handdator

Visa fullständig version : Montering av kammar tc88



Larven
2017-04-04, 20:01
Hej
Jag har just bytt klackarna på kamkedjespännarna på min tc88b. Min fråga gäller när jag monterar kamplattan. Ändarna går lätt in i de bytta lagren som jag har monterat med hds specialverktyg, när jag sedan drar i skruvarna( med handkraft ) rör sig kammarna trögt. De går lätt ända till den sista millimeterdelen. Främre kamkedja är inte monterad. Så frågan är om kammarna ska vara så tröga att det ej går att rotera med handkraft?

Hälsningar
Mikke

Jonasbaggen
2017-04-04, 20:41
Mikke: 1) Du ska ha inre kedjesträckaren uppspänd med låspinne så att spännaren inte vilar mot inre kedjan vid montering.
Kolla noga så att du har pressat i de båda inre nållagren så att de är i rätt läge. De båda kamaxlarna ska rotera lätt och fint när du dragit åt kamplattans insexskruvar.

Larven
2017-04-04, 21:35
Mikke: 1) Du ska ha inre kedjesträckaren uppspänd med låspinne så att spännaren inte vilar mot inre kedjan vid montering.
Kolla noga så att du har pressat i de båda inre nållagren så att de är i rätt läge. De båda kamaxlarna ska rotera lätt och fint när du dragit åt kamplattans insexskruvar.

Tack för snabbt svar. Jag har sträckaren låst med pinne. Kan problemet vara att kammen ska in längre i själva kamplattan? Jag nöjde mig med att kunna få dit låsringen. Jag har monterat lagren med hds verktyg så att de ska sitta rätt.
Jag har ett annat verktyg som passar bägge ändarna på kammarna det kanske ska användas för ipressning i kamplattan. Den beskrivning jag har använt är den som var ett reportage i MCM och de använde inte det verktyget.
Mikke

Jonasbaggen
2017-04-04, 22:25
Du har ringat in problemet. Kolla så att de yttre lagren i kamplattan sitter i rätt läge och att du inte lagt något shims fel. Kolla oxå att främre kamaxeln (med kullagret) är inpressad fullt i kullagret. Känn även på de inre nållagerkorgarna så de inte "tittar ut" utanför den bearbetade ytan mot kamaxlarna. Det måste vara lite frigång för värmeutvidgning.

Caspher
2017-04-04, 23:16
När du hängt dit kamplattan, kan du lätt få dess yta att ligga an mot motorblocket då? Alltså utan att dra med några fästskruvar för kamplattan, utan bara genom att lägga den an mot blocket med handen.
Kolla med bladmått 0.03 mm tex att kamplattan ligger an på alla ytor.
Om den inte ligger an när du försöker göra detta så är det kanske kammarna som tar i de inre kamlagrens ytterringar.
När jag bytte mina inre lager för ett par år sedan gjorde jag en koll på hur djupt original INA-lagren låg relativt blocket innan jag drog ur dem.
Detta för att se att verktyget jag lånat verkligen pressade in de nya lagren till rätt djup.
Nu råkar jag minnas att ytterytan på lagrens ytterringar låg 0.6 resp. 0.7 mm innanför blockytan. (TC88A 1999).
Lagren får alltså inte titta fram ur sina hål.
Notera att mätning med bladmått 0.03 SKULLE kunna vara det lilla som gör att kamlagren tar i lagren. Lita alltså inte på att det räcker med denna kontroll, utan förvissa dej om att lagerytorna ligger tillräckligt under blockytan. Bladmått är bara för att konstatera att OM du får in det mellan block och kamplatta så VET du att kammarna tar i lagren.
F.ö kom jag just på att det kanske inte är ytterringar som kammarna når om lagren är för grunt monterade. Kanske kammarna trycker mot nålarna.
I så fall bör du inspektera lagren noga så att inte de skadats om du dragit åt skruvarna till kamplattan.
Vill också nämna det som redan nämnts av Jonasbaggen, det att kammarna ska rulla helt lätt i sina lager.
Annars kommer du nog tyvärr inte så långt när åker ut på premiärturen.

Redigering: såg just Jonasbaggens inlägg alldeles ovan. Det säger ju i princip samma sak, med den skillnaden att det blir alltid så långa inlägg när jag vill säga någonting :)

En redigering till: Om du testar anligget kamplatta/block, så måste o-ringarna tas bort tillfälligt men det är ju uppenbart.
Ville bara flagga för det.

Larven
2017-04-05, 07:19
Tack för svar. Jag kommer att göra om hela proceduren och ffa kolla att lagren är riktigt placerade.

Caspher
2017-04-05, 22:52
Gör så. Jobba metodiskt. Mät och konstatera. Och återkom gärna och berätta hur det gått. Det är ju alltid lite nyfiket när man väl blandat sej i något och dessutom kan det ju vara till nytta för andra som undrar över samma problem.
Lycka till!

Larven
2017-04-06, 07:19
Hej
Ska testa att göra det under helgen, återkommer och berättar hur det gick.

Jonasbaggen
2017-04-08, 15:51
Glöm inte att centrera oljepumpen i kamplattan.

Larven
2017-04-08, 18:45
Glöm inte att centrera oljepumpen i kamplattan.
Hej igen
Centrerat oljepumpen har jag inte gjort, har inte monterat bort den. Den följde med kamplattan. Det kanske är fel gjort, behöver jag göra ett omtag igen?
Kammarna kärvar inte längre, det visade sig att nållagren behövde in längre. Jag använde det gamla lagret som påskjutare, då verktyget uppenbarligen inte sköt in lagret tillräckligt.

Caspher
2017-04-08, 19:10
I min värld sitter kamplattan noggrannt fixerad med styrpinnar, så om du inte haft loss pumpen borde den hamna rätt när du monterar plattan.
Men det kommer nog strax säkrare info om att det är så :-)

Jonasbaggen
2017-04-08, 19:11
Förstod att det var problemet. Du behöver dock byta O-ringen i motorblocket som oljepumpen går emot. Viktigt att det är tätt där och även byta o-ringarna mot kamplattan. Då har du bytt båda släpklackarna mot inre och yttre kedjorna. Följ manualen gällande åtdragningsmoment.