handdator

Visa fullständig version : Gula/oranga västar, ett tvång?



admin
2011-08-20, 12:15
I Frankrike är det på gång att bli lag, Sverige har snackat löst om samma sak. Visst är det en bra grej, men det ska väl vara frivilligt?

Hur skulle du reagera om det blev lag i Sverige att köra med gul/orange väst.

http://www.webbikeworld.com/r3/safety-vest/beaconwear-lighted-vest-rider.jpg

Lars Nilsson
2011-08-20, 12:33
No fucking way!!!

Norrland
2011-08-20, 12:51
Åker redan med kulört väst, jag har märken både fram o bakfu:
Hur ska en sådan väst kunna rädda en undanSova bilister, och inte minskar den skadorna hellerSjuk
Det bästa skyddet skulle varaM;16!!thb;

Orx
2011-08-20, 13:36
Aldrig i livet!! Borde vara lag på högsjudande rör istället, så de blinda bilisterna åtminstone hör en..

Hagis
2011-08-20, 14:19
ALDRIG i helvete att jag tar på mig en sån!

Stefan
2011-08-20, 14:26
No way! Skulle aldrig få för mig att köra med en "neonväst"

kallblod
2011-08-20, 14:27
Tänker inte heller klä ut mig till pajas för att jag råkar åka hoj.

Hagis
2011-08-20, 14:47
Jag tror ärligt nu att frugan gör slut med mig om jag skulle ta på mig en sån där sak! Sen tycker jag personligen att det är förbannat löjligt att åka runt o se ut som en snut!

ElMilagro.
2011-08-20, 16:51
Trams!! Skulle aldrig dra på mig en sådan väst.

CC10
2011-08-20, 19:46
No no no.. no way. Aldrig i helvete ska vi åka omkring på en HD och se ut som en dagisklass på utflykt (inge ont om barn, de behövr allt skydd de kan få) men för oss andra så håller jag med Norrland om bästa skydd

Hagis
2011-08-20, 19:51
Jag tycker min svarta väst om så utan färger har ett bra skydd som det är! Och det glädjer mig att jag inte är ensam i åsikten om att vägra gul väst, jag var dock inte orolig över att vara ensam i den frågan!


FRÅGA
OM det blir lag på det, vad hittar vi på då? gör som fransmännen och spärrar av vägar? som den engelska bonden, sprider skit längst "riksdagshuset" med en traktor?

Noyen
2011-08-20, 20:32
Både jag och kärringen tycker det ser ut som fan att att köra med dessa varnings västar,hur vore det om man kunde få fingrarna
ur röven och få bort alla som inte borde köra bil p.g.a ålderdom,sjukdom och mediciner ??? Det kanske skulle höja säkerheten
i trafiken en hel del för oss andra.

Hagis
2011-08-20, 20:34
Både jag och kärringen tycker det ser ut som fan att att köra med dessa varnings västar,hur vore det om man kunde få fingrarna
ur röven och få bort alla som inte borde köra bil p.g.a ålderdom,sjukdom och mediciner ??? Det kanske skulle höja säkerheten
i trafiken en hel del för oss andra.

Fan jag röstar på dig som vägprecident! WORD!

Stefan
2011-08-20, 20:46
Både jag och kärringen tycker det ser ut som fan att att köra med dessa varnings västar,hur vore det om man kunde få fingrarna
ur röven och få bort alla som inte borde köra bil p.g.a ålderdom,sjukdom och mediciner ??? Det kanske skulle höja säkerheten
i trafiken en hel del för oss andra.
Helt underbart uttalande! ha;

Viljar
2011-08-20, 23:50
Jag har tillräcklig med färger på västen som det är..

admin
2011-08-20, 23:56
Jag har färgade kalsonger, funkar det?

http://medium.tradera.com/942/126306942_1.jpg

Sun-King
2011-08-21, 08:22
... Visst är det en bra grej...

På vilket sätt är det bra?
Om alla kör runt med reflexkläder blir det bara en utmattningseffekt. Låt vägarbetare, polis och övrig utryckningspersonal etc använda det men jag tror att det inte hjälper den genomsnittlige motorcyklisten. Om en bilist inte ser dig (förutsatt att du kör aktivt och med omdöme) utan väst lär han/hon inte se dig med väst. Ouppmärksamma medtrafikanter är det svårt att göra något åt i konfrontationsögonblicket.

Då var SMCs gamla förslag om att endast MC skulle få ha gult ljus fram bättre.
Att man tar på sig en väst vid en dikesrenovering är en helt annan sak, då står man still.

När jag ser en motorcyklist med en reflexväst på sig ser jag en rädd förare och en sådan har inte i trafiken att göra.

Mina åsikter.

edit: stavfel

Axman
2011-08-21, 09:39
Tycker det är ett typiskt fall av överreglering. I längden så tror jag det blir sämre för vägarbetare, räddnigspersonal osv.

Ett exempel här i sverige är för några år sedan när det blev väldigt populärt bland vanligt folk att ha jackor som var exakt samma jacka som ambulansförare och folk som jobbade med livräddning hade. (neongult kombinerat med rött). Reflexkläder av sådan typ bör sparas till sådana situationer som kräver extra mycket uppmärksamhet.

Personligen har jag med mig en gul väst med reflexer i packningen på resor om det skulle vara så att jag blir körande för länge under farliga förhållanden (typ mitt i natten). Sluppit använda den än så länge men den bör finnas med tycker jag.

Tundra Trotter
2011-08-21, 10:03
Utbilda bilister. Läkar kolla körkorts innehavare. Grannen ( Gubbe) har Alzheimers , han kör fortfarande. Han kanske har fördelar av att ha gul väst eller saftblandare på bilen.

Viljar
2011-08-21, 10:20
Jag har färgade kalsonger, funkar det?

http://medium.tradera.com/942/126306942_1.jpg

-1 ;)

Hagis
2011-08-21, 12:12
Jag tänker bara på sällskapsresan när skidinstruktörerna har samma kläder som sopgubbarna! :)

Bikebandit
2011-08-21, 20:32
HAHA..Nöööööööööööööööfuuuuuuuuuuuu ckingway!!! Vad kommer härnäst .. Jävla rosa ballonger fram o bak på hojen LM;

jale
2011-08-21, 21:06
Men va f-n !!
Aldrig i livet att jag sätter på mig något så löjeväckande som en neonorange väst, va f-n ! Lär idioterna till pappskallar i bilarna att använda synen ! eller sluta köra bil.

Vad är det för ett dj-vla tramsland vi lever i !

För f-n ! - inrätta höger regeln på trottoarerna också och måla linjer hur vi ska gå på dessa samt linjer hur vi ska gå in och ut ur varuhus, hissar etc etc ...

Man tar sig för pannan, suck !!

Macke
2011-08-22, 22:31
Men va f-n !!
Aldrig i livet att jag sätter på mig något så löjeväckande som en neonorange väst, va f-n ! Lär idioterna till pappskallar i bilarna att använda synen ! eller sluta köra bil.

Vad är det för ett dj-vla tramsland vi lever i !

För f-n ! - inrätta höger regeln på trottoarerna också och måla linjer hur vi ska gå på dessa samt linjer hur vi ska gå in och ut ur varuhus, hissar etc etc ...

Man tar sig för pannan, suck !!

Instämmer helt! Finns inte en chans att jag gör det!

xbones
2011-08-28, 20:23
Då skall väl cyklister,fotgängare mm ha det också?

jale
2011-08-28, 21:03
Då skall väl cyklister,fotgängare mm ha det också?
Absolut, samtliga s.k. fotgängare, dvs gående trafikanter skall alltid, samt ffa innan de ämnar bruka den s.k. zebralagen, ovillkorligen påsätta sig orange-gul neonlysande varningsväst. Dessa kan mot en mindre summa kvitteras ut på närmaste kommunkontor samt i vissa fall under s.k. högsäsong ev. tillhandahållas av turistbyrån.
Från politikerhåll ser man detta som ett första steg mot en bättre trafikmiljö och om det utfaller bra vilket man förmodar så kommer det att lagfaras samtliga medborgare fr o m att de lämnar BB .....
Hej och hå med farbror blå ... va´vi är bra, hurra, hurra.

Pontus
2011-09-04, 20:06
Nu känner man sig väldigt ensam. :)
Jag kör själv med en Harley-Davidson Men's High Visibility Vest i orange. Detta gör jag av samma anledning som att jag kör med all övrig säkerhets utrustning, för att ha en liten fördel då det behövs.

Om en skelögd man/kvinna på 83 år med knappt ledsyn sätter sig i bilen och ger sig ut på vägarna kan jag inte förhindra detta. Däremot är chansen större att han/hon ser mig om jag nu lyser som ett tomtebloss när jag kommer åkande. :)

För mig handlar mc körning om en fantastisk känsla, och det spelar ingen roll hur jag är klädd för att nå detta nirvana.

Däremot tycker jag att detta med väst är något som man själv bestämmer över.

Tundra Trotter
2011-09-05, 11:43
Orange klubbväst i läääder. Lite gay om man säger, men det blir väl och gilla läget. Håller med Pontus. Det viktiga är att jag får köra. Scerw it , let´s ride.

jale
2011-09-06, 11:09
Som sagt, var och en gör som han själv vill ! Det är det ev. tvånget jag vänder mig mot. Personligen så tar jag aldrig på mig en dagisväst.
Att synas är såklart bra, jag kör ofta i grupp med min klubb och då syns vi bra ändå och när jag kör ensam så har jag ofta hellyset på och då syns man för det är väldigt många som blinkar till med sitt ljus mot en .... så visst syns man.
Problemet är nog inte att vi inte syns utan problemet är slöa slappa ouppmärksamma bilister som inte kan köra bil ... dom är bara ute och åker bil ...

Vajtan
2012-01-11, 20:56
Nu e de bestämt i Frankrike....http://www.bike.se/nyheter/lag-om-reflexvast-i-frankrike-93173

xbones
2012-01-11, 21:01
Nu e de bestämt i Frankrike....http://www.bike.se/nyheter/lag-om-reflexvast-i-frankrike-93173 Snart måste väl alla hojar vara Kawagrönapk;

DeaDSexY
2012-01-11, 21:17
Men det är väl för fan lampor på motorcyklarna?!?!?? ...syns inte dom mer än en ful fladdrande tygbit???

Jaja, inför lag på promenadhjälm oxå när dom ändå håller på... Å flytväst och fallskärm är nog rätt bra å ha med när man är ute i trafiken... Snow

Hagis
2012-01-11, 21:18
Jag förstår mig inte riktigt på det här landet.... Skiter fullständigt i vilket snart, för hur fan man än gör så är man ju olaglig! Men visst, är det dit Cosa nostra vill knuffa en så fine, vore det inte för två saker, jobbet och skatten, så hade jag inte haft ett skit med det "socialt accepterade samhället" att göra! Så förbannat less på alla nya lagar hit o dit! Snart stiftar dom väll en lag på hur mycket skithus papper vi får använda...

FTW

JohnnyRocker
2012-01-11, 21:42
Tycker mig känna igen den här debatten från tidigt 90-tal typ, nä inte inom bikerkretsar utan från jägare, ingen ville ha orange väst och/eller hattband. Idag e de bara Knugen och andra "godsherrar" som jagar i tweed och gröna vadmalls rockar och vem vill va en relik :I:. Det enda som kan vara vettigt är att hjälpa alla andra att inte ta livet av en själv, vare sig det handlar om i trafiken eller i jakten.

Idag finns det rätt snygga jaktställ med lysande orange eller gula inslag och dessa är, vågar jag säga, allmännt vedertagna idag.

Det borde därför inte dröja länge förrän någon tillverkare/affärsman vill vara först ut med en liknande snygg produktlinje som vänder sig till bikerkretsar, då är det kört;).

Förr jagade allmogen i blåställ eller militärakläder från ngt överskottslager, förr hojade bikers i jeans (till och med västarna faktiskt) och fårskinnsjackor från flygvapnet, i bästa fall.

Fan nu får jag väl lov att skrota mina egna hojkläder å köra runt i jaktstället!

Hagis
2012-01-11, 21:46
Måste ändå påvisa att det är en jäkla skillnad på att springa runt i skogen med skarpladdade vapen och köra hoj! En jägare i kammodräckt, kan kanske vara lite svårare att se än en hojåkare på vägen ;)

Nu vet jag att du bara refererade till den diskussionen :)

ViLa
2012-01-11, 21:56
Kör en del på natten och då åker neonvästen fram.
Snyggt? Nej men jag både hörs och syns tydligt.

Edit. Det ska givetvis vara frivilligt.

xbones
2012-01-11, 22:01
Tycker det verkar helt blåst att inte 125cc o moppar behöver ha väst! Vilken 125cc som helst gör ju en bit över 100knyck o moppar utan ljus ser man ganska ofta på landsvägar! För att inte tala om cyklister!!!

DeaDSexY
2012-01-11, 22:08
Höll inte lagstiftarna på att försöka få bort västfolket... Ska dom tvinga på oss västar nu? ...kommer vi in på krogen då?? LM;

JohnnyRocker
2012-01-11, 22:14
Måste ändå påvisa att det är en jäkla skillnad på att springa runt i skogen med skarpladdade vapen

Absolut helt rätt Hagis, stora skillnader men också stora likheter,tex. i ett jaktsammanhang har du möjlighet att kolla vilka du har att göra med, det har du inte i trafiken en avgörande skillnad. En bil/lastbil vs. ett jaktvapen bägge potentiella "life takers", en avgörande likhet.

Precis som du påpekar så är mitt inlägg avsett som en reflektion inte som ett inlägg mot eller för någon linje i denna debatt och absolut inget facit.

Men min slutreplik är nog verklighet om denna lag går igenom, kan tänka mig hänga på jaktvästen (50% kammo å en massa fickor :D) på det "sorte" hojtöjet, skinn/goretex brallorna har redan gjort tjänst på hojen, funkar bra utan lag. ro;


kommer vi in på krogen då?? lol; +1

oggy69
2012-01-11, 23:34
HMMM men om man har alla clubbmärken, 1%märken eller fulpatch på den så måste man juh få ha den vart man vill typ MC mässan eller på krogen då det är lag att ha en...... En tanke bara

Hagis
2012-01-12, 10:00
Oavsett vilket så är vi nog alla överens om att det bör vara frivilligt! Men vi bor i Sverige, inte Frankrike eller något annat ställe där folk hade reagerat med högrepar och jagat politikerna ur stan! Jag skiter i vilket jag drar inte på mig en florerande väst vare sig lag eller inte! Jag har andra lösningar!
- sätt väst på cyklister och moppedister. Då ser dom blinda bilisterna skillnad på moppe och hojåkare!
- Kräv hälso och ögon kontroll vart annat och vart fjärde år efter en viss ålder för bilister! Få bort keps förarna som inte hör hemma i trafiken!
- Släpp ut fler dårar så kanske dom rensar upp i maktens korridorer och håller asen på mattan!
- Slutligen, kliv ur det "socialt accepterade samhället" och gå helhjärtat med i hoj kulturen med sina egna lagar och regler ;)

FTW

xbones
2012-01-12, 10:08
Ja,vi bor i Sverige men faran är ju att skiten sprider sej inom EU! Det är som du skriver bättre att moppar o cyklister har västar!Och fotgängare utanför tätbygd!

JohnnyRocker
2012-01-12, 11:01
överens om att det ska vara frivilligt

thb;

xbones
2012-01-12, 12:51
Klart att det ska vara frivilligt som det är än så länge!

IDI
2012-01-12, 13:22
Enligt initierade källor så är det bara en tidsfråga innan det blir krav på gul varningsväst. Samma källor meddelar också att frågan om obligatoriska gula varselljus ska ventileras igen. Förslaget är 4 st 143x70 gula varselljus som ska vara riktade framåt och som får användas tillsamman med halvljuset. Dessutom ska även en hjälmmonterad ”typ liten gul saftblandare” diskuteras.

Källan fortsätter med att även fluoriscerande tape ska monteras på båda gaffelbenen i hela dess längd. Myndigheterna kommer därför samtidigt att fastställa en minimilängd på motorcykelgafflar. I dagsläget verkar det bli att gaffeln ska motsvara en 20,5” förlängd Harleygaffel. Alltså ju längre gaffel ju mer fluoriscerande tejp. Långgaffeln kommer att bli ett starkt trafiksäkerhetsargument inom hela EU.

Källan avslutar med att avslöja att alla däcktillverkare blivit ”ålagda” att inom 6 månader ta fram fluoriscerande framdäck.

robbbull
2012-01-12, 13:45
Oavsett vilket så är vi nog alla överens om att det bör vara frivilligt! Men vi bor i Sverige, inte Frankrike eller något annat ställe där folk hade reagerat med högrepar och jagat politikerna ur stan! Jag skiter i vilket jag drar inte på mig en florerande väst vare sig lag eller inte! Jag har andra lösningar!
- sätt väst på cyklister och moppedister. Då ser dom blinda bilisterna skillnad på moppe och hojåkare!
- Kräv hälso och ögon kontroll vart annat och vart fjärde år efter en viss ålder för bilister! Få bort keps förarna som inte hör hemma i trafiken!
- Släpp ut fler dårar så kanske dom rensar upp i maktens korridorer och håller asen på mattan!
- Slutligen, kliv ur det "socialt accepterade samhället" och gå helhjärtat med i hoj kulturen med sina egna lagar och regler ;)

FTW
vc;

xbones
2012-01-12, 14:06
Enligt initierade källor så är det bara en tidsfråga innan det blir krav på gul varningsväst. Samma källor meddelar också att frågan om obligatoriska gula varselljus ska ventileras igen. Förslaget är 4 st 143x70 gula varselljus som ska vara riktade framåt och som får användas tillsamman med halvljuset. Dessutom ska även en hjälmmonterad ”typ liten gul saftblandare” diskuteras.

Källan fortsätter med att även fluoriscerande tape ska monteras på båda gaffelbenen i hela dess längd. Myndigheterna kommer därför samtidigt att fastställa en minimilängd på motorcykelgafflar. I dagsläget verkar det bli att gaffeln ska motsvara en 20,5” förlängd Harleygaffel. Alltså ju längre gaffel ju mer fluoriscerande tejp. Långgaffeln kommer att bli ett starkt trafiksäkerhetsargument inom hela EU.

Källan avslutar med att avslöja att alla däcktillverkare blivit ”ålagda” att inom 6 månader ta fram fluoriscerande framdäck. Den var braLM;

DeaDSexY
2012-01-12, 16:59
Enligt initierade källor så är det bara en tidsfråga innan det blir krav på gul varningsväst. Samma källor meddelar också att frågan om obligatoriska gula varselljus ska ventileras igen. Förslaget är 4 st 143x70 gula varselljus som ska vara riktade framåt och som får användas tillsamman med halvljuset. Dessutom ska även en hjälmmonterad ”typ liten gul saftblandare” diskuteras.

Källan fortsätter med att även fluoriscerande tape ska monteras på båda gaffelbenen i hela dess längd. Myndigheterna kommer därför samtidigt att fastställa en minimilängd på motorcykelgafflar. I dagsläget verkar det bli att gaffeln ska motsvara en 20,5” förlängd Harleygaffel. Alltså ju längre gaffel ju mer fluoriscerande tejp. Långgaffeln kommer att bli ett starkt trafiksäkerhetsargument inom hela EU.

Källan avslutar med att avslöja att alla däcktillverkare blivit ”ålagda” att inom 6 månader ta fram fluoriscerande framdäck.

Och sen vaknade den initierade källan med ett ryck?

JohnnyRocker
2012-01-12, 17:22
Källan avslutar med att avslöja att alla däcktillverkare blivit ”ålagda” att inom 6 månader ta fram fluoriscerande framdäck.

LM;

3820

oohps allaredan här rnt;


Hittade även mitt nya framdäck!

3825

ro;

Json
2012-01-12, 21:43
Tror inte en sekund på att varselvästar skulle bidra till att göra Motorcyklister mer synliga. Det stora problemet tror jag är att många bilister misstar oss för mopeder som dom räknar med skall gå i 30 knyck och inte komma farande i gällande hastighet. Sätt på västarna på mopedisterna och tala om för bilisterna att dom som bär varselväst är mopedister. Moppepojkarna är ju ändå överrepresenterade i olycksstatistiken så det är nog bäst om dom bär västen ;-)

//Json

xbones
2012-01-12, 21:45
Tror inte en sekund på att varselvästar skulle bidra till att göra Motorcyklister mer synliga. Det stora problemet tror jag är att många bilister misstar oss för mopeder som dom räknar med skall gå i 30 knyck och inte komma farande i gällande hastighet. Sätt på västarna på mopedisterna och tala om för bilisterna att dom som bär varselväst är mopedister. Moppepojkarna är ju ändå överrepresenterade i olycksstatistiken så det är nog bäst om dom bär västen ;-)

//JsonGP;instämmer!

Hagis
2012-01-13, 14:44
Json, bra poäng där! Håller fullständigt med!

Vajtan
2012-01-14, 23:27
Nu e dom fan inte kloka i Frankrike! Uppdatera min GPS idag, fr.o.m 1 januari i år är det olagligt med "fartkameravarnare" i Frankrike ak47.......jösses.....

PS. Min kartleverantör har dock tänkt till, snart kommer det ut en patch att tanka hem för varningar innan " farliga områden"....fu:

grillkorv
2012-01-15, 09:05
Istället för väst varför inte saftblandare på alla hojar,Fan vad coolt.hehe

chrille64
2012-01-20, 22:36
Helt rätt Sun- King och Axman, låt neonvästar vara för de som jobbar i trafiken, jag använder västen då jag utbildar nya hoj åkare. och ibland med livet som insatts då man måste skydda eleven mot tokiga bilister. ju fler som kör med dessa västar desto mindre kommer nytta gör den. Därför kommer aldrig köra med neonväst då jag nöjes åker. Om man tycker att det är så farligt att köra hoj så man känner att men måste ha neonväst, så kanske man ska överväga att sluta köra hoj och ta bilen istället.

gronvit
2012-01-21, 15:16
gula varningsvästar, nej tack...

53/74
2012-01-21, 18:37
Är det någon som vet om detta idiotiska förslag är konkret och framlagt för allas vår underbara riksdag? isf vem f-n har lagt det? låt oss då mail-bomba den personen

admin
2012-05-23, 08:58
https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/574789_438294876181968_100000043788002_1739967_387 666603_n.jpg?dl=1

slycke
2012-05-23, 13:45
thb; Faan den var fin GP;

cybercount
2012-05-23, 15:26
Då vill jag även se en lag om endast gula och orangea bilar!

stroker49
2012-05-23, 18:10
Ja det är ju fler fotgängare och cyklister som skadas och dör än motorcyklister. Så det vore väl lämpligt med hjälmlag och reflexväst där också! Överreglering är ordet! Jag skulle alltid (nästan) använda hjälm även om det inte vore lag. Men så länge det är tillåtet att supa och röka förstår jag inte varför jag som myndig inte skall få välja själv. Nu har jag iof sig undantag från hjälmlagen då jag är medlem i "The Sikh Community" (www.thesikhcommunity.n.nu)

admin
2012-05-23, 18:33
Detta är en Sikh för er som undrar.

Sikhism är, till skillnad från hinduismen (http://sv.wikipedia.org/wiki/Hinduism), monoteistisk (http://sv.wikipedia.org/wiki/Monoteism). Den grundades av Guru Nanak (http://sv.wikipedia.org/wiki/Guru_Nanak) på 1500-talet (http://sv.wikipedia.org/wiki/1500-talet); ordet sikh betyder lärjunge (punjabi (http://sv.wikipedia.org/wiki/Punjabi)). Religionen tar avstånd frånkastsystemet (http://sv.wikipedia.org/wiki/Kastsystemet) och betonar jämlikhet (http://sv.wikipedia.org/wiki/J%C3%A4mlikhet).
En sikh skall avstå från alkohol (http://sv.wikipedia.org/wiki/Alkohol) och narkotika (http://sv.wikipedia.org/wiki/Narkotika).
PS. Måste du inte ha en turban på huvet när du gasar då? lol;

http://tristadigiuseppi.files.wordpress.com/2012/04/sikh.jpg

stroker49
2012-05-23, 21:22
Det står inget om turban eller skägg i lagen. Det står egentligen inget om att man måste vara döpt till Sikh heller. Bara att man skall vara medlem i "The Sikh Community"

Se författningen:
http://www20.vv.se/vvfs/htm/1987nr010.htm

Lagen verkar vara ganska klar på den punkten.