handdator

Visa fullständig version : Problem med softail: lastvikten



Jason Brack
2011-03-04, 01:02
Satt häromdagen och läste igenom besiktningsprotokollet ifrån förra ägaren, står inget antal efter max antal passagerare. Detta innebär alltså att jag har en dubbelsits helt i onödan.

Jag antar att det hör ihop med att max lastvikten är på (hör och häpna): 75 kg.

Frågan är då, är det bakre stötdämparna som styr hur mycket vikt jag får ta på hojen eller är det ramen som har en begränsning? Hittade ett par intressanta kompressorstyrda stötdämpare för softail på http://heartlandbiker.com/_catalog_6277/Other_Accessories

admin
2011-03-04, 01:54
njae....lastvikten styrs nog av den totala fordonsvikten..(osäker här). Men kan inte tänka mig att det är har med dämparna eller ramen att göra.

Många av senare HD (Street Bob, Iron mfl) är bara reggade för förare, så lasta tält, sovsäck och annat räcker gott med (i ditt fall) 75kg. Ska du REGGA om för passagerare så blir det nog helt nya siffror på pappret.

Som sagt, skjuter lite rakt ut i luften här men nån annan får gärna komma in och rätta.

admin
2011-03-04, 01:58
Gällande kompressordämpare kan jag tycka att det är lite bortkastade pengar. Snyggt att sänka när den är parkerad och styla för polarna, men sen ska den opp igen vid avfärd. Och bättre väghållning tror jag inte heller på.

(Även här kan jag ha helt fel) Rätta mig isåfall...po;

Jason Brack
2011-03-04, 12:02
Njae, det var väl inte så mycket att jag vill sänka den när jag parkerar, jag vill snarare ha möjligheten att höja den när jag ska skjutsar någon. Jag tror inte heller på att det blir någon bättre väghållning, om något blir den nog sämre men det är ju kompromiss man (förhoppningvis) får leva med. ;)

Jag ska gräva lite djupare i det här, så får vi se vad jag kommer fram till.