :)

Noyen
2011-09-09, 08:41
Klart att v-rod e en HD.Men det kan man ju inte säga om alla custombyggen med andra ramar
och motorer,de är ju absolut inga HD och kommer aldrig att bli det heller.

(Även om det kan vara snygga byggen)

Det som är byggt av Harley är HD.

mikabill
2011-12-16, 23:44
När jag var "liten" kallades Harley med elstart för tjej hoj, nu är det accepterat. Ge det tio år så har idioterna som påstår att v-rod inte är en Harley accepterat att 2000 talet är här med vattenkylning och allt!

Båging
2011-12-17, 01:29
När vi trasslade med Shovlar, var Evo-åkarna Yuppiebikers..... och sådär håller det på.
V-Roden mötte ju stort motstånd när den kom. Vattenkyld, Porschebyggd, Fel ljud osv osv..... nu känns det som att den är fullt accepterad som vilken annan HD som helst. Lite sugen på en Nightrod är jag allt ;)

Hagis
2011-12-17, 08:49
Skulle själv föredra H2o kylning vissa dagar! Stadsköer är ingen lek och att motorn flåsar en dag när det är +35 o trafiken står helt stilla....
Svensken o hans förbannade avundsjuka! Dom som hanterar det sämst blir snutar o jagar skiten ur HD åkare! Så akta dig för dom hehe

Viljar
2011-12-17, 08:55
V-Rod är varken designad eller byggd av Porsche. Tysken har haft ett finger med i spelet när det gäller motorutveckling.

En riktig H-D är det till skillnad från alla hembyggen med S&S-snurror och annat. De hojarna blir aldrig någon H-D vad det än står på chaufförens jacka, t-shirt, silverringar eller ännu värre, tatueringar.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Benny
2011-12-17, 11:21
Är inne på Bågings linje, har någonsin senaste motorgenerationen ansetts rumsren av de rätt-lärda?
De flesta accepterar Evo numera, Twincam börjar så smått bli accepterade, så här har det nog alltid varigt ,fjantigt.

Om s&s är OK? ja jag hadde inte tackat nej till en Flathead Power KN, men alla har sin gräns, min går vid X-Wedge, där tar det stopp.(kanske jag är lite fjantig också..?)

admin
2011-12-17, 12:22
I dom fall någon på stan nämner att en Harleymodell inte är en "riktig", så brukar det visa sig att de själva inte ens äger en hoj överhuvudtaget...

Viljar
2011-12-17, 13:34
I dom fall någon på stan nämner att en Harleymodell inte är en "riktig", så brukar det visa sig att de själva inte ens äger en hoj överhuvudtaget...

Hmm... ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Bratpakk
2011-12-17, 18:03
Om så vore fallet, skulle heller inte Bmw m3 och Mercedes AMG inte vara just Bmw och Mercedes..
Dom riktigt fundamentalistiska anser väl att Harley slutade tillverkas när strut-shoveln kom....
Har man en cool hoj, så har man en cool hoj.
Och bajs är bajs även om man polerar det.. ;)

admin
2011-12-17, 18:07
LM; Right on BP

admin
2011-12-17, 18:08
I dom fall någon på stan nämner att en Harleymodell inte är en "riktig", så brukar det visa sig att de själva inte ens äger en hoj överhuvudtaget...

Kallas även: den svenska avundsjukan...;)

admin
2011-12-17, 18:10
Vet inte hur många gånger det hänt på stan, träffar etc men vad du än har för hoj, så kommer en wiseguy och säger:

-Den var fin, MEN jag känner en som har en bla bla bla, (dvs alltid lite värre alltså). Varför är det så? Kan de inte bara säga att den är fin sen dra åt xxxx... :)

Bratpakk
2011-12-17, 18:21
[QUOTE=Kvarnstenen;23023]V-Rod är varken designad eller byggd av Porsche. Tysken har haft ett finger med i spelet när det gäller motorutveckling.

En riktig H-D är det till skillnad från alla hembyggen med S&S-snurror och annat. De hojarna blir aldrig någon H-D vad det än står på chaufförens jacka, t-shirt, silverringar eller ännu värre, tatueringar.

Word mannen!

admin
2011-12-17, 18:25
Minns en gång på bilprovningen i Lomma, var och besiktiga en svart Ferrari 355 Spider åt en handlare.
En gobbe kommer fram och säger:
-Den var snygg MEN den skulle varit RÖD! Jag svarar som jag alltid gör, - Det är möjligt, vad kör du själv förresten? Han pekade då lite skamset på sin Nissan Micra 2003:a som inte ens gick igenom :D

LaDaille
2011-12-17, 20:55
Kanske fel tråd men jag hittar inte den om Sporrar vs BT.
Men admin och en del andra åxå för den delen, eftersom alla Harleys faktiskt är Harleys, varför envisas du/ni då med denna slogan:
* Harley Davidson Sportster: Blowing Away Big Twins Since 1957 ...*
Är inte det att uppmuntra tjafset om Sporrar/BT ???

Tundra Trotter
2011-12-17, 20:56
I like Nippon riders . They taste like chicken .:D

sedaii
2011-12-17, 22:32
Kanske fel tråd men jag hittar inte den om Sporrar vs BT.
Men admin och en del andra åxå för den delen, eftersom alla Harleys faktiskt är Harleys, varför envisas du/ni då med denna slogan:
* Harley Davidson Sportster: Blowing Away Big Twins Since 1957 ...*
Är inte det att uppmuntra tjafset om Sporrar/BT ???

Är väl som hemma, inom familjen får vi tracka varandra, bara man gör det med glimten i ögat ;)
En HD är en HD är en HD, och så finns de andra....

LaDaille
2011-12-17, 22:39
Är väl som hemma, inom familjen får vi tracka varandra, bara man gör det med glimten i ögat ;)
En HD är en HD är en HD, och så finns de andra....
Så sant, så sant :D Så länge som det görs med glimten i ögat bara... ;)

hasse diesel
2011-12-17, 22:49
mytomaner finns överallt:D
Vet inte hur många gånger det hänt på stan, träffar etc men vad du än har för hoj, så kommer en wiseguy och säger:

-Den var fin, MEN jag känner en som har en bla bla bla, (dvs alltid lite värre alltså). Varför är det så? Kan de inte bara säga att den är fin sen dra åt xxxx... :)

53/74
2011-12-17, 23:07
I like Nippon riders . They taste like chicken .:D

thb;

LaDaille
2011-12-17, 23:16
Vet inte hur många gånger det hänt på stan, träffar etc men vad du än har för hoj, så kommer en wiseguy och säger:

-Den var fin, MEN jag känner en som har en bla bla bla, (dvs alltid lite värre alltså). Varför är det så? Kan de inte bara säga att den är fin sen dra åt xxxx... :)
Hehe, fan i mej precis huvudet på spiken. Jag har en kollega som säger samma sak, typ.
- "12-1300 kubik? Nä, det var väl inget. Det finns de som slängt på en v8 på hojen. Det du" säger han.
Eller nåt annat skit om andra märken som är så jävla bra. Att jag glädjs åt min Harley skiter han fullständigt i. För övrigt kör han en 1000cc riskokare på 120 HK och tjatar jämt om att göra "rödljusprovet". Hur fan skulle det möjligen intressera mig? Ville jag dra vid rödljus så skaffade jag väl en sån hoj då, eller råtrimmade en Harley.
Nä, de som snackar så är bara avundsjuka på de som kör/mekar med Harley's.

Broder Dalton
2011-12-17, 23:33
Som den gamla Hasse Alfredsson-sketchen "Spik o foten"..

LaDaille
2011-12-17, 23:53
Var den med kaffe åxå? Den var ju grymt kul... Säffle , hahaha

Edit:
http://www.youtube.com/watch?v=1w0l9GNi0OU
hahaha, kul...

Tommy Andersson
2011-12-18, 08:54
c0pSka man hårddra det så är väl rodden en av de riktiga modellerna? Softail är ju en förfinad kopia av indian...:I: Bytte bort min rod mot softail för 4 år sedan och har inte ångrat det. Man vill ju vara orginell:D

ViLa
2011-12-18, 09:15
Hehe, fan i mej precis huvudet på spiken. Jag har en kollega som säger samma sak, typ.
- "12-1300 kubik? Nä, det var väl inget. Det finns de som slängt på en v8 på hojen. Det du" säger han.
Eller nåt annat skit om andra märken som är så jävla bra. Att jag glädjs åt min Harley skiter han fullständigt i. För övrigt kör han en 1000cc riskokare på 120 HK och tjatar jämt om att göra "rödljusprovet". Hur fan skulle det möjligen intressera mig? Ville jag dra vid rödljus så skaffade jag väl en sån hoj då, eller råtrimmade en Harley.
Nä, de som snackar så är bara avundsjuka på de som kör/mekar med Harley's.
Skicka ner den gubben till götet i sommar när jag är klar med allt så ska jag blåsa bort honom hela vägen till Japan åt dig Daille :)

ViLa
2011-12-18, 09:18
Och nu måste vi räta ut ett visst påstående som går.

Harley Davidson Sportster: Blowing Away Big Twins Since 1957

Det rätta påståendet är

Harley Davidson Sportster: Dreaming about blowing Away Big Twins Since 1957

Dream on boys/girls :)

LaDaille
2011-12-18, 10:03
Och nu måste vi räta ut ett visst påstående som går.

Harley Davidson Sportster: Blowing Away Big Twins Since 1957

Det rätta påståendet är

Harley Davidson Sportster: Dreaming about blowing Away Big Twins Since 1957

Dream on boys/girls :)

Smokeha;ha;ha;Smoke

pardyGP;pardy

admin
2011-12-18, 11:48
Kanske fel tråd men jag hittar inte den om Sporrar vs BT.
Men admin och en del andra åxå för den delen, eftersom alla Harleys faktiskt är Harleys, varför envisas du/ni då med denna slogan:
* Harley Davidson Sportster: Blowing Away Big Twins Since 1957 ...*
Är inte det att uppmuntra tjafset om Sporrar/BT ???

Sloganen hittade jag på en T-Shirt i USA och tyckte den var kul. :)

BT vs XL hittar du här: http://harleyforum.se/showthread.php?2813-Dagens-garv!-a-k-a-Mobba-Sportster%C3%A4garetr%C3%A5den/page4&highlight=mobba

http://www.lowbrowcustoms.com/images/products/detail_2004_Sporty-Powered-evo-Sportster-T-Shirt-photo-3.jpg http://www.lowbrowcustoms.com/images/products/detail_2001_Ironhead-Powered-Sportster-T-Shirt-photo-3.jpg

Kan ni köpa här: http://www.lowbrowcustoms.com/index.php

ViLa
2011-12-18, 12:20
Sloganen hittade jag på en T-Shirt i USA och tyckte den var kul. :)

BT vs XL hittar du här: http://harleyforum.se/showthread.php?2813-Dagens-garv!-a-k-a-Mobba-Sportster%C3%A4garetr%C3%A5den/page4&highlight=mobba

http://www.lowbrowcustoms.com/images/products/detail_2004_Sporty-Powered-evo-Sportster-T-Shirt-photo-3.jpg http://www.lowbrowcustoms.com/images/products/detail_2001_Ironhead-Powered-Sportster-T-Shirt-photo-3.jpg

Kan ni köpa här: http://www.lowbrowcustoms.com/index.php

Du missade ryggtrycket på dessa tröjor, det stod

Common fallacy by girls with toydogs who gets a sporrrrrrrrrrtser

BT 4 live

Allt under 1500cc är en startmotor :)

admin
2011-12-18, 13:05
Big Twins! :)

https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/381723_183407481756039_128369163926538_324800_7187 48598_n.jpg

Tundra Trotter
2011-12-18, 13:09
Mamma !

JohnnyRocker
2011-12-18, 15:24
Skicka ner den gubben till götet i sommar när jag är klar med allt så ska jag blåsa bort honom hela vägen ....

Pingla mig när han passera ""gränsen" så tar jag över å gör Brennivin av hans Saké ro;

Foc

3420 Läste om denna i en spansk biker tidning, "El Baron Rojo" ärbyggd o lackad av en på Mallorca, måste vara hel rätt med vattenkylning i dessa trakter. tror jag läste att det är det segment som ökar mest bland Hd handlare på en liten hojmarknad på ca 300000 som Spanien :cool:

Bratpakk
2011-12-18, 18:22
Allt under 1500cc är en startmotor :)[/QUOTE]

Undrar om alla som kör: Evo, shovelhead, panhead , knucklehead o storsida håller med ????
Btw en seriös fråga (trots att tråden handlar om ifall vrsc medellerna är hd)
Vad är en Bigtwin? Är det kubik, ramgeometri, separat växellåda? Är seriöst nyfiken.

Viljar
2011-12-18, 21:00
Vad är en Bigtwin? Är det kubik, ramgeometri, separat växellåda? Är seriöst nyfiken.

Delbar drivlina.

xbones
2011-12-18, 22:09
Var den med kaffe åxå? Den var ju grymt kul... Säffle , hahaha

Edit:
http://www.youtube.com/watch?v=1w0l9GNi0OU
hahaha, kul... En slät kopp kaffe o en enkel till Säffle.

xbones
2011-12-18, 22:16
Big Twins! :)

https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/381723_183407481756039_128369163926538_324800_7187 48598_n.jpg Helrätt både hojen o bilen! Jag vill ha.....:D Även tvillingarna heheh!

xbones
2011-12-18, 22:22
Att ni orkar våra kära storkar? Sporre,BT,V-rod hit o dit! Som BikeBandit skrev: Allt som tillverkas av H-D ÄÄÄÄÄR inget annat än H-D!

ViLa
2011-12-18, 22:45
Att ni orkar våra kära storkar? Sporre,BT,V-rod hit o dit! Som BikeBandit skrev: Allt som tillverkas av H-D ÄÄÄÄÄR inget annat än H-D!
Backar dig till 100 % i det påståendet.

Men visst är det lite kul att kivas :)

ViLa
2011-12-18, 22:48
Allt under 1500cc är en startmotor :)

Undrar om alla som kör: Evo, shovelhead, panhead , knucklehead o storsida håller med ????
Btw en seriös fråga (trots att tråden handlar om ifall vrsc medellerna är hd)
Vad är en Bigtwin? Är det kubik, ramgeometri, separat växellåda? Är seriöst nyfiken.[/QUOTE]

KS svarade på din fråga men jag va lite skämtsam som typ det raggarna sa förr "Allt under 7liter är en starmotor"

Hur mycket sanning ligger det i det? Men kul att säga ändå :)

No pun intended m8 :)

LaDaille
2011-12-18, 22:49
Backar dig till 100 % i det påståendet.

Men visst är det lite kul att kivas :)

Håller med dig.
* Harley Davidson Sportster: Blowing Away Big Twins Since 1957 ...*
Ska måla detta på tanken en vacker dag...;) Sedan törs jag väl inte visa mig bland BT-folk, hehe

ViLa
2011-12-18, 22:59
Håller med dig.
* Harley Davidson Sportster: Blowing Away Big Twins Since 1957 ...*
Ska måla detta på tanken en vacker dag...;) Sedan törs jag väl inte visa mig bland BT-folk, hehe

Ok vad händer om du kör med ett par BT och inte hänger med utan blir blown away.

Tar du bort texten då :D

xbones
2011-12-18, 23:08
Backar dig till 100 % i det påståendet.

Men visst är det lite kul att kivas :) Så jag är inte på din ignoreralista längre?

xbones
2011-12-18, 23:11
Undrar om alla som kör: Evo, shovelhead, panhead , knucklehead o storsida håller med ????
Btw en seriös fråga (trots att tråden handlar om ifall vrsc medellerna är hd)
Vad är en Bigtwin? Är det kubik, ramgeometri, separat växellåda? Är seriöst nyfiken.

KS svarade på din fråga men jag va lite skämtsam som typ det raggarna sa förr "Allt under 7liter är en starmotor"

Hur mycket sanning ligger det i det? Men kul att säga ändå :)

No pun intended m8 :)[/QUOTE] Det sa jag också förr men var tvungen att reducera till 5liter för 10 år sen o där går gränsen ännu. Roligt när trådarna spårar ur:D

LaDaille
2011-12-18, 23:12
Ok vad händer om du kör med ett par BT och inte hänger med utan blir blown away.

Tar du bort texten då :D
Nä, då får jag stanna på första bästa fik och ta en kopp kaffe i min ensamhet och begrunda livet lite.... :D

Och sedan tar jag bort texten, om den nu ens fanns där ;)
Nä, skulle aldrig måla dit en sån text. Inte ens om jag hade en Sporre :D

Noyen
2011-12-19, 04:40
Delbar drivlina.

Ja det är väl motorkonstruktionen som menas med Big Twin.(rätta mej om jag har fel)

Finns en del mer att läsa om detta ämne om "riktiga" Harleys här:

http://www.theland.se/webbplatshanteraren/sites/harleyportalen/forum/topic.asp?TOPIC_ID=4689&FORUM_ID=5&CAT_ID=3&Topic_Title=Vad+%E4r+en+h%2Dd&Forum_Title=Allm%E4nt

ViLa
2011-12-19, 07:01
Så jag är inte på din ignoreralista längre?
Nope det är du inte, du var där under min pms period som kan bli lång ibland.

ViLa
2011-12-19, 07:06
[/QUOTE] Det sa jag också förr men var tvungen att reducera till 5liter för 10 år sen o där går gränsen ännu. Roligt när trådarna spårar ur:D[/QUOTE]
Hmm låter som du kör en 302" eller möjligtvis en 305".

Men jag håller med, v8 krymper som aldrig förr. snart kommer det en 1.6l v8 med både blås och turbo antagligen.

ViLa
2011-12-19, 07:11
Nä, då får jag stanna på första bästa fik och ta en kopp kaffe i min ensamhet och begrunda livet lite.... :D

Och sedan tar jag bort texten, om den nu ens fanns där ;)
Nä, skulle aldrig måla dit en sån text. Inte ens om jag hade en Sporre :D

Kaffe i din ensamhet? skulle jag aldrig tillåta.

I så fall hade vi varit 2 som begrundade livet över en kopp.

Never leave a ride m8 alone oavsett Harley

Shit va vi spinner iväg i alla möjliga trådar med det är ju ett tecken på att vi trivs här.

Ontopic

Alla Roddar är Harleys......end of story

ViLa
2011-12-19, 07:14
Najs länk den tackar jag för.


Ja det är väl motorkonstruktionen som menas med Big Twin.(rätta mej om jag har fel)

Finns en del mer att läsa om detta ämne om "riktiga" Harleys här:

http://www.theland.se/webbplatshanteraren/sites/harleyportalen/forum/topic.asp?TOPIC_ID=4689&FORUM_ID=5&CAT_ID=3&Topic_Title=Vad+%E4r+en+h%2Dd&Forum_Title=Allm%E4nt

xbones
2011-12-19, 10:18
Det sa jag också förr men var tvungen att reducera till 5liter för 10 år sen o där går gränsen ännu. Roligt när trådarna spårar ur:D[/QUOTE]
Hmm låter som du kör en 302" eller möjligtvis en 305".

Men jag håller med, v8 krymper som aldrig förr. snart kommer det en 1.6l v8 med både blås och turbo antagligen.[/QUOTE]

Nej, Chevy350:)

admin
2011-12-19, 10:34
Här snackar vi V8 :)

2.4L
95KG !!!!!!!
RPM 18.000
Nästan 1000hk
Topfart 370km/h


http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=gSHToyGIxWE

ViLa
2011-12-19, 11:04
[/QUOTE]Nej, Chevy350:)[/QUOTE]

Chevas 350 måste va den bästa motorn genom tiderna.

Jag själv blir varm av ljudet av Ford V8.

Gillat Boss302" skarpt men en 350 är en 350 inget att snacka om.

ViLa
2011-12-19, 11:07
Här snackar vi V8 :)

2.4L
95KG !!!!!!!
RPM 18.000
Nästan 1000hk
Topfart 370km/h


http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=gSHToyGIxWE

Coolt men i mina ögon ska det va minst 302" på en V8 samt en ska väga mer än vad jag gör :)

gasselurra
2011-12-19, 11:48
Apropå folk på stan, stod och tankade en förmiddag i sommras för min lördagstur. Andra sidan tanklådan stannade en ganska ny skoda.
Ur den hoppade en gubbe i 70-års åldern, kommer fram och säger "Det var det fulaste HD jag sett". Blev ganska paff och överrumplad :(så det kom
inte något ur min mun, vilket det brukar göra. Sedan klappar han mig på axeln och säger, "jag var tvungen att säga så för att du inte ska veta hur jävla avundsjuk jag är på dig.
Detta fick smilbanden att vända uppåt och dagen var räddad.thb;

Noyen
2011-12-19, 18:58
V-Rod är varken designad eller byggd av Porsche. Tysken har haft ett finger med i spelet när det gäller motorutveckling.

En riktig H-D är det till skillnad från alla hembyggen med S&S-snurror och annat. De hojarna blir aldrig någon H-D vad det än står på chaufförens jacka, t-shirt, silverringar eller ännu värre, tatueringar.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Otroligt att s.k seriösa firmor benämner rena custombyggen för Harleys :

http://www.blocket.se/dalarna?q=harley+chopper&cg=1140&w=3&st=s&ps=&pe=&rs=&re=&c=0&ca=6&l=0&md=th

Bla.Kent Plateryd,Mc-Konsult,Mobilen med flera.kanske inte så värst seriöst om de inte vet vad de säljer.

xbones
2011-12-19, 19:23
Nej, Chevy350:)[/QUOTE]

Chevas 350 måste va den bästa motorn genom tiderna.

Jag själv blir varm av ljudet av Ford V8.

Gillat Boss302" skarpt men en 350 är en 350 inget att snacka om.[/QUOTE]thb; Chevy sb är världens mest tillverkade motor. Funnits sen -55 intill idag! Vad var denna tråden handlade om?Foc

pidde
2011-12-19, 19:30
På tal om feta motorer.Kolla in BRM sound på tuben jag kan inte länka Kolla även Brutus

Petter
2011-12-20, 10:17
V-Rod är varken designad eller byggd av Porsche. Tysken har haft ett finger med i spelet när det gäller motorutveckling.

En riktig H-D är det till skillnad från alla hembyggen med S&S-snurror och annat. De hojarna blir aldrig någon H-D vad det än står på chaufförens jacka, t-shirt, silverringar eller ännu värre, tatueringar.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Kan inte annat än hålla med! Ibland tycks div accesoarer vara viktigare än märke, modell och comfort. Kör vad ni vill, nog om det.

Tuna
2012-11-04, 22:58
Otroligt att s.k seriösa firmor benämner rena custombyggen för Harleys :

http://www.blocket.se/dalarna?q=harley+chopper&cg=1140&w=3&st=s&ps=&pe=&rs=&re=&c=0&ca=6&l=0&md=th

Bla.Kent Plateryd,Mc-Konsult,Mobilen med flera.kanske inte så värst seriöst om de inte vet vad de säljer.

Ramlade in på denna tråden och blev lite fundersam.

Är custombyggen och choppers inga riktiga HD:s ? Var går gränserna ? Hur mycket får man göra om byta för att det fortfarande skall kallas en riktig HD ?
För det kan väl inte vara så att bara de HD:s som är helt original klassas som en riktig HD ?

Om man tex har en Volvo 240 sen byter man tex avgassystem, ratt, stolar eller liknande så är det väl fortfarande en Volvo 240 ?

cybercount
2012-11-05, 08:29
Jag tycker nog personligen att den bör ha en H-D-snurra, men det är bara min uppfattning =)

FraGGion
2012-11-05, 09:15
Min svåger sa " så du har köpt en HD?"
Jag: Japp, en Sportser 1200C...
Han: En tjejster..
Jag: aa, vad åker du på ?
Han:.. vad snygg din är !!!

Believerstefan
2012-11-05, 09:27
Big twin, sportster, v-rod, s&s, mm....vad bråkar ni om???
Det är ju ändå bara amerikanskt tjafs...vic;:I:wa;:pLM;

Sanniz
2012-11-05, 10:41
För mig är roddar en Harley, lika mycket som de andra varianterna...
Men det kanske många redan gissat, att jag skulle tycka...

Och visst är det gott med vattenkylning med...
Minns med fasa Softtailen mitt i sommarrusningen och tunneln i Norge (på väg mot Norrway Rock Festival)...
Det vart inte kul med all packning, värmeböljan och alla irriterade bilar...
Tur att jag bara satt bak på den tiden. :D

Lasse.S
2012-11-05, 11:32
Det är varken bättre eller sämre med vattenkylning om du står still i en kö, i bägge fallen bygger systemen på att du kör och fartvinden kyler antingen igenom kylet eller flänsarna på cylindrarna.
motorer som är vattenkylda är tystare och tillåter anndra konstruktioner och är väl största andledningen men sätter du liksom en bil en stor fläkt framför kylet kan du stå still men å andra sidan skulle du kunna göra det med en luftkyld också, vissa bueller har elfläkt till bakre cylindern.

För mig är roddar en Harley, lika mycket som de andra varianterna...
Men det kanske många redan gissat, att jag skulle tycka...

Och visst är det gott med vattenkylning med...
Minns med fasa Softtailen mitt i sommarrusningen och tunneln i Norge (på väg mot Norrway Rock Festival)...
Det vart inte kul med all packning, värmeböljan och alla irriterade bilar...
Tur att jag bara satt bak på den tiden. :D

Sanniz
2012-11-05, 12:13
Det är varken bättre eller sämre med vattenkylning om du står still i en kö, i bägge fallen bygger systemen på att du kör och fartvinden kyler antingen igenom kylet eller flänsarna på cylindrarna.
motorer som är vattenkylda är tystare och tillåter anndra konstruktioner och är väl största andledningen men sätter du liksom en bil en stor fläkt framför kylet kan du stå still men å andra sidan skulle du kunna göra det med en luftkyld också, vissa bueller har elfläkt till bakre cylindern.

Ganska konstigt PTB59... Den enda DU hugger på, om vattenkylningen, är mig.
Redan på sidan 1 skrev Hagis detta:

"Skulle själv föredra H2o kylning vissa dagar! Stadsköer är ingen lek och att motorn flåsar en dag när det är +35 o trafiken står helt stilla....
Svensken o hans förbannade avundsjuka! Dom som hanterar det sämst blir snutar o jagar skiten ur HD åkare! Så akta dig för dom hehe "

Och kollar du rent allmänt utanför HD världen... Många jappsar är vattenkylda, inte f*n var det de hojarna som fastnade i tunnlarna och liknande situationer den sommaren i Norge...
Nej, det var de luftkylda Harley maskinerna...
Troligen fungerar vätskekylt bättre, även om maskinen inte får fartvind för stunden. Sa jag förresten att vi stod stilla i kön när det hände? Nope, maskinen var allt igång, men inte så snabbt bara...
Och det vart inte bara i tunneln detta skedde, utan även på sträckningar där inte ens en fullpackad mc kunde ta sig förbi bilarnas sakta mak.

Sanniz
2012-11-05, 12:20
Och tittar man tillbaks till tiden, när man hängde med "jappsgrabbar"... Ja, då sa de i alla fall att de märkte stor skillnad mellan vätskekyld motor och luftkyld. Speciellt de grabbar, som åkte mycket utomlands, typ i Alperna och liknande...
Då snackar vi grabbar, som även tävlat en hel del med hojar i olika delar inom motorvärlden.

Lasse.S
2012-11-05, 13:06
Sorry Sanniz har inte läst tidigare inlägg i denna tråd, råkade se ditt o svarade ren tekniskt och har inget med dig att göra...

Ganska konstigt PTB59... Den enda DU hugger på, om vattenlylningen, är mig.
Redan på sidan 1 skrev Hagis detta:

"Skulle själv föredra H2o kylning vissa dagar! Stadsköer är ingen lek och att motorn flåsar en dag när det är +35 o trafiken står helt stilla....
Svensken o hans förbannade avundsjuka! Dom som hanterar det sämst blir snutar o jagar skiten ur HD åkare! Så akta dig för dom hehe "

Och kollar du rent allmänt utanför HD världen... Många jappsar är vattenkylda, inte f*n var det de hojarna som fastnade i tunnlarna och liknande situationer den sommaren i Norge...
Nej, det var de luftkylda Harley maskinerna...
Troligen fungerar vätskekylt bättre, även om maskinen inte får fartvind för stunden. Sa jag förresten att vi stod stilla i kön när det hände? Nope, maskinen var allt igång, men inte så snabbt bara...
Och det vart inte bara i tunneln detta skedde, utan även på sträckningar där inte ens en fullpackad mc kunde ta sig förbi bilarnas sakta mak.

Lasse.S
2012-11-05, 14:19
I en modern vattenkyld motor plockar men med enkelhet ut 180 hk eller mer ur en 1 litare, en luft kyld H-D motor är väl liter effekten 40-50 hk i bästa fall.
Så nog har du rätt i att en vattenkyldmotor är bättre på flera sätt, men ingen vad jag vet köper en 45 gradig luftkyld stötstångsmotor för att den är bra och ingen annan är dum nog att tillverka en av annan anledning än just det är arvet från 1903. sen tål motorerna otroligt mycket mer än vad man tror, skulle motorn trotts varmsommardag och packning i kökörning bli för varm och nypa är något feljusterat. Skulle någon som läser detta bevisa motsatsen skall jag be om ursäkt att jag har fel ;) och åter igen Sanniz detta har inget att göra med dig som person är väl bäst att tillägga



Och tittar man tillbaks till tiden, när man hängde med "jappsgrabbar"... Ja, då sa de i alla fall att de märkte stor skillnad mellan vätskekyld motor och luftkyld. Speciellt de grabbar, som åkte mycket utomlands, typ i Alperna och liknande...
Då snackar vi grabbar, som även tävlat en hel del med hojar i olika delar inom motorvärlden.

Sanniz
2012-11-05, 14:25
Min teori är ändå, att en vätskekyld motor är bättre än en som enbart är luftkyld. Detta eftersom det krävs så mycket mer, innan kylvätskan blivit för varm. Dock har alla motorerna även ett komplement med det du kallar "fartvind via flänsar"...
Undantag till detta är motorer för vatten, de använder mera vatten som extra kylning.
Och förr ansåg de att det var billigare med luftkylt, plus lättare rent viktmässigt också. Dock inte lika effektivt när motorerna senare blev större och med mer effekt, plus att bränsleåtgången är större (enligt de som skriver om kylningsvarianterna) hos luftkylt eftersom den blir ojämnare p.g.a. motorn har en ojämnare "värmekurva".
Idag tillverkas t ex inte många bilar utan vätskekylt system. Men även de behöver en sekundär kylning till "huvudkylningen".

Tuna
2012-11-05, 16:40
Jag tycker nog personligen att den bör ha en H-D-snurra, men det är bara min uppfattning =)

Ja,,,, där håller jag med dig,,att för att det ska kallas HD bör det vara en HD motor men annars tycker jag att man kan förändra en hel del utan att det för den delen ska betyda att man inte "får" kalla det för HD.

Kul att höra lite mer om denna uppfattning mer generelt än att prata om olika modellers vara eller icke vara.

xbones
2012-11-05, 19:45
I en modern vattenkyld motor plockar men med enkelhet ut 180 hk eller mer ur en 1 litare, en luft kyld H-D motor är väl liter effekten 40-50 hk i bästa fall.
Så nog har du rätt i att en vattenkyldmotor är bättre på flera sätt, men ingen vad jag vet köper en 45 gradig luftkyld stötstångsmotor för att den är bra och ingen annan är dum nog att tillverka en av annan anledning än just det är arvet från 1903. sen tål motorerna otroligt mycket mer än vad man tror, skulle motorn trotts varmsommardag och packning i kökörning bli för varm och nypa är något feljusterat. Skulle någon som läser detta bevisa motsatsen skall jag be om ursäkt att jag har fel ;) och åter igen Sanniz detta har inget att göra med dig som person är väl bäst att tillägga Så du menar att man kan lätt plocka ut 180 hk per/L från en japansk vattenkyld V motor? Tvin eller inte.

Lasse.S
2012-11-05, 20:23
Ducati gör det, japanarna gör mest radmotorer där det är väldigt enkelt men dom har säker någonV twin också som jag inte kommer på just nu ;)

Så du menar att man kan plocka ut 180 hk per/L från en japansk vattenkyld V motor? Tvin eller inte.

admin
2012-11-05, 21:03
MotoGP hojarna är v-motorer (V4) på 1000cc (61cui) och över 228hk (Honda RC213V), 157kg

Lasse.S
2012-11-05, 21:22
visserligen på 1200 cc men två cyllar :)

The Superquadro is the most powerful twin-cylinder engine on the planet, and as evidence of the Ducati 1199 Panigale's flawless performance, it has been given the task of equipping the new bike. In the innovative Superquadro engine, the power has been increased up to 195 HP@10,750 rpm, an absolute reference for a series-produced twin-cylinder, while torque has been increased to 13.5 kgm@9,000 rpm. And thanks to the Riding Mode options, the rider is able to modulate power delivery based on riding style and road conditions.

- - - Uppdaterad - - -

Undra hur länge dom håller men oavsett är det helt otroligt ha;

MotoGP hojarna är v-motorer (V4) på 1000cc (61cui) och över 228hk (Honda RC213V), 157kg

xbones
2012-11-05, 21:28
Ducati gör det, japanarna gör mest radmotorer där det är väldigt enkelt men dom har säker någonV twin också som jag inte kommer på just nu ;)Det är det jag menar! Vi snackar om V-tvin och inte radmotorer! -80talets 1.5 liters Formula1 turbomotorer hade runt 700 hästar!l Och du sa ENKELT men det är ju fabriker med miljontas kronor i utvecklingsbudjetar! Kan du förklara varför det skulle vara mycket lättare att ta ut hästar ur vattenkylt än luftkylt. Principen är ju samma o skillnaden består väl i att vattenkylda har en extra mantel runt cyllarna!Dom är iofs starkare i konstruktionen.Men om man håller sej till samma maxvarv på bägge typerna så kan det ju inte vara så stor skillnad? Rätta mej om jag har fel.

Lasse.S
2012-11-05, 22:12
Skillnaden ligger i toleranserna för en vattenkyld har en jämnare temperatur och går kallare och kan tillverkas styvare utan att vikten blir för hög. I köer kan det ju ställa till det även för vattenkyld då den kan koka, nu vet jag inte om det är något vanligt problem i å för sig men det är det inte med luft kylda heller, har aldrig hört talas om en original motor som värme nypit mer en gamla 750 sidventilare bland annat min egna jag hade i början på 90 talet men det berode mer på att jag körde skiten ur den :)
Dom har ju hotat med traditionella motorer också kommer att bli vatten kylda men det beror inte på att dom inte klarar kö körning utan av ljudnivåer och miljökrav

Det är det jag menar! Vi snackar om V-tvin och inte radmotorer! -80talets 1.5 liters Formula1 turbomotorer hade runt 700 hästar!l Och du sa ENKELT men det är ju fabriker med miljontas kronor i utvecklingsbudjetar! Kan du förklara varför det skulle vara mycket lättare att ta ut hästar ur vattenkylt än luftkylt. Principen är ju samma o skillnaden består väl i att vattenkylda har en extra mantel runt cyllarna!Dom är iofs starkare i konstruktionen.Men om man håller sej till samma maxvarv på bägge typerna så kan det ju inte vara så stor skillnad? Rätta mej om jag har fel.

Diesel
2012-11-16, 11:18
Hur mycket på en HD-snurra får man byta ut innan det inte längre är en HD-snurra? Tändstiften? Motorblocket? Ventilfjädrar? En bult?
Ja,,,, där håller jag med dig,,att för att det ska kallas HD bör det vara en HD motor men annars tycker jag att man kan förändra en hel del utan att det för den delen ska betyda att man inte "får" kalla det för HD.

Kul att höra lite mer om denna uppfattning mer generelt än att prata om olika modellers vara eller icke vara.

Tuna
2012-11-20, 00:36
Hur mycket på en HD-snurra får man byta ut innan det inte längre är en HD-snurra? Tändstiften? Motorblocket? Ventilfjädrar? En bult?

Ja bra frågeställning, svårt att säga ,, när slutar en HD motor vara en HD motor ?

stift borde man få byta i alla fall ;-)

whiskeythrottle
2012-11-20, 09:55
en hd motor slutar aldrig vara en hd motor. en motor som inte är hd motor har aldrig varit det och kommer aldrig bli det.

crazyswede
2012-12-31, 19:34
Tom. en blind människa kan avgöra om det är en HD el. inte ... det avgörs så klart på ljudet & hör sen! :I:

Sanniz
2012-12-31, 19:43
Tom. en blind människa kan avgöra om det är en HD el. inte ... det avgörs så klart på ljudet & hör sen! :I:

Du får väl komma och lyssna på min till våren... Tror inte att man klagar på ljudet där (möjligen vissa grannar). :D

Adrenaline
2012-12-31, 23:07
Ingen HD låter som en riktig hd numera. Finns ingen så skön sång som från en gammal Shovel..

crazyswede
2013-01-01, 04:02
Du får väl komma och lyssna på min till våren...

Avböjer vänligt men bestämt , är en jäkla omväg tycker jag! haha
Det skulle vara om man skulle överaska brossan då samtidigt?


Ingen HD låter som en riktig hd numera. Finns ingen så skön sång som från en gammal Shovel..

750 sida menar du väl?? :D

http://sphotos-f.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/409546_124657141033104_735094335_n.jpg

Noyen
2013-01-01, 07:09
Ingen HD låter som en riktig hd numera. Finns ingen så skön sång som från en gammal Shovel..

Nä håller med dej,de nyare har inte det gamla goa HD ljudet.

Lasse.S
2013-01-01, 10:05
Meningslöst att diskutera ljud med väldigt många då dom inte fattat grejen, dom vet helt enkelt inte vad dom skall lyssna på, det viktiga är klister märket på tanken och att den låter lagom högt o helst dovt, då är det bra :)

därav inte sagt att gamla hojar är bättre, bara att dom låter gött med den rätta pulsen.
vrsc har den inte alls då det är en 60 graders motor och går jämnt o fint o helt själslöst, bra putter ljud i dom kan man säga och bra för dom som gillar det ;)
I göteborg finns en kille som är riktigt grym V8 o turbo trimare och samtidigt musiker och har sin replokal i verkstan, H-D har aldrig imponerat på han då han tycker det är gamla båtmotorer dom släpat upp på land, körde in på hans gård i somras och hans första kommentar var "Faan va ojämnt den går", det är ju liksom det som är hela grejen, en 45 graders motor kan inte gå jämnt och är det som är hjärtat o charmen och en av anledningarna till att en konstruktion från 1903 fortfarande lever. PULSEN som den blinde sa ;) fast det är bara vi icke motorkunniga människor som inte fattat att det är en konstruktion miss som gillar det och ihärdigt kämpar för att bevara en i modern tid värdelös motor ;)
Vissa gilla skön gammal blues och vissa gillar dansband, finns inget bättre eller sämre i det bara att vi gillar olika.....

jossi
2013-01-01, 10:29
Håller med Lasse det är ju inte klassiska HD ljudet i VRSC och kan aldrig bli men den låter ändå gott speciellt när den den börjar närma sig 9200rpm

jag gillar motorljud i allmänhet en 2 liters radfyra ylar rätt gött när den börjar närma sig 10000rpm också

crazyswede
2013-01-01, 10:50
Ja det är då grenrören glöder & blaskig olja sipprar ur i alla otäta öppningar , som på en gammal människa ungef. .. ja förutom grenrören då kanske?! ;)

Sanniz
2013-01-01, 11:59
Nu kan jag inte hjälpa, att vissa gamla stofiler enbart fastnar i sina egna "dansbandstoner" då, medan vi andra kan gå vidare. ;)
Jag tycker faktiskt att ljudet från min Muscle låter gott. Men å andra sidan, jag är yngre och gillar ju uppenbarligen en annan typ av hoj. Inte tusan vill jag att en modern bil, skall låta som en skruttig jänkare heller... tou;
Vi får väl säga á la i musikförsvar, att rodden med rätt pipor idag och oavsett varvtal motsvarar dagens Swedish House Maffia. LM;fu:

Noyen
2013-01-01, 17:13
Nu kan jag inte hjälpa, att vissa gamla stofiler enbart fastnar i sina egna "dansbandstoner" då, medan vi andra kan gå vidare. ;)
Jag tycker faktiskt att ljudet från min Muscle låter gott. Men å andra sidan, jag är yngre och gillar ju uppenbarligen en annan typ av hoj. Inte tusan vill jag att en modern bil, skall låta som en skruttig jänkare heller... tou;
Vi får väl säga á la i musikförsvar, att rodden med rätt pipor idag och oavsett varvtal motsvarar dagens Swedish House Maffia. LM;fu:

Va fan,en V8 är väl de goaste man kan ha under huven :D ;) ;)

crazyswede
2013-01-01, 17:26
Vi får väl säga á la i musikförsvar, att rodden med rätt pipor idag och oavsett varvtal motsvarar dagens Swedish House Maffia.

Ja det säger ju en hel del då kan jag tänka mig ... ingen 60gradare för min del tack!

Rock On Dude´s! yp;

Sanniz
2013-01-01, 19:42
Va fan,en V8 är väl de goaste man kan ha under huven :D ;) ;)

Nope... kanske min make tyckt, men inte jag. :D
Tur att alla har olika tycke och smak.

- - - Uppdaterad - - -


Ja det säger ju en hel del då kan jag tänka mig ... ingen 60gradare för min del tack!

Rock On Dude´s! yp;

Rod är nog rätt mycket rock med... För även rocken och metalmusik formas om i diverse nya grenar hela tiden.
Liten fråga...
Är ni lika pessimistiska mot andra hojar inom Harley familjen, som ni själva inte anser vara Harley´s enligt er godtyckliga åsikt?
Kan inte påstå att jag ser samma typ av diskussioner om de andra typerna av hojar, fastän det borde kunna finnas där också.
Verkar som v-roddarna väcker mer ont blod i de flesta med mer äldre värderingar. ;)

crazyswede
2013-01-02, 03:58
Ja Sanniz , det kan stämma , det 'är som V8 under huven ungef. & uppfattningar i det ämnet ... hua , rena rama Vilda Webben det här men jämför man VR med Swedish House musik så ja det är klart man börjar fundera på hur bra en VR är igentligen! haha :D

Sanniz
2013-01-02, 07:50
Ja Sanniz , det kan stämma , det 'är som V8 under huven ungef. & uppfattningar i det ämnet ... hua , rena rama Vilda Webben det här men jämför man VR med Swedish House musik så ja det är klart man börjar fundera på hur bra en VR är igentligen! haha :D

Om vi säger som så.... De sålde slut och har tjänat redigt med pengar. Få grupper inom rock kan säga detsamma i Sverige. Uppenbarligen ville du inte se en bildlig liknelse angående att roddarna börjar bli allt mer populära hos köpare. Fast jag tror nog mest du bara ger tillbaks för gammal ost... Du hade säkert problem med typ byte med, när du pratat med de riktigt gamla stofilerna (med "rätt motor, ljud och kick").

Lasse.S
2013-01-02, 08:00
"Är ni lika pessimistiska mot andra hojar inom Harley familjen, som ni själva inte anser vara Harley´s enligt er godtyckliga åsikt?
Kan inte påstå att jag ser samma typ av diskussioner om de andra typerna av hojar, fastän det borde kunna finnas där också.
Verkar som v-roddarna väcker mer ont blod i de flesta med mer äldre värderingar"

Kan det bero på att V-roddarna är enda modellen som har en annan motor? ;) 45graders motorn är ju liksom Harleys signum både till utseende och ljud, V roddarna bryter ju det på alla sätt och är en Joker i leken.

Sanniz
2013-01-02, 12:08
"Är ni lika pessimistiska mot andra hojar inom Harley familjen, som ni själva inte anser vara Harley´s enligt er godtyckliga åsikt?
Kan inte påstå att jag ser samma typ av diskussioner om de andra typerna av hojar, fastän det borde kunna finnas där också.
Verkar som v-roddarna väcker mer ont blod i de flesta med mer äldre värderingar"

Kan det bero på att V-roddarna är enda modellen som har en annan motor? ;) 45graders motorn är ju liksom Harleys signum både till utseende och ljud, V roddarna bryter ju det på alla sätt och är en Joker i leken.

Men som sagt var... Leken utvecklas ju med... Oavsett vad det gäller. T o m du nöjer dig ju inte med det du har... Det ser man ju på alla ombyggen. Jag tycker bara det är knepigt, att det är enbart där folk ens orkar ödsla tid med negativa klangar hela tiden.. De få gånger de inte muttrar något om tjejmoppe osv... ;)
Vänta bara tills första Harleyn utan den vanliga bränslemotorn kommer... För det lär den göra, OM märket skall överleva framtiden.

Lasse.S
2013-01-02, 13:33
Men som sagt var... Leken utvecklas ju med... Oavsett vad det gäller. T o m du nöjer dig ju inte med det du har... Det ser man ju på alla ombyggen. Jag tycker bara det är knepigt, att det är enbart där folk ens orkar ödsla tid med negativa klangar hela tiden.. De få gånger de inte muttrar något om tjejmoppe osv... ;)
Vänta bara tills första Harleyn utan den vanliga bränslemotorn kommer... För det lär den göra, OM märket skall överleva framtiden.
Trodde du redan visste att jag gillar jag V-Roddar också, skulle troligen aldrig köpa en men det är en annan sak, du undrade varför många inte ser roddarna som som en i familjen och jag svarar vad jag tror och vad många säger och vad som är logiskt och har inget med min personliga uppfattning att göra. För sista gången jag gillar alla motorcyklar oavsett modell fabrikat osv, fattar inte hur du klarar att missuppfatta saker hela tiden o vända det till mig personligen, skulle bli glad om du kan hålla dig till teknisk fakta och inte känslor.

Sanniz
2013-01-02, 13:48
För sista gången jag gillar alla motorcyklar oavsett modell fabrikat osv, fattar inte hur du klarar att missuppfatta saker hela tiden o vända det till mig personligen, skulle bli glad om du kan hålla dig till teknisk fakta och inte känslor.

Det du svarade på förra gången var mest riktat till Crazyswede... Men att du tog åt dej mest där, inte mitt fel. ;)
Vi lär ha skilda uppfattningar trots allt.
Fakta höll jag mig till... Roddarna är Harley´s. Men det verkar som många andra inte vill inse detta. Jag undrade då egentligen mest hur samma "negativa personer" skulle reagera den dagen det kommer en Harley, som inte ens är någon form av bränslemotor på det vis vi är vana vid. Och ändrar man typ av motor lär ju även märket utvecklas framöver.
För dagens fakta är, v-roddarna är Harley´s men i "modernare tappning". Det verkar inte de flesta acceptera. Och om du hade vart lika älskande till dom så hade du väl inte heller behövt antyda något om vilka grader en "riktig Harley skall ha på sin motor", eller hur? Då hade du kanske kunnat vara mer smidig själv, med att påtala eventuella fördelar med den nya typen av motor i stället.
Att det är dyrt att serva/laga en mer modern hoj är ju inte modellens fel. Snarare är det väl en mer "monopolliknande marknad" som påverkar detta och skyller på att det har med samtliga garantier att göra.
Och skall man dra det långsökt, verkar ju de flesta grabbar inte så nöjda med sina motorer heller. För varför skulle man annars konvertera hojar till 1200 eller byta kammar och annat på sina andra modeller? Allt borde ju egentligen handla om, att alla vill att deras maskin skall utvecklas. Dock är det inte kanske alla som bryr sig heller, utan nöjer sig med att hålla sin hoj original.

oggy69
2013-01-02, 14:13
Måste bara få säga att när man sitter på ett fik så kan man höra på långt håll att det är en Harley som kommer men du kan stå brevid en VR och fortfarande tro att det är en Japan hoj sorry men så är det och det har med vinkeln på cylindrarna och tändföjden .
Vevstakarna sitter på samma vevtapp. När en HD tänder på främre cylindern roterar vevpartiet 315 grader tills bakre cylindern kommer i tändläge. Men det är 405 grader mellan bakre cylinderns explosion och den främre cylinderns. Denna oljämnhet i tändintervallerna ger Harley-Davidson dess unika ljud och känsla ... pulsen i en Harley.... pulsen i en levande HD..... är allt annat än vad en kopia kan generera

Och det har inte en VR SÅ ÄR DET .....

pipps83
2013-01-02, 14:24
Till alla som är skeptiska till V-Rod familjen inom Harley koncernen så vill jag tillägna denna video som berättas av självaste "Willie G" och där han själv poängterar hur viktig V-rod familjen har varit för Harleys framtida framgångar som företag! Enjoy! http://www.youtube.com/watch?v=c3uzRhuE3zs

Sanniz
2013-01-02, 14:53
Till alla som är skeptiska till V-Rod familjen inom Harley koncernen så vill jag tillägna denna video som berättas av självaste "Willie G" och där han själv poängterar hur viktig V-rod familjen har varit för Harleys framtida framgångar som företag! Enjoy! http://www.youtube.com/watch?v=c3uzRhuE3zs

GP;thb;

crazyswede
2013-01-02, 15:45
Du hade säkert problem med typ byte med, när du pratat med de riktigt gamla stofilerna (med "rätt motor, ljud och kick").

Sorry Sanniz , nu hänger jag inte med , om det är min gamla hoj du menar jag hade "problem med typ byte med" så ägs den numera av en känd Smålänning & kan ses på museum numera.

Sanniz
2013-01-02, 15:48
Sorry Sanniz , nu hänger jag inte med , om det är min gamla hoj du menar jag hade "problem med typ byte med" så ägs den numera av en känd Smålänning & kan ses på museum numera.

Inte byte av hoj... Utan att du gick från en typ av Harley till en helt annan, som på sin tid kanske inte räknades som en "riktig" Harley.

crazyswede
2013-01-02, 16:18
Inte byte av hoj... Utan att du gick från en typ av Harley till en helt annan, som på sin tid kanske inte räknades som en "riktig" Harley.

Jaha , okay ... ja visst tog det imot lite med motor & låda allt i en enda klump & gummisnodden där bak men vad f-n gör man då i detta land , man är ju glad man slipper kardandrift iaf. haha
Nej några äldre maskiner är det dåligt med här nere , dom är väl uppsågade & sålda som järnfilspån för länge sen kan ja tro , om det ens har funnits några.

Jag kan iaf. lugna dom oroliga TwinCam åkarna som går i ev. vattenkylningstankar med att era TC maskiner kommer inte få värmeslaget i den svenska sommar värmen , vare sig i tunnlar el. i bilköer , jag har wobblat med min TC i hettans Bangkok i timtal utan problem , visst blir det lite "svettigt" om benen men pallar man inte det bör man nog ta en taxi med AC i stället. ;)

Noyen
2013-01-02, 18:10
Först när v-roden kom så sa man: MEN VA FAN NU DÅ. ;)
Men nu har man vant sej lite och skulle inte ha nåt emot att äga en.

Men när man provkör får man ju bara prova några km,vore roligt att ha den
en hel helg så man hinner köra lite och se om det skulle vara nåt.

Verkar vara standard att man fixar så bränslelampan lyser på testhojarna också.Smoke

Sanniz
2013-01-02, 18:44
Först när v-roden kom så sa man: MEN VA FAN NU DÅ. ;)
Men nu har man vant sej lite och skulle inte ha nåt emot att äga en.

Men när man provkör får man ju bara prova några km,vore roligt att ha den
en hel helg så man hinner köra lite och se om det skulle vara nåt.

Verkar vara standard att man fixar så bränslelampan lyser på testhojarna också.Smoke

LM;
Kan ju bero på, kanske, att de vill ha tillbaks hojarna någon gång med. D;

Bikebandit
2013-01-02, 18:56
Har du provkörde en ? Hur många milen har du kört med din hittills ? Vad lockade dig till en istället för den vanliga Harley ?

Lasse.S
2013-01-02, 22:01
Mycket intressant film :)
Det skulle också vara intressant och veta hur stora marknads andelar v-roden har i Usa respektive Europa av hela modellprogrammet och hur stor del köpare som bara kan tänka sig v-rod. gillar sånt där onödigt vetande ;)

Till alla som är skeptiska till V-Rod familjen inom Harley koncernen så vill jag tillägna denna video som berättas av självaste "Willie G" och där han själv poängterar hur viktig V-rod familjen har varit för Harleys framtida framgångar som företag! Enjoy! http://www.youtube.com/watch?v=c3uzRhuE3zs

Tuna
2013-01-02, 22:24
Kan inte låta bli att hoppa in och framföra min högst personliga åsikt.

Har en längre tid funderat på att skaffa en hoj , men det blev liksom aldrig av.
I början då man funderade var det mycket tankar kring R1 och ninja m.m.
men nu 10 år senare då jag äntligen gjorde slag i saken och köpte en hoj
så blev det en HD (en shovelhead).

Varför det då ? jo för att man känner att man blivet gubbe och vill glida i
stället för att race som en galning.

För mig är HD oldschool och en riktig glidar hoj som helt enkelt inte kan förknippas
med "modernitet" men det är min åsikt det ! :) no hard feelings !

Sanniz
2013-01-02, 22:50
Kan inte låta bli att hoppa in och framföra min högst personliga åsikt.

Har en längre tid funderat på att skaffa en hoj , men det blev liksom aldrig av.
I början då man funderade var det mycket tankar kring R1 och ninja m.m.
men nu 10 år senare då jag äntligen gjorde slag i saken och köpte en hoj
så blev det en HD (en shovelhead).

Varför det då ? jo för att man känner att man blivet gubbe och vill glida i
stället för att race som en galning.

För mig är HD oldschool och en riktig glidar hoj som helt enkelt inte kan förknippas
med "modernitet" men det är min åsikt det ! :) no hard feelings !

Tur för oss andra att Willie G. Davidson inte håller med dig där. :)
För det smajlet han hade efter den större provkörningen hade kunnat delat hans skalle i två delar, fastän hojen gick sönder under turen. :D
Han ligger ju trots allt bakom det mesta som är en Harley.

Tuna
2013-01-03, 04:40
Tur för oss andra att Willie G. Davidson inte håller med dig där. :)
För det smajlet han hade efter den större provkörningen hade kunnat delat hans skalle i två delar, fastän hojen gick sönder under turen. :D
Han ligger ju trots allt bakom det mesta som är en Harley.

Man skulle kunna dra en paralell till bilar. Om någon frågar dig följande:

-åker du amerikanare ? då är "amerikanare" synonymt med gammla amerikanska bila
man menar då inte en ny amerikansk bil från GM.

På samma sätt som om någon frågar - åker du HD ? då ser man ju inte en roadracing
hoj som det står Hd på tanken framför sig, utna en lite äldre glidarhoj.

Det kanske inte handlar så mycket om vad Willie G. Davidson tycker och tänker utan mer
om hur varumärket uppfattas av dess köpare. Inga kunder inget varumärke :)

Kul att folk tycker olika och intressant att disskutera detta !

Vill även framhäva att jag visst tycker att VRSC är en "riktig" HD dock passar den inte in i min högst personliga bild av vad en HD står för och är :)

crazyswede
2013-01-03, 07:21
Apple är ju åxå en dator säger dom men hur många marknadsandelar har dom? haha :I:

mangesuarnmc
2013-01-03, 08:50
Intressant att se vad lång denna tråd blev .. Jag började med shovelhead bytte till evolution och fick utstå spott å spe men fan vad den gick å vad tät den var . Blev en till , men fick sen nån idé efter att läst en test om nya vtx Honda 1800 å djävlar vad folk gnällde om nerbyt å dyligt...visst ingen harley , men efter två och en halv säsong tar harley fram nightrod specialen som var djävligt nice att se på och hade 121 hk och 240 bakdäck så det är klart jag bytte till en sådan ... Åkte tre säsonger och visst var det nåra som uttryckte ingen riktig harley .. Sket jag i ... Gick hur bra som helst .. Men blev sugen på lite gammel stuk och då tar harley fram crossbones 2008 med svart springer 6 växlad låda ock nära 1600 cc , kände .vill ha känslan igen och har nu modifierat den till mitt stuk som jag gillar ... Och det är väl igentligen vad man gillar själv som är grejen ... Kan bara konstatera att många cyklar å byggen har det blivit och många härliga mil .mvh nöjd oavsett snack och att man bör prova innan kritiserar .
Ha det bäst alla oavsett vad ni åker .

53/74
2013-01-05, 17:32
Apple är ju åxå en dator säger dom men hur många marknadsandelar har dom? haha :I:

Hur många? ja du cs, hur många andelar finns det?

crazyswede
2013-01-05, 17:35
Hur många? ja du cs, hur många andelar finns det?

100 dvs % , har för mig apple har 3% om ja minns rätt!?

Erik Lundberg
2014-06-03, 22:29
När vi ändå diskuterar vad som är HD och inte HD passar jag på att ställa frågan vad en Screamin' Eagles 120R räknas som? Screamin' Eagle ägs väl av H-D men klassas det som en riktig H-D maskin?

Bikebandit
2014-06-04, 02:01
Naturligtvis, Sceamin' Eagle är H-D: s egen Pro Racing Division........