handdator

Visa fullständig version : Rotationsriktning på bakdäck?



Simon13
2016-08-17, 21:12
Jag köpte ett par Avon Cobra på mcdackonline.se och fick dom monterade av söderdäck här i sthlm.
När jag kom hem och skulle montera däcken så märkte jag att bakdäckets mönster såg konstigt ut jämfört med min andra hoj plus polarns som står hos mig.
På sidan av däcket står det front wheel rotation och pil.

Hur ska det sitta när det är ett bakhjul?
Likadant eller tvärt om?

känns avigt men det spelar kanske ingen roll?

hasse diesel
2016-08-17, 23:11
Jag köpte ett par Avon Cobra på mcdackonline.se och fick dom monterade av söderdäck här i sthlm.
När jag kom hem och skulle montera däcken så märkte jag att bakdäckets mönster såg konstigt ut jämfört med min andra hoj plus polarns som står hos mig.
På sidan av däcket står det front wheel rotation och pil.

Hur ska det sitta när det är ett bakhjul?
Likadant eller tvärt om?

känns avigt men det spelar kanske ingen roll? Det skall väl givetsvis sitta med pilen i rotationsriktningen!

KingCobra_HD
2016-08-18, 13:58
Man brukar sätta det tvärtom när det används som bakdäck.

Det beror på att man vill vända skarven i slitbanans kord så den belastas mest i den riktning som den är starkast. För framhjulet är max belastning (längs slitbanan då) när man bromsar, på ett bakhjul är det när man gasar, dvs i motsatt riktning.

racechopper
2016-08-18, 14:17
Står nåt om olika håll på Avons sida http://www.avon-tyres.co.uk/motorcycle/faqs

hasse diesel
2016-08-18, 16:23
Ok jag såg inte det ack så viktiga ordet "Front" :)so;

Simon13
2016-08-18, 16:47
Mm det verkar som att han har klantat sig och inte läst att det stod front wheel fitment på pilen till bakhjulet.
Och han ville inte ta något som helst ansvar för att han satt det fel...

KingCobra_HD
2016-08-18, 20:21
Om det är bakhjulet på sportstern kan du väl byta plats på bromsskivan och belthjulet och vända på hjulet?

Banditen01
2016-08-18, 20:46
Om det är bakhjulet på sportstern kan du väl byta plats på bromsskivan och belthjulet och vända på hjulet?

Men då rullar ju ventilgummit baklänges :-o

Lasse.S
2016-08-19, 09:03
Om det är bakhjulet på sportstern kan du väl byta plats på bromsskivan och belthjulet och vända på hjulet?

Blir inte det lite väl jobbigt att borra upp och göra nya gängor till belten samt instatser till bromskivan, vad jag vet är det inte samma dim på bultarna ;)