handdator

Visa fullständig version : suckande ljud, tappar tändning

Kristofer Löfgren
2016-10-18, 12:38
ja, tyvärr som det låter. Blir ett långskott, men jag beskriver problemet och hoppas att någon annan råkat ut för samma och kan berätta vad som händer.

När jag kör på choke så går hojen bra. Men speciellt när den är kall utan choke så uppstår ett suckande ljud och det är nästan så att hojen vill lägga av. Den tappar kraft helt vid varje "puff". Det kan även uppstå efter flera mils körning.
i somras märkte jag detta då ena cylindern slutade arbeta och jag fick kämpa mig upp i 50km/h på motorväg.
jag kollade tändkablarna då och såg att de nästan helt ärjat igen mot ignition coil module.

nya kablar.. och problemet minskade. jag misstänker att det kommer in fukt i coil module och att det blir dålig tändning därifrån, men är inte helt hundra. Tändstift bytta ett par gånger i år.
Tändstiftspetsarna är aningens vita, om det är till någon hjälp?

/Kristofer

stroker49
2016-10-18, 18:46
Sitter spolen utsatt för väta? Jag brukar smeta vaselin på alla anslutningar för att hindra dålig kontakt och oxidation.

Kristofer Löfgren
2016-10-19, 08:17
Modulen är stock.. sitter innanför en kromad kåpa. Men det är min gissning också, att det är fukt/väta som tränger in och ärjar igen spolen.
Ökad soppa (choke) kompenserar för detta?

minhoj
2016-10-19, 09:33
Det skulle underlätta otroligt om du berättar vad det är för hoj, motor, år, tändning, förgasare/insprut etc etc....om du vill ha hjälp dvs

Kristofer Löfgren
2016-10-19, 11:25
såklart..

Jag kör en FXDWG 1998. EVO twincam 1340. 3300mil. 40mm CV förgasare. K&N Old Style luftfilter. slipons ljuddämpare screamin?. Hojen backfires och smäller ibland med lite sköna flames ur rören.
Ägaren före mig körde den knappt på fem år, så den har stått mycket under den tiden. Det jag gjort är att byta luftfilter, tändstift och tändkablar samt en packning til främre cylindern som var slut, det rann rätt duktigt med olja.

Bränslefilter som geggat igen? / för snålt med soppa?
Ignition coil module?
Tändspole?

choken kompenserar för? För hojen går ok med choke. dvs inga hickningar..
När problemet uppstår så känns det främst som den vill hosta till när jag ger gas.

18539

The Dude
2016-10-19, 13:08
Tjena,

Jag skulle börja med soppafilter och riva förgasaren.
Rengör, kolla vilka munstycken och nål som sitter i och byt acc.pumpsmembran.
Ställ flottören och kanske byta flottörnål.

Kolla att trotteln ser fin ut oxå.

Kvarstår problemet så är det inte sopparelaterat.

Haft liknande problem, då var det just acc.pumpsmembranet som spöka.

Kristofer Löfgren
2016-10-19, 14:38
Väldigt bra tips! tack @Dude. Såg precis att bränslefiltret sitter i själva tanken. blir ett jäkla pill det här.

The Dude
2016-10-19, 14:53
Inte så mycket pill, det sitter på soppakranen.
SÃ¥ lossa bara kranen, dra den rakt ner och plockat bort filtret samtidigt. Har ibland tendens att toppen fastnar "i" tanken.
Men ta i lite försiktigt och jucka lite på det så kommer det.

Knöligaste brukar ju vara att få kranen tät igen tyvärr.
Jag brukar gänga på kranmuttern på kranen 4 hela varv, lite av biltemas gängtätning på tankens gängor sen skruva dit kranen. Funkar bra för mig..

Kolla även alla vakuumslangar, kranen styrs ju av vakuum från förgasaren. Likaså VOES-kontakten....men det kanske du har koll på.

Kristofer Löfgren
2016-10-19, 15:00
...Och jag som nyligen fyllt tanken full inför vinterförvaringen. W;

Alla vakumslangar är bytta till fräscha. De gamla såg ut att vara spruckna, även om kanske inte hela vägen igenom. VOES-kontakt har jag aldrig hört talas om.. mitt första år på hoj. MPD;

The Dude
2016-10-19, 15:25
VOES-kontakten sitter under tanken.
På vakuumslangen från förgasaren till soppakran sitter ett t-kors, från korset går det en slang till kontakten.

Vakuum i insuget styr ventilen, vid högt vakuum slår kontakten till och skickar signal till tändmodulen som i det fallet avancerar tändningen något.
Har du en vakuum-pump så kan du även kontrollera så den kontakten funkar som den ska. Går ju så klart att suga i den manuellt :) och kolla med en summer att den slår till.

Fördele med en vakuum-pump är att du kan kolla att kontakten slår till vid rätt vakuum.

Kristofer Löfgren
2016-10-19, 15:27
Låter som en hel del prylar att kolla upp. tur att det blir vinter nu så man har något att sysselsätta sig med. tack för all feedback @dude

The Dude
2016-10-19, 15:33
Självklart!!
Havererade VOES-kontakter är nog inte så vanliga, men när man ändå river bort tank så är det lika bra att kolla så mycket som möjligt.

Lycka till!!

Kristofer Löfgren
2016-10-19, 19:02
Det kan ha att göra med att hojen har stått ett par år... eller så tycker den att det är för fuktigt att bo i skärgården

minhoj
2016-10-19, 22:10
Bra!
Nu har du redan fått flera bra tips men poängterar några detaljer:

Jag har tidigare i nån annan förgasaretråd laddat upp manualen för CV-förgasare, ladda ner den. skrik om du inte hittar den
Som tidigare nämnts, byt axpumpmembranet, se till att det är tätt för det är samtidigt packning!
Byt ut spårskruvarna till flotörhuset till motsvarande insex och rostfria, finns billiga på typ Biltema (gissningsvis 4x20 som man klipper av till rätt längd, men kollar nästa gång jag går ner i garaget)
Kolla men var försiktig med vakummembranet oxå

Gör ren förgasaren ordentligt, gärna i ultraljudstvätt, blås torrt och rent med tryckluft.
Byt om nåt är dåligt, läs noga i manualen.

Köp en renoveringssats så har du allt till en kulen höstmeckarkväll

Soppafiltret i soppakranen tror jag inte är så igensatt att det orsakat dina problem. Men det skadar inte att göra rent.
Det där med vakumslang till soppakran gillar jag inte, det har vi tagit bort från frugans hoj, och själv har jag aldrig haft nån
Egentligen bör man ha ett soppafilter till mellan kran och fugge (har inte själv men ska sätta dit ett nu)
VOES-biten ska du ha kvar!

Kör själv Wideglide men från -85, 4-växlat med kick och har S&S förgasare istället

Jag tror ditt problem är förgasarrelaterat och inte fel på tändning....men om det skulle vara elfel så tar vi det då!

Lycka till!
Fråga och berätta gärna mer under arbetets gång.

Alunda
2016-10-20, 08:12
Kanske kan vara så enkelt som att den går för snålt??
Med tanke på luft&buller och något vita tändstift...

"sök alltid den enklaste lösningen först" :)

Kristofer Löfgren
2016-10-20, 09:12
Jag är så tacksam för alla svar! :)
Kan knappt bärga mig till helgen så man får börja skruva.

Jo jag har läst mig fram till samma sak med vita tändstift.. både i Clymer manual och på forum. Att den går snålt utan choke. Med choke så går den ju faktiskt bra och inga hickningar. Jag tror nog att jag börjar med att ge förgasaren lite kärlek. ultraljudstvätt har jag aldrig hört talas om, men ser att det finns på kjell&co för 700spänn.

I våras gav en packning upp i främre cylindern, inte topplockspackningen utan nån ventilhuspackning(?).. Så olja har i princip pissat ut när jag kört. 10min i tätort innebar mängder med rök från cylindern och när jag sen kört så har olja runnit/sprutat längre bak över motorn. 10 mil = 0,5 liter motorolja att fylla på.
Med åtgärdat fel och vanlig motorrengöring så ryker hojen såklart inte längre. Men däremot kan det kanske vara så att skiten även har trängt in i förgasaren, för den har jag ju inte gjort rent ännu.

Alunda
2016-10-20, 09:54
Kolla här...
http://www.hellingeracing.se/Tips-och-r-d/
eller
http://harleyforum.se/showthread.php?2848-%E2%80%9DF%C3%B6rgasare-suger!-Allt-du-beh%C3%B6ver-veta-om-f%C3%B6rgasare%E2%80%9D

minhoj
2016-10-20, 11:45
Här e skruvarna jag pratade om:
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Fastelement/Skruv-och-Bult/Rostfritt-stal-A2/Insexskruv-rostfri-2000017858/?artId=19020
Klipp av med en kraftig avbitare till rätt längd

HD's manual för CV förgasare:
https://www.dropbox.com/s/m494ndvraou5zj9/f%C3%B6rgasare_HD_1986-2003_Sportster_Service_Manual.pdf?dl=0

Om du ska in och mecka i förgasaren så tycker jag du ska byta ut blandningsskruven mot en sån med en liten ratt isf spår
Det är så attans bökigt att justera med en liten skruvmejsel och man bränner sej hela tiden på avgasrör och annat...
Blandskruv:
http://www.nostalgia.se/forgasare/keihin-cv/keihin-cv-idle-mixture-screw.html
Finns billigare att hitta på eBay men Nostalgia är ett bra ställe

Som Alunda ovan skriver, den kanske bara går för magert, så blandningsskruven är din bästa vän, så gör den så lättjusterad som möjligt
Om hojen är original så kan skruven vara plomberad och du måste borra först

Jag har en sån här ultraljudstvätt, kul sak
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/ultraljudsrengoring/ultraljudstvatt-med-varmare-160-w-p40499

Kristofer Löfgren
2016-10-20, 11:52
Ja, jag läste det via @Alunda. Jag är rätt säker på att hojen/förgasaren är original och att skruven är plomberad. Skruvar loss den ikväll eller under helgen. Ska passa på att köpa en ultraljudstvätt nu på lunchen. har en kjell&co här på odenplan.

TCKalle
2016-10-20, 12:50
Här e skruvarna jag pratade om:
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Fastel...8/?artId=19020
Klipp av med en kraftig avbitare till rätt längd

Alternativ till avbitaren http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Tang-och-Sax/Kabelskotang-2000018304/

Kristofer Löfgren
2016-10-20, 12:50
En annan känsla av problemet.. hojen kan ibland upplevas som lite seg på svar vid gaspådrag. Det är ju ingen sporthoj, ok.. men, den känns piggare på choke.
Låt säga att jag vrider gasen i botten utan choke så är det som lite filmjölkskänsla innan det händer något.

KingCobra_HD
2016-10-20, 14:21
Alternativ till avbitaren http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handverktyg/Tang-och-Sax/Kabelskotang-2000018304/

Man kan köpa rostfri skruv i lösvikt på Bauhaus, iallfall där jag bor har dom rejält sortiment, var inga problem att hitta M4 i rätt längd för både flottörhus och locket högst upp på förgasaren. Bra pris åxå.

Menar ni på allvar att ni kan klippa en rostfri M4 med vanlig avbitare? Dax att öka takten på gymmet för mej verkar det som.. :)

Och angående förgasaren, har du kollat vilka munstycken som sitter i och hur blandskruven står? Kan ju som tidigare sagts vara för magert bestyckat helt enkelt.

Kristofer Löfgren
2016-10-20, 15:58
M4or klipper man väl med framtänderna alla dagar i veckan? :)

Nix, har inte plockat loss den än. sitter fortfarande kedjad till skrivbordet på arbetsplatsen. ikväll så blir det meck. :)

The Dude
2016-10-20, 20:00
Bra tips ang skruvbytet thb;
Kristofer, håll oss gärna uppdaterade när du väl hittat felet. Alltid kul att höra vad det var....

Kristofer Löfgren
2016-10-20, 21:43
185401854118542185431854418545185461854718548

- - - Uppdaterad - - -

Ursäkta att bilderna hamnade felvända.. lite pill att ta bort en förgasare för första gången.
OM inte det här är felet så ska jag köpa en färgglad keps med propeller på och kalla mig för Skurt.

Kristofer Löfgren
2016-10-20, 22:34
1855118552

- - - Uppdaterad - - -

Munstycket gissar jag är den som sitter i mitten på flottören. 190 kan det vara storleken på munstycket? 790? 061?

minhoj
2016-10-20, 23:03
Man kan köpa rostfri skruv i lösvikt på Bauhaus, iallfall där jag bor har dom rejält sortiment, var inga problem att hitta M4 i rätt längd för både flottörhus och locket högst upp på förgasaren. Bra pris åxå.

Menar ni på allvar att ni kan klippa en rostfri M4 med vanlig avbitare? Dax att öka takten på gymmet för mej verkar det som.. :)

Och angående förgasaren, har du kollat vilka munstycken som sitter i och hur blandskruven står? Kan ju som tidigare sagts vara för magert bestyckat helt enkelt.

Jag tyckte nog jag skrev "Klipp av med en kraftig avbitare"

Kristofer Löfgren
2016-10-21, 07:07
Ska beställa en ersättningsskruv för justering av mix. Lite osäker dock på vad det är som behöver borras. En ny packning mot luftburken behövs också.

Det sitter nån torkad blå gegga på skruvarna till luftburken, var kan jag hitta sån tätmassa?

Sen lyckades jag runddra en av skruvarna till en av locken.. skruven som både håller fast gasreglaget och ett lock. Blir massa 556 ikväll och mycket vilja.

Ultraljudstvätten gick varm igår och funkar hur bra som helst. Kjell&co 699kr

Alunda
2016-10-21, 08:12
Blå gegga=loctite för att låsa skruvarna :)
Finns lite överallt, Biltema eller nåt.

Kristofer Löfgren
2016-10-21, 08:45
braigasen.se

några erfarenheter? de verkar ha det mesta jag behöver. iofs har nostalgia bra lägre priser och förmodligen allt också.

Kristofer Löfgren
2016-10-21, 08:54
Jag drog runt den långa trottellocksskruven som fäster gasreglaget. några tips på var jag kan hitta en ny?
planen är att festa loss med 5-56 och prova att dra loss den med tång. eventuellt blir det att såga ett spår så jag kan köra skruvmejsel. om inte det funkar, har ni några tips?

Vad är det jag behöver borra? passar inte idle mixture screw?

minhoj
2016-10-21, 09:36
Jag drog runt den långa trottellocksskruven som fäster gasreglaget. några tips på var jag kan hitta en ny?
planen är att festa loss med 5-56 och prova att dra loss den med tång. eventuellt blir det att såga ett spår så jag kan köra skruvmejsel. om inte det funkar, har ni några tips?

Vad är det jag behöver borra? passar inte idle mixture screw?

Nej nu behöver du inte borra!
Borrningen hade du behövt om blandningsskruven var plomberad med en liten metallplugg e dyl

Är det inte m4 även till "trottellocksskruven" oxå, eller vilken skruv menar du, säg vilket nummer relaterat till skissen jag la upp

Det är därför det är så smidigt med rostfria insex "överallt" dom håller och är lätta att demontera

Förresten bra jobbat hittills!

KingCobra_HD
2016-10-21, 09:47
Japp, M4 på locket åxå. Typ 15 mm lång. Jag drog åxå runt en, sågade spår med bågfil och använde vanlig spårskruvmejsel.

Jag bytte för övrigt ut plastlocket mot ett i aluminium från Biltwell av rent estetiska skäl, men på köpet fick jag jämnare tomgång tyckte jag. Vet inte om man kan dra plastlocket skevt så det inte tätar eller om jag bara fick membranet på plats bättre än eventuell tidigare mekaniker..

190 är väl lagom storlek på högfart, jag har 185 på min Sportster 1250 och det funkar fint. Lågfart borde väl vara 48 kanske?

Kristofer Löfgren
2016-10-21, 10:00
Tackar! :) skönt!

Det pilligaste var garanterat att få loss gasvajer x2. fick lossa reglaget på styret och öppna upp och koppla loss. Kommer garanterat att bli knas med bromskontakten under kåpan igen :)

skruven jag menar ser ut att vara nr. 27.

18553

Kan detta vara något?
http://www.nostalgia.se/forgasare/keihin-cv/rep-sats-keihin-cv-1989-05-jms.html

minhoj
2016-10-21, 10:11
Nr 27, kan du inte ha samma sort m4 insex där?

James gasket brukar göra bra satser, du bör klara dej på detta
+ Enl mej nya rostfria insex och en lättjusterad blandningsskruv

Kristofer Löfgren
2016-10-21, 10:36
18554

354 enligt denna sprängskiss

jo, ska beställa kittet + blandskruven.
Den jag plockade loss nu satt på 1 2/3 varv.

The Dude
2016-10-21, 15:37
Bra i gasen kan rekomenderas, enormt trevlig o hjälpsam.
Beställer alltid mina förgasardelar där.

Kristofer Löfgren
2016-10-21, 18:07
Sjukt glad att jag har garage och plats att mecka!

minhoj
2016-10-21, 18:30
Det betyder nästan allt! Grattis!

+ Rota fram lite bra musik, typ: Allman Brs, Black Sabbath, Doyle Bramhall, Blackberry Smoke, Pink Floyd, Reina del Cid etc etc och nån pilsner när det går extra bra!

Kristofer Löfgren
2016-10-22, 11:02
Javisst. :)
Byggde reglar i taket för några veckor sen och satt in lysrör. Verktygstavla ovanför arbetsbänken och plockade fram gamla stereon.

Nu är det bara soffa och kylskåp som saknas

Kristofer Löfgren
2016-10-22, 11:53
18555185561855718558

bra mycket sot inuti trottelhuset.

Kristofer Löfgren
2016-10-22, 16:22
18560

Kristofer Löfgren
2016-10-22, 16:28
main jet 190 och lågfart 45 satt på. beställt ny 190 och en 48. plus tomgångskruv, mixskruv, packningar (rep-kit), trottelgummi, ny toppkåpa samt insexskruvar.
hoppas posten är snabba. kanske hinner man med ett tur till innan frosten. om jag nu får ihop förgasaren igen.

Kristofer Löfgren
2016-11-01, 09:00
Blev visst nytt blås också..
Screamin Eagle II istället för Lu Hao..

1858118582

stroker49
2016-11-01, 12:37
GÃ¥r den bra?

Kristofer Löfgren
2016-11-01, 13:32
Ska plocka ihop det sista ikväll och montera tillbaks. Har ett par timmar kvar på jobbet... Smash
Vet att jag monterat 2 delar på fel sätt, så det blir att justera det också. Trottelhuskåpan och acc.pumpen satt jag på fel. Fjädern under ska det ju vara, om den ska ha någon funktion.

Har några delar i rep-kittet som jag inte riktigt heller förstår var de ska sitta.
1,
2,
3, Tätning till insuget.

18584

minhoj
2016-11-01, 18:24
1: har jag ingen aning om, ser inte alls vad det är, är det gummi? kan vara några pluggar till luftfilter ???
2: vet jag inte heller. kan vara till nån annan typ av luftrenare, men som sagt jag vet inte
3: är till insugsröret mot topplocken. byt dom och var mycket noga att det blir tätt annars drar det tjuvluft där
dra skruvarna så att det blir jämnt! läs i instruktionen.
man kan ta ett tunt lager typ hjullagerfett på packningarna så att det blir garanterattätt

jaja, fjädern till axpumpen är lätt att sätta fel

Sen en sak till, luftfiltret:
om du har typ K&N filter så gör rent med avfettning och spola ur innifrån och ut med vatten, skaka av och låt lufttorka, sen måste det oljas in med luftfilterolja följ instruktionen på på sprejburken.

stroker49
2016-11-01, 19:43
1: har jag ingen aning om, ser inte alls vad det är, är det gummi? kan vara några pluggar till luftfilter ???
2: vet jag inte heller. kan vara till nån annan typ av luftrenare, men som sagt jag vet inte
3: är till insugsröret mot topplocken. byt dom och var mycket noga att det blir tätt annars drar det tjuvluft där
dra skruvarna så att det blir jämnt! läs i instruktionen.
man kan ta ett tunt lager typ hjullagerfett på packningarna så att det blir garanterattätt

jaja, fjädern till axpumpen är lätt att sätta fel

Sen en sak till, luftfiltret:
om du har typ K&N filter så gör rent med avfettning och spola ur innifrån och ut med vatten, skaka av och låt lufttorka, sen måste det oljas in med luftfilterolja följ instruktionen på på sprejburken.

Nej gör inte rent med avfettning, du förstör det fina filtret. Köp riktig rengöringsspray och luftfilterolja från KN. I absoluta nödfall kan man använda typ YES-lösning eller annat vattenlösligt att rengöra med.

Kristofer Löfgren
2016-11-01, 19:50
Luftfiltret är nytt sen augusti..

- - - Uppdaterad - - -

18585

18586

Nästa fråga. Den stora svarta brickan/packningen.. vilken sida av luftfilterhållaren?

stroker49
2016-11-01, 20:04
Se till att det är inoljat.

Har du ingen mekhandbok, i så fall skaffa en? Det är ett måste.

Packningen skall sitta mellan förgasaren och luftfilterburken men den där runda du har där vet jag inte, skall den verkligen vara där någonstans.

Angående dina andra frågor, din packningssats kanske även är för andra varianter/årsmodeller etc, du har ju tex två olika O-ringar till flottörhuset där.
Nr 2 SKULLE kunna vara till flottörhuset på en Kehin spjällförgasare, de som fanns innan CV?

Kristofer Löfgren
2016-11-01, 20:07
Vill tro att det här är rätt...

18587

- - - Uppdaterad - - -

Aj.. så dum man känner sig nu.. har ju för 17 handboken precis bredvid mig. Pinsamt

Kristofer Löfgren
2016-11-01, 23:59
Då var grejerna på hojen igen. ivrigt startade jag igång hojen efter ett jädra pill med gasvajrarna. ljudet från nya blåsen är fantastiskt.

Men.. nu till er expertis.
Det första jag märker är att tomgången är på tok för låg. enkelt justerat med nya skruven..
Snart ser jag att det börjar ryka om slutet på främre main pipe. kanske lite soppa som läckt.. Men snart även det bakre röret.
Hojen går svinbra på tomgång, men när jag gasar på lite så dör den någonstans på halvt pådrag. Det är som att motorn inte vill orka varva upp högre.
Jag skruvade på kåpan till luftfiltret och tycker nog att det blev aningens bättre.

Röken ur rören är svartaktig. och vid mer gas så nyser den och hostar avgas ur förgasaren.. :(
Mix idle-skruven har jag skruvat hela vägen in och sen ut 1 1/2 varv. Jag vet att det inte funnits gummipackning och bricka på den förra nålen, så det har jag inte nu heller till mix idle.

så vad tror ni är kruxet?

48 lågmunstycke.
190 main.

https://youtu.be/VKK75NmMtnU

minhoj
2016-11-02, 09:32
Snabbt svar för jag ska iväg o jobba

bra att du har kommit igång att skruva men du måste oxå läsa och lära dej att förstå hur det funkar
för att justera fuggen så måste allt annat vara ok!
dvs förgasare, insug , rätt monterat, tät etc etc
tätt vid topp/avgas
rent och monterat luftfilter
allt med tändning ok, kablar, spole rätt justerat, nya stift etc
sen måste motorn vara ordentligt varmkörd

gör en grundinställning och sen ut och kör sen kan du justera blandskruven ordentligt
läs i manualen
eller tex här:
http://www.hellingeracing.se/Tips-och-r-d/ pdf fil för CV

eller nån annanstans

Kristofer Löfgren
2016-11-02, 10:53
Tack för snabbt svar!

Alla tips och råd välkomnas. Det är svinkul att mecka och framförallt så mycket nytt att lära sig. :)
Jag vill tro att jag varit väldigt noggrann när jag monterat allt, loctite på skruvar och oljat packningar.
Ska prova att ta bort shimsbrickan och montera packning och bricka till mixidle-nålen. Sen låta motorn gå varm innan jag börjar fippla.
Jag bytte iofs aldrig packningarna till insuget, så det kan ju vara något att sätta tänderna i ikväll.

Så typiskt att snön kom nu... Snow

Kristofer Löfgren
2016-11-02, 12:49
Jag har självklart satt Needle jet collar från fel håll. thb;

Kristofer Löfgren
2016-11-03, 19:24
Sådär ja..
med nålmunstycket rätt monterat, shimsbrickan bortplockad och med snabb justering av mixskruven.

https://youtu.be/GQUD0HbloGE

Jag tycker att det börjar låta gött. Låångt ifrån hosta och hicka som var tidigare. Det enda är väl att den smäller lite när jag släpper gasen. Och att det fortfarande ryker lite om ändarna på main pipes. Hoppas att det bara är skit och olja som bränner.

stroker49
2016-11-03, 20:51
Sådär ja..
med nålmunstycket rätt monterat, shimsbrickan bortplockad och med snabb justering av mixskruven.

https://youtu.be/GQUD0HbloGE

Jag tycker att det börjar låta gött. Låångt ifrån hosta och hicka som var tidigare. Det enda är väl att den smäller lite när jag släpper gasen. Och att det fortfarande ryker lite om ändarna på main pipes. Hoppas att det bara är skit och olja som bränner.

Bra jobbat!

Kristofer Löfgren
2016-11-04, 08:12
Tack!
Hade nog inte klarat det på helt egen hand, så jag tackar för alla tips och råd!

Första demontering och montering tog en jäkla tid, men andra gången gick det på en kvart. Vad ska man nu hitta på att högljudstvätta?

minhoj
2016-11-04, 10:33
Grattis, kul att det gick bra!
Har faktiskt inte använt vår ultraljudstvätt till nåt annat än förgasare.
Polaren har 4 förgasare på sin hoj så det tog tid...

En del tvättar smycken och glasögon och så har jag hört...

Kristofer Löfgren
2016-11-04, 10:47
Strumpor?

hasse diesel
2016-11-05, 10:31
Strumpor?Prova.....

Kristofer Löfgren
2017-01-02, 16:23
Nej jag vete tusan vad min förgasare håller på med..

pga för mycket svart rök ur rören och att hojen inte alls ville starta, så rev jag fuggen igen. bytte tillbaka från 0.48 jet till 0.45. kollade tändstiften som var helt svarta och sotiga. bytte till fräschare.
monterade ihop och provstartade. funkar.

Men fuggen sprutar bensin ut mot luftburken och slangen från flottörhuset rinner det bensin ur. Ser inte riktigt ut som jag får soppa ur acceleration pump nozzle.

Det är kul att mecka och lära sig saker, men nu vill jag att hojjen ska bli glad. ok, den står i kallt garage och är säkert lite sur för att den inte får stå i sovrummet.

Pulare
2017-01-02, 17:08
Verkar som din flottör läcker i nålventilen då det rinner över om den inte tätar

http://www.braigasen.se/reservdelar/keihin/harley-cv/?offset%5B62647231%5D=9

Flottörnål CV40 320:-

Kristofer Löfgren
2017-01-03, 07:20
Hittade felet igår. Dels gjorde en noggrann tvätt av munstycken och förgasare inget ont.. men det är ju bra om man sätter dit trottelnålen korrekt.