handdator

Visa fullständig version : Fotkoppling - "vaggan"



LaDaille
2011-08-08, 19:55
Tjena Forum

Är det nån som har erfarenhet av HD's fotkoppling som är som en vagga för tå/klack-manövrering?
T.ex. den som Bikeline har, artnr 11-030, http://bikeline.ca-eline.com/servlet/us_pyra?wts.PAGE=h_showi.htm&p=H&$22301=11-030

Den funkar väl så att hälen kopplar ur och tån kopplar in?

Hur är det att köra en sån?

roadh
2011-08-08, 20:54
Ingen fara eftersom den låser, men spänn den så den stannar iläge, planera din körning

LaDaille
2011-08-09, 08:06
Tjena roadh

Jo, planering gör jag redan idag.
Har fotkoppling men den är ju bara en modifierad fotväxel och går förstås inte att låsa i frikopplat läge.
Kopplingen jag har idag funkar ju som en koppling på en bil, men denna "vagga" verkar ju fungera tvärtom.
Dvs för att köra iväg ska tån tryckas ned istället. Känns inte det lite skumt? Men det går förstås att lära sig.

IDI
2011-08-11, 10:54
Det är kanon att köra med "vaggan". Har själv kört med en sån 10-12 år. Betydligt enklare OCH säkrare än suicide koppling.

LaDaille
2011-08-11, 12:23
Tjena IDI
Funkar vaggan bra även om fotpinnarna är framflyttade?
Någon sa till mig att vaggan gör sig bäst på "original"-stuk, annars blir det en konstig vinkel på foten när tån ska koppla in drivningen.

Men du har kanske redan fixar detta och vinklat om vaggan? Eller det kanske inte behövs.

Det skulle vara kanonbra om du kan lägga ut en detaljbild på hur du har monterat vaggan.

Ha det :)

LaDaille
2011-08-11, 12:25
Eeehhh förresten, hur länge kan koppling vara "intryckt"? Går lagret varmt efter en stund?
Eller petar du in friläge vid ett längre stopp??

:)

LaDaille
2011-08-11, 13:16
Hej igen IDI (tjatigt detta...)

Om du vill lägga ut bilder på vaggan, kan du lägga ut flera där de visar de 2 olika lägena de kan anta?
Då kan jag få någon idé om jag måste vinkla om fästet eller inte.

Hyvens på förhand :)

IDI
2011-08-15, 11:21
Tjena LaDaille!

1. Fotkopplingen funkar även med framflyttat. Det man ska tänka på är att man kanske måste göra ett stopp för vaggan vid fotpinnen. Vaggan stannar ju mot fotplattan i original.
1904
Bilden är inte på min. Har inga egna bilder!

2. Jag vinklade inte om vaggan mer än det som blev automatiskt när jag tog bort plattorna.

3. Kopplingen i friläge använde jag väl ungefär som en vanlig handkoppling vid stopp och rödljus. Alltså inga konstigheter.

4. Kopplingsvaggan är komplett med fästen även ett främre hål för fotplattan som man kan använda för fotpinnen. Det går inte att montera fel, tror jag.
Däremot bör man förstärka fästörat för fotpinnen annars så kan det böja sig.

Bikelines vagga ser ut som original, däremot vet jag inget om kvalite'n.

Lycka till! Idi

LaDaille
2011-08-15, 11:37
Coolt Idi

Först måste jag bara få ordning på kopplingen.
Rev den igår. Ville kolla om lamellerna var slut, men det var de inte. Dock lite skitiga, för den slirar ibland. Ska kanske tvätta/slipa lite på dem oxo.
Ska även testa att sätta dit hårdare fjädrar.

Utgående kedjedrev vid växellådan är bytt till ett större, 1 eller flera kugg (har inte kollat vilket).
Detta gör att hojen drar iväg som ett skållat troll vid start på 1:an och det är fan så svårt att få en mjuk start, hehe...
Den låter som fan när jag ska starta mjukt.

Ha det :)

IDI
2011-08-15, 13:05
Ett vanligt fel på de där kopplingarna är att pinnarna på kopplingscentrum är slitna. Det brukar bli spår i dom där lamellskivorna ligger an.
Då rör sig inte alla plattorna mjukt och fint när du kopplar utan hugger fast.
Om det är kopplingen på bilden i ditt garage så ser jag att det är "femfingersnav" och då är det eftermarknad och därmed kan kvalite'n vara lite si och så.

LaDaille
2011-08-15, 13:22
Jepp, hela kopplingen är ju eftermarknad. Sannolikt Kines-schmeck, hehehe, med "mjukt stål"...
Var navet inköpts vet jag inte. Kanske Bikeline...
Jag ska kolla hur pinnarna ser ut och om det är spår i dem.
Då får jag väl byta ut skiten då....
Och det stämmer att den hugger...
Låter som ett tröskverk när jag ska försöka starta mjukt... T.o.m. min fru reagerade på ljudet: "Ska det verkligen låta så?"
"Nja" svarade jag... Med Harley's vet man aldrig...
Det går kanske att hitta nav med kvalitet någonstans.

Men tack för tipset. Det kan ju förklara en hel del.
Jag vet ju inte när navet inköpts heller....Kanske bara ska hålla för 99 urkopplingar, sedan skär skiten, hehe

IDI
2011-08-15, 13:54
I och med att du kör med belt så har du torrlameller. En del kopplingar med torrlameller "rasslar" rätt häftigt i friläge. Det är normalt. Ofta så har "rasslandet" inte att göra med hur kopplingen funkar.

LaDaille
2011-08-15, 22:52
Tjena idi
Jag kollade kopplingspinnarna och men de verkar knappt slitna alls.
Varför kan det då hugga/låta som fan när jag släpper upp kopplingen?
Taskiga kopplingsfjädrar?
Hur som helst så är det omöjligt att starta fint och mjukt... Skumt... Kan det vara uppdrevningen av växellådans utgående kedjedrev?
Effekten blir ju nästan som att starta på 2:a.. Nja, inte riktigt men ändå....

Jag tänkte just på en sak. När jag kopplar ur så ska väl tryckplattan åka ut lika mycket runt om?
Eller spelar det kanske ingen roll?
Jag har noterat att tryckplattan åker ut ojämnt men trott att den "jämnar" till sig automatiskt. De 5 fjädermuttrarna är kanske ojämnt indragna.
Visserligen är de jämnt indragna på kopplingspinnarna men det är kanske väldigt viktigt att tryckplattans rörelse utåt är helt jämnt.
Dvs även när när motorn inte går.
I så fall har jag något att gå på :) Kanske...

IDI
2011-08-16, 07:00
Kopplingsplattan ska röra sig rakt och fint när du kopplar.
Här ska du få ett tips som kan verka kontroversiellt.
Tvätta lamellerna med thinner. Lägg dom i thinner nån timme. Blås rent med tryckluft. Där efter sprayar du dom med 5:56 olja. Låt oljan sitta några ca 10 min innan du torkar av överflödet med en trasa. Montera ihop.
Detta brukar hjälpa med gamla "huggande" torrlameller.

Har du kollat att lagret mellan korg och kopplingsnav är okej?

LaDaille
2011-08-16, 08:14
Hej Idi och tack för ditt enagemang :)
Jag blir tamefan skyldig dig en bärsa om vi syns IRL :D
Thinner är val samma sak som förtunning.
Lagret (ett Big Fix) vet jag inte om det är okey eller inte.
Nu när allt är urplockat eller när alla lameller är på plats och jag frikopplar så går det att rucka lite på korgen, dvs om jag vickar lite på den. Någon mm kanske.
Katastrof?? Eller bara en Harley...
Som jag förstått av konstruktionen så kan det sitta lite löst när jag frikopplar eller när kopplingen är urplockad.
Lagret består ju bara av instoppade rullar och är ju inte som ett "vanligt" kapslat rullager. Eller har jag helt fel där?

Ha det :)

LaDaille
2011-08-16, 08:20
Har förresten beställt en justerskruv med kula i ena ändan.
Den som jag hade såg lite sliten ut...Och saknade kula.

IDI
2011-08-16, 09:02
Det stämmer, förtunning kan du använda.
Korgen, precis som du säger, ska kännas lite lös när man frikopplar.
BigFix lagret är ju bra grejer.
Nya justerskruven gör det ju inte sämre.

LaDaille
2011-08-16, 09:08
Coolt, då ska jag jobba på att få tryckplattan att släppa jämnt runtom.
Det kanske gör "susen"....

LaDaille
2011-08-17, 22:30
Tjena Idi och andra läsare
Idag satte jag dit nya hårdare fjädrar i kopplingen + en ny justerskruv med en kula i ena ändan.
Spände åt fjädrarna så där lagom...
Kickade igång "skönheten", petade i 1:an och tro det eller ej, men den gled iväg mjukt och smidigt :)

De lustiga "huggen" eller vad jag ska kalla det försvann. Nu kan jag nog våga mig ut i bilköer, rödljus och andra stopp oxo....
Frågan är nu vilket som hjälpte mest. Hårdare fjädrar eller justerskruven med kula. Eller både och...
Inte särskilt vetenskapligt att åtgärda 2 saker på en gång egentligen.

Ditt tips med thinner och 5:56 har jag inte provat ännu...
Nu ska jag bara korta av kopplingsstången lite så jag slipper vinkla ned foten så mycket när jag kopplar ur.

Kanske blir det en "vagga" så småningom oxo...