handdator

Visa fullständig version : Reflektioner Electra,äldre vs nyare...



Robban
2016-08-10, 09:35
Har ju som jag emellanåt berättat min gamla -84 evo Electra och nöter på,kör faktiskt ganska mycket med den,min -02 Softail står mest som lite extra fylle i garaget :-)
Tidigt i somras så klämde jag närmare 400mil på några veckor,och kunde ibland känna att den verkade lite ansträngd och allmänt gammal när det kom till motorvägsåka i lite högre hastigheter..
Så tankarna började snurra om en nyare Electra med stabilare chassie,bättre bromsar,piggare motor och bättre utväxling.
Åkte till den lite större mc firman i Lidköping nu på semestern och testade en jäkligt fräsch och välutrustad Electra Ultra -03,långtifrån ny,men mycket nyare än -84!!
Verkade ju riktigt glassigt med både stereo,luftfjädring och farthållare..
MEN,va fan..när jag kom på den så kändes den av någon anledning både trängre att sitta på och klumpigare att hantera,kåpan satt ju skitnära med en härlig turbulens som följd.
Drog ut på vägen och kom upp i fart,varvade ungefär samma som min gamla i 100 knyck,givetvis lite bättre knuff i twincamen och lite mer förlåtande fjädring,annars var det ju ingen skillnad...
Min går ju att vässa lite och byta stötdämpare på om jag nu vill det :-)
Kändes absolut inte 20år "bättre" än min...
Nä jag blev om möjligt ännu mer förtjust i min gammelhoj efter detta,så den blir kvar i några år till,med ventilskrammel och allt!!!(börjar iof bli oroväckande nyfiken på en Roadglide!!)

Detta är ju absolut en personlig åsikt,jämfört med min hoj,dissar absolut inte någon annans mc,bara man själv är nöjd..Det är väl ändå huvudsaken.

//Robban

ultra98
2016-08-10, 10:06
Hallå ja jag hadde en electra 98a som rullat 13 t mil innan jag bytade motor jag hängde i en twin cam den passade rakt i ja lite pill med el mm, och körde sen ca 5 tmil till tyckte nog om twincamen lite mer den gick lugnare är evon,men förra hösten bytade jag till en Road Glide Special kan bara säga jag är super nöjd kört nu ca 800 mil,och i mitt tycke en lättare cykel att hantera än Electran så kommer jag att byta någon gång igen så blir det Road Glide igen utan tvekan