handdator

Visa fullständig version : Bullermätning



Jompa
2011-08-19, 14:29
Halloj, Någon som har erfarenhet av bullermätning vid registrering, SFRO osv.

Vad fungerar, hur mäts det.

Håller ju på med ett buellbobberbygge. Jag har ett par 883 xl(-01) originaldämpare ligandes.. kan dessa fungera?. Motorn är en s1 lightning -98 med CV förgasare och Teardrop luftfilter. Tycker ju att bara motorslamret är högre än 84dB som det får vara :D

Finns det något sätt att gardera sig? frv;

admin
2011-08-19, 16:40
883XL original kommer med stor sannorlikhet att funka bra. :) Övriga frågor har jag inte kolla på.....

Tror inte det är några konstigheter egentligen, finns garanterat nån här inne som vet mer.

Har faktiskt mailat SFRO ang. forat, hoppas på att nån av deras representanter skulle vara lite aktiv här inne, vi får se, annars får jag tjata lite till....

Lars Nilsson
2011-08-20, 07:45
Besiktigade min hoj igår.
Ljudet var godkänt (ingen mätning)
Men eftersom jag har tillgång till en proffsig bullermätare så testade jag den innan jag körde in och låg precis under 100 db vid mätpunkten.
Satte jag däremot mätaren från sidan mellan insug och avgas så va den uppe på 110db.
Insuget förde alltså mer oväsen än ljuddämparen.
Men det lät rätt coolt när man körde dit och för första ggn hörde insuget så tydligt.
Whoooooooooooooooooooooooooooooo
Nice
Hur jag dämpade ljuddämparen?
Enkelt.
Jag har supertrapp avgas så jag fick plocka bort 27 av 30 discar för att komma ner i lagligt ljud.

grillkorv
2011-08-20, 07:49
andvänd orginal luftburk för insugningljudet.

Jompa
2011-08-20, 08:56
Besiktigade min hoj igår.
Ljudet var godkänt (ingen mätning)
Men eftersom jag har tillgång till en proffsig bullermätare så testade jag den innan jag körde in och låg precis under 100 db vid mätpunkten.
Satte jag däremot mätaren från sidan mellan insug och avgas så va den uppe på 110db.
Insuget förde alltså mer oväsen än ljuddämparen.
Men det lät rätt coolt när man körde dit och för första ggn hörde insuget så tydligt.
Whoooooooooooooooooooooooooooooo
Nice
Hur jag dämpade ljuddämparen?
Enkelt.
Jag har supertrapp avgas så jag fick plocka bort 27 av 30 discar för att komma ner i lagligt ljud.

trevligt, men jag ska ner till 84dB vilket inte ens är jämförbart med 100 :D

admin
2011-08-20, 09:20
84! jisses..

Körde oxo in med supertrapp vid ett tillfälle....4-5 diskar, han mätte och garva... bra bit över hundra!... hur fan lyckades du Lars?