handdator

Visa fullständig version : 95 eller 98 oktan



indy 500
2011-08-09, 22:09
Va kör ni på 95 eller 98 oktan? 98 är väl ren bensin va? Mens 95 mest innehåller vattenblandad etanol, plus bensin! Kör ni på de?

admin
2011-08-09, 22:14
Har "hört" att det inte har nån betydelse alls...95 eller 98..... Men jag brukar köra 98 ändå, mest för känslan att den BORDE vara bättre...

indy 500
2011-08-09, 22:27
Har man mer vatten i tanken om man kör 95, har hört att etanolen "suger" åt sig vatten. Kanske inte spelar nån roll om tankarna är plastbelagda invändigt= ingen rost!

jale
2011-08-10, 09:37
Ju mer etanol destu lägre vekningsgrad och sämre effekt och högre förbrukning. Etanol binder vatten med ev. korrosionsrisk som följd, etanol är även uttorkande på slangar och gummin, t.ex. membran i förgasare.
Själv kör jag på Shells V-Power = 99 oktan och tankar bara undantagsvis 95 om jag sas måste ... Statoil har ju 98 också så det borde funka bra.
Var i Tyskland i somras och där hade Shell en V-Power Racing med 100 oktan.
Motorerna går bättre ju högre oktantal det är, så är det bara .... snacket om etanolen är miljöpolitiskt "korrekt" just nu ... alltså inget att bry sig om.

Axman
2011-08-10, 12:45
förr upplevde jag ingen direkt skillnad tycker jag. Med 103"-kit så känner jag att motorn går mjukare, samt att jag får lägre bensinförbrukning med shell v-power så det kostar mig inget extra.

admin
2011-08-10, 13:27
Så det är ingen myt då? Har för mig "bänkare" har testat både med 95 och 98, samma resultat på lappen....frv;

TCKalle
2011-08-10, 14:38
Att V-power eller 98 skulle ge mer effekt på en otrimmad standardmotor är bara trams. Oktantalet har inget med energiinnehåll att göra. Oktantalet är knackmotståndet, dvs högre oktan tal tål högre komp innan självantändning vilket sannolikt är förklaringen till att folk med "kittade" motorer upplever ett bättre resultat med högre oktantal. Högre oktantal skulle ev .ge högre effekt förutsatt att motorn optimeras för detta men att det skulle göra nån skillnad i en orginalHD- nej. Själv kör jag med 98 men jag har 10,5:1 i komp, borr och kammar och en tändmodul med begränsade justeringsmöjlighet och då knackar det med 95.

indy 500
2011-08-10, 16:57
Hur är det, är tanken behandlade invändig mot rostangrepp? OBS låt inte era hundar leka med batterisyran!

TCKalle
2011-08-10, 17:31
Hur är det, är tanken behandlade invändig mot rostangrepp?
Tror inte det. har för mig att jag läste i instruktionsboken att se till att tanken är full under vinterförvaringen för att undvika rostbildning.

kallblod
2011-08-10, 18:25
Jag var i Finland i tre veckor i somras och tankade enbart deras 95E10. Knarren (street Bob -07) gick som ett skott.

oilelf
2011-08-10, 22:01
Det finns mängders med teorier runt 95 eller 98 i tanken. Själv försöker jag få i 98 eftersom jag har haft lite kontakter med en leverantör på orten där jag bor enligt honom är kvaliten bättre på 98 än 95 vilke kan variera lite tror mycket att det är känslan. Har haft kontakt med HD dealers i Sverige de säger att hojarna kommer att klara det nya bränslet som kommer men läste också i denna tråden att full tank mindre rostangrepp låter som en bra grej antingen fullt eller helt tom med ventilation det var vad jag fick lära mig som maskinist på fartyg ha det gott

tolfan
2011-08-10, 23:12
jag kör för det mesta på V-power.
Såg på ett motorprogram på tv där dom testade om man fick effektöknig av V-power jämfört med 95 oktanig bensin och det fick man enligt dom
dock inte mycket.
Dom testade på bilar, i testet var det bilar med flera hundra hästar, och det blev en ökning med några hästar.

Men jag kör inte med V power för att det skulle kunna ge mer effekt, utan mer för att jag tror det är bättre för motorn.

Tolf

Axman
2011-08-11, 07:26
Hur är det med er andra, märker ni skillnad i förbrukning med 98/99 (som jag tycker mig märka)? Skulle gissa att det beror mycket på etanolen men vore trevligt att höra från andra.

TCKalle
2011-08-11, 15:20
Hur är det med er andra, märker ni skillnad i förbrukning med 98/99 (som jag tycker mig märka)? Skulle gissa att det beror mycket på etanolen men vore trevligt att höra från andra.
Jag är statistiknörd och bokför varenda tankning och får därmed den genomsnittliga soppaförbrukningen för varje tankning. Kan inte se nån skillnad på förbrukning mellan olika soppakvaliteér, typ V power, Arals 100+, Dansk 95, Svensk 98 osv. Det verkar bara vara körsättet som påverkar, Aktiv körning - 0,55 , Lugnt landsvägsåka - 0,45. Kunde däremot notera att den genomsnittliga förbrukningen sjönk efter trimmet och jag gissar att det är portningens förtjänst.