handdator

Visa fullständig version : Trög koppling



Skuggan
2011-09-02, 09:48
Vet inte om det är min nybörjar kopplingshand som är problemet, helt slut i vänsterhanden efter gårdagens timmar Stockholmstrafiken.....hört att det finns "easyclutch" som gör att kopplingen blir lite mer vänlig. Vart köper man det, svårt att montera?

"Klonkar" rätt bra när man lägger i växlar också, är det orutin i växlingen eller bara som det ska låta ala HD vis?

n00b frågorna har börjat hagla hahaha.

TCKalle
2011-09-02, 10:14
Den tröga kopplingen beror troligen på en dåligt smord kopplingsvajer. Beträffande "klonket" så är det HD- specifikt och inget att oroa sig för.

Broder Dalton
2011-09-02, 10:25
TCKalle har trol rätt, lossa vajern o smörj m ex vis symaskinsolja o låt rinna in ordentligt
Vaereförhoj?
Justera koppl (RTFM) Slacka vajern, justera om nere på koppl center= in till skruven bottnar,
ut ett halvt varv och dra åt 11/16" muttern
Easyclutch = inget bra Flackare ramper minskar slaget på trycksången gnm lådan vilket ger ännu mer KLONK
AIM VPC har en "snällare" fjäder 280 lb Ca 35 USD Dock : den funkar m std-motor.
Har du mer pulver kan du inte ha den = orkar inte hålla

Skuggan
2011-09-02, 10:43
TCKalle har trol rätt, lossa vajern o smörj m ex vis symaskinsolja o låt rinna in ordentligt
Vaereförhoj?
Justera koppl (RTFM) Slacka vajern, justera om nere på koppl center= in till skruven bottnar,
ut ett halvt varv och dra åt 11/16" muttern
Easyclutch = inget bra Flackare ramper minskar slaget på trycksången gnm lådan vilket ger ännu mer KLONK
AIM VPC har en "snällare" fjäder 280 lb Ca 35 USD Dock : den funkar m std-motor.
Har du mer pulver kan du inte ha den = orkar inte hålla

En Night Train -00a.

Ska prova och smörja i helgen, var väl allmänt efter all krypkörning och så plus ovana som sätter sina spår i vänsterarmen hehe.

LaDaille
2011-09-02, 10:57
Testa annars med fotkoppling...
Precis som att köra bil :D
Och det är coolt som fanro;

Å andra sidan: Varför krypköra i stan??
Känns inte som en höjdare direkt, men måste du så måste du.

admin
2011-09-02, 11:03
Den tröga kopplingen beror troligen på en dåligt smord kopplingsvajer

Japp..så är det. Den ha en tendens att bega ihop rätt snabbt... bäst är om du kan loss den och verkligen rena ur den..

Skuggan
2011-09-02, 11:06
Å andra sidan: Varför krypköra i stan??


Nja alltså sedan tidigare på dan då jag körde upp ;) ...när jag väl fick åka Night Train så blev det ingen krypkörning thb;

LaDaille
2011-09-02, 11:08
Fan, grattis då vc;

admin
2011-09-02, 11:15
En tidigare klonkar-i-lådan tråd på forat:

http://harleyforum.se/archive/index.php/t-1071.html?


(http://harleyforum.se/archive/index.php/t-1071.html?)

Coax
2011-09-30, 21:19
Hmm.
Men tar lådan skada av klonket?

jale
2011-10-01, 10:03
"Easyclutch" = reduced effort clutch kit på HD´s eget tillbehörsspråk.
Funkar kanonbra , jag har eftermonterat detta på min 03`a, det kom som standard på alla HD några år senare ....
Klonket blir inte högre av det.
Kopplingsvajrar finns det kanonfina OCH bra från Custom Crome, har kört med detta många många år nu.

Lars Nilsson
2011-10-01, 18:02
http://www.baggersmag.com/tech/0611_hrbw_variable_pressure_clutch_fix/index.html
40 % mindre kraft behövs i handtaget, samt hårdare koppling uppe i varv än original.
Kör med det o rekommenderas varmt

Adrenaline
2011-12-22, 21:42
Det finns ett bra sätt att bli av med trög koppling. Shovel!

Skämt o sido, äldre TC hojar har trögare koppling pga hårdare fjädrar.
Nu har jag inte årsmodellerna i huvudet, men har för mig att brytåret är 2005.

Viljar
2011-12-22, 21:57
Det finns ett bra sätt att bli av med trög koppling. Shovel!

Finns ett till, stå upp och pinka.. ;)

JohnnyRocker
2011-12-23, 00:11
Hallå Skuggan, har du fått ordning på detta minns inte att du nämnde något om det på barhänget?


"Klonkar" rätt bra när man lägger i växlar också,...

Det finns en kjedja innanför den lilla luckan som inte är självsträckande tror det gäller din årsmodell, gäller min 04 iaf, sträck upp den så tror jag det blir lite "mjukare" växlingar även om HD-klonket finns kvar. Du kan behöva en packning till luckan (ca 100 pix) också.

God hjul!