handdator

Visa fullständig version : Ooops, sänkte för mkt. Hjälp!



A-son
2016-07-21, 02:22
Köpte å monterade Burlys sänksats. Var ett klantarsel när jag kapade pvc-rören t framgaffeln. Blev en tum för mkt, å nu kommer jag knappt över ett fartgupp. Smart...not!
Nu försöker jag hitta ngn som säljer de grova pvc-rör som ingår i sänksatsen. Förgäves.
På röret finns siffrorna PVC 7,6 kgf/cm2. Antar att det handlar om att röret måste tåla en del tryck...
Tacksam för tips!

racechopper
2016-07-21, 09:03
Har du inte kvar bitarna du kapade bort eller ev rörbitar som satt i från början. Måste väll inte vara pvs eller en hel bit rör typ.

CC10
2016-07-21, 10:33
Det finns en typ av svarta elrör i olika dimensioner, har ingen aning hur mycket tryck de tål men tror absolut att de håller för det där. kolla med närmaste elfirma om du inte kan få köp e liten bit

A-son
2016-07-21, 12:27
Har du inte kvar bitarna du kapade bort eller ev rörbitar som satt i från början. Måste väll inte vara pvs eller en hel bit rör typ.

Har inte kvar bitarna - och original sitter det inga rörbitar i gaffeln, bara en längre fjäder...

- - - Uppdaterad - - -


Det finns en typ av svarta elrör i olika dimensioner, har ingen aning hur mycket tryck de tål men tror absolut att de håller för det där. kolla med närmaste elfirma om du inte kan få köp e liten bit

Tackar för tipset. Kollade på ett byggvaruhus, men de har bara tunna PVC-rör för eldragningar.

KingCobra_HD
2016-07-21, 15:25
Annars funkar ju ett vanligt stålrör i lämplig dimension, tex hydraulrör.

Caspher
2016-07-21, 17:46
Jag har lite bitar liggande.
2 st 60 mm långa och 2 st ca 30 mm och 2 st ca 40 mm.
Ytterdiam 27 och innerdiam 21.
Skulle detta hjälpa dej?

Henrik Forslund
2016-07-21, 20:03
Jag köpte avloppsrör för innedragning. Dem får plats och pallar trycket även om dem är tunnare än det du fick med. Jag har kört så 300mil, håller än.

A-son
2016-07-21, 22:28
Ah. Kanon. Låter som ngt för mig. Tack!

- - - Uppdaterad - - -

Tack för erbjudandet! Hör av mig vid ev behov, men tror jag testar Henriks avloppsrörsmetod (!?) först.


Jag har lite bitar liggande.
2 st 60 mm långa och 2 st ca 30 mm och 2 st ca 40 mm.
Ytterdiam 27 och innerdiam 21.
Skulle detta hjälpa dej?

Caspher
2016-07-21, 22:47
Nu är jag ju ingen kemist, men jag vet att petroliumprodukter som tex vissa oljor påverkar en del plaster, tex genom att lösa upp dem eller få dem att hårdna eller mjukna.
Det kan kanske löna sej att kolla upp om avloppsrör tål gaffelolja.
Snöpligt om det blir en slemmig gegga i botten på gaffeln.
Men som sagt, ingen aning hur det förhåller sej.
Däremot glömmer jag förmodligen aldrig någonsin hur det blev den gången - året var 1975 och jag hällde av bensin från min Crescent Compakt, i en plastmugg.
En minut höll den emot, sen var det bensin över hela bänken. Bensin är också en petroliumprodukt.

B-Twin
2016-07-22, 08:58
Avloppsrör borde ju tåla vilket skit som helst [emoji13]

Skickat direkt från WCn