handdator

Visa fullständig version : Startmotor



oggy69
2011-08-09, 20:54
Åkte en liten sväng 20 mil i onsdags 3/8 hojen startar och går som vanligt men idag så klickar det bara i startmotorn ? vad kan det vara för fel ?

slängde på batteriladdaren nu i kväll så jag får väll se om Bettan brummar i gång i morgon kväll annars vad kan ha hänt ? kan säga att hojen står i ett kallgarage och det har juh rengnat som fan i flera dagar ( kan det vara fukt ?) hojen är en softail med evo motor -97 och den har alldrig klickat förut .

jale
2011-08-10, 09:42
Kan vara bedixdrevet som gått av. Var en känslig del i startmotorn på tidigare hojar, bl.a. -03´orna råkade ut för detta ganska ofta så då byttes det på garantin ...

admin
2011-08-10, 10:07
Klickar,,, låter som batteriproblem/strömsvagt. Kolla kabelkontakterna mot batteriet...lösa?

oggy69
2011-08-11, 19:35
Har kollat batteriet, kört med start kablar från bilen och tjuvkopplat startmotorn men inte ett liv kollat startrelät men jag ska nog kolla startmotorn, kan det vara startsolenoiden ?

jale
2011-08-11, 20:58
går startmotorn runt runt utan att dra igång motorn ?? eller är den helt död ??

admin
2011-08-11, 23:22
Har kollat batteriet, kört med start kablar från bilen och tjuvkopplat startmotorn men inte ett liv kollat startrelät men jag ska nog kolla startmotorn, kan det vara startsolenoiden ?

Kan vara! Det var en likande tråd för nån vecka sedan...hmmm.. se om jag kan hitta den

admin
2011-08-11, 23:23
Se om du hittar nåt i denna:

http://harleyforum.se/showthread.php?1108-Lokal-Kunskap...-(Gotland-i-detta-fall)&

oggy69
2011-08-20, 23:40
Så här ligger det till nu en som jobbar på en känd mc firma i linköpingstrakten har tagit med startmotorn till sitt jobb öppnat och kollat solonoiden (ursäkta ev stavning ) och kollat start motorn ! inget fel hittat test startar startmotorn mellan 20 - 30 gånger klickar inte en gång sätter till baka startmotorn på hojen och allt funkar. jag kommer till han kl 06.30 fredag morgon och ska hämta hojen hojen starta som inget har hänt får ett tjuv stopp när jag ska åka därifrån. Samma sak igen inte ett liv i startmotorn! Då tänker ni att det är batteriet? Nopp det ger vad det ska det är ström till startmotorn och starträlet är helt och vi har kollar jordningen........... Kan det vara ett el fel i startmotorn ???? någon som kan ha en ide ??? då jag menar att startmotorn är helt död så är den det inte ett liv.........

Broder Dalton
2011-08-21, 09:35
Yo

Hade ett sånt där strul på en Electra.
Gick ibland ibland bara klick
Visade sig vara startkontakten uppe v handtaget som var oxiderad Bytte kontakten = OK
Du har 3 kablar på den. 1 brygga in fr on-off = sv-vit en vit och en sv/röd t startrelä
Lossa blås rent ,kolla ev skador på kablar/knapp spraya WD 40 o testa

Gå vidare m kabel t startrelä Hel o fin? Testa m ett annat startrelä kostar 150:-
På en 14 år gammal hoj kan d va oxid och "funka ibland"
Sen som vanligt Pluskabel + jorddito Kontakt? Oxid?

oggy69
2011-09-06, 20:41
Det är nog solenoiden för vi satte på en mekanisk start knapp på start motorn och då funkar den hur bra som hälst.....

start knapp art 72-215 bikline 250:- löste problemet för i år.........