handdator

Visa fullständig version : Skinnvård?



oggy69
2011-08-15, 17:35
Så har man införskaffat en hygglig sidoväska till hojen nu undrar jag vad använder ni till era skinn produkter väskor och sadlar ? (om dom är i skinn ).......

1905

admin
2011-08-15, 17:44
Kör med neutralfärgat läderfett och låt verka över natten. Eftermassera dan efter.

Bikebandit
2011-08-15, 22:16
Kör med neutralfärgat läderfett och låt verka över natten. Eftermassera dan efter.

fungerar bra på de flesta flickvänner också LM;

Hagis
2011-08-15, 22:24
Detta är the shite!
Jag har haft samma burk sen jag gjorde lumpen för 18 år sen och det fettar in mina boots lika bra idag som då! Tror ärligt inte det finns något som slår detta! Inga tillsatser så som sillicon eller dyligt utan rent fett!

Henrik Forslund
2011-08-15, 22:27
O ett sista tips. Sadelfett som du hittar i en ridsportsbutik. Kostar nästan gratis o e skitbra.

Hagis
2011-08-15, 22:30
är du säker på att du har en harley? ;)
Fast jag måste rädda mig själv där! Det man hittar i hästbutiker är good shite! Pröva häst linement o säg sen emot! :D

erkagn
2011-08-16, 07:43
Kan man använda samma fett/smörja till både skinnväskor och skinnkläder?

Ducktail
2011-08-16, 09:07
Jag tvättar mina skinnväskor och även skinnjeansen med sadeltvål, en gång/säsong. Efter tvätten fettar jag in med samma fett som Hagis använder. Kanonbra både på väskor och kläder. Dock kan kläderna kladda lite, så glöm att sätta er i finsoffan hemma med byxorna på....... ;-)
Sadeltvål hittar ni hos Lantmännen/Odal (eller vad de nu heter idag?)

Hagis
2011-08-16, 12:53
Ja jag kan bara yttra mig om denna produkt! Som sagt har inte haft något annat, bokstavligt talat så har jag haft samma burk, dom senaste 18 åren!
Det jag fått lära mig av en god kamrat som tyvärr gick bort förra året men som jobbade med skinnkläder! Man bör undvika att fetta in sömmarna då dom inte mår så bra av detta! Om det stämmer, jag vet inte men jag vågar inte pröva!
men så länge det är skinn, sen om det är din skinnsoffa, skinnväst, skinnväskor ja point taken, så är det bara smörja in! Men som Ducktail säger, man blir lite kladdig så jag brukar fetta in mina grejer och låta dom ligga någon timme. Sen tar jag en mjuk ren trasa och torkar av överflödet. Dock skulle jag inte sätta mig i soffan för det men det blir mindre kladd!

Henrik Forslund
2011-08-16, 13:38
är du säker på att du har en harley? ;)
Fast jag måste rädda mig själv där! Det man hittar i hästbutiker är good shite! Pröva häst linement o säg sen emot! :D

Jag kör med något racing liniment för travhästar. feeeeeeeeels good http://www.hoppla.se/se/art/racing-liniment.php

Henrik Forslund
2011-08-16, 13:45
Ja jag kan bara yttra mig om denna produkt! Som sagt har inte haft något annat, bokstavligt talat så har jag haft samma burk, dom senaste 18 åren!
Det jag fått lära mig av en god kamrat som tyvärr gick bort förra året men som jobbade med skinnkläder! Man bör undvika att fetta in sömmarna då dom inte mår så bra av detta! Om det stämmer, jag vet inte men jag vågar inte pröva!
men så länge det är skinn, sen om det är din skinnsoffa, skinnväst, skinnväskor ja point taken, så är det bara smörja in! Men som Ducktail säger, man blir lite kladdig så jag brukar fetta in mina grejer och låta dom ligga någon timme. Sen tar jag en mjuk ren trasa och torkar av överflödet. Dock skulle jag inte sätta mig i soffan för det men det blir mindre kladd!

Ett tips e faktiskt att smörja in för lite, och sedan smörja in igen, o igen. Istället för att det ska bli för mycket och torka bort överflödet. Skinn är ett levande material och om det en gång blivit mätt så är det riktigt jävla svårt att få det "okladdigt" igen. Smörj alltid i första hand från köttsidan, alltså insidan av väskan/byxan eftersom den sidan suger mest. Sedan skall alltid utsidan rengöras mer nogrant eftersom den får ta mycket stryk med vägdam osv.

Hagis
2011-08-16, 13:52
Jag har kört det linimentet med! en vit flaska/tub med röd text. Körde det när jag spela hockey för si så där 400 år sen. Sträckte ljumsken, smeta in mig med det och ut o lira... tog 15 min sen fick jag springa av isen, dra ner allt under midjan och sätta mig i snöhögen... satan i gatan vad det sved om härligheten haha....

oggy69
2011-08-16, 17:15
Haha ja det var mycke tips men häst liniment har jag testat och den kan jag säga funkar skitbra.....