handdator

Visa fullständig version : Frambromsen "tar" på olika ställen?



cryingazur
2011-08-22, 16:11
Hallå,

Igår lyckades jag med bragden att köra iväg med skivbromslåset kvar...

Förutom skivan att vart lite böjd nära mitten, dvs utanför där bromsklossen greppar, så har frambromsens handtag börjat "nypa" senare, nästan hela vägen inne vid handtaget... Om jag pumpbromsar hårt några gånger, börjar den "nypa" tidigare, som om man hade byggt upp trycket i bromssystemet... Eller nått...

Är det någon som känner igen detta och kanske vet vad det beror på och hur man fixar det?

Mvh

/C

Axman
2011-08-22, 16:21
Jag är urkass på att skruva i hojen men jag skulle gissa på att den sneda skivan trycker in bromsbeläggen så att de helt enkelt har en längre väg att vandra?

Har för mig att jag upplevde något liknande när jag gjorde samma sak. Hur låter det när du rullar hojen (dvs inte motorn igång?)

Byt skiva! Går aldrig att få perfekt igen. Å andra sidan så har jag böjt tillbaks en skiva med kofot såpass att jag inte hade behövt byta men jag kan inte säga att det var en höjdare att stå så.

admin
2011-08-22, 16:48
Precis. Ny skiva, den är kass och kan vara livsfarlig! Kolla ebay efter begagnat. Vad är det för cykel? Finns en beg bromsskiva här inne på motorblocket. http://harleyforum.se/classifieds.php

(http://harleyforum.se/classifieds.php)Enkel att byta själv.

Viljar
2011-08-22, 17:57
Om du ska köpa en begagnad skiva KOLLA noga så att den inte är skev INNAN du betalar.
Eller, köp en ny..

Vad är det för hoj du har?

TCKalle
2011-08-22, 17:58
Om du ska köpa en begagnad skiva KOLLA noga så att den inte är skev INNAN du betalar.
Eller, köp en ny..

Vad är det för hoj du har?

Instämmer fullt, skivan får slå max 0,20 mm och för att se detta bör du kolla med en indikatorklocka

Hagis
2011-08-22, 19:10
Jag kan bara instämma, köp ny skiva innan då står på framhjulet för den kommer nypa en vacker dag! Jag skulle nog inte rekommendera någon att köpa begagnade skivor! Det är ibland skit svårt att se om skivan är skev eller på annat vis dålig till den grad att man riskerar att.... nypa bromsen o stå på öronen! Personligen anser jag att en begagnad skiva är lika intressant att köpa som en begagnad kondom!

cryingazur
2011-08-22, 21:40
Det är en Nightster, XL1200N 2010.

Efter att ha läst det Ni har skrivit gick jag och kolla. Om jag rullar hojen så den böjda delen på skivan inte är i närheten av bromsklossen motsv. nyper bromsen som den ska. Så fort den böjda delen börjar närma sig bromsklossen nyper den mycket senare... suck... typiskt... och jag som just la ut hojen för försäljning...

Någon skrev att det var enkelt att byta själv? Beakta att jag inte har någon mekanisk erfarenhet alls, endast datateknisk erfarenhet, och det går jag knappast att applicera här... I verktygsväg har jag Biltemas stora verktygs kit för 1200:-, räcker det med det som finns där i?

Måste jag ta av hela framhjulet när jag byter skivan?

Mvh

/C

cryingazur
2011-08-22, 21:59
Gick just o kolla igen, och... ja... självklart måste man ta av hela framhjulet vid byte av bromsskiva... Någon som har tips på hur man säkert ställer upp och säkrar hojen när man gör detta?


mvh

/C

Hagis
2011-08-22, 21:59
Den räcker gott men banka försiktigt på verktygen om du måste banka! Bil temas prylar går lätt sönder tyvärr, egen erfarenhet!

Ja du måste ta bort framhjulet! Det går inte meka annars! Men ta det lugnt och försiktigt om du är osäker och blir det ett par moment så fota det du gör steg för steg så blir ihop sättningen en barnlek! Något jag rekommenderar alla som mekar med mindre kunskap!

Broder Dalton
2011-08-22, 22:12
Nej , du måste inte ta bort framhjulet, Palla hojen stadigt, släpp de 5 torx-skruvarna som håller skivan (Sitter som fan..)
Hissa upp hojen så framdäcket snuddar golvet,lossa hjulaxel ta bort de 5 st torx som du lossat
Ta hjälp f att hålla hojen stadigt, dra ut hjulaxeln åt höger bara tillräckligt mycket för att få bort axeldistansen
på v sida, Släpp ner gamla skivan och sätt dit den nya, (Du kan pilla isär bromsbeläggen FÖRSIKTIGT med stor mejsel)
Med skivan på plats, sätt ditt ett par torx, sätt dit distans , skjut i hjulaxel och dra fast slutligen
Loc-Tita de 5 torxen och dra fast. Pumpa upp bromstryck o testa bromsen Klart!

admin
2011-08-22, 22:13
Tillkalla en vän, granne eller nån annan som kan hjälpa till!

En riktig lyft är nästan ätt måste. ANNARS hänga den i en bjälke i taket och hissa upp den.
Du behöver lite TUM-verktyg, finns inte på biltema. Torx som håller skivan finns bara i en standard, tack och lov.

FÖRANKRA HOJEN I LYFTEN med spännrämmar, speciellt Sportsters som har väldigt smal ram och därför kan välta !!!

Glöm inte loctite när du återmonterar.

admin
2011-08-22, 22:18
Japp, Onatop satte den igen.... :)Hatten av.

Men som han och jag sa, förankra så den inte välter. Därför bra att vara två!

Viljar
2011-08-23, 20:26
Jag har kanske en ny skiva till dig liggande i garaget, hojta om det är intressant så kollar jag.

indy 500
2011-08-24, 00:19
Nejdå de e metrix på nya hd framgafflar. (made in japan)

admin
2011-08-24, 00:58
Nejdå de e metrix på nya hd framgafflar. (made in japan)

Så sant..Sportsters har dock 3/4" axel, bulten tum!?

Andersson
2011-09-14, 15:52
Gjorde samma sak, åkte iväg med skivlåset....

Jag köpte nyss nya bromsskivor(2st) från USA
Totalt med frakt & allt blev det ca 2000 kr.
Man måste dock skaffa en amerikansk adress vilket man kan göra på tex http://www.shipito.com/.

Tror du vinner på köpa nya skivor direkt istället för nåt begagnat som kan vara skevt..

admin
2011-09-14, 16:37
Jag köpte nyss nya bromsskivor(2st) från USA https://shop.z.a.n.o.t.t.i.motor.com/.
Totalt med frakt & allt blev det ca 2000 kr.
Man måste dock skaffa en amerikansk adress vilket man kan göra på tex http://www.shipito.com/.

Tror du vinner på köpa nya skivor direkt istället för nåt begagnat som kan vara skevt..

Funkar denna "skenmanöver"? Har hört att handlarna INTE skickar till dessa Mail-forwardsställena längre heller?!

Andersson
2011-09-14, 17:52
Jo, skenmanövern funkar.
Men inte så länge till om handlarna läser denna tråd.... -:( .