handdator

Visa fullständig version : Hojjen väcker hela Sverige! HJÄLP!



mtf
2011-08-12, 23:52
Tja boys! Har skrivit om detta innan men in fått hjälp så jag provar igen för nu är de akut frv;

Skulle ut en runda men hojjen idag och de gick inte köra och såhär ligger de till:

Ursprungligen postat av Draken i Sommarförkylning i Motor Luft Buller Kammar Ventil Tråden.

Nyser den bara? Då kan det vara så enkelt som att du har för mycket olja i motorn och att den spottar in lite olja via ventilationen till luftrenaren och att du sedan får in detta i förbränningen.
Den nyser och kan smälla till av bara fan ibland med för mycket olja i motorn.
Har du nyligen bytt olja?

Jag har haft de problemet på min softail nästan ända sen jag köpte den, men sist jag körde så smällde det helt sjukt!
Innan har de bara smällt när den va kall men då gick de inte över.
Bytte stiften bara 1 vecka innan de hände och då gick den klockrent, sen när jag skruvade av stiften och kollade så va de helt kolsvarta..
Rengjorde stiften sen gick de köra hyfsat bra efter de men va likadant dagen efter igen.


Nu går de inte köra alls så mycket som de smäller, har tänkt att lämna den på service och berätta för dom men tänkte om ni kanske kunna hjälpa och tipsa mig innan jag gör något.
Skulle lagt upp en film på hur de låter men vet inte hur man gör:(

Behöver hjälp! Hälsningar sjukt kör sugen mtf!MPD;

thx;

Lars Nilsson
2011-08-13, 13:28
Det låter som om en rengöring av luftfilter eller byte om det är original, och sedan leda ut vevhusventilationen till såna små droppformade behållare.
Blockera inte ventilationen!
Kör så sen och kolla hur den går.
Skulle den gå dåligt sen så får den för fet blandning eller så är tändningen fel.
Men ser du att luftfiltret e fullt med olja så är det vevhusventilationen.
Lycka till
Lars

Hagis
2011-08-13, 22:08
Hur har det gått i frågan?

mtf
2011-08-14, 20:44
Lars: Okej, jag har inte så hemma på hojjar än men kolla filtret kan jag göra men jag förstår inte riktigt vad du menade med: sedan leda ut vevhusventilationen till såna små droppformade behållare. Men jag ska undersöka det så gott jag kan! Tack !!

Hagis: Har inte hunnit kolla än, blev husägare i fredags så har varit och fixat nu hela helgen, ska göra det så fort jag hinner :D

Lars Nilsson
2011-08-14, 21:28
http://www.jpcycles.com/product/401-722
Vevhusventilationen sitter på topparna bakom luftfiltert och leds via slangar in till insuget för att förbrännas igen.
Ibland kan det komma upp olja och sätta igen luftfiltert och hojen går då fett = svarta stift.
De här mojängerna fungerar som uppsamlare av oljan istället för att man leder den in i filtert igen.
Kolla videon så förstår du.

Broder Dalton
2011-08-14, 21:37
Köp ett "andningskit" fr Bikeline f 350:- Part nr 44-701 och dra en slang rakt ner i backen så slipper du få
in skiten i luftfiltret och motorn. Kan komma nån droppe olja på backen ngn gång men fan bryr sig om miljön...
Kör så på alla mina hojar o har aldrig nåt kletigt filter...

mtf
2011-08-15, 10:19
Okej tack så mycket! Ska kolla nu i veckan så fort jag hinner så hör jag av mig om en uppdatering:)

mtf
2011-08-18, 23:54
Tja! Har kollat en riktig snabbis på luftfiltret, skruvade bara av "koppen" och kolla lite på filtret. Tycker de såg inte så oljigt eller kletigt ut.. Men de va de ända jag kollade.
En kompis far sa att de kanske kan va fel munstycken som sitter på?

Har screamin eagle pipor på nu.

Fortfarande förrvirrad om hur jag ska göra!so;

xbones
2011-08-24, 20:22
Köp ett "andningskit" fr Bikeline f 350:- Part nr 44-701 och dra en slang rakt ner i backen så slipper du få
in skiten i luftfiltret och motorn. Kan komma nån droppe olja på backen ngn gång men fan bryr sig om miljön...
Kör så på alla mina hojar o har aldrig nåt kletigt filter... Miljön! Heja globala uppvärmningen,den förlänger mc säsongenvc;

sedaii
2011-08-24, 20:57
SE rör på, är även filtret utbytt? Alltså Luft o Buller gjort?
Om så, har du en Power Commander eller liknande på så du kan ställa in blandning m.m. efter dessa för hojen nya förutsättningar?

Hade en kompis med en Night Train, luft och buller men ingen inställning, den smällde från början sjukt mycket vi kallstart, men vart efter smällde den mer och mer även varm, tills den smällde sönder topplocks packningen.

mtf
2011-08-25, 00:59
Fan man, låter som ja måste fixa de har omgående. Har inte kört sedan den började smälla så mycket dock. Ska jag va ärlig så vet jag inte om de är bytt, jag vet knappt vad luft och buller är.. :( Någon power commander har jag inte i alla fall..

sedaii
2011-08-25, 07:39
Åk förbi en HD mek, så ser han om luftfiltret är bytt.

TCKalle
2011-08-25, 17:44
Om det som är gjort att filter och rör bytts mot mer "öppna" varianter och man inte bytt munstycken alt. mappat om så borde den gå magert och stiften bli vita. Nu blir stiften sotiga vilket tyder på att det går för fett. Sedan smäller det oxå, det brukar nysa när den går för snålt. Jag tycker det låter som om spolen packat ihop. Vad är det för hoj?

mtf
2011-08-26, 00:27
Närmaste H mek är typ 12 mil :P

De är en Softail Custom 98..