handdator

Visa fullständig version : skillnad på luftrenare före och efter 2004 ?



Sportsterdanne
2016-06-13, 16:49
Är det någon större skillnad på luftfilter före och efter 2004 ?
Hittar mycket billigare från 2004 och framåt men dom ser identiska ut.

Carlson
2016-06-13, 21:43
Till vad för hoj?

Sportsterdanne
2016-06-13, 22:11
Sportster 883 2001.
Har sett lite olika hos säljarna. En luftrenare som ser identisk ut säljs till 2004 och framåt medans vissa skriver 1988 och framåt. (Naturligtvis billigast hos dom som säger 2004 och framåt)

KingCobra_HD
2016-06-14, 10:06
Jag har en S&S stealth luftrenare på min -04 och S&S anger att den passar 1991-2013 så jag är rätt säker på att svaret på din fråga är ja. Luftrenaren skruvas ju i förgasaren och i topplocken och båda är samma för din hoj och en 2004.

Sportsterdanne
2016-06-14, 10:35
Tror också det passar så jag beställde.

KingCobra_HD
2016-06-14, 11:16
Vad blev det för för luftrenare?

Sportsterdanne
2016-06-14, 13:46
http://g01.a.alicdn.com/kf/HTB1Q395KVXXXXbdXpXXq6xXFXXXF/-font-b-Air-b-font-font-b-Cleaner-b-font-Intake-Filter-System-RC-Case.jpg

En sån för 31 dollar med frakt.

Martin
2016-06-14, 15:14
http://g01.a.alicdn.com/kf/HTB1Q395KVXXXXbdXpXXq6xXFXXXF/-font-b-Air-b-font-font-b-Cleaner-b-font-Intake-Filter-System-RC-Case.jpg

En sån för 31 dollar med frakt.

Kopia, bara så du är medveten om det. Väldigt benägna att gå sönder är dom tydligen också.

Sportsterdanne
2016-06-14, 17:31
Jag är medveten om att den är tillverkad av äkta kinesium. Ska modda den lite så det är nåt att utgå ifrån.
Var brukar dom gå sönder ?

Ett förgasarfäste, breatherkit och ett filter löst blir 4 gånger dyrare. Så jag chansar och provar denna sniklösning.

Martin
2016-06-14, 19:59
Vet inte var dom brukar gå sönder, har bara läst på Winston Yeh's FB att han blir kontaktad titt som tätt av folk som vill reklamera sina "rough craft"-filter.

Bautnand
2016-06-15, 10:40
Återkom gärna och berätta hur det funkade, om du köper.

Kollade själv på ett liknande, runt filter till min 2003'a härom dagen. Men blev väldigt osäker på infästningen mot förgasaren.
Det filtret jag kollade på hade inte skruvinfästning vid bälgen mot förgasare. Vet ej om man kan köra en slangklämma där?

Finns ju "brackets" att köpa separat också, men vore väldigt smidigt om man inte behöver det.

Vh

KingCobra_HD
2016-06-15, 12:31
Återkom gärna och berätta hur det funkade, om du köper.

Kollade själv på ett liknande, runt filter till min 2003'a härom dagen. Men blev väldigt osäker på infästningen mot förgasaren.
Det filtret jag kollade på hade inte skruvinfästning vid bälgen mot förgasare. Vet ej om man kan köra en slangklämma där?

Finns ju "brackets" att köpa separat också, men vore väldigt smidigt om man inte behöver det.

Vh

Om du har original Keihin CV förgasare går det inte att montera ett luftfilter med slangklämma.

Sen får man inte glömma att skruvhålen i topplocken där man skruvar fast sin bracket även är utlopp för vevhusventilationen, så antingen måste luftrenaren ha interna kanaler som leder in vevhusgaserna i insuget eller så får man använda hålborrade skruvar med nån slags extern filterlösning. Skruvar man fast bracketen med vanliga skruvar sätter man vevhusventilationen ur spel och det är inte så bra :)

Sportsterdanne
2016-06-17, 20:59
Skriver hur det gick sen, bruka vara ca. en månads lev.tid.

Sportsterdanne
2016-06-30, 13:40
Luftrenaren landade igår, återkommer när jag provat montera den.

Sportsterdanne
2016-07-09, 10:51
Gick bra att montera luftfiltret på min 2001:a.

Jag valde att slipa lite på plattan för att få frigång mot förgasaren man skulle också kunnat bricka ut plattan.

http://i249.photobucket.com/albums/gg228/buellbygge/Sportster/20160708_211318_zpsr67gvclc.jpg (http://s249.photobucket.com/user/buellbygge/media/Sportster/20160708_211318_zpsr67gvclc.jpg.html)

Sportsterdanne
2016-07-09, 10:57
Till breather bultarna följer det med en distans och två brickor, jag tog en av dom medföljande brickorna samt en av dom som satt orginal som var lite tjockare för att få rätt avstånd mellan platta och topp/förgasare.
Mellan platta och förgasare en packning.

http://i249.photobucket.com/albums/gg228/buellbygge/Sportster/20160708_2113260_zpsrx1g1acq.jpg (http://s249.photobucket.com/user/buellbygge/media/Sportster/20160708_2113260_zpsrx1g1acq.jpg.html)

SE filtret är förmodligen bättre på alla sätt men nu ser man mer av motorn och får mer utrymme för benen.

http://i249.photobucket.com/albums/gg228/buellbygge/Sportster/20160708_210326_zps1vn4jonf.jpg (http://s249.photobucket.com/user/buellbygge/media/Sportster/20160708_210326_zps1vn4jonf.jpg.html)

Jag kommer att lägga upp en projekttråd senare efter säsongen när jag börjar modda hojen på riktigt men nu skall jag försöka få några mil på den.

mosse
2016-08-03, 17:48
Tjena!
Jag har oxå ett liknande filter som jag fick på min födelsedag av mina polare.
Dethär:

http://www.aliexpress.com/item/CNC-RC-Air-Cleaner-Intake-Filter-System-for-Harley-Sportster-883-Custom-XL883C-2004-2015-Free/32618108460.html?spm=2114.01010208.3.33.llGC3f&ws_ab_test=searchweb201556_8,searchweb201602_2_100 57_10056_10055_10049_10059_10058_10017_405_404_100 60_10061_10062_412,searchweb201603_2&btsid=d6268173-ccfc-4a95-8e94-4dc252251957

Passade inte heller riktigt bolt on så jag fortsätter tills vidare med gamla S&S teardrop modellen.
Nu då sportsterdanne har med bilder visat hur han har gjort (tack för det) så kanske jag oxå vågar prova såga lite...
Funderar bara lite på breather bultarna som verkade vara lite för långa.
Dom är ju ändå ihåliga så jag vågade inte dra för hårt...
Men kanske några brickor på rätt ställe?