handdator

Visa fullständig version : ang koppling



sören
2011-08-05, 18:34
Hej har en s&s 96" och jag undrar om det finns något sätt att spänna kopplingen ,har luftat o luftat men det är nästan så den vill dra då jag har kopplingen indragen,kan man spänna åt nere vid lamellerna så den tar lite bättre, och isåfall hur???

Broder Dalton
2011-08-05, 18:38
OK

Vaere för koppling ? Låda ? Belt?

O

sören
2011-08-05, 18:41
jadu,vad jag vet så är de en 5v låda,kedja,någon starkare koppling sitter det visst där,du får ursäkta min okunnighet men de är va jag vet

Broder Dalton
2011-08-05, 19:20
OK
Vi utgår ifrån att d e en Harley standardtrans
Standardproceduren att justera e att lossa mutter (11/16" )som låser insex-justerskruven i mitten på koppling
Justera försiktigt in den (Medurs) tills den bottnar, backa 1/2 varv och lås mutter

Har den varit så hela tiden? Har erfarit att folk som monterat hydraulkoppling använder för liten cylinder
vid handtaget (Den "flyttar för lite olja") och då blir det besvärligt..
Man får inte justera tryckstången gnm lådan till nollspel!

Ta en bild

sören
2011-08-05, 20:07
tackar så mycket för hjälpen,ja den var likadan då jag köpte den förra året faktiskt,svårt att få i växlarna ibland, men jag testar det du skriver så återkommer om det skiter sej :o) Hej så länge

LaDaille
2011-08-06, 01:25
Onatop, har du koll på kopplingsarm för fotkoppling? En extra lång sak...
Jag har fotkopplingn med en lång kopplingsarm.
När jag ska lägga i 1:an klonkar det rejält.
Och kopplingsarmen tar i baksidan på växellådskåpan. Ska den göra det? Känns som om den då inte kopplar ur helt.
Kopplingsarmen borde kanske böjas lite bakåt så den verkligen går fri från växellådskåpan.
Hojen är en -73 Shovel FLH, 4-växlad sak.
:)

sören
2011-08-06, 17:46
tack onatop nu funkar det perfekt..:återkommer om fler frågor dyker upp ha de ;o)

Broder Dalton
2011-08-06, 18:17
LaDaille
OK grunden e densamma som på 5-pet.
Om kopplingsarmen tar i baksidan av lådan måste du justera skruven i centrum på kopplingen som jag beskrivit tidigare. Ta bort vajern/stången t fotpedalen (I ditt fall e d nog spårskalle + mutter men d kan var bytt till insex)
Justera in skruven försiktigt och ut 1/2 varv + lås muttern Sätt tillbaka vajer/stång och kolla om den kopplar ur
Detta e ju Shovel "3-Fingers" eller "5-fingers" kopplingscentrum

Kvarstår problem efter justering av centrumskruven kolla följande:
1 Är lameller+ stålskivor plana/i bra skick-el slitna under tolerans ?
Den har väl gått några mil...
2 Jämnt justerat på muttrarna på kopplingscentrumets "fingrar" (3 pinnar / muttrar eller 5?)
Mät m skjutmått mot tryckplattan och få det så jämnt som möjligt!
Kolla helst handbok m bilder beskrivning!!! Svårt att skriva så d blir begripligt
I boken får du anvisn+ mått åxå (Minns inte mått,, Jävla Alzheimer)
3 Urtrampningslager + tryckstång genom lådan i OK skick (Sitter bakom kickgavel på h sida)
4 Kopplingsarmen går ner på en axel i kickgaveln där den gnm en "gaffel" trycker på urtramplager
"gaffel" i bra skick? Den sitter bra på axeln och har inte glappat upp sig?

LaDaille
2011-08-06, 19:18
Tjena Onatop
Många mycket bra frågor...Justerskruven är rätt, dvs in tajt och sen 1/2 varv ut.
Kopplingscentrum bytt til 5-muttrars (10 fjädrar).
Hela kopplingstrumman också bytt till en 1 1/2 belt utan startdrev + bigfix.
Urtrampningslagret - vet ej skicket på det.
Det jag undrar är oxo hur långt kopplingsplattan ska röra sig utåt när jag trycker kopplingen i botten.
Det kanske är så att något är slitet innanför kickgaveln och tarvar då lite mer jobb, hehe
Men visst är det väl så att kopplingsarmen INTE ska ta i baksidan på lådan?

Skick på lameller? Vet ej. Kanske dax att byte rubbet...
Möjligen är lammelerna lite slitna. Fick dra åt alla 5 muttrar 1/2 varv härom dagen.
Vid full patte på 2:an - 3:an kan den slira till ett kort ögonblick när vridet är som värst.
Antingen är lammelerna då slut eller så är fjädrarna trötta.

Broder Dalton
2011-08-06, 19:30
OK
Om den inte kopplar ur helt och dessutom slirar vid gaspådrag på 2-3an så kanske d e läge att göra en totalgnmgång ?

Grundkonstruktion e ju fr -36 och lite yxig men det går att få till under förutsättning att inte nåt e
för slitet
O

LaDaille
2011-08-07, 00:29
Tjena Onatop
Jag kollade lite nyss på spelet i kopplingsarmen m.m. och det känns nog som om något är lite slitet innanför kickgaveln.
Men kanske inte värre än att jag kan fixa det under nästa vinterdvala...
Om justerskruven vid kopplingen har ett spel på 1/2 varv så borde väl kopplingsarmen normalt inte glappa speciellt mycket, eller?
Men vad är mycket i denna värld egentligen...

Känns som ett proffs borde slänga en "get" på detta.

Ha det så länge :)

Broder Dalton
2011-08-07, 08:58
Yo
Om Du justerat skruven in till den bottnar ut ut 1/2 varv + satt tillbaka kopplstången
så ska det koppla ur utan att koppl-armen går emot huset

Om inte borde nog proffs slänga en get..
O

LaDaille
2011-08-07, 09:43
Jepp, så sant.
Men jag tänkte just på en grej: Kopplingsstängen sitter ju fast via ett 4-kant-hål i ena ändan.
Om detta "hål" glappar lite för mycket så borde samma effekt uppstå. För det är ju en väldigt liten rörelse där och ett glapp där ger väldigt stor effekt.
Lossar jag nu på kopplingsstången och vänder den utåt istället så borde jag kunna testa om den kopplar ur bättre.
Jag kan ju testa med handkraft samtidigt som jag med andra handan trycker ned kicken och går nu kicken runt lätt så kanske det räcker med att "böja" till kopplingsstången lite.
Eller låter detta helt galet? ;)

Broder Dalton
2011-08-07, 10:41
Nej , du e rätt ute 4-kanthålet slits så småningom upp och då blir det precis som du beskriver
Det sitter åxå en "klo" eller "gaffel" på samma sätt innanför kickgaveln, den kan åxå glappa upp

Det viktiga e att "få en rörelse som trycker stången gnm lådan att röra sig tillräckligt mycket för att få kopplingen att
koppla ur"

Att böja kopplingsstången låter som lite övervåld, du bör kunna rätta till det med justering/ hitta o ta bort glapp

Testa m att vända som du beskriver så ser du hur mycket slag på armen d behövs för att koppla ur

LaDaille
2011-08-07, 16:36
Tjena igen Onatop
Goda nyheter (tror jag iaf, hehe) för mig.
Vände på kopplingsarmen så den pekar ut till höger istället.
Fick dock ta loss oljetanken först.... Pilligt...
Nå, trycker kopplingsarmen bakåt och nu jävlar kopplar den ur.
Om jag samtidigt trycker ned kicken så är det inget motstånd alls i kicken.
Innan när jag tryckte ned kopplingspedalen och kickade så kunde motorn gå runt nåt varv ibland...
När jag innan kopplade ur med pedalen så rörde sig tryckplattan utåt max 1mm, inte mer.
Nu är jag hade armen till höger så rörde sig tryckplattan utåt drygt 4,6 mm. En viss skillnad....
Detta borde väl tolkas som positivt.
Om allt detta är rätt så måste jag alltså få över fotpedalrörelsen till att trycka ut kopplingsplattan drygt 4 mm.
Och då kopplingsarmen idag tar i baksidan på växellådslocket så tidigt ser jag ingen annan utväg än att ta till verkstadspressen och stuka till den fan.
Jag utgår nu alltså från att den borde koppla korrekt om jag bara kan få tillräckligt vrid på kopplingsaxeln.
Ser du någon direkt fara i detta eller är det bara att "köra" på och böja armen tills det känns bra?

Ha det :D

LaDaille
2011-08-07, 16:52
Hej, igen...
När jag nu kopplar ur (med armen ut till höger) så trycks de 10 kopplingsfjädrarna ihop helt.
Är detta okey?

Jag tog en film på detta + på spelet på kopplingsaxeln. Ska försöka länka till dem.

LaDaille
2011-08-07, 17:44
Film på kopplingsspel med kopplingsarmen ut till höger:

http://www.youtube.com/watch?v=ZMu3rqwzvuc
Film på glappet i kopplingsaxeln:

http://www.youtube.com/watch?v=N47UdNoXrvE

Broder Dalton
2011-08-07, 19:24
Fina filmer, speciellt musiken... Asgarv!!

Jorå, spelet på kopplingsaxeln ser lite stort ut. Troligen lite slitet ngnsatns men ta d i vinter

Om d va för lite n tryckplattan rörde sig 1 mm och motorn "följde med" n du kickade så känns
4,6 onödigt mycket.Ser ut som fjädrarna bottnar helt Kan du justera så att den lite drygt "släpper av" och du kan kicka fritt
så räcker det. Försök justera till det så och åk säsongen ut o riv skiten i oktober
Men kommer du inte till tillräckligt stort slag så visst, ge den en knäck, en ny arm kostar väl ingen
förmögenhet om de skulle bli så

LaDaille
2011-08-07, 20:19
Fina filmer, speciellt musiken... Asgarv!!
Gamla vinyl jag plockat fram. Kul att ha i garaget... Ska jag banda åt dig? hehehe

Jag får joxa till armen då så den ger ett vettigt spel.
Skillnaden med fotkoppling gentemot handkoppling är att handkopplingshandtaget ju tar i styret och på så sätt begränsar rörelsen (annars går det väl säkert att få vilken HD som helst att få en rörelse på 4,6 mm antar jag...)
Detta är inte fallet med min fotkoppling som egentligen använder fotväxelspaken. Och om jag stukar till kopplingsarmen finns ju risk att spelet blir för långt eftersom det inte finns något som tar emot. Jag kan ju inte använda míg av växellådskåpan för att stoppa rörelsen.
Då är det bättre att jag fixar någon typ av ställbar stoppskruv.

Har funderat på HD's originalfotkoppling, vaggan. Bikeline har en sån.
Men den är ju lite "bakvänd". Kopplar ur med hälen och kopplar in med tån.
Jag antar att känns skumt i början...