handdator

Visa fullständig version : Elfel Softail



Häggen
2016-08-01, 00:40
Jag blir så less. Har haft trubbel med min softail -04 med laddningen.
för ett par år sen blev en cell skadad pga läckage av battsyran.
Har bytt statorn voltpack o batt, o det har gått bra.............tills nu.
Då den börjar rycka igen, jag fick för migh et var värre då det var regn o vatten på vägen.
Men den misständer även då det är torrt o finväder.
Då det var blött sist så dog den helt, t.om att hastighets mätaren for ner på noll trots jag rullade i 90 typ.
Då den misständer o är en insprutning har jag kört rengörings satser för att få spridarna rena........
Men den går ojämn o misständer iaf.
Speciellt vid lägre varv o jämn fart, vid högre varv o fart går det säkrare.
Fundrar på tändkablarna -men de känns ok o den misständer inte på tomgång då jag drar o vrider på dem heller.
Jag bytte insugningstätningen nyss o det känns blivit sämre efteråt, jag trodde den kanske tjuvsög luft med -då den gått ojämnt.....
På tomgång så går den bra då den är kall men då den är varm blir tomgången ojämn eller hög....
Det sitter ett gäng givare o elsaker på insprutningen o jag får för mig det kan vara någon givare/spridare so har dålig kontakt.
Vad tror ni?

Jonasbaggen
2016-08-01, 14:43
Förutsatt att tändstift, tändkablar och tändspolen är i prima skick, så gå över alla kontaktstycken vid givare etc. Sitter det någon Powercommander på hojen? Kolla över det stora kontaktstycket vid styrboxen oxå. Titta över jordanslutningar och kolla så det är bra kontakt på dessa. Använd gärna WD-40 eller liknade innan du trycker tillbaka kontaktstyckena. Kolla även över säkringar och anslutningar vid dessa. Efter detta har du gjort vad du själv kan göra. Är en givare eller liknande trasigt så får du ta hjälp av en kunnig HD verkstad för att lokalisera felet.

CC10
2016-08-01, 20:15
Kolla om du har några felkoder

Häggen
2016-08-02, 00:48
Jag har faktiskt funderat på att köra kontaktolja på alla el som jag kan komma åt typ.
Jag har ingen PWC o nyss bytt stift,fundrar på att byta tännkablarna -som inte gör saken sämre :)
Alla stift o anslutningar, det är ju ett helt gäng bara på insprutningen, sen det relän under sadeln o vid vredet på tanken.
Nu kommer det att ta litet tid ;), då tank må tömmas o tas bort etc, men den planen har jag iaf.
Tack för stödet i denna Plan ;)

Jag har hört om dessa felkoder, det är väl på vredet som man kan välja att se de va?
För det är 'bara' motorlampan som tänds då den misständer, eller ibland......

Nu har jag svårt hinna med detta på ett par veckor, men sen blir det genomgång.
Jag tänkte om någon kände igen problemet o ville berätta om vad de gjorde :)

Jonasbaggen
2016-08-02, 06:05
Som CC10 skrev så är ju felkoderna en hjälp om du kan få fram något där. Jag hade börjat kolla runt säkringspanelen och anslutningarna där. Det blir gärna lite korrosion där med tiden. Mät och se att du har riktig spänning ut till de olika förbrukarna. Om det är org tändkablar så är det inte fel att byta dem mot t.ex. SE 10mm eller andra bra tändkablar.

Häggen
2016-08-02, 09:35
Felkoderna -vart ser jag dem?
Hur får jag fram dem?

Jonasbaggen
2016-08-02, 13:08
Du hittar bra info här:
http://www.hdforums.com/forum/dyna-glide-models/139328-identify-trouble-codes-and-clear-them.html

http://www.fuelmotousa.com/p-29661-harley-trouble-codes.html

Häggen
2017-05-13, 20:26
Ok
Nu är det ännu värre fel :(
Jag har bytt stator, voltpack o batt (som jag nog må byta igen)
Men då den blir varm verkar den gå på en cylinder. Vart för jag tag i tändspole, tändkablar o tändstift som är bra? ;)

stroker49
2017-05-14, 08:04
Det blir ju välidgt dyrt att byta en massa komponenter på chans. Billigare att åka till en kompetent verkstad.

Noyen
2017-05-14, 09:26
Det blir ju välidgt dyrt att byta en massa komponenter på chans. Billigare att åka till en kompetent verkstad.

+1,Ja och detsamma gäller ju nyare bilar också.

Häggen
2017-05-16, 23:55
Det är lika billigt att köpa grejjor som att frakta den till behörig firma för Hd ;)

Byter man så är det ju nytt o borde vara bättre ;)
Jag har konstaterat den går på en cylinder -men fattar inte varför riktigt.
Jag har förstått att kolfiber kablarna kan göra såhär -sluta funka bara.
Nu har jag beställt nya stift o kablar o ska byta det -o testa ;)