handdator

Visa fullständig version : Tomgången är för hög!



Jakob Grünewald
2011-08-31, 13:22
Jag har bara skruvat med förgasarmatade fordon tidigare. Nu köpte jag mig en modern twincam för att kunna åka smidigt. Men vadfan, hur sänker jag tomgången på en onsprutningscykel? (FXDLI 2004)
Hjälp en gammal knutte med alldeles för modern cykel.

admin
2011-08-31, 13:36
Kul att du är tillbaka thb;

Sorry Jakob...med den går inte att sänka. :( Pyttelite med hjälp av att andra mappen för instprutet..men det är så lite så det kvittar...

admin
2011-08-31, 13:38
I posted a similar question a few days ago, and it turns out that a SERT (but not the most recent version of it) should allow you to lower the idle. But lowering the idle should also means lowering the oil pressure, which is not a very wise thing to do 'cause a certain oil pressure is needed to make the twin cam run properly, it seems...

From other members I also heard that a swap to SE 204 cams would give 'the impression' of a lower idle. i'm not very technical so i cannot explain exactly how it works. Sorry about that

**

I wouldn't take the idle below 950-1000. These twin cams need a higher dle speed to maintain oil pressure at idle.

IDI
2011-08-31, 14:01
Så här fint kan Twincam motorer "lufsa" på på tomgång.
Jag monterade en Daytona TwinTec TCF III på min -07 SuperGlide och den hade samma karaktär som den i videon.


http://www.youtube.com/watch?v=KlAH0E1C78U&feature=related

admin
2011-08-31, 15:02
Ja, det var ju helt ok IDI...thb;

Axman
2011-08-31, 15:08
Vad jag hört så absolut inte under 800 varv.

Sedan så vad jag märkt är att tomgången är så jämn och fin på en org tc. Med mitt 103" kit så gär den inte riktigt lika jämnt längre utan lite mer lufsande. Att den inte går så perfekt bidrar nästan mer än varvtalet. =)

(sedan så kan jag väl tycka att en jämn gång borde vara bättre rent tekniskt men örat gillar alternativet)

Hagis
2011-08-31, 19:24
Måste passa på att fråga samma sak men på min 02a 883, måste jag skruva bort luft m.m. för att komma åt eller går det att komma åt på något smidigare sätt?!

xbones
2011-08-31, 19:33
Så här fint kan Twincam motorer "lufsa" på på tomgång.
Jag monterade en Daytona TwinTec TCF III på min -07 SuperGlide och den hade samma karaktär som den i videon.


http://www.youtube.com/watch?v=KlAH0E1C78U&feature=related Fan,jag vill också ha!!! Har PCV på min och efter bänkning så har jag rätt hög tomgång och fick besked att det är inget att göra åtwa; Har förövrigt samma rör på hojen som på bilden. Den här lät ju nästan som min gamla evoro;

admin
2011-08-31, 20:01
Måste passa på att fråga samma sak men på min 02a 883, måste jag skruva bort luft m.m. för att komma åt eller går det att komma åt på något smidigare sätt?!

Den ska du kunna komma åt.. där vajrarna går in i en klyka liksom, en justerskruv som styr var den stoppar... men som i övriga tråden, inte för låg tumgång..oljan måste ha kraft att gå runt.

admin
2011-08-31, 20:03
Fan,jag vill också ha!!! Har PCV på min och efter bänkning så har jag rätt hög tomgång och fick besked att det är inget att göra åtwa; Har förövrigt samma rör på hojen. Den här lät ju nästan som min gamla evoro;

Den är inte billig direkt... ca 7500,-!!

Hagis
2011-08-31, 20:05
Den ska du kunna komma åt.. där vajrarna går in i en klyka liksom, en justerskruv som styr var den stoppar... men som i övriga tråden, inte för låg tumgång..oljan måste ha kraft att gå runt.

Jo jag läste det! Men det kan inte vara meningen att tomgången ska ligga så högt så det smäller när man lägger i ettan! :(

xbones
2011-08-31, 20:44
Den är inte billig direkt... ca 7500,-!! Men då är ju det med oljetrycket? Om dom säger att inte ha lägre än 950-1000rpm för det på filmen var ju långt under. Min hoj låter ju jävligt mycket så kunde tänka mej att sänka tomgången lite.

xbones
2011-08-31, 20:50
Jo jag läste det! Men det kan inte vara meningen att tomgången ska ligga så högt så det smäller när man lägger i ettan! :( Min smäller till men det har den gjort sen ny.Men dom säger att dom nya lådorna är så distinkta o att det mjuknar med tiden.

IDI
2011-08-31, 20:58
Oljetryck, laddning, databoxen, insprutning, för lätta svänghjul osv...Det finns massor med förklaringar från olika håll varför man inte ska eller kan få en tjyst tomgång på TwinCam motorer.
Som sagt jag körde själv med Daytona TwinTec TCFI III på min -07 Super Glide och med en tomgång som i filmen. Jag märkte aldrig att något skulle vara skadligt med detta. Hur som helst ska man ju inte stå på tomgång i "timmavis" oavsett vad det är för Harleymotor.

Daytona Twintec's modul är ju också en "självlärande" sak. Dvs. Att man kan byta avgas, kammar o dyl utan att behöva upp i en bänk med hojen.

Hagis
2011-08-31, 21:11
Min smäller till men det har den gjort sen ny.Men dom säger att dom nya lådorna är så distinkta o att det mjuknar med tiden.

Jag har en 02a så den borde ju blivit mjukare tycker man! Men nä, den står för högt! Det ska inte låta som när en person som aldrig kört bil förut sätter sig och ska växla! Det är så man inte vill lägga ur 1an vid rödlysen utan jag kopplar hellre än växlar ur... Och det klonkar på bra när man väl går från N till 1.... Det är inte kopplingen som är dålig! Det är helt enkelt tomgången som bråkar!

xbones
2011-08-31, 22:53
Jag har en 02a så den borde ju blivit mjukare tycker man! Men nä, den står för högt! Det ska inte låta som när en person som aldrig kört bil förut sätter sig och ska växla! Det är så man inte vill lägga ur 1an vid rödlysen utan jag kopplar hellre än växlar ur... Och det klonkar på bra när man väl går från N till 1.... Det är inte kopplingen som är dålig! Det är helt enkelt tomgången som bråkar! Jag tycker att min klonkar när den är kall men den blir tystare sen. Jag har ganska hög tomgång men den var nog lika hög innen sk trimmet eller original så att säga.Kompisen hade en fatbob o det var samma där.

xbones
2011-08-31, 22:57
Oljetryck, laddning, databoxen, insprutning, för lätta svänghjul osv...Det finns massor med förklaringar från olika håll varför man inte ska eller kan få en tjyst tomgång på TwinCam motorer.
Som sagt jag körde själv med Daytona TwinTec TCFI III på min -07 Super Glide och med en tomgång som i filmen. Jag märkte aldrig att något skulle vara skadligt med detta. Hur som helst ska man ju inte stå på tomgång i "timmavis" oavsett vad det är för Harleymotor.

Daytona Twintec's modul är ju också en "självlärande" sak. Dvs. Att man kan byta avgas, kammar o dyl utan att behöva upp i en bänk med hojen. Ok men den låga tomgången måste man väl ändå mappa eller vad man nu gör?

LaDaille
2011-08-31, 23:18
Så här fint kan Twincam motorer "lufsa" på på tomgång.
Jag monterade en Daytona TwinTec TCF III på min -07 SuperGlide och den hade samma karaktär som den i videon.


http://www.youtube.com/watch?v=KlAH0E1C78U&feature=related
Påminner om min -73 Shovel

IDI
2011-09-01, 08:07
Ok men den låga tomgången måste man väl ändå mappa eller vad man nu gör?

Tomgången justerar man själv med en usb kabel och en vanlig Laptop. Daytonamodulen "mappar" sig förövrigt själv efter de förhållande som råder (grovt förenklat).

xbones
2011-09-01, 20:13
Tomgången justerar man själv med en usb kabel och en vanlig Laptop. Daytonamodulen "mappar" sig förövrigt själv efter de förhållande som råder (grovt förenklat). Jaha, och vad är jävligt förenklat? Ursäkta en mindre vetandewa;

xbones
2011-09-01, 20:18
Jag får nog kontakta lokala dynogurun igen o försöka få det fixat. Tackar för tipset,har ju ingen susning om elektronik o datagrejer frv; Är så att säga ganska mekanisk.

KalleH
2011-09-08, 17:19
Tomgången justerar man själv med en usb kabel och en vanlig Laptop. Daytonamodulen "mappar" sig förövrigt själv efter de förhållande som råder (grovt förenklat).

En viktig detalj är att TCFI måste mappas i början precis som de andra systemen. OCH modulen kan bara ändra värdena till en viss del,
Sen måsta man själv gå in i datorn och nolla BLM Tables.

En otroligt fin pryl när den fungerar, när den ballar ur är jag inte med längre :)