handdator

Visa fullständig version : Bromsbelägg ---> mistlur



linkan1340
2016-05-31, 08:07
Tja!

Bytte till nya bromsbelägg förra veckan då de gamla som satt på hojen då jag köpte den var snedslitna och tjöt som en mistlur när jag bromsade. Köpte ett par SBS-belägg och monterad efter en rengöring av ok och skiva. "MÖÖÖÖP" lät det vid första svängen... monterade av. kollade skiva. som är spikrak, inget fel där. Fick tusentals tips som jag har försökt med i några dagar så som " Fasa kanterna på beläggen ", Smörj in med kopparpasta på baksidan av belägg ", " Montera skrikdämparplattor ". Jag har gjort samtliga förslag men det tjuter fan ändå. Har ni några tips? Kanske har jag köpt fel belägg? Hojen är en Softail -05 ( stel bak nu dock ) med orginal 2-kolv ok och orginal bromsskiva.

Hilfe bitte! Börjar ruttna på mistlursbrötande så fort jag ska stanna hojen

Henrik Forslund
2016-05-31, 09:32
Tja!

Bytte till nya bromsbelägg förra veckan då de gamla som satt på hojen då jag köpte den var snedslitna och tjöt som en mistlur när jag bromsade. Köpte ett par SBS-belägg och monterad efter en rengöring av ok och skiva. "MÖÖÖÖP" lät det vid första svängen... monterade av. kollade skiva. som är spikrak, inget fel där. Fick tusentals tips som jag har försökt med i några dagar så som " Fasa kanterna på beläggen ", Smörj in med kopparpasta på baksidan av belägg ", " Montera skrikdämparplattor ". Jag har gjort samtliga förslag men det tjuter fan ändå. Har ni några tips? Kanske har jag köpt fel belägg? Hojen är en Softail -05 ( stel bak nu dock ) med orginal 2-kolv ok och orginal bromsskiva.

Hilfe bitte! Börjar ruttna på mistlursbrötande så fort jag ska stanna hojen
Vid nya belägg på gammal skiva så är det gammal bromsfilm på skivan och ny film behöver överföras. Du kanske rent av fått glaserad skiva och belägg nu. Kolla om skivan och beläggen är glatt och glänsande. Då kan du slipa både belägg och skiva med fint 120 papper i cirkelrörelser, gör rent med både brakeleen och varmt såpavatten noga för att få bort gamla filmen och liksom börja om på nytt för att skivan och beläggen ska gifta sig. Giftermålet sker genom brake bedding.

Brake bedding
1. Bromsa mjukt från 100km/h några ggr så skivan blir lite varm, till ca 30km/h.
Det får aldrig ta helt stopp.

2. Från 100km/h bromsa bestämt till 30km/h. snabbt upp i 100 igen repetera 10ggr.
Det får aldrig ta helt stopp.

Kör sedan 5-10min utan att bromsa så skivan svalnar.
Skivan kommer antagligen glödgas och ryka. bromsgreppet kommer kännas jättekonstigt från ca 5e gången och framåt likväl bromsen tappa kraft mer o mer.

Väl hemma kolla så skivan fått en blågråsvart aktig film. Gör rent igen och lufta bromssystemet och handtaget känns svampigt.

Är du inte nöjd nu så gör brake bedding en gång till.

Så löste jag samma problem för två veckor sen. Inget skrik och bästa bromsen jag haft blev resultatet.

Lycka till

linkan1340
2016-06-01, 15:34
Har gjort rent skiva samt beläggen. Såg dock ingen glasering men gjorde ändå proceduren. Dock så upptäckte jag att nedre kolvparet inte åkte ut lika långt som övre. Motionerade och smorde oket. hann inte ta nån längre testkörning men bromsade lite i omgångar hårt/mjukt. Ändå tjuter det men om än mindre. handbromsen kändes sjukt svampig och rätt dålig bromskraft. hällde i ny dot5 och luftade lite lätt. Den har nu stått sedan igårkväll och ska testköra efter jobbet. kan man ha sån tur att det är luft i systemet som orsakat de "skeva"oken som i sin tur skapar vibrationerna och tutandet?

linkan1340
2016-06-03, 15:56
efter luftning så kvarstår felet. ska få oket renoverat så förhoppningsvis kan det hjälpa?