handdator

Visa fullständig version : Metalliskt ljud i framgaffeln (klonk)



KlasW
2016-07-07, 20:28
Är mycket grön på MC-området och har inte mekat någonting alls med motorcyklar. Tog mitt körkort förra veckan efter att ha övningskört på en Honda CB500X och köpte i början av veckan en HD Sportster Knightster av en god vän i Tyskland och har nu precis kört hem den. Den är från 2007 och har gått 1300 mil och är helt nyservad och nybesiktad utan anmärkning hos TÜV. Jag upplever att det är ett (tydligt) metalliskt ljud någonstans i framgaffeln / styrningen när jag kör upp över en kant, kör över litet farthinder eller om det går för fort på gropig kullersten. Ska det låta så? Vad kan annars vara fel? Det beskrevs inget sådant fenomen i samband med säkerhetskontrollsteorin när man tog körkortet.... Tacksam för alla kloka svar!

Banditen01
2016-07-07, 21:59
Styrlager glappar!?

KlasW
2016-07-07, 22:06
Min polare tror att det är kort "dive distance" på de främre dämparna som är orsaken till ljudet men tyckte att det lät som en bra idé att kolla styrlager trots att den är helt nybesiktigad... Någon som har tips på bra Harleymeckare i Malmö/Lund området?

CC10
2016-07-08, 07:59
Om det sitter Progressive fjädrar i gaffeln så kan dessa låta ibland, helt ofarligt och svårt att göra nåt åt det, kan ibland hjälpa att vända på fjädrarna.