handdator

Visa fullständig version : Köpa begangnad HD, viktigt med milen ?

DubbelV
2016-08-04, 08:16
Tjena
Jag ska köpa en större motorcykel, kört Sportster innan
Det varierar väldigt med antal körda mil på dom cyklarna jag tittat på
Har tittat på hojar men T/C motor på, från 2001 och uppåt
Hur viktigt är det med milantalet ? ska jag välja bort dom som gått +4500 mil eller är det evighets maskiner
Självklart är ju viktigt hur servicen är skött, min far köpte en -05 som gått 1100 mil men fått stora problem med väldigt hög oljeförbrukning och kraftiga vibrationer
Jag å frugan kör inte jättemycket, brukar bli 800-1000mil om året, så på ca 5 år så kommer ju min hoj att ha gått minst 5000 mil

MVH/ Joakim

Noyen
2016-08-05, 05:34
Skulle nog personligen titta mer på om hojen är bänkad och inställd så den inte gått för snålt/varmt
och att det finns papper på detta.

Antar att din fars mc har andra mer öppna dämpare och ev luft,är den mappad i bänk med detta ??

DubbelV
2016-08-05, 06:36
Jo både "luft å buller" men vi vet inte om den är mappad med detta, finns ingen dokumentation
Hojen är köpt på firma men säljaren har slutat och ingen annan vet något, vi har inte försökt med föregående ägare än
Motorcykeln ska lämnas in om nån vecka för en inspektion på motorn
Har tittat på 10-15 annonser och nästan alla är "själv servade" så det får titta på skicket osv och hoppas påmint bästa när jag ska köpa
Försöker å hitta rätt hoj med så lågt milantal som möjligt, jag vet ju hur jag sköter mina grejer och hur jag kör osv
Är ju inte ute efter att fölk ska lova att en Harley håller ifall evighet, va lite nyfiken på andras erfarenheter bara

Mvh/ Joakim

Noyen
2016-08-05, 10:55
Ok,det finns ju många som servar hojarna själva , ink mej själv också när garantin gått ut.
Men att motorn inte gått alldeles för snålt och varmt tycker jag är väldigt viktigt ang
motorns kondition inför framtiden.

DubbelV
2016-08-05, 16:55
Jag har inget emot att fölk servar hojen hemma, jag gör det själv
Men det är ju den totala avsaknaden av dokumentation av vilka servicar och när dom är gjorda som stör
Den Sportster jag hade va hemma servad, men där fanns det kvitton på delar och noteringar på miltal, vad som gjorts osv
Aja tack för dina inlägg, så får jag leta mera info på annat håll

Mvh/ Joakim

Erik Lundberg
2016-08-06, 02:52
En H-D håller i regel rätt länge så vida den är servad som den ska. Tycker inte man ska hänga upp sig för mycket på milen utan snarare på det allmänna helhetsintrycket.