handdator

Visa fullständig version : Gaffelkronor/rake/försprång



JimmyChopper
2011-08-13, 03:14
jag har precis beställt en ram och undrar lite hur man ska räkna ut vilken rake man ska ha på kronorna jag har hittat några ifrån en sport hoj som jag är sugen på men dom är väll helt raka? hur gör man då, går det ha mer rake på styrhuvet eller blir det fel då?? lägger upp bild på dom jag hittat som jag vill använda.
Fråga gärna om jag varit otydlig

Jimmy

1883

Christer
2011-08-13, 08:49
Kolla här: http://www.rbracing-rsr.com/rakeandtrail.html Lycka till!

Jompa
2011-08-13, 09:12
Tycker ämnet är intressant, funderat en del kring detta själv..
Hur man än vrider och vänder så när man ökar rake i styrhuvudet måste man till slut ha rake i kronan. när detta inträffar beror ju givetvis på vad man vill ha i försprång men också på vad c/c avståndet mellan gaffelbenen och styrhuvudet är vilket kan variera lite. Jag testade att skissa upp detta i CAD då jag hade planer på att tillverka kronor och insåg att ställbara kronor är ganska smart :D. finns ju även rakade lagerskålar har jag sätt.

har man mått på ram/hjul o kronor så går det ju att ta mm papper och rita upp det du tänkt.

Jag är dock ingen expert utan endast en glad funderare..

berätta gärna hur det går!

hoppas jag bidrog lite.

Benny
2011-08-13, 09:39
har också klurat lite på detta ,om jag fattat rätt minskar rakade kronor försprånget medan rakade lagerskålar ökar försprånget.
Vad händer om man kombinerar 3graders rake i båda varianterna jo gaffelvinkeln ökar 6grader (gött..)och försprångetbör bli så gott som oförändrat? Om någon här är glasklar över detta vore det kul med en bekräftelse eller förklaring.

Matteläraren fick rätt till slut ,man skulle hållt sig vaken på geometri-lektionerna...

Jompa
2011-08-13, 21:39
har också klurat lite på detta ,om jag fattat rätt minskar rakade kronor försprånget medan rakade lagerskålar ökar försprånget.
Vad händer om man kombinerar 3graders rake i båda varianterna jo gaffelvinkeln ökar 6grader (gött..)och försprångetbör bli så gott som oförändrat? Om någon här är glasklar över detta vore det kul med en bekräftelse eller förklaring.

Matteläraren fick rätt till slut ,man skulle hållt sig vaken på geometri-lektionerna...

Jo, du kan gå till Matteläraren med huvudet högt, det stämmer som du säger thb;
rakade lagerskålar är en enklare variant än att kapa och "rejka" styrhuvudet och är väll lämpligt just för små justeringar. Om gaffeln är lång så blir påverkan större dessutom.

Lars Nilsson
2011-08-13, 21:55
vilken rake e det på ramen jimmy?

JimmyChopper
2011-08-14, 19:10
vilken rake e det på ramen jimmy?

Rake 40 på ramen :) Tack för alla snabba svar lite smartare blev jag men det är fan krångligt det är det här med matten hahaha'
Ska se om jag kan få upp en bild på ramen

JimmyChopper
2011-08-14, 22:45
1901

Jompa
2011-08-15, 10:57
1901

Ser Jädrit rå ut yp; ,. var har du hittat den? blir lite kortare gaffel denna gång?

admin
2011-08-15, 11:20
Kool ram. Spännande att följa detta bygge :)

JimmyChopper
2011-08-19, 01:02
Tack för alla svar om jag är rätt ute nu så blir det 6 rake i kronan med en 900 gaffel rätta mig gärna om jag är fel ute.

Jompa ramen var jag och beställde på Calles a lite kortare gaffel sambon sa att jag inte behövde framhäva mig med en långgaffel mer LM; e;

Bara jag får hem lite delar så blir det en tråd med bilder m,m

Ps: det blir en 120r motor e;

Jompa
2011-08-19, 09:41
Hehe, kanske du skulle ha låång gaffel med den motorn Smoke , annars lär det väll bli torrsprickor i framhjulet innan du behöver byta :D

vart köper du motorn ifrån?

JimmyChopper
2011-08-21, 00:11
Hahaha e; Motorn köper jag från usa http://www.malibumotorcycleworks2.com/

admin
2011-08-21, 00:19
Hahaha e; Motorn köper jag från usa http://www.malibumotorcycleworks2.com/

De har en del goa rullande chassis där :)

admin
2011-08-21, 00:24
Dessa var riktigt goa!

http://www.malibumotorcycleworks2.com/wp-content/uploads/2011/08/td21.jpg

http://www.malibumotorcycleworks2.com/wp-content/uploads/2011/08/td51.jpg

Broder Dalton
2011-08-22, 07:59
Jimmy
Intressant!

A eller B motor?

Vad ska du köra för trans och låda på den?


O

JimmyChopper
2011-08-25, 20:17
Jimmy
Intressant!

A eller B motor?

Vad ska du köra för trans och låda på den?


O


Vad ska du köra för trans och låda på den?

Det blir en B motor o nån 6 växlad låda allså jag kan inget om motorer har du nått tips Ontop?
Det är ju insprut på denna motor men dom på uccycles tyckte jag ska skippa sprut och köra förgasare cv51?

Broder Dalton
2011-08-25, 21:01
OK
B-motorerna e ju lite speciella, dom har en "puckel" baktill för balansaxlarna och passar BARA ihop med sin egen låda som sitter bultad baktill m 4 bult. Du kan alltså INTE använda en konverteringsplatta som e avsedd för Twin Cam A motor som när man mont en TC A i Softailram och montera en äldre Softail-låda!

Det är ju dessutom så att 120R motorerna är avsedda för 07 upp transar
som har helt andra grejor= comp sprocket kedja koppling + transkåpor än 99-06 mod
(120R har den nya grövre splinsade drive shaften typ 07-11)
Passar INTE m transgrejor typ 99-06 !!!! Som jag ser det MÅSTE du ordna fram hela jävla transpaketet!!!
Ytter/innertrans, koppling etc, startmotor, + 6 växlad låda 2007 upp

ELLER BDL som har hunnit göra kit f 07-11 modeller

Om du beställt ram för typ TC B paket typ 00-06 så tror jag INTE d passar
t 07-11 drivpaketet, Möjligen att motorfästena fram passar men 07 upp e ju omgjort
baktill pga 200 bakdäck på Softails o 240 på Rocker (Sidflyttat?)


CV 51 gasare funkar kanon, använder den själv på min 117" SS Ger 132 hp 180 NM så CV 51an räcker utan probs till 120R (Kört den på S&S 124" åxå, no probs mkt bättre än G)
Kör DTT eller CRANE tändning m MAP-sensor, CRANK-sensor
och liten spole som du gömmer bakom lådan. Kör INTE Thunderheart-tändn

Slutsats: TC B stormotor i chopper är en bra ide! snabb, vibrationsfri, du slipper LocTita allt hela tiden Haha!

Om du vill veta mer så kan du få numret
O

BTW, vad ska du ha för koppling?