handdator

Visa fullständig version : Bankörning med HD/glidare



Axman
2011-08-22, 14:26
Tänkte bara kolla vilka här som testat bankörning osv med sina glidare. Och vad ni i så fall tyckte.

En bekant är instruktör på smc-kurser och jag fick lova att dyka upp när det var prova på-bandag på SAABs provbana i trollhättan. Vi delades in i olika grupper, i min grupp var vi strax över 15 st, min var enda glidaren. Resten var allt mellan sporttouring och supersport, ingen hade kört på bana tidigare.

En HD Fat Bob med fotpinnar fram är ju inte direkt optimalt för en bana men jag får säga att det var jäkligt kul ändå! Är kurvrädd efter en olycka så fort det är dålig sikt men på bana så lärde man känna kurvorna så den rädslan var bara att kasta väck. I slutändan så körde jag väl om lika många som jag körde om själv, så jag höll i snitt god takt med sporthojarna.

Det som var mindre bra var naturligtvis de platta svepande kurvorna där det blev kö bakom mig. I raksträckan drog supersporthojarna förbi som om jag var en snigel (max varv på trean ca för mig). Man kan ju konstatera att hästkrafter och lutning inte är en HDs starka sidor men det är inte direkt en nyhet.

Vad som däremot var helt fantastiskt var velodromen! Där brände jag förbi de flesta andra som ett lok. Hojen var grymt stabil där plus att de övriga nog inte riktigt vågade gasa av bara fan. =)

Skall jag åka mer? Jo det skall jag nog, men det är inget man åker på varenda kurs med om man har glidare. Det kräver att banan har förlåtande detaljer för glidare så som veloromer. Kul som sjutton och man förstår dem som åker på varenda bandag som finns. Adrenalin och djup koncentration så det räcker och blir över.

Det roligaste var nog dock de riktigt unga killarna med aerodynamiska dräkter som garanterat inte sett en "kromsläde" köra hårt innan. Kul att visa att man kan köra gårt med en glidare med. Även om det snarare var deras oerfarenhet än min skicklighet som gjorde det.

Hagis
2011-08-22, 14:45
Härlig läsning :)
Har kört lite bana tidigare men med plastraket o motard! Det jag tror kan vara bra med bandagar är att man precis som du insåg, lär sig att bemästra ev. rädslor samt att SMCs kurv kurs är väldigt lärorik! Jag vet många som tyckt att dom kör bra och ligger rätt i kurvor osv. Sen efter kursen så inser dom hur fel dom haft! Kan vara värt även för oss att pröva!

Fortsätt gärna skriva det är som sagt en intressant läsning :)

admin
2011-08-22, 14:57
Nästan så man skulle konvertera inlägget till en blogg Hagis ? ;)

Bikebandit
2011-08-22, 15:14
Jag brukade ibland har en dag på Knutstorp Ring i Skåne där min vän körde sin MT01 .. var kul att titta på..särskilt Harleys som deltog ro; .. men som jag förstår det vanliga försäkringar täcker inte eller ??

Axman
2011-08-22, 15:22
Beror väl på, bilsport mc täcker så länge det är utbildning tror jag. Men det får väl inte vara "tävlingsliknande form".

Skall inlägget bli en blogg får jag nog skriva om det lite, det var inte menat att bli något sådant. :p

admin
2011-08-22, 18:28
http://www.youtube.com/watch?v=DCtEbYychD8&feature=player_detailpage


http://www.youtube.com/watch?v=OQ9UVVQn-N0


http://www.youtube.com/watch?v=xJs_s35e-Q8


http://www.youtube.com/watch?v=2Fze8XhoxaE

Hagis
2011-08-22, 18:52
Beror väl på, bilsport mc täcker så länge det är utbildning tror jag. Men det får väl inte vara "tävlingsliknande form".

Skall inlägget bli en blogg får jag nog skriva om det lite, det var inte menat att bli något sådant. :p

Är man medlem i SMC och åker på deras bandagar så är man försäkrad via dom till 100%

Admin, har du tröttnat på att skriva eller har du bara tagit över Robbs titel som film guru thb;

Niko
2011-08-23, 17:31
Är man medlem i SMC och åker på deras bandagar så är man försäkrad via dom till 100%


Detta är tyvärr fel.
SMC har ingen försäkring som täcker varken förare eller cykel, det är upp till var och en att försäkra sitt eget ekipage.
Däremot gäller dom flesta vanliga försäkringar på bana så länge det är SMC som är arrangör.
(Jag är själv instruktör inom SMC.)