handdator

Visa fullständig version : Startar ej trotts nyladdat batteri



Dragos
2018-06-13, 10:36
Hej!
Haft batteriet på laddning och en tids underhållsladdning ändå så startar inte hojen. Bränslepumpen surrar igång och när jag trycker på startknappen är den helt död,
enda som händer är att alla fyra blinkerslampor blinkar. Inga felkoder kommer upp.
Kan det vara nått med batteriet ändå, för när jag plockade bort batteriet för laddning var det helt urladdat och utan ström
Hojen är en Super Glide Custom 2009 med orginalbatteri


Med vänlig hälsning/Peter

minhoj
2018-06-15, 12:53
Hej!
Haft batteriet på laddning och en tids underhållsladdning ändå så startar inte hojen. Bränslepumpen surrar igång och när jag trycker på startknappen är den helt död,
enda som händer är att alla fyra blinkerslampor blinkar. Inga felkoder kommer upp.
Kan det vara nått med batteriet ändå, för när jag plockade bort batteriet för laddning var det helt urladdat och utan ström
Hojen är en Super Glide Custom 2009 med orginalbatteri


Med vänlig hälsning/Peter

2018-2009=9 år gammalt batteri som nog har gjort sitt... Finns fler batteritrådar just nu, läs dom.

Dragos
2018-06-18, 14:01
Tjosan
Köpte ett nytt Yuasa Gys20HL D; Så nu blir det spännande att se om hojen startar :I:

Dragos
2018-06-21, 08:53
Jag blir så vansinnigt trött ag; Nytt batteri och precis lika som före batteribytet :( Alla fyra blinkers lamporna blinkar och inget annat händer när jag trycker på run knappen och inga felkoder :( helt dött
Vad i helvete ag; kan det vara för fel ag; Behöver hjälp av någon kunnig här på forumet po;

Kan det vara nått med stöldlarmet som har gått i frv;

Med vänlig hälsning/Peter

minhoj
2018-06-21, 10:50
1: Har du nåt larm/startspärr?
2: killswitchen är den på?

3: Har du en multimeter och kan använda den?
4: isf Får du 12V på startmotorn?
5: nånstans sitter det säkringar, 3-4 st typ, är dom hela?
6: får du 12V på dom?

Svara först på detta...

Dragos
2018-06-21, 11:07
1: Har du nåt larm/startspärr?
2: killswitchen är den på?

3: Har du en multimeter och kan använda den?
4: isf Får du 12V på startmotorn?
5: nånstans sitter det säkringar, 3-4 st typ, är dom hela?
6: får du 12V på dom?

Svara först på detta...

1: Nej, om du menar om det har kommit upp nått larm på panelen på tanken
2: Ja
3: Har ingen mulimeter
4: ?
5: Har ej kollat säkringarna. Ska göra det om en stund
6: ?
Återkommer med svar på 5:an

Dragos
2018-06-21, 12:09
1: Har du nåt larm/startspärr?
2: killswitchen är den på?

3: Har du en multimeter och kan använda den?
4: isf Får du 12V på startmotorn?
5: nånstans sitter det säkringar, 3-4 st typ, är dom hela?
6: får du 12V på dom?

Svara först på detta...

Svar på 5:an Alla säkringar hela

Allt fungerar, tuta hel/halv ljus, bromsljus och lägger jag i en växel larmar det för det också på panelen. Utom att det inte går att starta hojen.
Blinkers lamporna blinkar 17 gånger sen slutar dom blinka. Måste nästan nån startspärr som har gått i. Men vilken ?
Den röda larmnyckeln blinkar som den ska på panelen på tanken, men jag får inte det lilla pipet från larmet som jag fick förut när jag kopplade i och ut batteriet.

minhoj
2018-06-21, 12:23
Det som har med modernt-larm-startsärr-krafs att göra har jag ingen aning om... nån annan med lite nyare hoj får hjälpa här

Om du inte har en multimeter är det mycket svårare. Så mitt tips både till dej och alla andra hojägare är att skaffa ett och att lära sej att använda det. Det blir väldigt mycket gissningar om man inte kan mäta.

Men gissningsvis så sitter det ett startrelä nånstans i närheten av säkringarna, kolla om det klickar svagt varje gång när du trycker på startknappen. Du bör höra svagt klick och om du har ett finger på reläet bor du kunna känna klicken.

Robban
2018-06-21, 12:52
Hade du skruvat loss batteriet när du underhållsladdade??
Man måste larma av hojen,vrida på tändningen och sen bryta strömmen för att "visa" hojen att allt är ok,om du bara tar loss batteriet utan att göra på det viset kan startspärren gå in och göra sitt jobb...dvs spärra hojen!!

//Robban

Pulare
2018-06-21, 12:55
När du kopplar i och ur batteriet så måste du ha Fobben intill hojen och tändningen påslagen och dödarknappen på on. prova att slå på tändningen och bryt batteriet antingen med huvudsäkringen eller lossa + polen OBS låt tändningen vara på hela tiden och ha Fobben intill. Låt den stå så över natten innan du kopplar på batteriet igen

minhoj
2018-06-21, 13:07
Se där, Robban & Pulare sitter inne med värdefull info, förhoppningsvis finns en lösning här...

Dragos
2018-06-21, 16:13
När du kopplar i och ur batteriet så måste du ha Fobben intill hojen och tändningen påslagen och dödarknappen på on. prova att slå på tändningen och bryt batteriet antingen med huvudsäkringen eller lossa + polen OBS låt tändningen vara på hela tiden och ha Fobben intill. Låt den stå så över natten innan du kopplar på batteriet igen
Om jag provar med att rycka ur huvudsäkringen. måste jag koppla ifrån batteriet ändå, eller räcker det med säkringen

- - - Uppdaterad - - -


Hade du skruvat loss batteriet när du underhållsladdade??
Man måste larma av hojen,vrida på tändningen och sen bryta strömmen för att "visa" hojen att allt är ok,om du bara tar loss batteriet utan att göra på det viset kan startspärren gå in och göra sitt jobb...dvs spärra hojen!!

//Robban

När jag tog bort batteriet, hade jag tändningen på slagen

Dragos
2018-06-21, 16:57
Det som har med modernt-larm-startsärr-krafs att göra har jag ingen aning om... nån annan med lite nyare hoj får hjälpa här

Om du inte har en multimeter är det mycket svårare. Så mitt tips både till dej och alla andra hojägare är att skaffa ett och att lära sej att använda det. Det blir väldigt mycket gissningar om man inte kan mäta.

Men gissningsvis så sitter det ett startrelä nånstans i närheten av säkringarna, kolla om det klickar svagt varje gång när du trycker på startknappen. Du bör höra svagt klick och om du har ett finger på reläet bor du kunna känna klicken.

Det är både bra och skit med larm med startspärr bx; Just nu skulle jag vilja riva bort hela skiten ag; Har en mulitimeter hos pöjken, en dyr jävel, kostar 8000 till 10000 kr å köpa. Får nog försöka lära mej så jag kan använda den :I:

Dragos
2018-06-26, 07:54
Tjo flöjt W;

Jag löste problemet vc; D; Det är fobben som är trasig vkg; bx; Bytte till reserven så fungerade allt som det ska r0ck
Enkelt fel men inte det första man tänker på när man har bytt till ett nytt batteri i fobben

Men tack ändå för alla tipps yp; br;

Med vänlig hälsning/Peter