handdator

Visa fullständig version : Spänningsregulatorn paj igen?!?



Rameau
2018-09-12, 11:19
Bytte stator och spänningsregulator i maj efter att det blivit kortis i lindningarna på statorn.
Funkat bra hela sommarn till för någon vecka sen när jag gjorde ett oljebyte, hojen hade hade också stått lite över en vecka när jag försökte starta upp den.

Den fnös olja ur vevhusventilationen, provade igen då orkade den inte. mätte på batteriet 11.5V. så tog av det och ladda över natten.
Sen startade den direkt jag nudda startknappen, dock när jag mätte på batteriet så laddade den inte.
Mätte uttaget på statorn och fick 14-20v AC vid tomgång och upp till ca 60 v AC, så där var allt i sin ordning eller?
Då återstår bara regulatorn så har köpt en ny, har dock inte hunnit testa men med största sannolikhet funkar det nu igen.
Har även bytt säkringen som sitter mellan batteri och generator.


Nu till själva frågan, vad är orsaken till att regulatorn går sönder?
Förklaringen jag inbillar mig, är att det så kallade "wet sumping" problemet skapade en spänningsspik som regulatorn inte klarade av.. låter det vettigt?
Har ni några andra förslag på möjliga orsaker till problemet?
tacksam för all hjälp.

minhoj
2018-09-12, 12:32
"Förklaringen jag inbillar mig, är att det så kallade "wet sumping" problemet skapade en spänningsspik som regulatorn inte klarade av.. låter det vettigt?"

Nej nej det låter inte vettigt!

Det underlättar om du berättar vad du har för hoj, år etc
Hur har du mätt på batteriet, vad får du för spänning, vid tomgång och mer varv?
Är kabeln från regulatorn till batteriet hel?
Varför blev det kortis i din statorlindning? Nåt annat i elväg som spökar?
Är verkligen regulatorn trasig?

Rameau
2018-09-12, 21:20
"Förklaringen jag inbillar mig, är att det så kallade "wet sumping" problemet skapade en spänningsspik som regulatorn inte klarade av.. låter det vettigt?"

Nej nej det låter inte vettigt!

Det underlättar om du berättar vad du har för hoj, år etc
Hur har du mätt på batteriet, vad får du för spänning, vid tomgång och mer varv?
Är kabeln från regulatorn till batteriet hel?
Varför blev det kortis i din statorlindning? Nåt annat i elväg som spökar?
Är verkligen regulatorn trasig?

Det är en softail från 97 med evolution 1340. Mätte på polerna på batteriet 12,5 volt vid tomgång och även 12,5v vid högre varvtal. Jag har faktiskt inte mätt den kabeln. Men jag bytte regulator och nu funkar det fint. Men vill ju gärna hitta orsaken, vet heller inte orsaken till att statorn paja i våras..