handdator

Visa fullständig version : Power Commander



Dragos
2011-08-05, 08:38
Hej !
Är ny ägare till en Super Glide Custom -09, har bytt avgassystem till ett Big Radius 2-2C men inte luftfilter. Nu undrar jag om jag MÅSTE köra Power Commander på HD:n och är det något som tar skada om jag inte gör det ? Måste jag köra HD:n i bänk också .......Har hört både att jag måste köra Power Commander och att jag inte behöver, för det sa dom på NorthBike i Sundsvall där jag köpte HD:n

Är min första HD så det blir kanske lite dumma frågor, men hur ska man lära sej annars....
MVH/Peter

admin
2011-08-05, 08:54
Dumma frågor finns inte, men är välkomna ändå :) Forum är till för just detta.

Välkommen hit och grattis till en najs H-D!

Problem brukar vara att hojen som standard går ganska snålt, och behöver gå fetare när man skruvar på nya grejer.
Om man inte ändrar insprutets karaktär kan det på sikt skada motorn.

Skulle rekommendera dig att slänga på ett öppnare filter redan nu. Typ K&N, Ness Big Sucker eller liknande. (1200-1600,-)
Om du nöjer dig med att den ska gå bra, så räcker det med Vance & Hines FuelPak annars, billigare än PC och HD egna om du har lite tajt budget. (ca 2600-2800,-). Monterar den gör du själv.

Du måste inte bänka, men för bäst resultat bör man göra det vid nåt tillfälle då alla hojar är olika, men som sagt inget krav. Jag personligen är inte så noga med en häst upp eller ner, bara den går bra.
Du kommer få höra olika bud här inne :)


Här har du en bra tråd PC, RT och FP:
http://harleyforum.se/showthread.php?129-Dynojet-power-Commander-eller-Screamin-Eagle-Super-Tuner

http://www.snakebikes.se/uploads/d930c052d07cc146aa0f7cac833b594a.jpg_thumb_250x300 .jpg

sas550
2011-08-05, 09:04
Hej Dragos! Jag är rätt ny på HD men har brottats med liknande frågor ett tag. Har du bara bytt pipor är det väl ingen fara att bara köra vidare. Men öppnar du upp luftflödet med ett nytt filterkit så bör du absolut sätta dit en Powercommander eller liknande (det finns ju andra alternativ). Förutom att motorn kommer att må dåligt av att gå för snålt så vinner du ju en hel del power om du bänkar och bänkaren kan sina saker.

Kostar en slant förstås men har man köpt en hoj för en massa tusenlappar så kan det väl tyckas vara småpengar i jämförelse.

Som sagt jag är långt ifrån nån säker källa men det finns folk här som borde kunna bekräfta/dementera vad jag svarat.

MVH Anders

Edit: Bugar för Admin som var ett snäpp kvickare som vanligt

Dragos
2011-08-05, 09:30
Hej admin
Tack för svaret, ska nog köpa ett öppnare filte som du sa, det kan väl inte vara nått problem om jag väntar med PC och bänkning till nästa sommar ?

Dragos
2011-08-05, 09:38
Hej sas550
Tack för ett bra svar det blr nog PC och bänkning nästa sommar.

admin
2011-08-05, 09:39
Hej admin
Tack för svaret, ska nog köpa ett öppnare filter som du sa, det kan väl inte vara nått problem om jag väntar med PC och bänkning till nästa sommar ?

Inte om du sätter in en FuelPak eller PC samtidigt. Då är det lugnt. Du tankar hem färdiga mappar till PC, på Fuelpak knappar du in dessa på panelen.

EDIT: Vänta med filter då också tycker jag. (om du INTE sätter in en EFI-modul redan nu)

Dragos
2011-08-05, 11:09
Kan man fixa PC själv eller måste man lämna in den till en HD verkstad ? Om man gör det själv, äre svårt ?

admin
2011-08-05, 11:33
Det fixar du själv! plug and play :)

Det som VAR lite problem på Dynamodellerna var platsen under sitsen! Men med nya version V (5) är det lättare (mycket mindre)
Med hjälp av CD-skiva och usb-sladd tankar du inte mappen, hämtas här:

http://www.powercommander.com/powercommander/default.aspx

sedaii
2011-08-05, 15:49
Hej, du har ju egentligen fått svaret redan, men kan beskriva hur fort det kan bli dyrt att byta rör och luft utan att ändra insprut.
Lånade för några år sedan en kompis Night Train, hans brorsa var enligt honom en hejare på mekning och hade gjort luft och buller, hojen hade då gått ca 60mil.
Körde ner den från Sthlm, tyckte den smällde ungefär lika mycket när jag drog av på gasen som en japanare jag haft tidigare, när jag satte 4-1 system på japsen och innan jag bytt munstycken.
Ringde kompisen och enligt honom var allt ok, brorsan hade ju fixat vad som skulle göras.
Körde väl ca 30-40 mil till innan jag märkte att den sköt ut olja i topp-packningen, in på verkstad där dom upplyste om att det inte var isatt ngt för att ställa in insprutet.
Isär med motorn, nya packningar m.m. och en PC, o hojen gick kanon.

Tror faktiskt inte man bör ens byta rören utan inställnings möjlighet.

Men man kan säkert låta bli, fortfarande ett fritt land. ;)

indy 500
2011-08-05, 19:03
Varför inte en super tuner? Bättre grejer sa gejer!

sedaii
2011-08-05, 19:20
Varför inte en super tuner? Bättre grejer sa gejer!

Om du syftar på min kompis NT Indy, så var han bara snål.
Har själv en ST på min hoj.

sas550
2011-08-06, 01:25
Varför inte en super tuner? Bättre grejer sa gejer!

Jag undrar om det verkligen är så självklart att det är bättre med en supertuner? Kolla runt på olika forum och försök få en klar bild av vad som funkar bäst. Jag har som sagt ägnat en del tid åt att söka info om vad som är att rekommendera. Kan inte påstå att jag blivit mycket klokare. Det enda som de flesta verkar vara överens om är att det finns fler options på en supertuner och den kräver mer av den som tunar. Men i övrigt så verkar det vara så att man kan visa på samma goda resultat med både PC och ST förutsatt att den som ställer in grejorna kan sin sak.

Noyen
2011-08-06, 06:06
Jag undrar om det verkligen är så självklart att det är bättre med en supertuner? Kolla runt på olika forum och försök få en klar bild av vad som funkar bäst. Jag har som sagt ägnat en del tid åt att söka info om vad som är att rekommendera. Kan inte påstå att jag blivit mycket klokare. Det enda som de flesta verkar vara överens om är att det finns fler options på en supertuner och den kräver mer av den som tunar. Men i övrigt så verkar det vara så att man kan visa på samma goda resultat med både PC och ST förutsatt att den som ställer in grejorna kan sin sak.

Ja precis,har PCIII USB på min.Hade PC varit så dåliga hade de väl knappast fått sålt så många.Har jag fattat detta rätt så kan man nollställa mappen eller bara plocka bort
den om man vill ha original inställningar tillbaka ( men det är väl föga troligt ) Och sen är det väl bänkning som gäller istället för att tanka ned internetmappar,det enda raka om man vill ha svart på vitt på vilken blandning motorn får,för mej känns det viktigare än nån hk hit och dit.Min PC får fint plats under sadeln så då borde väl en PC.V som är mindre
vara lättare att placera.

Och sen om man vill sälja hojen,skulle jag köpa en begagnad hoj så skulle jag välja en som har papper på bänkning,då vet jag att motorn har gått med en bra bränsle/luft
blandning.

Dragos
2011-08-07, 14:35
Utav alla svar ja har fått så vågar jag inte köra en meter till, tråkigt vill ju ut med min HD. körde japanare förut ångrar mej inte en sekund att ja bytte till HD

Dragos
2011-08-07, 14:48
Tack för svaret , HD: n får nog stå i garaget tills jag har fixat PC trökigt vill ju ut å åka.......

Dragos
2011-08-07, 15:00
Ja ä novis, förklara dej närmare

Dragos
2011-08-07, 17:42
Av alla svar jag fått så vågar jag inte åka med HD:n ......Super Glide Custom -09
...... 289 mil

admin
2011-08-07, 17:46
Tolkade att du "bara" slängt på ett blås som det är nu, så ut och kör med dej :) Det funkar sålänge....

Noyen
2011-08-07, 18:09
Flera dealers säger själva att det är ok att bara byta ljuddämparna,original datorn ska visst kunna kompensera detta.
Kärringen kör så på sin hoj,bara dämparna bytta allt annat original.

oilelf
2011-08-07, 20:51
Hej Dragos!
Har haft en Vince and Hines Fuelpack sedan i våras har jobbat på att hitta mappar men hallå vad svårt tycker inte jag får till det motorn går stötigt och vibrerar så jag skaffar nog en PC sedan bänkar jag de till våren eller byter tillbaka till orginalet igen och får lite tid till att fundera på åtgärder

indy 500
2011-08-09, 21:21
Äh. Va e de värsta som kan hända? Nåra brända ventiler. Ho cares. OBS de e pansarplåt i dem, (tål o bli glöröda) Ho HO HO

Dragos
2011-08-11, 20:01
Nu har jag beställt Power Commander och öpper luftfilter från Snakebikes Choppers och bänkning blir det till våren...hepp hepp