Visa fullständig version : Statorn?
Patrik Patte Frid
2016-07-06, 14:10
Har en harley fxd -90
Startar och går(dåligt, avgassmällar, ojämt mm) med full kräm i batteriet (Nyladdat) men sen är det dött.
Står bara å klickar, Nyss bytt batteri och voltpack men ingen skillnad så
funderar på om det kan vara statorn?
Svårt att byta den själv? kan det vara nåt annat?
Har en harley fxd -90
Startar och går(dåligt, avgassmällar, ojämt mm) med full kräm i batteriet (Nyladdat) men sen är det dött.
Står bara å klickar, Nyss bytt batteri och voltpack men ingen skillnad så
funderar på om det kan vara statorn?
Svårt att byta den själv? kan det vara nåt annat?
på min EVO -85, tror din är rätt lik
Själva statorn är lätt att byta, men...
Först måste yttertransen av, sen koppling etc + transkedja, sen ryckutjämnarpaketet bort, sen innertransen bort, sen magnethjulet, sen kommer du åt statorn, tror den sitter med 4 skruv
Sen ska allt tillbaka och det gäller att få det tätt med nya packningar och du ska lossa motor och växellådsfästena och dra åt innertransen först så att det går i linje, sen dra åt motor o v-låda igen, så det är skapligt med jobb totalt...
Men jag tror det är nåt annat fel, en stator lindning går inte sönder så lätt
Du får mäta om det laddar eller inte, bör bli minst 13,5 volt på batteriet om det laddar
Mät statorlindning och kolla att du har kontakt och inte klapp i kontakten, eller att den har glidit ut bara
kortslutning i statorn är svårt att se för du ska få ett väldigt lågt värde (nu gissar jag bara men mindre än 1 ohm)
kolla all berörda kablar och kontakter ordentligt, jordning till batteri och startmotor tex
som sagt jag tror på nått annat fel än statorn
Är batteriet nytt? och av bra/originalkvalitet?
Patrik Patte Frid
2016-07-06, 15:27
Batteriet är nytt och av bra kvalite (inget biltemaskit).
Misstänkte att det kan vara lite ivägen för att komma åt.
Får väl gå på jakt med multimeter och se om jag hittar nåt, verkar ju som om den inte laddar.
Liten rättelse:
Efter 1989 behöver man inte ta bort innertransen för att komma åt stator-lindningen
men du måste i alla fall ta bort resten, koppling, kedja etc etc
Köp en multimeter, finns massa bra och prisvärda på tex Kjell & co
18336
behöver du mer info så kan jag skanna
Patrik Patte Frid
2016-07-06, 19:26
Gått över med multimeter nu.
Drar ingen tjuvström men laddar inte.
Då bör det väl vara statorn?
Gått över med multimeter nu.
Drar ingen tjuvström men laddar inte.
Då bör det väl vara statorn?
hur många ohm mäter enbart lindningen?
får du nån spänning, växelspänning (AC) på lindningen med motorn igång?
Statorn sitter väl skyddad och rör sej inte, väldigt osannolikt att den går sönder utan vidare...
Patrik Patte Frid
2016-07-07, 11:03
Mätte inte upp spänningen på statorn, nån ide vart felet annars kan ligga?
- - - Uppdaterad - - -
Hur mäter jag lättast spänningen där? Ta bort sladden till voltpacket och mäta i uttaget?
Mätte inte upp spänningen på statorn, nån ide vart felet annars kan ligga?
- - - Uppdaterad - - -
Hur mäter jag lättast spänningen där? Ta bort sladden till voltpacket och mäta i uttaget?
Yes, när du mäter måste du ta bort kontakten
1: Som jag skrev, börja med att ohm-mäta lindningen, ska bli 0,1-0,2 ohm (det gäller att multimetern klarar så låga värden) ok?
2: Sen kollar du resistansen mellan lindningen och jord, ska vara oändlig (hög) resistans ok?
3: starta hojen och mät på lindningen bör bli typ 15-25 Volt AC, växelspänning, beroende på varvtal ok?
om du mäter rätt är det ok och är statorn hel!
isf kollar du vidare att regulatorn (voltpack verkligen är jordad ordentligt) du kan ohm-mäta på kylflänsarna och det ska vara 0 ohm till jord, dvs chassit på hojen
Men eftersom det går en hel del ström så måste de vara mycket god kontakt då du annars får spänningsfall där, och då laddar det inte
Ta bort och kolla noga att det inte finns färg eller smuts i vägen
Ta en sak i taget, mät metodiskt och rätt och dra slutsats av varje moment, gissa kan man göra om man är lost...
Patrik Patte Frid
2016-07-07, 20:37
Mätt statorn och den verkar ok. Gjorde rent kontakter till voltpacket också.
Gick bättre nu en liten stund sen började det igen.
3:an i mitt tidigare inlägg, vad fick du för spänning?
"3: starta hojen och mät på lindningen bör bli typ 15-25 Volt AC, växelspänning, beroende på varvtal ok?"
4: Vad får du för spänning på batteriet med motorn igång, med lite högre varv än tomgång?
5: När du laddat batteriet med laddare vad får du för spänning på batteriet då? om du mäter direkt efter laddning?
6: och om du väntar en halvtimme typ.
7: vad använder du för laddare?
Patrik Patte Frid
2016-07-08, 11:50
Hojen inlämnad på verkstad nu, men tack för all hjälp. Trodde dom inte hade tid att kolla på den förens nästa fredag dock :/ Jäkla högsäsong... Varför krånglar alla hojar på sommaren?
Hojen inlämnad på verkstad nu, men tack för all hjälp. Trodde dom inte hade tid att kolla på den förens nästa fredag dock :/ Jäkla högsäsong... Varför krånglar alla hojar på sommaren?
Synd att du gav upp, det är ju sånt här man lär sej av. Och så slipper man vara beroende av verkstäder för att göra nåt trivialt...
Patrik Patte Frid
2016-07-11, 11:46
Jo det är sant. Men har för tillfället ingenstans att skruva och känns inte optimalt att stå i ett cykelställ utanför porten när det ska börja grävas djupare.
Annars är jag inte den som backar för att testa själv :)
Patrik Patte Frid
2016-07-15, 12:46
Verkar vara statorn iaf efter flera felsökningar..
Och gräsklippar(Honda)mekanikerna var inte nå sugna på att göra det jobbet.
Stämmer denna video över hur man går till väga på min hoj?
http://youtu.be/djEwdOzfBI0
Patrik Patte Frid
2016-07-15, 14:06
Behöver jag nåt mer än själva statorn? Transolja?
Fan, tryckte på fel knapp och mitt meddelande försvann
Om du är 100% säker på att statorn verkligen är paj så:
1: skaffa en riktig verkstadshandbok från HD om du ska mecka, värt varenda krona (köp inget Clymer-skit edyl)
2: du behöver en del verktyg som, 48mm (har jag på min) hylsa till skruven till vevaxeln, en kil att sätta diagonalt mellan kugghjulen så att du låser fast när du drar bort/sätter dit, momentnyckel är bra att ha. Har gjort min kil av 5mm plattjärn som jag sågat och filat till, typ 15-20 cm lång kommer inte ihåg exakt men kan kolla senare.
3: byt transolja när du håller på, + byt transkåkepackningen, köp en med siliconrand
4: lycka till!
5: se 1:
ps
kollade lite på videon, tyckte den verkar ok så du kanske klarar dej utan v-bok men skulle i alla fall rekommendera att du skaffade en om du inte redan har
Patrik Patte Frid
2016-07-15, 19:53
Ok, rack för tipsen. Youtubevideos finns ju för nästan allt idag men verkstadshandbok och sprängskiss är då helt klart bättre :)
stroker49
2016-07-16, 10:57
Är du säker på att det är statorn, kan du delge alla mätvärden från mätningarna? Om det är voltpacen eller dess jordning är det fixar på 15 min
Patrik Patte Frid
2016-07-16, 18:10
Statorn bytt. Men nu får hojen ingen gnista i stället :/
Patrik Patte Frid
2016-07-16, 20:12
Kan jag ha gjort något fel när jag monterade statorn som påverkar tändningen?
stroker49
2016-07-17, 11:48
Vad har du för tändsystem?
Patrik Patte Frid
2016-07-17, 12:23
Tändsystemet ska vara standard
- - - Uppdaterad - - -
Det jag funderar på är om verkstaden jag hade den på pillat på nåt när dom felsökte elsystemet. För den hade gnista innan jag lämnade in den dit. Vad kan gå sönder vid en kortslutning?
kunde du köra hojen från verkstaden?
vad har du kortslutit mellan?
vad var det för fel på statorn, kortis eller avbrott?
Patrik Patte Frid
2016-07-17, 16:48
1835618356Körde hojen till verkstaden, tog den på släp därifrån då den skulle till ett garage en bit bort.
Jag har inte gjort någon kortslutning utan det har isf skett på verkstan.
Bifogar bild på statorn
stroker49
2016-07-17, 20:11
Du kan inte möjligen ha brytare/konding? Var det en kunnig HD-verkstad? Lämna i då fall in den och låt de fixa allt? Har den gått någon gång när du ägt den, vad är i så fall gjort däremellan?
Patrik Patte Frid
2016-07-17, 20:19
Ingen HD verkstad, dom skruvar mest Honda. Har inte ägt hojen spec länge så inte haft nå problem innan det här. Brytare ska det väl inte sitta på den? Evomotor -90
nejnej inte brytare så sent!
om du har original dualfire:
förutom tändstiften så har du 2 terminaler (skruvar) på tändspolen, på den ena har du alltid 12v med tändningen påslagen
den andra har 12v eller 0v beroende på vilket läge kolvarna står i, dvs du får rulla hojen eller snurra hjulet med hojen lyft för att kolla om det ändrar sej
fram med voltmätaren igen!
1: har du alltid 12v på den ena?
2: skiftar den andra mellan 12 o 0v beroende på läge?
ps
om det är din stator på bilden så ser den bränd ut, frågan är bara varför det blivit så....?
Patrik Patte Frid
2016-07-17, 21:48
Beskrivningen av tändspolen stämmer bra, ska mäta upp det. Misstänker att statorn blivit bränd pga dåligt batteri
stroker49
2016-07-18, 06:53
Men det kan ju sitta ett brytarsystem där ändå, det händer ju att det mekas o skruvas med HD
Patrik Patte Frid
2016-07-19, 11:48
Så är det ju helt klart. Är ju lite annat som är ändrat på den (utseendemässigt samt trim) så skulle ju inte vara omöjligt
Tvivlar på att nån trimmar en EVO och sen sätter dit brytare.
gissar mer på att dom bytt till typ Dyna 2000i, Crane e dyl
Öppna 2 skruv och titta om du är osäker men:
framför allt mät på spolen enl mitt tidigare inlägg
Patrik Patte Frid
2016-07-19, 12:02
Den står i ett garage hos farsan just nu. han hade mätt spolen och i läget den står nu ger den 12v på båda. Ska dit senare idag å mäta i annat läge
Patrik Patte Frid
2016-07-19, 13:59
Kan det vara så att batteriet tagit såpass mkt stryk av allt krångel att den inte får gnista pga det?
Den drar ju inte runt många varv innan batteriet dör
jag skrev tidigare
"4: Vad får du för spänning på batteriet med motorn igång, med lite högre varv än tomgång?
5: När du laddat batteriet med laddare vad får du för spänning på batteriet då? om du mäter direkt efter laddning?
6: och om du väntar en halvtimme typ.
7: vad använder du för laddare?"
nt 4: förstår jag att du inte kan svara på nu:
men 5 6 7
var inte ditt batteri nytt, jag minns att du skrev det tidigare?
Patrik Patte Frid
2016-07-19, 14:13
jo nytt batteri men spänningen faller jäkligt snabbt så det verkar slutkört.
Kan det isf påverka gnistan. eller tar tändningen ström från statorn?
Ska ner i eftermiddag å försöka få ut ett nytt på garantin iaf
stroker49
2016-07-19, 15:57
Människa! Försök att svara på minhojs frågor
Patrik Patte Frid
2016-07-19, 20:17
Den lever! :) tack för hjälpen grabbar.
Sedition
2016-07-19, 20:29
Den lever! :) tack för hjälpen grabbar.
Vad var problemet då?
Skickat från min iPad med Tapatalk
Patrik Patte Frid
2016-07-19, 20:31
Ja sista problemet med tändningen var så enkelt som stiften, tänkte inte på att båda kunde gått då dom va nybytta
Skickat från min iPhone med Tapatalk