handdator

Visa fullständig version : Är det opraktiskt eller bara manligt att kicka?



ddsn
2011-08-25, 19:50
Har eventuellt en äldre HD på gång hem med endast kick. Min korta, öppna fråga är helt enkelt: Tycker du att det funkar bra att köra endast kick eller är det helt enkelt bra att ha både och? Bakgrund: Jag kör relativt mycket - använder den till jobb och blandade småresor. Det är sjukt "snyggt" att kicka den anser jag men hur är det om man använder den dagligen - bör man skaffa starthjälp? :)

alfg
2011-08-25, 21:02
Om man säger så här: Tjyvstopp i en hårt trafikerad korsning, med flickvännen/frun bak....guld och halva kungariken för en startmotor,
Naken hoj med en väl i ordning (= lättstartad ) motor....Kick funkar och till och med "manligt" om allt funkar o man vet vad man gör.
Drar mej till minnes hur det var att kicka igång Triumph med magnettändning, det gällde att ha rejäl skjuts för att få gnista och att aldrig ha helt rakt ben om hojen baktände.

Hagis
2011-08-25, 21:08
Kan säga som så här!
Vi var i Sigtuna på Våfflan för några år sen, ett ställe där det träffades en rätt stor mängd hojåkare förr i tiden innan alla i hålan vart Moderater och börja hata turister! Det stod en rätt bastant herre på ett par kg mer än 0.1 ton och försökte kicka igång sin hoj! Han gav upp och vart ersatt av ett långt järnrör och 2 halvbastanta herrar. Det funkade inget vidare för någon av dessa! Fram kliver en kvinna på i bästa fall 60 pannor, skickar undan röret och hoppar en gång! Inget händer, hon drar runt lite på kompet och hoppar till igen.... behöver jag säga vad som hända? LM;

Hur manligt är det på en skala? Jag gillar min elstart haha.....

ddsn
2011-08-25, 21:12
Haha, jo, det finns nog tillfällen som man kommer önska att man har elstart. Men om man har en pre-50 så känns det nästan lite.. fel att montera elstart :) Men, ge mig några månader så kanske jag kommer ändra uppfattning :D

Hagis
2011-08-25, 21:15
;) du får gömma den snyggt någonstans och bara använda den i smyg haha....

ddsn
2011-08-25, 21:16
Kan ju vara en tanke, montera en fejk-kick och elstarta med tummen när jag hoppar till. Då är jag både snygg och praktiskt :D

LaDaille
2011-08-25, 21:47
Hmmm, att ha en fejkkick känns för mig helt fel. Antingen kickar man eller så kör man lite elektriskt....
Men att fejkkicka?? Bläää
Visserligen är det en fritt var och en att själv bestämma hur starta "the big twin".
Vill man inte kicka, full respekt för det. Men en fejkkick, det är för mycket bara....
Men ska det vara elektriskt, så är det förbannat coolt med en startspak, alternativt en dold knapp på ramen någonstans....
På styret är sista utvägen enligt min åsikt. Men det kan vara mycket värre: Startknapp på styret på en guldvinge, muahahaha....
Fast är Harleyn ny eller med gällande garanti ska man kanske inte peta för mycket i syltburken...

ddsn
2011-08-25, 21:53
LaDaille: Det med fejkkicken var helt och hållet skämtsamt menat :) Men startspak... ja, det är ett bra alternativ som jag funderat på.

LaDaille
2011-08-25, 22:06
ddsn, jag tror dig... jag ville bara tycka till lite, :D

jag håller med om att kick kan vara struligt ibland...
har ju själv bara en kick att tillgå.
normalt (kall motor) startar den på 1:a kicken om rätt startprocedur uföres...
och den är så klart olika på olika hojar.
jag kan erkänna att mörka tankar drabbar mig ibland när den trilskas.
och trilskas kan den göra när den körts en stund och sedan stängs av.
då gällar en annan startprocedur + några böner till Harley guden och helst ska hojen peka mot USA !!!
men det är bara att vara glad och nöta på....
det kunde vara betydligt värre: att kicka en plastraket som inte startar.....
att kicka en Trajja som trilskas är helt okey. den är ju i alla fall en halv Harley...

ha det ro;

Believerstefan
2011-08-26, 08:50
Värst vad alla hackar på trajjorna...jag hade en -68 choppertrajja med magnet och morgo....startade den inte på andra kicken började jag kolla tändhattar och annat...allt handlar om hur väl man känner sin hoj...alla har sitt eget humör. Jag tycker att gammhojar ska startas med kick...mindre el = mindre strul.

Hagis
2011-08-26, 09:03
Klart det är snyggt med kick! Och ja det är lite mer old school biker över det hela! Men som många påvisar, när det trilskas så är det inte direkt roligt! Man borde kunna gömma startmotorn och startknappen på ett bra sätt så OM det skiter sig med kicken så kan man i alla fall dra runt den på start knappen!

Men jag håller med om knappen på styret! Jag vet inte om sportstern är anpassad för blinda med sina knappar, det saknas bara att dom är oranga för dom är allt annat än små :(

LaDaille
2011-08-26, 09:24
Värst vad alla hackar på trajjorna...jag hade en -68 choppertrajja med magnet och morgo....startade den inte på andra kicken började jag kolla tändhattar och annat...allt handlar om hur väl man känner sin hoj...alla har sitt eget humör. Jag tycker att gammhojar ska startas med kick...mindre el = mindre strul.
Nu missförstår du mig.
Jag hackar INTE på Trajjorna. Hade en -72 själv, huntmagnet, morgo 750 m.m. Jag råkade bara nämna den som ett helt okey alternativ till Harley :D

LaDaille
2011-08-26, 09:27
Klart det är snyggt med kick! Och ja det är lite mer old school biker över det hela! Men som många påvisar, när det trilskas så är det inte direkt roligt! Man borde kunna gömma startmotorn och startknappen på ett bra sätt så OM det skiter sig med kicken så kan man i alla fall dra runt den på start knappen!

Men jag håller med om knappen på styret! Jag vet inte om sportstern är anpassad för blinda med sina knappar, det saknas bara att dom är oranga för dom är allt annat än små :(
Håller med dig Hagis. Jag önskar ibland el-start när kickandet strular.... Helt okey som backup.
Men tekniken på min hoj tillåter inte el-start. Då måste jag byta ut transen... Annars hade jag kanske gömt en el-start där någonstans.
Kanske kamoflerad om en fikatermos :D

admin
2011-08-26, 12:15
http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/310996_182420925164427_100001895618294_406687_2908 720_n.jpg?dl=1

xbones
2011-08-26, 19:13
Tjena! jag tycker att kicka är ju lite manligt men efter att ha kickat en evo i sju år så lessnade jag, eller mina ben lessnade faktiskt o jag köpte en med knapp! Hade faktiskt planer på att montera elstart men estetiken tog över så det blev inget. Har ju slitna knän av jobbet. Det värsta var på hojträff på söndag efter två dagarsbr;ro; o man skulle hem o hojen vägra att starta! Fy fan vad slut man var ibland av kickandet! Den startade oftast helt ok men ibland totalvägra den

Bikebandit
2011-08-26, 20:50
rnt;:mad:ag;
http://www.youtube.com/watch?v=QNuawvj-WxQ

xbones
2011-08-26, 21:13
Heheh Bandit, ser välbekant ut! Kicka en evo med lite komp ä ju inte det roligaste.

kallblod
2011-08-26, 21:23
Kicka är det tuffaste som finns om man har rätt teknik och att skiten hoppar igång när man vill.
Hade själv en Shovel 69:a med enbart kick som jag inte riktigt blev kompis med.
Hade som alternativ att skaffa mig en hoj med pussyswitch eller installera startmotor.
Synd på en så fin cykel att svärta ner den med nåt som inte ska vara där, så det blev det första alternativet.
Lite tråkigare, men mycket mycket smidigt måste jag erkänna nu.
2068

Bikebandit
2011-08-26, 21:36
Om allt fungerar som det ska ..choke..three kicks..ignition ..kick-start ro; Men om inte.. FAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAN !!!!! M;16

36el
2011-08-26, 21:56
Om allt fungerar som det ska ..choke..three kicks..ignition ..kick-start ro; Men om inte.. FAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAN !!!!! M;16

Hei Biker Bandit,har kun et råd til deg hold deg til elstart og HOG.Det er vell ikke snakk om manlighet å kicke,hvordan i helvete skall du starte en HD för 65 uten å kicke.Du skrev pre 50 i et tidligere inlegg harley fikk elstart i 65 derav navnet electra glide.Har aldrig hatt problem med å starte knucken eller pannan med kick,så hold deg til elstart og hog la kjerringer og gubber holde på med sitt,vent noen år för du blir törr bak öra så kankje du også kan klare å kicke igang en EKTE harley.

LaDaille
2011-08-26, 22:05
Om allt fungerar som det ska ..choke..three kicks..ignition ..kick-start ro; Men om inte.. FAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAN !!!!! M;16
Hehe, så sant... Alltid enkelt när den är kall tycker jag. Värre när den är varm...
När min -73 Shovel är kall:
någon kick bara för att vädra ur gammal luft, hehe...
3 snapsar med gasen.
kicka runt något varv.
ut med choken.
lirka fram rätt komp-läge.
på med tändning
kicka till och den brukar starta på 1:a.

Men som sagt. När den är varm/ljummen kan det vara lurigt ibland.
Då brukar en bön till Harley-guden hjälpa. Och ett litet offer ibland kanske...

Bikebandit
2011-08-26, 22:12
Oh Hello mate W;...so a Harley without a Kickstart is'nt really a Harley ..that what your sayin' ??..Don't think I said anything about when Harley introduced electric start either ?? ...or that Harleys with kickstart are shit ?? Just when they don't start and have a problem..same as anything else.

Keep myself to an electric start..?? Yea I will thanks thb;

LaDaille
2011-08-26, 22:16
Nope mate... All Harley's is real Harley's, with or without a kick if u ask me.
But still, it's cool to kick start a harley...thb;

Bikebandit
2011-08-26, 22:22
(Sorry...was an answer to 36el )...samma här .. alla med eller utan är Harleys thb;

LaDaille
2011-08-26, 22:24
so;, lol....

Bikebandit
2011-08-26, 22:41
LM;

36el
2011-08-26, 23:06
Men om man har en pre-50 så känns det nästan lite.. fel att montera elstart Men, ge mig några månader så kanske jag kommer ändra uppfattning ?????

tolfan
2011-08-27, 09:40
skulle vara roligt att få testa o kicka igång en Harley någon gång. Lite skillnad mot det man har kickat igång tidigarero;

Tolf

LaDaille
2011-08-27, 16:30
skulle vara roligt att få testa o kicka igång en Harley någon gång. Lite skillnad mot det man har kickat igång tidigarero;

Tolf
Inga problem tolfan. Du kan få kicka igång min -73 stroker när du vill. Jag ringer nästa gång den strular...
Som t.ex. idag i Ugglans park i Strängnäs. Kom därifrån sist av allaag;
En kul grej var att jag blev "lurad" att ställa ut. En kille från Blotsvens frågade om jag ville parkera på området för 20 spänn. Topp, sa jag...
Jag fick en "skum" lapp på styret (nr 200) och vips så ställde jag ut hojen. Hur fan gick det till? Skulle ju bara parkera hojen, hehe
Detta var en parentes bara, men kul ändå.

Men, jag kom i alla fall därifrån... till slut. och lika glad är jag för det...
Lite senare stannade jag för att fråga om en Panna-ägare som precis stannade vid vägkanten om han skulle ha hjälp.
När jag skulle därifrån så slarvade jag med kopplingen (en suicide) och motorn dog. Tog en stunds kickande innan den startade.
Det fanns inte heller nån utförbacke.. Men den startade till slut och nu sitter jag här och skriver detta inlägg.
Den kan strula lite när den är lite varm, men när jag kom hem provade jag att starta den efter någon minut och den startade på 1:a.
Sicken lömsk en va?? hehehe Nästan som om den ville säga något till mig...

Ska nog skaffa mig en fotkopplingsvagga istället för vanlig "suicide". Då är det mycket lättare att nödrulla igång den vilken nästan är omöjligt med en "suicide".
Startmotor går som sagt inte att montera på min trans. Annars skulle jag kanske ha en sån som "backup".

xbones
2011-08-27, 16:59
Hei Biker Bandit,har kun et råd til deg hold deg til elstart og HOG.Det er vell ikke snakk om manlighet å kicke,hvordan i helvete skall du starte en HD för 65 uten å kicke.Du skrev pre 50 i et tidligere inlegg harley fikk elstart i 65 derav navnet electra glide.Har aldrig hatt problem med å starte knucken eller pannan med kick,så hold deg til elstart og hog la kjerringer og gubber holde på med sitt,vent noen år för du blir törr bak öra så kankje du også kan klare å kicke igang en EKTE harley. Nu var du väl lite för dryg!!!bx;

36el
2011-08-27, 21:08
Nu var du väl lite för dryg!!!bx;

Jo kanskje litt,men det var ikke så vondt ment en "bikerbanditt"tåler vell sånt.God Helg

xbones
2011-08-27, 21:32
Jo kanskje litt,men det var ikke så vondt ment en "bikerbanditt"tåler vell sånt.God Helg Spörr han sjöl,men sjysst att du drog tillbaka lite därthb; Ha en fin en!

36el
2011-08-27, 23:53
Spörr han sjöl,men sjysst att du drog tillbaka lite därthb; Ha en fin en!
t
Takk det samme,

xbones
2011-08-28, 00:00
skulle vara roligt att få testa o kicka igång en Harley någon gång. Lite skillnad mot det man har kickat igång tidigarero;

Tolf Testa ja, men att göra det dagligen flera gånger! Det är ju en skön känsla men det sköna försvinner ju jävligt snabbt om den inte startar direkt heheh.

ddsn
2011-08-30, 16:44
Nu är den hemma i alla fall, en -47 Knucklehead och än så länge har det gått över förväntan att starta den. Startar på första kicken än så länge. Helt underbar känsla faktiskt :)

admin
2011-08-30, 16:59
Nu är den hemma i alla fall, en -47 Knucklehead och än så länge har det gått över förväntan att starta den. Startar på första kicken än så länge. Helt underbar känsla faktiskt :)

Grattis!!....bilder...*host* host* ?? ;)

ddsn
2011-08-30, 17:01
Tackar :) På väg upp snart. Den är i ... behov av småfixar helt klart :) Men till nästa vår så kommer den vara mycket bra :)

ddsn
2011-08-30, 17:05
2082

Det som ska fixas omg. är tanken (sportster), framdäck (21") samt bakskärmen. Sen kommer total renovering under vintern :)

LaDaille
2011-08-30, 18:30
Nu är den hemma i alla fall, en -47 Knucklehead och än så länge har det gått över förväntan att starta den. Startar på första kicken än så länge. Helt underbar känsla faktiskt :)

Så j*vla härligt att höra. Jag håller med dig om känslan.
1:a eller 2:a kicken, vad spelar det för roll. Bara den startar med kick så.

Och en pre-evo oxo. Bara det är ju så förbannat coolt...

Nu blir det säkert reaktioner från en del läsare...
Men Knuckle, Panna och Shovel, det är ju så äkta Harley !!!!
Inget modernt tjafs där inte, utan gammal härlig mekanik som beter sig som man förväntar sig av en Harley.

Och ännu bättre är om man sparkar igång dem oxo.
Say no more....ro;

36el
2011-08-31, 16:23
2087
Så j*vla härligt att höra. Jag håller med dig om känslan.
1:a eller 2:a kicken, vad spelar det för roll. Bara den startar med kick så.

Och en pre-evo oxo. Bara det är ju så förbannat coolt...

Nu blir det säkert reaktioner från en del läsare...
Men Knuckle, Panna och Shovel, det är ju så äkta Harley !!!!
Inget modernt tjafs där inte, utan gammal härlig mekanik som beter sig som man förväntar sig av en Harley.

Och ännu bättre är om man sparkar igång dem oxo.
Say no more....ro;

Legger inn et bilde på en pre pan.Uten EL start

LaDaille
2011-08-31, 16:27
Coolvc;

Bikebandit
2011-09-01, 16:13
Utan tvekan .. Jag gillar dem .. men kan man använda dem som en daglig Hoj eller köra 800kms per dag varje dag i en vecka utan några problem .. är de tillförlitliga? Och vad är deras genomsnittliga hastighet ??

36el
2011-09-01, 16:33
Ja du, jeg har kjört den hver sommer i 22 år og den starter alltid,marsjer i 110 km/t. Men som en daglig sykkel bruker jeg den ikke,hadde sikkert gått bra men man är litt redd for at den skall bli stjålet.Tar min daglig sykkel en xr1200 som i mine mine öyne er kun en bruksgjenstand,på lik linje med en Ford Taunus.

xbones
2011-09-01, 18:27
Ja du, jeg har kjört den hver sommer i 22 år og den starter alltid,marsjer i 110 km/t. Men som en daglig sykkel bruker jeg den ikke,hadde sikkert gått bra men man är litt redd for at den skall bli stjålet.Tar min daglig sykkel en xr1200 som i mine mine öyne er kun en bruksgjenstand,på lik linje med en Ford Taunus. Du är ju fan ingen diplomat precisbx;

Hagis
2011-09-01, 21:27
Hei Biker Bandit,har kun et råd til deg hold deg til elstart og HOG.Det er vell ikke snakk om manlighet å kicke,hvordan i helvete skall du starte en HD för 65 uten å kicke.Du skrev pre 50 i et tidligere inlegg harley fikk elstart i 65 derav navnet electra glide.Har aldrig hatt problem med å starte knucken eller pannan med kick,så hold deg til elstart og hog la kjerringer og gubber holde på med sitt,vent noen år för du blir törr bak öra så kankje du også kan klare å kicke igang en EKTE harley.

Och så taggar vi ner lite! INGA personliga påhopp! Deal?

xbones
2011-09-01, 22:21
Och så taggar vi ner lite! INGA personliga påhopp! Deal? ha;Ursäkta min åsikt!

xbones
2011-09-01, 22:23
Och så taggar vi ner lite! INGA personliga påhopp! Deal? Ooops! Det var visst inte till mejthb;

admin
2011-09-01, 22:34
Ooops! Det var visst inte till mejthb;

Haha....du kan behöva en lavett då och då du med br;

xbones
2011-09-01, 22:42
Haha....du kan behöva en lavett då och då du med br; Ja,det kan nog stämmathb; Det säger frugan också!

Hagis
2011-09-01, 22:49
Ja,det kan nog stämmathb; Det säger frugan också!
du önskar bara ;) men som sadot sa till massokisten! Slå mig! NEJ! :)

xbones
2011-09-01, 23:32
du önskar bara ;) men som sadot sa till massokisten! Slå mig! NEJ! :)
tou;Fan,avslöjad

Hagis
2011-09-01, 23:34
vc; ;)

36el
2011-09-02, 09:54
Du är ju fan ingen diplomat precisbx;

Diplomat?jeg svarte jo bare på et spörsmål,og hva jeg synes om min egen sykkel.Har jeg fornermet noen med det så var det absolutt ikke intensjonenen.

Bikebandit
2011-09-07, 08:41
Levereras kostnadsfritt med varje kicker LM;

LaDaille
2011-09-07, 08:46
Min är lite mer gråLM;

ddsn
2011-09-09, 15:56
Haha, jag måste köpa! :D

Bratpakk
2011-09-19, 14:33
Kör med enbart kick, Funkar hur bra som helst.....
Enbart elstart kan ju tom vara en nackdel om det strular....
Med kick kan man vänta fem och Kick it like you mean it ;)

LaDaille
2011-09-19, 14:39
Ja, kick är bra. Utan kick hade jag aldrig upptäckt att det var taskig komp på ena cyllen.
Dessutom, när det strular så ökar pulsen lite... Känns bra...

Tundra Trotter
2011-09-20, 10:38
Huvudsaken är väl att skiten startar, eller ?

Mats Näslund
2011-09-28, 15:04
2501Det är kul att kicka!!

LaDaille
2011-09-28, 15:21
2501Det är kul att kicka!!
Jepp, håller med. Det är kul !!
När den startar känns det som jag gjort något bra, igen :)

jannejakobsson
2011-12-01, 17:20
Med en gammal hoj så blir det ju en del meckande, och det gör att du måste lära känna hojen. När man kickar sin hoj så lär man sig känna om exempelvis kompet minskar (läcker luft nånstans) och då är det ju dags att undersöka saker och ting så man inte står med exempelvis en otät topplockspackning i ösregnet strax utanför Gdansk när man ska passa en färja. Lär dig kicka, och du lär känna din hoj bättre.

Vill du ha ett tråkigt förutsägbart liv, så kan du ju köpa en modern hoj.

LaDaille
2011-12-01, 17:23
GP; thb; Kan bara hålla med :D

grillkorv
2011-12-01, 17:37
thb;vc;

DeaDSexY
2011-12-02, 23:50
jag är lat... väldigt lat... jag är född sån... så jag har elstart... jag vill köra, inte stå å svära å svettas över en hoj som står still!! MPD; ...jag har faktiskt haft en pippi-blå puch dakota så jag vet hur kul det är med kick! LM;

admin
2011-12-02, 23:56
...jag har faktiskt haft en pippi-blå puch dakota så jag vet hur kul det är med kick! LM;

vc;

http://hem.passagen.se/ferner40/puch - dakota.jpg

JohnnyRocker
2011-12-03, 11:26
Jag tycker mig känna igen ämnet och i dessa tider av återanvändning så blir det repris på denna...

http://www.youtube.com/watch?v=uWs2qemQBrA&feature=related

:b:

Petter
2011-12-03, 19:54
Klart att kickstart känns mer "retro-original", oldstyle eller kalla det vad du vill, men som sagts tidigare kan det vara värt mycket att få igång maskineriet när det börjar småjävlas. Funderar själv på att göra tvärt emot av vad de flesta gör, alltså montera dit en kick som en "sista-nöd-starts-funktion". Med en startmotor som suger ström och med en 1340 som ska runt några varv gäller det att batteriet är på din sida. 340 torra kilo springer man inte gärna igång, förmodligen står man på alldeles fel plats när det sker! yp;

pidde
2011-12-11, 01:41
Klart man ska ha kick är den svårstartad är något fel.Om det är manligt eller inte är ganska ointressant dom flesta tycker ändå att du är en idiot eftersom du har en bullrig hoj och troligtvis ser ut som en mördare

Anna
2011-12-11, 12:13
Jag har kickat i 7år....skit manligtro; ha ha ha...

admin
2011-12-11, 12:16
Jag har kickat i 7år....skit manligtro; ha ha ha...

vic;

xbones
2011-12-11, 12:50
Tycker att den här diskssionen är totalt oväsentlig! Var o en gör o tycker som dom vill eller???Samma med Sportster eller inte!!! Det är väl fan en fråga om smak,ekonomi osv? Rätta mej om jag har felfrv;Är inte det minsta feminim men har elstart!!!

Anna
2011-12-11, 15:45
Även fast jag kickat i många år och inte haft så jätte stora problem, kändes det jäkligt nice nu i september då jag köpte en Harley med "tumstart". Jag blir lika förvånad varje gång det funkar! :-)
För övrigt håller man sig alltid varm med kickstart, man får bra benmuskler, man får visar upp sina snygga bakdel he he...

Grabbar/tjejer med kickstart eller tumstart = lika charmigt med båda!!!

Och..... xbones: Ja det är en larvig disskussion......."but I'm lovin' it" vc;

admin
2011-12-11, 16:04
Lugnt xbones. Alla "larviga" diskussioner tar vi med en nypa salt och ironi :) Så länge det handlar om Harley så är jag på. Dessutom poppar det faktiskt upp en och annan vettig grej man kan ta till sig.

Alla gör som dom vill ändå (får vi hoppas).

Rock on!

PS: Anna, får nog installera en kick på käringens hoj så hon oxo får en snygg(are) bakdel ;)

Anna
2011-12-11, 16:10
Lugnt xbones. Alla "larviga" diskussioner tar vi med en nypa salt och ironi :) Så länge det handlar om Harley så är jag på. Dessutom poppar det faktiskt upp en och annan vettig grej man kan ta till sig.

Alla gör som dom vill ändå (får vi hoppas).

Rock on!

PS: Anna, får nog installera en kick på käringens hoj så hon oxo får en snygg(are) bakdel ;)

Ha ha ha....

JohnnyRocker
2011-12-23, 11:09
Lite kaxigt och ballt, utan att lägga genus perspektivet på det, är det allt iaf. På byggen med lite "retro" gör sig kickstart (endast) bäst av nostalgiska skäl man vill ju inte ha förvanskningar av historien, eller? Att inte ha kick på en sådan hoj är som att såga av benen på en antik trä byrå och montera kromade IKEA ben på den (Admin, nu fattar jag vart du e påväg!)wa;


http://vimeo.com/25308849

Lepus
2011-12-23, 20:06
Jonny R. vet du vem som står för musiken i filmen? härlig rulle!

JohnnyRocker
2011-12-23, 20:10
Nej, tyvärr men texten är nog rätt känd tror den första heter "Walking shoes" om du får reda på vad gruppen heter får du gärna dela med dig.ro;

JohnnyRocker
2012-02-16, 12:36
ro;

http://vimeo.com/33562874

mitoman
2012-02-16, 13:22
Klart att kickstart känns mer "retro-original", oldstyle eller kalla det vad du vill, men som sagts tidigare kan det vara värt mycket att få igång maskineriet när det börjar småjävlas. Funderar själv på att göra tvärt emot av vad de flesta gör, alltså montera dit en kick som en "sista-nöd-starts-funktion". Med en startmotor som suger ström och med en 1340 som ska runt några varv gäller det att batteriet är på din sida. 340 torra kilo springer man inte gärna igång, förmodligen står man på alldeles fel plats när det sker! yp;

Jag har också planer att meka på ett kick-kit på shoveln. Den slickar i sig batteriet illa kvickt om den inte startar på momangen. Jag har fått springa igång den jag vet inte hur många ggr. Det är ett rent helvete att springa igång en 1340 själv. Vore skönt med en kick som backup!

LaDaille
2012-02-16, 13:27
Jag har också planer att meka på ett kick-kit på shoveln. Den slickar i sig batteriet illa kvickt om den inte startar på momangen. Jag har fått springa igång den jag vet inte hur många ggr. Det är ett rent helvete att springa igång en 1340 själv. Vore skönt med en kick som backup!
Sant, sant. Så jäkla sant :D Kick är bra :D

JohnnyRocker
2012-02-16, 14:55
W; det var den här tråden som behövdes kicka igång för å få igång dig LD, precis som din "Old Shark" där hemma.
Hittade den på lite bilder i luren :) de ä vel rätt :D

46874688

LaDaille
2012-02-16, 15:01
W; det var den här tråden som behövdes kicka igång för å få igång dig LD, precis som din "Old Shark" där hemma.
Hittade den på lite bilder i luren :) de ä vel rätt :D

46874688
Coolt, den där känner jag igen ;)

JohnnyRocker
2012-02-16, 15:07
Gott att höra, nerskruvad men behåller väl kicken st;

LaDaille
2012-02-16, 15:10
Gott att höra, nerskruvad men behåller väl kicken st;
Jodå, kicken kvar. Det går inte ens att inte ha kick. Nja, visst går det, men då får jag rulla igång den.
Beltdriven (befintlig 1.5 tum) har ju ingen kuggkrans för startmotor och nu ska jag dessutom på med en 3-tums öppen belt.
Och den har inte heller någon startmotorkuggkrans, så det vill till att kicken sitter kvar ;) hehehe

xbones
2012-02-16, 19:02
Jag har också planer att meka på ett kick-kit på shoveln. Den slickar i sig batteriet illa kvickt om den inte startar på momangen. Jag har fått springa igång den jag vet inte hur många ggr. Det är ett rent helvete att springa igång en 1340 själv. Vore skönt med en kick som backup! Om den inte startar med startmotor hur mycket måste du då kicka för att få i gång den? Kanske fel på batteriet?

mitoman
2012-02-16, 20:03
Om den inte startar med startmotor hur mycket måste du då kicka för att få i gång den? Kanske fel på batteriet?

Kör man bara kortare turer (lite ärenden osv) så hinner den inte ladda upp batteriet, då orkar den bara dra ett par varv innan den segnar. Batteriet är fräscht. Satans underdimensionerade startmotorer med liten utväxling!

xbones
2012-02-16, 21:18
Ok,kanske byte till en starkare startmotor? Det finns men kostar ju lite.

mitoman
2012-02-16, 21:44
mja, precis. Jag löser det för tillfället genom att alltid parkera på toppen av nån form av backe:)

xbones
2012-02-16, 22:32
mja, precis. Jag löser det för tillfället genom att alltid parkera på toppen av nån form av backe:) Heheh,det är ju en lösningthb; men lite tråkigt. Gjorde likadant i början när jag köpte min gamla chopper.

pidde
2012-02-16, 22:49
Har man både kick och startmotor då kan det bli lite dumt precis som äldre H-D.När man kör på starten ska motorn gå ett varv för att få upp lite snurr innan gnistan kommer.Med ett sådant tändsystem blir det jobbigt med kick.Samma tvärt om,Tändsystem avsätt för kick kommer gnistan direkt då kan startmotorn sagga.Men har man en vanlig 1200 el 1340 så e det en baggis och kicka igång .Man har ju sett många konstiga sätt .Man ska inte hålla på och hoppa och försöka sparka igång den,då blir man bara trött

xbones
2012-02-16, 23:06
Har man både kick och startmotor då kan det bli lite dumt precis som äldre H-D.När man kör på starten ska motorn gå ett varv för att få upp lite snurr innan gnistan kommer.Med ett sådant tändsystem blir det jobbigt med kick.Samma tvärt om,Tändsystem avsätt för kick kommer gnistan direkt då kan startmotorn sagga.Men har man en vanlig 1200 el 1340 så e det en baggis och kicka igång .Man har ju sett många konstiga sätt .Man ska inte hålla på och hoppa och försöka sparka igång den,då blir man bara trött Det är ju sant,en hoj ska ju startas med antingen kick eller start. Jag bytte från brytare till dyna singelfire o det blev ju startsäkrare av nån konstig anledning. Men var ju tvungen att lära mej nya trixpl;

LaDaille
2012-02-16, 23:25
Det är ju sant,en hoj ska ju startas med antingen kick eller start. Jag bytte från brytare till dyna singelfire o det blev ju startsäkrare av nån konstig anledning. Men var ju tvungen att lära mej nya trixpl;
Ja, detta med kick är intressant, men coolast när motorn startar. En riktig härlig känsla. Jag har Dyna Single Fire och dubbla stift åxå.
Bara man kickar i rätt läge brukar det lösa sig. Jag brukar alltid leta fram komp-läget UTAN tändningen på, annars kan "roliga" saker hända...
Allt blir som en magiskt procedur. Ett par snapsar med gasen, trampa runt några kick utan tändning, choke, tändning på och sedan kick. Brumm brumm, hehehe. Oftast iaf..
Men visst har det hänt att den bråkat. Fast då oftast när den är halvvarm bara...

xbones
2012-02-16, 23:32
Ja, detta med kick är intressant, men coolast när motorn startar. En riktig härlig känsla. Jag har Dyna Single Fire och dubbla stift åxå.
Bara man kickar i rätt läge brukar det lösa sig. Jag brukar alltid leta fram komp-läget UTAN tändningen på, annars kan "roliga" saker hända...
Allt blir som en magiskt procedur. Ett par snapsar med gasen, trampa runt några kick utan tändning, choke, tändning på och sedan kick. Brumm brumm, hehehe. Oftast iaf..
Men visst har det hänt att den bråkat. Fast då oftast när den är halvvarm bara... Det roligapl;är ju att det finns inget standardprocedyr utan alla motorer lever ju sitt eget liv.Jag hade Super E förknasare o den blev jävligt lätt sur o då var det ju kört en stund:(

LaDaille
2012-02-17, 00:36
Det roligapl;är ju att det finns inget standardprocedyr utan alla motorer lever ju sitt eget liv.Jag hade Super E förknasare o den blev jävligt lätt sur o då var det ju kört en stund:(
Jepp, sant, sant och åter sant. Det är vid såna tillfällen det är dax för ett break. Ta en coca-cola, en cigg, eller be bara lite till Harley-guden så fixar det sig...
Men visst är det coolt att alla har sina egna procedurer... Med startmotor mister man denna "enormt fina" upplevelse, hehehe

grillkorv
2012-02-17, 09:30
yp;thb;

edvinl
2012-02-25, 17:09
Min -71 shovel, självklart utan starmotor startar alltid perfekt när jag ska hemifrån och har all tid i världen. Men står jag mitt på en större hojparkering, en hojträff eller vid något annat tillfälle när man har brottom eller 100 bikerögon på sig då brukar hon jävlas med mig wa;

JohnnyRocker
2012-02-25, 22:26
;) såna är dem, små hondjävlar, slår vad om att tjejerna säger att han alltid är lättstartad :)

ThE DoG´s
2012-02-26, 15:11
En fråga: En 1200 cc hoj är den lätt startad med kick eller är det jävligt jobbigt med risk för ett brutet smalben?? Är det svårt att bygga om till kick (Har en sportster 97a). Pris??

Anledningen till frågorna är att jag har själv inte en jäkla aning, beroende på vem man frågar får man jäklig olika svar och oftast kör dom inte harley själv och jag hittar inte konverteringings kit nånstans.

mvh jonas

pidde
2012-02-26, 18:26
En org 1200 Big twin är lätt o kicka .Sportster vet jag inte .Den är nog lite mer högkompad än B-T sen beror det på utväxlingen mellan kicken o vevaxlen.

LaDaille
2012-02-26, 20:11
En org 1200 Big twin är lätt o kicka .Sportster vet jag inte .Den är nog lite mer högkompad än B-T sen beror det på utväxlingen mellan kicken o vevaxlen.
Håller med pidde. Min strokade 1200 Shovel -73 är lätt att kicka. "Inga brutna smalben" här inte :D Bara att ta i bestämt så fixar det sig.
Men hur en sporre beter sig vet jag inte. Men det borde inte vara nån större skillnad...

ThE DoG´s
2012-02-26, 21:34
OK då är det iaf 2 så tycker att det borde gå. Skall man göra det ändå?? kan man kombinera kick med elstart så att båda har start funktion?

LaDaille
2012-02-26, 21:46
OK då är det iaf 2 så tycker att det borde gå. Skall man göra det ändå?? kan man kombinera kick med elstart så att båda har start funktion?
Hmmm, jag håller förstås med edvinl ovan (inlägg #97). Kick förstås, om nu inte din läkare ordinerar elstart ;)
Men det är helt o håller ditt beslut. Jag tycker personligen det är coolare med kick (utan elstart som backup...). Annars är det inte ju på allvar...
Men lyssnar/läser du på detta forum finns det tusen åsikter om detta. Inga är rätt eller fel... bara lite olika. Det viktigaste är att köra Harley !!!

Det är en jävla skön känsla att kicka igång en Big Twin !!! Många håller säkert med mig på den punkten...

admin
2012-03-07, 15:21
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/462423_10150726489343179_684193178_11538379_205874 2715_o.jpg

LaDaille
2012-03-07, 15:28
Coolt Smoke

Edit: Mätte just cyllarna (stroker) till 1497 cc.
Najs att kicka igång 1497cc...
Fast inte mycket kicka igång just nu. Allt är i delar.
Och i mer delar ska det bli, puuh...

LaDaille
2012-03-08, 00:24
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/462423_10150726489343179_684193178_11538379_205874 2715_o.jpg
Ja, precis så brukar jag göra... Då blir det bra tyngd på pedalen :D

Adrenaline
2012-03-28, 22:11
Denna tråd har jag ju missat helt. Jag kör ju shovel med bara kick, och visst finns det tillfällen man önskar en "reatism start" också. Då främst vid pinsamma stop vid rödljus tex.
Här är dock en histora som är sann. Min chef ringer då hans -67a Pontiac strejkat efter E4'an. Hoppar på hojen och åker dit, startmotorn låter endast "klick" när jag tar på nyckeln.
Tar upp en stor jävla sten och drämmer till starten, och den vevar ett varv kanske innan det är stop igen och den klickar endast igen. -Nu har du eldat upp starten på den, det är ju bara bärjare som gäller.
säger jag samtidigt som jag trampar igång shoveln på första. -Du som gnäller jag kickar, nu skulle du haft vev i fronten på din skithög till bil. säger jag innan jag åker vidare i sommar kvällen.
Jag vet inte om jag tycker det är spec manligt att kicka tunkt, och det händer ju att man får kicka tills man får blodsmak i mun. Men o andra sidan kan man unna sig några extra bärs på kvällen sen ;)

LaDaille
2012-03-28, 22:55
Tjena Adrenaline
Nä, manligt eller inte spelar ingen roll.
Jag har bara en grav vanföreställning till att en Harley ska kickas igång. That's all 2 it...
Vill folk snacka igång hojen, varsågod. Eller med elstart? Helt okey... Jag bryr mig inte...

Jag kan hålla med dig om att tanken på elstart har kommit upp när den bråkar... Men vad fan, vem har bråttom? ;)
Då den väl startar är lyckan desto större istället... Att äga en Harley kan svida ibland. Kolla bara vad allt kostar :D
Men allt detta uppvägs med råge när den väl puttrar och stånkar på 4:an i 50 km/tim Smoke

Broder Dalton
2012-03-28, 23:33
LaDaille,,, Inte så farligt att kicka 1497 cc utan komp ! LOL!
Blr värre när /om du renoverat skiten.....

LaDaille
2012-03-28, 23:43
LaDaille,,, Inte så farligt att kicka 1497 cc utan komp ! LOL!
Blr värre när /om du renoverat skiten.....
Hehe, ja tyvärr, jag fasar för detta... Får väl låta de gamla kolvringarna sitta kvar ;)
Men visst ska den renoveras. Ska bara plocka isär det sista. Sedan får jag åka över med en låda "skrot" till "mannen" för lite specialistjobb, LOL.
Har bara sjukt dåligt med tid... Den kommer väl ut lagom till midsommar...

Jerry_shovel
2012-03-29, 00:37
H.d

JohnnyRocker
2012-03-29, 06:56
Jag undrar om det är någon här som har erfarenhet av denna lilla finess för effektivare kickning?

http://www.wwag.com/cgi-bin/WebObjects/WebSite.woa/wa/DirectAction?navi=1.x&page=%2179781

Adrenaline
2012-03-29, 23:01
Effektivare kickning = Falukorv och öl till frukost.

admin
2012-05-15, 13:09
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/542869_452791808081172_100000510696444_1686304_173 7316589_n.jpg?dl=1

Båging
2012-05-15, 19:48
Sambon kickar igång sin Panna varje morgon för att åka till jobbet.... hon tycker det är lite kul att ingen på hennes jobb hittills inte fått igång den när dom stora starka killarna fått försöka ;) :D
Hon vill inte ha startmotor.... "Varför då? Det går väl bra såhär?" ;)

kallblod
2012-05-15, 20:14
Sambon kickar igång sin Panna varje morgon för att åka till jobbet.... hon tycker det är lite kul att ingen på hennes jobb hittills inte fått igång den när dom stora starka killarna fått försöka ;) :D
Hon vill inte ha startmotor.... "Varför då? Det går väl bra såhär?" ;)

Respekt!!

indy 500
2012-05-16, 19:29
Jamen jamen det finns ju kickar med en microbrytare som aktiverar startmotorn, de vore ju nån ting, på en big twin, inte sant?

LaDaille
2012-05-16, 21:12
Jamen jamen det finns ju kickar med en microbrytare som aktiverar startmotorn, de vore ju nån ting, på en big twin, inte sant?
Nja... Jag är skeptisk mot det... ;)

indy 500
2012-05-16, 21:22
Ja ja men kanske inte en sen lördagskväll när du ska bju nån på skjuts hem!wa;

LaDaille
2012-05-16, 23:29
Ja ja men kanske inte en sen lördagskväll när du ska bju nån på skjuts hem!wa;
:D:D

xbones
2012-05-17, 00:06
Kanske bra men skulle inte montera det på min -09 o låtsas att man kickar igång hojen! Hellre trycker jag ärligt på knappenthb;Fejk är fejk!

indy 500
2012-05-17, 00:14
Äsch! Vem ser skillnad, du får va lätt på foten.

Sanniz
2012-05-22, 12:08
Opraktiskt eller ej...
Det kan se väldigt opraktiskt vissa gånger, då folk står och kickar i en mindre evighet. Speciellt på vissa hojar, som man får passa sig för (så benet inte slås av heller med för den delen).
Men jag antar att det har sin tjusning. Annars hade inte alla som valt det, haft det. ;)

Manligt? Njaaaa... Bara om de får igång den mer eller mindre med en gång. cheer
Annars är det inte kul att se en totalt helslut person, som säckar ihop över sin hoj. Det är inte "hårdrock" i mina ögon iaf. ;)

Personligen föredrar jag i alla fall elstart. Men så är jag bekväm också, samt har en ledsjukdom... Och jag vill ju kunna åka på hojen, när jag väl fått igång den. ro;

admin
2012-05-24, 14:31
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc7/576562_3917976918214_1543255330_33174267_810395129 _n.jpg

Dunder
2012-05-25, 23:59
Man får nog ha flera hojar för olika njutningar! Gillar själv gammel knarrarna skarpt, men har tyvärr inte tid med allt pyssel som dom kräver, jag lovar att man har lika kul med en Lambretta Jawa sidovagn eller en massa mopeder! bara det brummar lite så blir jag glad!

Sanniz
2012-05-27, 18:00
http://www.youtube.com/watch?v=UDFL_C3B1_g

pidde
2012-05-27, 18:42
De e tufft med för högt styre och för högt komp och för vass kamthb;
Jag tycker Fritz har åt h-v för liten NR skyllt:cool:

Bikebandit
2012-05-27, 19:03
Beror det posör värde på vilken hoj den sitter på? .. och gör de med kicker använda sin hojar varje dag året runt ? Jag tror inte. Det är en leksak som kanske tas ut ur garaget en gång i veckan under sommaren.

Köp en Royal Enfield i stället, de fortfarande tillverka dem och med kicker på..minst det fungerar lol;

http://www.royalmotorcycles.com/images/modeller/deluxe_efi/royal_enfield_deluxe_efi_500_rfront.jpg

admin
2012-06-09, 10:26
RODEO S&S KN - Knuckle Frisco Chopper kick starting !!


http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=TqqSSDpEO-A

BrännJack
2012-07-10, 14:50
Helt klart bland det manligaste du kan göra, är att kicka! yp; Jag har själv tagit bort startmotorn från min hoj och har endast kicken kvar, just pga hur jävla brutalt manligt det är yp;

Sanniz
2012-08-12, 06:40
Nu kom jag på att det är ganska "girlie" att kickstarta en hoj egentligen... ;)
Strongt gjort av en tolvårig tjej. :D


http://www.youtube.com/watch?v=Dh0OLiNeJyI

Krona
2012-09-05, 20:28
Kickar alla ståans vid sidan? Står själv alltid över och kickar med högran.. inga problem.

NickeR
2012-09-05, 20:45
Visst faan e de lite manligt att kicka :cool:

Simona_HD
2012-09-05, 21:46
Helt klart sexigt att kicka igång hojjen ! thb;

ESGEE
2012-09-06, 22:09
Gamla hojar ska kickas igång, skulle min 10 åriga dotter sparka igång någon av mina så skulle jag vara stolt som en tupp:)

niklashack
2012-11-13, 00:54
rnt;:mad:ag;
http://www.youtube.com/watch?v=QNuawvj-WxQ

:)))

stroker49
2012-11-13, 05:53
Visst är det skönt med elstart! På min gamla FLH-77 var det ingen kick när den var ny. Men jag satte dit en för många år sedan. Det har också den fördelen att när man har kick. då funkar alltid elstarten. Fast en gång för några år sedan så var ett av kolen i startmotorn slut så plötsligt efter ett fikastopp så vill inte motorn starta. Då var det inte så dumt att bara fälla ut kicken och starta utan problem.
Inte för att jag vill vara en messerschmidt, men jag är nästan säker på att HD kom med elstart 1964 och inte 1965.

TCKalle
2012-11-13, 12:54
Electra Gliden kom 1965 och namnbytet från Duo till Electra indikerar just att man smackade dit elstarten. Sen är det möjligt att nån electra prånglades ut på marknaden redan 1964 men officellt är det nog 1965.

stroker49
2012-11-13, 13:23
@TCKalle. Du har naturligtvis rätt, när det gäller BT. Men det finns andra HD än BT! Tex. Servi-Car 1964.

TCKalle
2012-11-13, 16:09
Men det finns andra HD än BT! Tex. Servi-Car 1964.
Tänkte inte på det

Mercakombi
2012-11-19, 00:13
Sedan Electrans tillkomst har jag inte sett det som någon större nödvändighet
att äga en kick.....som så brutalt kan förstöra min späda 100-pannorskropp :I:


http://www.youtube.com/watch?v=uSAAocz62xw

Men visst fan vore det bra att ha en kick ibland, i vissa sammanhang......och
ballhetsfaktorn är ju = 100%, jämfört mot en liten vek startknapp!

Bikebandit
2012-12-04, 22:20
http://mattfergusonblog.com/wp-content/uploads/2012/07/how-to-stay-focused.jpg LM;

j-hov
2012-12-08, 12:06
https://www.youtube.com/watch?v=YemVaEDjGPA

RobbstA
2013-07-09, 16:50
Klart Det ska kickas!


http://www.youtube.com/watch?v=2nNUqQFWh0E&list=PL8135C9BF3E84AFF9&index=117

pidde
2013-07-09, 20:44
Envisas man att använda Super L blir det ***it och Kicka ro;
Grymt coola hojarvc;