handdator

Visa fullständig version : Undersökning: Kör du med helljus på dagarna?



admin
2011-09-06, 11:50
Ett tips för att synas bra på våra vägar är att köra med helljus på dagen. Gör du detta?

Viljar
2011-09-06, 12:17
Köra på helljus kan vara väldigt irriterande för den mötande trafiken. Det är bättre att justera upp halvljuset så att det står lite för högt. Effekten blir att det fladdrar när man kör. Man syns hur bra som helst med den metoden och jag har kört runt på det viset i 30 år, utan nämnvärd irritation från mötande trafik.

admin
2011-09-06, 12:25
Köra på helljus kan vara väldigt irriterande för den mötande trafiken. Det är bättre att justera upp halvljuset så att det står lite för högt. Effekten blir att det fladdrar när man kör. Man syns hur bra som helst med den metoden och jag har kört runt på det viset i 30 år, utan nämnvärd irritation från mötande trafik.

Mycket bra det med, tack för den. :D

LaDaille
2011-09-06, 12:35
Köra på helljus kan vara väldigt irriterande för den mötande trafiken. Det är bättre att justera upp halvljuset så att det står lite för högt. Effekten blir att det fladdrar när man kör. Man syns hur bra som helst med den metoden och jag har kört runt på det viset i 30 år, utan nämnvärd irritation från mötande trafik.
En mycket bra idé.
Det måste jag prova.GP;
Ingen kan ju gnälla då, hehe...

admin
2011-09-06, 12:46
Jag har kört i många år med helis, väldig sällan nån har gnällt... och har de det, jaha? jag syns...

(en kille i min ungdomskommun blev påkörd och dog eftersom hans lampa var kass/släckt, möte med bil som gjorde vänstersväng)

jale
2011-09-09, 21:13
Precis, jag har också sedan decenier tillbaka ställt upp halvljuset och numera så kör jag också med Philips Blue Vision H 4 ... lyser skarp och bra samt "fladdrar" lite ... syns skitbra ! ... men OK då ... i vissa lägen så är det inte fel att dra på med helljuset ... men isf hela tiden ! så att ingen tokigt bilistdåre tror att du blinkar " det är ok - kör du" ... ja, ni förstår.