handdator

Visa fullständig version : Startar ej, HD XLH -77



Vast
2017-01-12, 20:04
Hej jag har kommit över en HD XLH-77 som har stått stilla i ca 5år.

Problemet är att den ej vill starta, alla vätskor är bytta inkl slangarna och filter, tändstift bytta och bra gnista finns, startmotorn går som den ska, bränsle kommer fram,
Det känns som att kompet är bra.


Men den hostar inte ens till, inte ens på startgas, vad skulle felet kunna vara?
Något logiskt jag inte tänker på?

Preben
2017-01-12, 22:31
Har du provat med startgas?

stroker49
2017-01-12, 22:43
Vet du om och när den fungerade sist, har något gjorts sedan dess? Även om mycket är galet brukar det ju hosta igång med stargas. Kan timing av kammar eller tändning vara helt galet, men hur har det blivit så i så fall?

Vast
2017-01-13, 07:26
Senast den va igång va för 5år sedan och sen har den stått stilla i ett garage.

Alunda
2017-01-13, 09:08
Troligen nåt knas med förgasaren ändå tror jag...

Preben
2017-01-13, 12:06
Gammal soppa i förgasaren, plocka isär den och rengör den. Så länge den får bränsle och gnista startar den, som sagt tidigare lär den åtminstone hosta till lite på startgas.

TCKalle
2017-01-13, 16:02
Hej jag har kommit över en HD XLH-77 som har stått stilla i ca 5år.

Problemet är att den ej vill starta, alla vätskor är bytta inkl slangarna och filter, tändstift bytta och bra gnista finns, startmotorn går som den ska, bränsle kommer fram,
Det känns som att kompet är bra.


Men den hostar inte ens till, inte ens på startgas, vad skulle felet kunna vara?
Något logiskt jag inte tänker på?

Den hostar inte ens med startgas säger du. Kolla om ventilerna öppnar, om det sitter hydraulyftare på järnsportster så kan det vara dom som spökar.

Preben
2017-01-13, 16:21
Den hostar inte ens med startgas säger du. Kolla om ventilerna öppnar, om det sitter hydraulyftare på järnsportster så kan det vara dom som spökar.
Järnsporre har stela lyftare.
Har du kompression om du håller en tumme över tändstifthålet och trycker på startknappen?

alex.johansson
2017-01-13, 18:04
Känns ju som ringarna kan sitta fast, men den borde ju hosta till ändå.. Helt säker på att den verkligen får soppa? Blöta stift?

Skickat från min F5121 via Tapatalk

Vast
2017-01-30, 20:37
Tack för alla svar, nu har jag gjort ej rejäl rengöring av förgasaren, den startade ej direkt efter men efter en stund spann den igång och nu startar den direkt.

stroker49
2017-01-30, 22:54
Tack för alla svar, nu har jag gjort ej rejäl rengöring av förgasaren, den startade ej direkt efter men efter en stund spann den igång och nu startar den direkt.

Kanon, tack för att du presenterade resultatet!

Har du bilder på hojen från Jimmy Carters era?

Vast
2017-01-31, 08:45
1878718788

Här kommer två bilder, första bilden är som den stod när jag köpte den och som den stått dem senaste åren andra bilden är som den står nu men förhoppningsvis är han snart ute på vägarna, där är lite lekhage på bromsrören att fixa innan med bara.